Energien på topp?

 

Vi har nå kommet inn i en årstid, hvor noen og enhver er litt spurv. (Nytt uttrykk for pjusk, sliten, gåen, lei, trist- legg hva du vil inn i det,) Men altså, når mørket pakker seg rundt oss, snøen gjør små desperate forsøk på å lyse opp,men mislykkes gang på gang, da er det lett å bli litt spurv. En våt og pjuskete liten sak, som lengter etter lysere tider, hvor de andre fuglene kommer tilbake, hvor det er mer mat, og hvor energien sitter løst i vingene. 

Vel, i sånne årstider er da man skal passe på å skaffe seg energi, på egenhånd. Enkleste måten er vel ulike drikker med maks energi-innhold. Men de “lærde” sier også at man bør trene. Og jeg har jo kjent på det før.At å trene gir massevis av energi. Jeg begynte å trene etter fylte 40, har øvd meg opp, og ble riktig så flink til å jogge her en stund.. Vil ikke si LØPE.. Det går sakte.. Men jeg kan løpe langt,dvs KUNNE. Jeg var med på i-form-løpet og det var på en mil. Hørte du? 10 km!  Uten å stoppe. Trente meg opp fra å ikke kunne løpe 100 meter engang, uten å høres ut som en hval.. Røyka som en damp til jeg var 41 år, trening var liksom aldri min greie i oppveksten, men fant ut at jeg kunne begynne når jeg ble “voksen”. Vel, rundt 40-41 følte jeg at nå var jeg kanskje voksen nok.. At skulle det ikke være ALTFOR sent, fikk jeg vel sette igang og få noe form på den kroppen jeg faktisk skulle ha i mange år til. 

Så, røyken ble byttet ut med joggesko, strikktyøy og pastiller. Og jeg løp først noe motvillig rundt om kring, og synes det var grusomt.. Men tro det eller ei, man BLIR bedre, og det tok ikke mer enn noen plagsomme MÅNEDER 😀 Da klarte jeg plutselig å løpe 3- km. Og etterhvert en mil altså… selv om det vel bare holdt et par ganger fram til det endelige løpet vi var med i.. 

 Men det er over et år siden nå… Nå kjenner jeg igjen blodsmaken i munnen, når jeg løper til trikken. Jeg er helt kvalm i det t-bane-dørene slår igjen bak meg. Pusten høres som en helt fremmed sin,hvem er det de høye rare lydene kommer fra liksom… OOps, det var visst meg selv.. og når skal dett bli bedre igjen.. Jeg vet at jeg trenger energi, og jeg VET at jeg får det av å trene.. Ikke av energidrikken, eller lassevis av sjokolade på styrten en fredagskveld..

Men det er bare å få energi nok til å klare å dra seg ned til treningssenteret da…


Frodith på vei til t-banen…
 

24 kommentarer
    1. Samme her, stemmen er det viktigste. Liker ikke musikk om stemmen er kjedelig. Nå skal jeg se litt Curb your enthusiasme. Det er virkelig vondt å se på, haha:p

    2. regnbueblomst: Ja, husker Pogo Pops. Mange av folka i forskjellige av de bandene der i Bergen, var innom kollektivet jeg bodde i på 90-tallet. pga de kjente en av medboerne mine 🙂 Men ikke de fra Pogo. Joda, er enig om Katie, at hun har mye likt. Men liker så godt stemmen hennes. Hun synger så uanstrengt. Og jeg liker vesenet hennes, på konsertene. Og når jeg liker stemmen, så spiller det ingen rolle om det låter litt likt liksom. Og jeg har så mye fine minner med søs på konsert, så de ligger litt i sangene etterhvert de også 🙂

    3. Ja, Bowie er meget bra=) Men han har jammen laget mye fælt og;-) Synes Katie sine sanger er så like alle sammen… Håper ikke det kommer noe jobbtull i veien! Det er koselig å gå på konserter.. På fredag spilte et av mine favorittband (av norske band) i Bergen, Pogo Pops, det var litt trist å ikke være i Bergen da.. Har sett dem flere ganger=) Var så fålelska i vokalisten da jeg var liten;)

    4. regnbueblomst: Ja, viktigste er at man liker det selv. Også gammel Bowie-fan jeg da.Men mest det gamle hans. Liker Katie Melua godt nå, har hatt så koselige konsertoppleveleser med henne. Skal snart igjen, kjøpt billetter, søsteren min og jeg. Vi har vært to ganger i Langesund og sett/hørt henne. Nå er det i Oslo. Hvis ikke noe jobb-tull kommer i veien og jeg må gi bort billetten..

    5. Hehe… Jeg har vært sånn litt av hvert, hører på alt fra Beethoven til Björk til Rammstein til Silje Nergaard til ….. Ja…. =) Så lenge det er BRA, hører jeg på det, hehe..

    6. regnbueblomst: Skjønner godt det med Punk. Hørte mye på det før. er vel blitt litt mer lettvekter med årene. Men vokst opp som litt sånn Punk-light-dame jeg 😀

    7. Ja, jeg trener til diverse punk, blant annet, for det er så superenergisk, må bare opp og hoppe da! Det er og livsnødvendig når huset skal stelles litt…. :p

    8. regnbueblomst: Musikk på ørene er et MUST, både når jeg går og løper. Spesielt når jeg løper, for det er jo EGENTLIG litt kjipt… Men ikke med musikk 🙂 Blir mye ABBA. Gladmusikk, som man VIL løpe til 😉

    9. regnbueblomst: Det tar en time og 30 minutter å gå hjem Mye rett bortover, og nedover. Men asfalt og trafikkstøy, så ikke spesielt sunt, men får beveget meg hvertfall., og er HJEMME når jeg er ferdig med “trimmen” 😉

    10. Der er braaaa…. =) Skal selv begynne et litt sunnere liv i morgen! Trene gjør jeg, men jeg spiser litt usunt, jaaa…… Men det var den løpingen, da, kanskje jeg burde prøvd meg på den jeg og… Urk.. Til våren;-) Er det langt å gå fra jobben? Det er deilig å gå/sykle til jobb, men ikke hjemover igjen, sliten da.. 😛 Da jeg bodde alene oppi skauen syklet jeg verdens bratteste bakke hjem, grøsse…

    11. regnbueblomst: Joda, spurven er litt mer på vei mot å være skjære eller and igjen nå 😉 Men ikke vært på noe treningsstudio ennå. Skal GÅ meg en tur hjem fra jobb i morgen 🙂 Begynne litt forsiktig

    12. Ååååååh! HERLIG! Elsket tegningen, hihihi.
      Du, altså. La oss applaudere at du kuttet ut røyken, KLAPPKLAPPKLAPP! Det står det respekt av. Og at du byttet den ut med sunne og koselige ting i stedet for, det liker man! 🙂
      Det er tungt å dra seg ut for å gjøre noe annet enn å ligge på sofaen og ha det godt, men det er jo som du sier, noe man må gjøre for å få energi. Det er vel kanskje best å ikke kjenne på om du har lyst, men bare gjøre det? Skrive det opp på kjøleskapet? “Mandag 12.11.12: Jobb, hjem til mellommåltid, skifte, trene, HJEM TIL SOFAEN.” 🙂
      Kjenner på giddeslausheten selv om dagen, virkelig. Nå har jeg fått en liten time-out, og har hatt tid og samvittighet til å dra på trening (snart) fire ganger denne uka. Det er godt! 🙂 Håper du kommer deg på trening snart!

    13. Siv: Så koselig at du liker tegningen mine. Ja, måtte jo ha lua med, så dere skjønte det var meg, he-he.. Ja, ikke angret på røykestopp, og løping, men veldig tungt akkurat nå.. Og energi-drikker, drikker jeg ikke! Det får de andre gjøre 😀 ikke noe behov for det 🙂

    14. Lady August: Ja, man prøver å love ting på bloggen, for å tvinge seg på den måten liksom… Men som du sier, hjelper ikke.. Men jeg skal prøve,kanskje…. i morgen.. Men ikke i dag. I kveld blir det sjokolade 🙂

    15. Hihi, du og disse søte tegningene! Digger at du har med lua di på bildet 😉
      Trening er bra! Og jeg blir så stooolt når du sier du bytta røyken med trening og strikking, wiii! MEN energidrikker er jeg ikke så keen på. Smakte en slurk en gang, og jeg ble superkvalm. Liker ikke putte masse stoffer i kroppen som jeg ikke egentlig trengeR 🙂

    16. Det er såå tungt å komme i gang, har tilogmed blogga at jeg skal begynne å trene uten at det hjalp et dugg. Kanskje vi får gjøre som vår medblogger å begynne med red bull? Morsomme tegninger 😀 Ha en supersøt lørdag <3

    17. Min matgale verden: Ja, jeg vet jeg kan bli det 🙂 Det er som sagt bare å klare å slepe seg ned på studio.. eller ut i verden.. og løpe 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg