Det er alle disse små øyeblikkene som ER livet


Jeg lever egentlig etter dette uttrykket, mener jeg selv. Sjelden jeg higer etter store ting, eller voldsom lykke. Det er alle disse små øyeblikkene av hverdagslykke, som er selve livet mener jeg. Det høres kanskje lettvint ut, og for mange er det kanskje ikke så lett å kunne leve etter dette uttrykket. Men man kan jo prøve? Er gresset noe særlig  grønnere på andre siden av gjerdet? Neppe.. Er det nødvendigvis det ANDRE, senere, som vil bli så mye morsommere eller bedre? Er større ting, nødvendigvis større lykke? Mange lever etter tanker om noe ANNET, noe nytt, noe dyrt, noe der ute skal gjøre dem mer lykkelige. I min verden er det øyeblikkene av hverdagslykke som jeg selv er med og skaper, som gjør meg glad. Kanskje ikke helt euforisk, men jeg er også ganske jordnær og er veldig fornøyd med å være GLAD, positiv, optimistisk, og trenger nødvendigvis ikke være helt “på tuppa” for å føle at jeg er lykkelig. Jeg har hatt mine down-perioder jeg også i livet, og de var VONDE. Men jeg har også arvet noen herlige “gener” fra mine foreldre, som har gjort at jeg har kommet meg gjennom disse periodene med oppbrettede ermer, og med et syn på at det er JEG som må ta tak i mitt liv, for å få det som jeg ønsker det. Så en eller gang i midten av 20-årene bestemte jeg meg bare:- det er DETTE som er livet, det er disse små øyeblikkene som du skal ta vare på og glede deg over, det er slike øyeblikk du skal lage deg selv og ikke grave deg ned i vonde tanker. For det kan man jo gjøre til tider. Men jeg er nå engang satt sammen sånn, at jeg KAN påvirke min hverdag, mine tanker og min glede. Jeg vet at dette ikke er like lett for alle, man er skrudd sammen forskjellig. Vil bare dele noe av MIN optimisme med andre, og håpe at disse små betraktningene kan minne noen andre på å ta vare på disse små hverdagsøyeblikkene 🙂 Så her kommer en liten liste over som hverdagsligheter som jeg går og gleder meg over innimellom : 

  • Fredag morgen: den beste i uka. Gleder meg til helga. Elevene er enda søtere enn til vanlig. Gleder seg litt til helga de også tenker jeg. Fredag har vært en favorittdag i mange år. Helga ennå ikke begynt på, Jeg pynter meg gjerne litt ekstra før jeg skal på jobb denne dagen, og det har jeg gjort i mange år. Også som student. For å feire litt liksom 🙂
  •  Tur i skog og mark : En tur i skogen en regnfull sommerdag eller en i rødt høstløv med frostrøyk og topplue. Man går med kjæresten, en venninne eller søster. Har med matpakke, tursjokolade,foto-apparat og snakketøy. DET er påfyll det. Både fysisk og psykisk en oppkvikker
  • Kaffe latte og fin musikk på spilleren på T-banen:   Hvis det gjør hverdagen bedre med en kaffe latte og litt musikk på vei til jobb kl 7 om morgenen, så unn deg det da 🙂
  • Nyanskaffet sesong med Big Bang Theory liggende klar ved spilleren: Vi koser oss stort når den er i hus. Maraton en lørdag, med sen frokost og teppe i sofakroken 🙂 Det kan bare regne ute, og være mørkt. Vi har hele helgen til rådighet, og herlig serie å se på. 
  • Frogging,, planking eller annent tull man måtte komme på når man er ute på tur: Alle ting som gjør at man må trekke litt ekstra på smilebåndet, er viktige ting i livet, spør du meg.
  •  Nystektee rundstykker, egg, kaffe og avis lørdag morgen med samboeren: Det smaker godt, man har hele helgen foran seg og det er ofte da de gode samtalene kommer.
  • Sol på en sommermorgen når jeg våkner, så jeg kan bruke Islandskjolen min 🙂

   
Jeg kunne sikkert nevnt flere,men det er nok for i dag 🙂
Har du noen små hverdagsligheter som gjør deg glad?

20 kommentarer
    1. whatwouldnemido: Ja, sånn kan man også se det. Fredag er helt klart den beste hele uka 🙂 Og snart er det lørdag morgen, og den er herlig også. Nystekte, halvstekte rundstykker til frokost.Lønn på kontoen. Fine ting i butikkene. Og jeg er nesten ikke syk lenger 🙂 Og har Lindts mørke sjokolade med havsalt i i godteskålen her. Vet hvordan kose meg ja 😉

    2. Fredag er den beste dagen hele uka! 😀
      Enig med deg: Lykken ligger i øyeblikk – det man derimot skal sikte etter, er å være generelt fornøyd & tilfreds. Det er en god følelse 🙂 Life’s good.

    3. Mima: Det var en herlig liste 🙂 Akkurat sånne ting jeg mener. Og nå er det fredag. Ettermiddag. Og hele verden ligger for våre føtter, ikke sant? 🙂

    4. Et herlig innlegg – og helt klart en god leveregel! Jaget etter de “store opplevelsene” som er i dag, får gjerne fokuset vekk fra de små, gode øyeblikkene og opplevelsene. Sannheten er jo at det er de små tingene det er mest av, og å ha evnen til å se dem er utrolig verdifull!
      Oi.. jeg har mange små ting som gjør meg glad. Skal se om jeg kan finne noen på sparket..
      – Å stå opp først om morningen, nyte roen og stillheten i huset, som om hele verden sover unntatt jeg, DET er deilig
      – Når datteren min kommer hjem fra skolen med et smil om munnen
      – Når pusen min legger seg på puta ved siden av min om kvelden, og ligger og maler
      – Å se sola gå ned bak bergene i det fjerne
      – Å se en sky som ligner på noe
      – Å lage en kopp caramel kaffe, sette meg under et pledd, og nyte
      Ja, det var noen på sparket : )

    5. Kristin: Hørtes herlig ut. Jeg skal pusle med småting. Nå som jeg er ferdig med frogge-premien, blir det å ta fatt på julegaver igjen 🙂 Og en aldre så liten tur ut i verden og gå på kafe,og kjøpe garn 🙂

    6. Herlig innlegg Frodith 😀 Jeg har storkost meg i dag. Får besøk av to voksne damer (65 og 80 år) på overnatting fra i morgen til søndag. Vi har gitt dem i bursdag gave, sammen, en tre retters middag – som vi ordner selv her hjemme. Jeg koser meg med ting som å gjøre istand gjesterom, re opp litt ekstra fint, gjerne ha en pute-gave liggende og vente på gjestene, pusle med å dekke bordet, rote rundt i det jeg har av lys, lysestaker, nille-stjæsj – pynte bordet.. Det er sånt som gjør meg glad. Og så ble jeg kjempeglad i går, når jeg gikk tur, og oppdaga en vannpytt som lignet et hjerte, med blader fra høstklare trær som lå i midten 🙂 Det måtte jeg ta bilde av. Aller mest gleder jeg meg til mannen min kommer hjem i kveld. Da skal vi nemlig kose oss med hjemmelaga pizza og varm sjokolade til kvelds 🙂 Ønsker deg ei super helg Frodith 🙂

    7. Siv: Ja, det er det som ble min livsfilosofi på et tindspunkt også, se etter det positive i det meste, så BLIR det sånn! Fungerer for MEG i hvertfall 🙂

    8. regnbueblomst: Hvis du har god konakt med han nå, så blir han ikke altfor tøff sikkert. Da fortsetter den gode kontakten. Det er min erfaring hvertfall 🙂 Han klatrer nok noen år til, om du spør han 😀

    9. Jeg gruer meg til min nevø har blitt for stor til å plutselig komme klatrende på fanget mitt når jeg en sjelden gang får treffe han… Han blir tolv år nå, så kanskje jeg får en fangeklatring til før jul, om jeg er heldig! Han er en veldig god og kosete gutt. Men snart er han vel en altfor tøff tenåring;-)

    10. regnbueblomst: Ja, og de er stort sett voksne ( 16 år og eldre) alle sammen, så det er ordentlig koselig, på en annen måte enn når de var små 🙂

    11. regnbueblomst: Jeg kjøper sikkert ikke noe. Men blir kanskje med, fordi det er hyggelig. Men ikke sikkert det blir noe av. Jeg har vært syk en uke, og burde vel kanskje bare holdt senga. Er bare så lei.. Ja, prøv da vel, bare løpe fort opp igjen. Brrr…

    12. Diva Andrea Nyhus: Ja, ikke sant. Det er det som er livet 🙂 Nå begynner jeg å bli frisk, etter en uke hjemme fra jobb, så jeg skal kose meg litt UTE i løpet av helga tror jeg. Gleder meg til å jobbe igjen også, det er også en av hverdagsgledene mine. Se de glade ansiktene til elevene mine når jeg kommer tilbake, se ansiktene sprekke opp i store smil idet de forstår noe nytt. Og vite at jeg har bidratt til det 🙂 Ha en nydelig helg du også, om de består av store eller små gleder 🙂

    13. Loppemarked er jo gøy, da! =) Men sjelden jeg finner noe fint, kjenner ei som alltid klarer å finne masse skatter… Vi feiger sikkert ut, men må da prøve… ;-P

    14. regnbueblomst: Hørtes kjempekos ut 🙂 Det er akkurat sånne ting jeg tenker på. Små øyeblikk, som gjør at man føler at man lever. Jeg har heller ikke badet ennå i år 😀 Tror ikke det blir heller.. Jeg skal kanskje på loppemarked med niesene mine, eller bare ta noen rusleturer med samboeren. Så fint med nytt kamera da, det er fint å få øyeblikkene til fotoer. Jeg skal også kjøpe nytt. Kanskje i helga

    15. God morgen Frodith:)) Happymoments…det er f.eks når sønnen har sendt meg en mld…eller når hunden vekker meg med logrende hale…Når kjæresten ringer og bare lurer på hvordan jeg har det…Eller å sette seg ned foran bloggen, tenne telysene og bare kose meg og vite at jeg er elsket…den følelsen…det er happymoments:)) Riktig fin dag til deg:))

    16. Fint innlegg…. =) Gleder meg til tur ut i naturen til helgen med kjæresten og mitt nye kamera. Håper det blir pent vær, da skal vi være tøffe og ta årets første bad (første, ja.. og siste) i den iiiiskalde Drammenselva;-P

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg