Bra å få “Snakket ut”…

Egentlig er jeg rimelig sindig, rimelig tålmodig, ganske stabil og god i humøret må jeg si. Og det er jeg veldig glad for. Vet det er tungt å slite med alt fra  høye topper til dype daler, svingningene kan nok være veldig slitsomt. Noen strever med mest mismot. Og det misunner jeg ingen. Kjenner jo på det de gangene jeg er litt “nede”, at jeg er glad jeg ikke er det ofte, og at det går fort over når jeg har det sånn. Jeg er VELDIG engasjert når det er noe jeg brenner for, og jeg liker en fresk diskusjon hvis den er sakelig, så jeg er absolutt ingen “flat” person. Men rimelig stabil. Men hvis det er noe som irriterer meg, så kan jeg nok koke bittelitt.. inni meg hvertfall… Små bobler på innsiden.. og her er et tema jeg synes er litt SMÅ-irriterende: 

Hva er det med dette uttrykket blader og aviser nå har begynt å bruke, som det har gått helt inflasjon i å bruke?? Det virker som de tror det er sånn det skal brukes,  men det er da vitterlig ikke riktig brukt? Eller er det bare meg som er helt på jordet og har misforstått alt? “Å snakke ut” har  i mine ører, i HELE MITT LIV, betydd noe man gjør med fortrolige, som man kanskje har vært litt på kant med. Ting har vært litt vanskelig med en venninne eller en annen bekjent på jobben, man har misforstått hverandre, men man har fått “snakket ut”, og da har man kommet på god fot igjen. En mann og en kone har kranglet i heimen om noe de synes er vanskelig å løse, men de har fått “snakket ut” om problemene, og da ble ting mye lettere. Ja, DETTE er riktig bruk, er det ikke?

Så hva er da dette mølet som bladene kommer med: “Mette-Marit snakker ut om den vanskelige tiden” , “Jakten- Anders snakker ut om livet på landet” “Drillo snakker ut om sin fortid som nakenmodell” (he, he, bare fleip)…bla, bla bla.  Du skjønner poenget? De omtaler det disse kjendisene skal snakke om, som noe som har ligget dem tungt på hjertet, som de nærmest MÅ BETRO seg til det norske folk om, som om det skulle være noe de skyldte dem, at det ville være utrolig deilig å få lettet hjertet sitt og lagt alle kort på bordet, til HELE det norske folk… Veldig nært og intimt. Dette er jukse-uttrykk, som bladene bruker for å skape en slags nærhet til leserne, en FALSK nærhet. Mette- Marit har da ikke noe stort behov for å lette sitt hjerte om en vanskelig tid, til det norske folk. Hun hadde nok synes det hadde vært deilig å få “snakket ut” med mannen sin om dette, og sikker ” fortalt” oss om deler av det. Men å snakke ut, det tilhører et annet fora, i mine øyne hvertfall. Et intimt et. Med en hjertesukk-liknende tanke bak: “endelig fikk jeg snakket ut” liksom.. Og det er jeg brennsikker på verken gjelder Mette-Marit, Drillo eller Jakten- Anders, de har ikke noe brennende ønske om å få “gjort opp” med oss.. Det er nesten daglig  og hvertfall ukentlig jeg ser disse overskriftene i aviser og blader, og jeg kjenner det koker litt hver gang jeg ser det..

Dette er altså et hjertesukk, et irritasjonsmoment og et tema jeg er kjempeglad jeg fikk “snakket ut” om! (he, he)

 

 

Hva legger du i ordet?

6 kommentarer
    1. Jeg er SÅ glad for at jeg skal treffe deg senere i dag for jeg TRENGER å SNAKKE UT om både det ENE og det ANDRE 😉 😉 Godt skrivi – som vanlig – du er en skribent 🙂

    2. God morgen 🙂 Kan tenke meg at det etterhvert må bli ganske merkelig når media skriver sine ting og gjerne smører på for å få salgstallene opp med ting som kanskje bare har et snev av sannhet. Tenk deg om det ukentlig ble slått opp historier om deg som fortalte folket om deg og hvem du var og det ikke stemte, tipper trykk-kokeren min hadde fått fart i alle fall hehe Ha en finfin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg