Forventingene ;-)

Nå er det lille julaften. Kanskje den dagen jeg likte nesten enda bedre enn selve julaften, da jeg var liten. Lille-julaften har med seg noe av spenningen, noe av pirringen og forventingen om hva som skal komme. Ikke at det er så nøye, nå som jeg er voksen.. Hele jula, er egentlig ikke SÅ nøye. Men det er noe med alle forventningene rundt omkring som er verdt å ta med seg, uansett. Det kunne være en hvilken som helst fest, EGENTLIG, men det er DENNE vi har. Og det er tradisjonene, og det som er i forkant når man er barn, som er med å former hvordan denne høytiden kanskje også oppleves for oss i voksen alder.. Mange har gode minner fra en fin barndom, som former de tankene man har om jula i dag.. Andre har kanskje ikke hatt en så fin erfaring med hverken barndom eller høytiden i barndommen,men har laget seg gode minner rundt høytiden i voksen alder. Jeg minnes spenningen rundt alt som skulle komme.. Gavene som lå “gjemt” i skapet til mamma og pappa, som jeg godt visste hvor var. Som jeg hadde snik-klemt på i hele desember, så papiret nesten var revnet. Forventningen om dager med fri fra skolen, hvor jeg og søster hadde mye tid sammen, til å tulle og fjase. Forventningen om godterier på nattbordet morgenen på julaften. Alt dette lå i lufta på LILLE julaften.. Ikke julaften.. Da var alt maset i gang, mye mer stress, ting som måtte gjøres, folk som skulle hentes, osv. Litt overopphetet barnehode, som bare var klar for pakkene DA, når KJØRET var i gang.. Nei, lille-julaften har en annen sjarme, også som voksen.. Jeg gleder meg fremdeles til å se hva de andre sier når de åpner pakkene, jeg sitter fremdeles her og gleder meg til hvordan det blir med “Tre nøtter til Askepott i år”.. Vil hun få prinsen i år?, er det samme MANNEN som kommenterer, som alltid har ligget som dubb oppå? Helt sikkert.. Men det er NÅ jeg gleder meg til å se alle disse tingene, det er NÅ forventingen er her.. I morgen er vi midt oppi det, og det er hyggelig som bare det, jeg elsker jo å ligge under juletreet der med tanteungene mine..  Og selv om tanteungene er over 17 snart alle som en, så kommer jeg sikkert til å ligge under juletreet der å sprelle i år også jeg, fordi det er sånn jeg er.. Jeg har lett for å glede meg over små ting.. Men det er I DAG forventningen om alt dette er her, og se DET har absolutt sin egen sjarme det..

 

4 kommentarer
    1. Helt riktig 🙂 jeg har røkelse her, og huset er rent. (Lurer på om det blir vanskelig å sovne i kveld, jeg kommer til å føle at jeg er på hotell! Er ikke vant til at huset er så rent, jeg….)
      God jul 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg