Åpning av luke nr 13 i adventskalenderen

Nå er dagen over, den som aldri kommer igjen,  12. 12. 12. Men det er jammen en ny dag i dag også!! Og den kommer nok heller ikke igjen på en måte.  Enhver dag er unik på sin måte, og man bør gjøre det beste ut av hver dag vi har her, ikke sant? Og i dag er det faktisk en dag, som mange minnes som noe stort når de var yngre, 13. desember, . Lucia-dagen. Jeg gidder ikke gå inn på hva Lucia-dagen står for, dere får google selv,eller på annen måte finne ut av det. Jeg har ikke tid til disse fakta- greiene akkurat nå ;-), og her er viktigere ting på gang, hvertfall i dag. Mange husker med glede at de fikk gå først i lystoget med lys på hodet, å være Lucia-jenta, eller hva det heter. Mens andre barn, jenter og gutter, måtte gå bak med en lusen strømpebukse, et laken og et utent lys i aluminiumsfolie stappet i hånda.. Jeg har sett disse “bakerst-barna”.. Det er de med mørkt hår.. som var litt høye.. Ikke de små, lyse søte, nusselige.. De fikk nemlig gå foran med lyskransen på hodet..  Ikke vet jeg om jeg har fortrengt det hele, fordi jeg var både høyest av alle barna og også mørk i håret, men hvertfall har jeg glemt at den fantes Lucia-tog når jeg var barn.. Jeg var verken foan eller bak i toget, som jeg kan huske.. Hvordan er det med dere andre på MIN alder? 😀  Kan dere huske 13. desember og Lucia-dagen? Eller husker vi det ikke fordi vi bare var hjemme hos mor, og aldri i noen barnehage,førskole eller ble vi gjemt unna i tidlig barneskolealder, når disse togene foregikk? 😉

 

 

Vel,vel,dette bringer oss over til dagens små nøtter. I dag er det en liten ord-oppryddingssak igjen, og den har INGENTING med tegningen over å gjøre faktisk. Du må rydde i bokstavene og finne en setning, som du skriver i kommentarfeltet. Den har selvsagt noe med jul eller julesanger å gjøre..

 

   Når du skriver kommentaren , altså denne setningen du kommer fram til, og VIL være med i trekningen, må du også skrive mailadressen din i mailadressefeltet,så jeg kan få tak i deg og varsle at du har vunnet, hvis du ikke har blogg selv. Og mailadressen er det bare jeg som ser.. Jeg vil si i fra hver kveld i tillegg hvem som har vunnet, og den som vinner må skrive POSTADRESSEN sin i mail til meg: [email protected],  eller i meldingsfleltet, slik at jeg får sendt ut kalendergaven 🙂  

Lykke til, og ha en nydellig dag 🙂 

 

22 kommentarer
    1. Mima: Ja,jeg hoppet, og nå er jeg på vei mot deg med min store skje, i ren sjalusi og ungjente-misunnelse over at du fikk være Lucia i toget.. 😀 Neida, mente det ikke!! Du fortjente det nok 🙂 Snille jenter får være Lucia, spesielt hvis de også har langt lyst hår 😀 Velkommen i sekken 🙂

    2. *Fløyte og fele spiller i bakgrunnen* “Og nissefar han er en liten hissigpropp, og med sin kropp han gjør et HOPP” *Hopper* Hoppet du også? 😀
      Jeg var Lucia i 4.klasse, med langt lys hår, hvit kjortel, juleglitter rundt hodet, og greier 🙂

    3. Nissefar er en riktig hissigpropp 🙂 Må kaste meg inn i debatten her, og si at de lyse TJUKKE ikke får være Lucia, heller.

    4. Kristin: Ja, ikke noe hopping på deg, kan jo bli rent svimmel den inni magen 😀 Men nissefar han kan få lov, eller vi dysser han ned med litt grøt 😀

    5. cassandraen: Jeg har ikke kunnet svare før i dag. Vært i flotte operaen med jobben. Mye forelesninger og annet moro. Ja,velkommen ned i nisse-sekken. Pass så ikke nissen slår, for han er sur og ugrei i dag.. 😀

    6. Liljema: Ja, han er skikkelig stressa og sliten.. men det hjelper litt hvis han får litt grøt.. Så vi får sette ut litt etterhvert 🙂 Koselig å se at lua du fikk passet så fint i fargene forresten 🙂 Velkommen i sekken skal du være her i dag og.

    7. muumimamma: Var det en liten lys som fikk gå først ? 😀 med lyskrone? he-he. Velkommen inne i varmen her, med nissefaren din. Han er litt sinna av og til ja 😉

    8. Siv: Ååå, skal du spare til jul, da er du flink. Jeg er en gavehund, og åpner med en gang om jeg får noe i posten. Klarer ikke å vente 😀 Fint å høre den er framme 🙂 Og jammen ser det jo bra ut med svaret ditt også 🙂

    9. nissefar er en riktig hissipropp? Det virker da ganske logisk, det!
      Og jeg er såååå glad i lussekatter, NAM! Savner barnehagetidene nå 😉
      Ps. pakken kom i posten i dag, men jeg må jo spare den til jul! Tuuuuuusen takk snilledu!!! Klem fra nord!

    10. Ja, nissefar er en riktig hissigpropp 🙂 heldigvis var det ikke han jeg møtte i dag 🙂 Var nemlig på julefrokost i klassen til minstemor, og der var det ikke nissen som kom, men et helt tog av søte småbarn i hvite skjorter med glitter i håret og lys i hendene. De sang så pent for oss og delte ut lussekatter 🙂 en riktig god start på dagen!

    11. At nissefar er en riktig hissigpropp er litt vanskelig å skjønne, men han er vel preget av julestria han også som alle vi andre…stakkars mann som må reise jorden rundt med alle disse gavene.

    12. Nissefar er en riktig hissigpropp ;))
      Måtte jo hive meg med i dag også:)) Så flink du er som har kalender. Får satse på å få til noe til neste jul jeg;))
      Ha en flottings dag Frodith:))

    13. Jeg har aldri vært Lucia, framst i toget, jeg heller – kraftig brunette som jeg er 😉 Men i dag har jeg grepet dagen og bare VÆRT Lucia – du har jo bildebevis 😀

    14. Nissefar han er en riktig hissigpropp! Og det kan jeg være også! Men denne kroppen hopper ikke så mye om dagen – den mer vralter og gåseganger seg fram 😀

    15. 😀 ja ta bilde, bilde, bilde 😀 hihi Lucia Dagen det er og dagene går så fort, altforfort. Tror jeg må lage en liste over hva som må gjøres og hva jeg bare kan stryke vekk fra lista med en gang 🙂

    16. ladyaugust: God mornings, fint du slenger deg med igjen 🙂 Her er mer å ta av 😀 i haugen, kanskje jeg skal ta et lite bilde av den haugen snart igjen 😉 Ha en super dag Lady 🙂

    17. Ideatroll: Rask og flink i dag Trollet 🙂 Neida, vi er fortsatt her, både du og jeg 🙂 Og vi skal ha en nydelig dag i dag, ikke sant? Jeg skal ha en litt anderledes dag, for meg som er lærer, mer jeg som skal være elev i dag, med forelesninger etc. Litt deilig å bytte rolle for en dag 🙂

    18. Nissefar er en riktig hissigpropp 😀
      Og verden gikk ikke under den 12.12.12, som enkelte spådde – så da får vi bare vente på neste mulighet 😉 Ha en flott dag videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg