Åpning av luke nummer 15 i julekalenderen

 

Åååå, nå tenker jeg du ble glad? Når du kom inn her,og kjente lukta fra ovnen? Så at det var kaker jeg bakte.. fordi du hadde vel ikke trodd du skulle få se det synet?? Du hadde vel ikke regnet med hverken at jeg hadde vasket, syltet, saftet, slafset, snyltet, bakt,feiet, pyntet eller noenting… For jeg har jo gitt visse advarsler, at sånn stress driver jeg ikke med, min greie er liksom julegaver og kalendere, så får alle andre styre med det andre.. Og det er jo NESTEN sant.. Men her på BLOKKA (les: bloggen) , skal jeg saktens meg varte opp med både litt vasking og litt godlukt fra ovnen.. Så i dag som du ser, baker jeg noen av de syv slagene… Eller er det 14? 18? Hmmm, hvem vet.. Ta av deg på beina, sett deg i sofaen, så skal du få en liten smak 🙂 Og jeg er bare ute etter 5 slag, som mange spiser i jula, og kanskje noen i perioden FØR jul også.

Skriv ned de 5 slagene du ser under her, og du er automatisk med i trekning av en hjemmelaget julegave. Hvis det er litt vanskelig med det språket som det er skrevet på, så kan jeg informere om at det er på røverspråket. Og mange av oss over 30-40 år, snakket det flytende som barn. Men for deg som ikke kan det eller har glemt det, her er en liten oppfriskning:

“Altså srpåket fungerer sånn: Man tar en konsonant-legger en o i midten, og den samme konsonanten igjen på slutten. F eks: G= GOG, L= LOL (ja faktisk, og det var før sms tida vettu), B= BOB osv… Vokalene er som vanlig. Så her kommer dagens 5 kakeslag på røverspråket:

Når du skriver kommentaren , altså de 5 kakeslagene du kommer fram til, og VIL være med i trekningen, må du også skrive mailadressen din i mailadressefeltet,så jeg kan få tak i deg og varsle at du har vunnet, hvis du ikke har blogg selv. Og mailadressen er det bare jeg som ser.. Jeg vil si i fra hver kveld i tillegg hvem som har vunnet, og den som vinner må skrive POSTADRESSEN sin i mail til meg: [email protected], eller i meldingsfleltet, slik at jeg får sendt ut kalendergaven 🙂 

Ta deg en kake, og slapp bare i sofaen her, etter du har svart ferdig på dagens nøtt. Jeg tar meg en tur i butikken så lenge 😀 Håper mange blir med på kalenderen  i dag 🙂 Jeg har 10 gaver igjen 😉

 

48 kommentarer
    1. Tove som har besøk av trondhei: ååå, har hun endelig begynt å strikke sokker til meg 😀 Det håper jeg virkelig. Bra hun endelig har lært å strikke vrang, blir litt greiere da 😀 Koselig du likte bloggen 😀 Kom gjerne igjen. Og ta dere en tørrkake om dere vil 😉

    2. Pepperkaker
      Sandkaker
      Kromkaker
      Fattigmann
      Lussekatter
      Nu spiser vi Oreokake og Kristine har lært å stikke vrang. JHun trenger å begynne nå siden hun skal bli ferdig med mange sokker til neste jul 🙂
      Artig blogg du har frue:)

    3. cassandraen: Å ja, så klart, har du ikke fått ennå? Bare ta en titt nede i sekken hvor de andre sitter, der er det forhåpentlig noen smuler igjen,hvis de ikke har spist opp alt… 😀

    4. Hahahah.. og det er jo tidkrevende det også ikke sant;)) Fordelen er jo at det blir lite å rydde opp, og det er jo det aller kjedeligste med baking! Spanderer du en blogg kakemann på meg du da 😀

    5. cassandraen: Nei, jeg holder meg til blogg-baking jeg også altså 😀 Ikke en kake utenom bloggen, ikke en smule 😉 Har en samboer som ikke er så gira på småkaker, JEG er absolutt ikke det, så da gidder vi ikke DET. Nok av annet man skal rekke.. Som å bloggbake f eks 😉

    6. Så flink du er som bloggbaker :)) Jeg har ikke fått bakt noen ting i år og ikke blir det noe hjemmebakst heller… Det skal jeg ta igjen til neste jul;)) For det hører jo liksom med da og pepperkaker, sandkaker, krumkaker, fattigmann og lussekatter er alle svært tradisjonelle og friste med. Nå er det stort sett pepperkaker og colakjekse som blir bakt i hjemmet her da, altså til neste jul vel og merke;))

    7. Mima: Nei, nå så du riktig så ren og pen ut til slutt 😀 Fikk i deg RUBBEL og BiT altså. Gap, her kommer en til!! 😉 Krumkake med krem på vei!

    8. Mima: Jeg kaster i vei, men treffer ikke 😀 Må visst legge meg i trening 😉 Kanskje denne pepperkaken er for stor til å få plass??

    9. Nam! Så mange gode kaker, og jeg er glad det fortsatt er igjen til meg 😉
      Da tar jeg gjerne noen:
      pepperkaker
      sandkaker
      krumkaker
      fattigmann
      lussekatter
      Gleder meg, og sitter med munnen åpen, så bare kast! 😀

    10. mimmimor: Ja, du får snike litt i boksene hennes, får det er jaggu litt papp-smak eller elektronisk smak av mine vel.. Og sandekaker vil du vel ikke ha 😀 Ja,går litt fort i svingene med sånn røver-språk, tunga løper løpsk 😛

    11. Liljema: Så bra 🙂 Nå er jeg endelig inne døra her 🙂 Og fått kjøpt meg nesten ferdig, og litt til meg selv 😉 Så bra temperaturen holder segi sekken 😀

    12. Kakene er 1) pepperkaker 2) sandekaker (det er nemlig en e i oppgaven din) 3) krumkaker 4) fattigmann og 5) lussekatter – og jeg kjente at det kan være på tide å snike i boksene dronninga mi har laget til 🙂

    13. Liljema: Jeg har vært skikkelig opptatt i dag, med siste sending av gaver og julehande. med søsteren min. Kjempekoselig 🙂 velkommen i sekken her 🙂

    14. Pepperkaker, sandkaker, krumkaker, fattigmann og lussekatter 🙂 Har ingen av slagene i hus og de kommer nok ikke innom her innen jula er over heller.. God lørdag til deg. Klem

    15. Pepperkaker, sandkaker, krumkaker, fattigmann, lussekatter 🙂 Ganske godt alt sammen, gitt, men jeg må nok dessverre takke nei til å smake 🙁 Jeg lager julekaker til familien, men pga diabetes er mine egne kaker uten sukker og hvitt mel. Må passe på vettu, det er alt for lett å falle for fristelser, særlig i juletida 🙂 God lørdag!

    16. Pepperkaker, sandkaker, krumkaker, fattigmann og lussekatter ….. og det var den herlige lukta som lokket meg til bloggen din nå…ha en flott lørdag vennen…:))

    17. Oiii….skummelt…hihihii:)) Jeg kjøper kaker jeg, nå blir det lite av det siden min elskede har Diabetes så da sier det seg selv. Men litt til sønnen min og meg selv, det må vi ha…deriblant krumkaker:))

    18. casahappy: Kom og smak, supert, men du manglet en kake? Litt vanskelig den kanskje?… Men røverspråket kan du da Diva 🙂 Riktig god morgen til deg også 🙂

    19. Pepperkaker, sandkaker, fattigmann og lussekatter….Kjente lukten helt hit og da måtte jeg jo bare komme for en liten prøvesmak vettu:)) Riktig god morgen!!

    20. Min matgale verden: Ja, slang i vei, bare ikke spis opp alle kakene, jeg baker ikke om igjen vettu.. Det blir denne ene gangen 😀 Alt skal bakes i dag, og det blir nok kun dene ene dagen jeg går deg litt i “næringa” (knis) 🙂 Ja, tenkte meg du hadde gått og frosset litt utafor her nå en stund, merket jeg måtte komme meg ut av dynene å sette igang 😀 Velkommen 🙂

    21. Ah, jeg lukter kaker… Og da kommer jeg løpende vettu. Har faktisk gått og lusket utenfor blokken en stund nå… Pepperkaker må man ha, og sandnøttene mine er nesten oppspist, Men kromkaker lager jeg ikke, jeg har ikke jern. Svigermor ønsket seg kromkakejern, fikk det til jul, men da hun skulle putte det inn i skapet, så sto det allerede et der fra før, det hun hadde fått forrige jul…..ja sånn blir vi altså!! Fattigmann har jeg bare prøvd meg på en gang, men lussekatter er fast hvert år. Med ekte safran!! Herlig lørdag her hos deg Frodith, jeg slanger meg litt på sofaen mens du er på butikken jeg:)

    22. Cornflakes: Så koselig med en ny deltaker inn på kalenderen. Ja, da var du rask til å lese mellom linjene. Nå putter jeg deg nedi en sekk (hjelp!) og så trekker jeg i kveld kl 22, så du vil nok få litt selskap etterhvert 🙂 Sees i kveld 😀

    23. pepperkaker, sandkaker, krumkaker, fattigmann, lussekatter 🙂
      Jeg skal ikke bake før den 22. jeg, da blir det et par allergivennlige slag, og hjemmelaget marsipan 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg