Frittgående høner “on tour”

 

Nå er det snart høst. Løvet gulner og faller av trærne. Det blir ENDA kaldere og våtere enn i sommer. Og det blir vakrere ute enn noensinne. For ingenting slår Oslo-marka en fin høstdag (ok, kanskje noe som slår det …), men flott er det hvertfall uansett. Har du en helg uten planer i høst, så er en overnatting på f eks en av DNT-hyttene eller en annen hytte  i Oslo-marka et koselig mål. I fjor høst var fire fritt-gående høner on tour: Altså 4 jenter som er glad i å gå tur, satte kursen mot Kikutstua. Der ventet oss en treretters fantastisk middag. Det kjente vi til på forhånd, stedet er kjent for sine gode middager. Men først skulle vi slite og trave litt..

 

Hmmm…. her var det blitt  noe feil. Å, nei, det stemmer, vi startet med en pause ja…. Med litt ulikt i glassene, og en pølsesnabb attåt startet vi turen vår. Og alle høner-on-tour må jo ha egen t-skjorte. Den laget jeg og søsteren min i forkant, mens vi flirte og lo, og gledet oss til å vise resten av tur-tuppene.

Man får  ikke mer moro enn den man lager selv, er det et ordtak som sier:-)  Og min venninne ble hvertfall veldig glad for t-skjorta 🙂
Etter litt “start-bensin” gikk turen fra Sognsvann opp mot Ullevålseter. Det er jo ikke LANGE turen egentlig fra Sognsvann inn til Kikutstua, men litt kos på Ullevålseter må man unne seg likevel. Først ventet vakre Skærsjøen (får du lyst til å ta en tur nå?)


Kikutstua har også vakker utsikt på kveldstid. Det koster litt mer på Kikutstua enn på DNT-hyttene, det er Skiforeningen som driver den. Men jammen er det verdt litt ekstra penger. Ferdig oppredde senger,  tre retters middag, og  frokost og matpakke dagen etter gir det hele en mer smak av luksus 😀

 


Etter litt tull og fjas på kvelden og en  god natts søvn var det strake veien hjem igjen. 

 

Etter å ha vært til “seters”  og gjort seg fete, var fire frittgående høner, forvandlet til ” bukkene Bruse” 

 


Skulle tro jeg jobbet i smug for Kikutstua eller noe sånt, siden jeg reklamerer så veldig for dem. Men meningen er bare å gi et tips til en koselig  akivitet som gir påfyll i en travel hverdag 🙂

Er det noen som får lyst på en tur, eller har vært der oppe før?

  

 

6 kommentarer
    1. Kristin: Nei, ikke lenge til nå. Mye fint å se på i Norges land, mange skoger og veier som skal traves i, og fjell som skal bestiges. Godt vi har god tid 🙂

    2. Trille: Kikut er skikkelig luksus. Var vel 800 kr for dobbeltrom, med alle luksus-forholdene jeg beskrev. Jeg liker godt kombinasjonen slite og svette først, gjerne LAAANGE turer, men så litt luksus etterpå, dvs oppredd seng og ferdig mat 😉

    3. JAAAAA! Åh, så koselig! Jeg elsker sånne turer, hurra! 🙂
      Jeg og søsteren min gikk til Lurfjellhytta (litt utenfor Bodø) i sommer, og det var så koselig. Ei ubetjent DNT-hytte i nydelig natur. Har så lyst til å få til noe sånn i Oslo, eller med Oslo-folk i alle fall, til høsten. Men jeg ligger gjerne i telt også, altså, så lenge noen stiller med telt. Hihihi. 🙂
      Nå fikk du meg til å sikle på denne hytta. 🙂
      Jeg har Mia av og til, når det passer seg. Hun er mest med eksen, for han kan gi henne best hverdag, i og med at jeg studerer på Esmod. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg