Dagene derpå


I går var jeg hos søsteren min. Jeg vet ikke om katten skjønte at jeg i år trengte en unnskyldning for å ligge under treet der å grave etter gaver 🙂 Den yngste av nevøene mine er jo snart 17, så jeg kunne ikke bruke han som unnskyldning lenger. Men i år hadde altså Bethoven inntatt julestillingen inni alle gavene, slik at jeg kunne bruke som unnskyldning at jeg bare skulle inn der å klappe han…. Ikke at jeg var så nysgjerrig på gavene liksom…. “Men det var vel egentlig et håpløst forsøk på et tric Bethoven”.. Alle som kjenner meg vet jo at jeg er en gavehund, både å gi og  å få, så de fleste luktet nok lunta, og skjønte at jeg ikke var så FRYKTELIG opptatt av å klappe den katta, allergisk som jeg er og alt.. 

Vel, kveliden ble hvertfall veldig koselig, med god mat, famiien min, jeg fant mandelen i riskremen-stappmett etter middagen, og jeg fikk fine gaver. Så var dagen over, og ute er det stille, hvitt og ingen brøytebiler i sikte. Jeg sitter her med kaffen og varme rundstykker venter på kjøkkenet. I uken som kommer er det Tour de Ski, det er kanskje et juleselskap, det er ferie og jeg har en god serie på dvd, som jeg gleder meg til å se ferdig: , oppfølgeren til “Stormenes tid”, som heter “I all evighet”, en middelalderkrønike. Deilige og rolige dager i vente 🙂

Har du noen hyggelige planer for romjulen? 

20 kommentarer
    1. Monica prøver: Ja, er sikkert ting ved dyra man kunne lære noe av, selv om vi har andre “sider” også, som dyra ikke har 😀 Men vi burde lære oss å slappe litt mer av, som katten f eks 😉

    2. Det er helt speiselt når man blir kjent med personligheten til dyr. Er hellig overbevist om at de er til for å gi oss mennesker mye kos og lærdom. Tenk hvilket nydelig liv katter har! De kan virkelig slappe av! Og det at de aldri trener, men kun tøyer ut, og så er de raske og sterke til jakten på det de ønsker å jakte på 🙂 Menneskekroppen trenger også å tøye ut, og vi har forfallt så mye siden kun 50-tallet at vi hadde hatt godt av å lære litt av disse smarte dyrene som drives av instinkt. Vi bør kanskje også lytte mer til våre indre instinkter?

    3. Monica prøver: Jeg bodde i kollektiv med ei jente som hadde rotte en gang, sikkert 15 år siden nå da.. Men den rotta var som en katt! 🙂 La seg ned med magen i været og ville veldig bli kost med. Jeg likte IKKE rotter i starten, men det gjorde jeg VELDIG etterhvert 🙂

    4. Elsker dyrenes personligheter 🙂 Jeg hadde en kanin i 8år som var som en hund, hun hoppet rundt fritt og var aldri innestengt. Gg hver gang bi åpnet kjøleskapsdøra kom hun løpende, og begynte å tigge 🙂 Hun visste at det var noe godt hun kunne få der inne! Åh, jeg har så lyst på kanin igjen!

    5. Monica prøver: Ja, og noen av de er så veldig rare og personlige også liksom. Har SIN greie, på en måte. Noen SNAKKER en del også. Denne er ganske stille men han SiTTER så spesielt, jeg haddde han i et av kalenderinnleggene også. Super-rar!! 🙂

    6. Tusen takk skal du ha 🙂 Koser med venninnene mine sine katter jeg og, men nyser og snørrer som bare det, hehe. Men dyrene er så takknemlige for kos, og stressreduserende for oss mennesker 🙂

    7. Monica prøver: Ja, kos med litt venninnebesøk midt i alt sånn familie-greier også. Bare kose seg på kafè eller liknende. Jeg liker kjempegodt katter også, spesielt søster sin 🙂 men tåler den ikke. Men koser ltt med den likevel da 🙂 Får bare bli litt hoven i øynene etterpå 😀 Kos deg med jentene i morgen da 🙂

    8. Åh så koselig innlegg! Jeg er også allergisk mot katter, men må alltid kose 🙂 de er jo så søte 🙂
      For meg er det mye familiebesøk i julen. Og så noen gode venninner i morgen, hvor vi møtes alt for sjelden. Ei bor i Afrika og ei har akkurat flyttet hit fra Russland (er norsk), og to av oss som fortsatt bor her 🙂 Koselig at firkløveren kan møtes i morgen før det er familieselskap hos bestemor og bestefar i morgen ettermiddag 🙂

    9. Helge: Ja, den katten er fin, og avslappet:-D Setter seg til som en mann av og til. På rumpa, med ryggen lent mot veggen, og beina rett fram liksom. Den har en helt egen “personlighet” he-he.. Heter Bethoven.

    10. Søt katt det der. Ikke rart den liker seg under juletreet. Det er jo mange rare dufter fra pakkene og treet i seg selv har jo masse lukter og mye pynt.

    11. vaniljeogpepper: Så moro med julebukk 😀 Det husker jeg vi gjorde også, når jeg var liten. Og du kan jo bruke ungene dine som påskudd for å få lov å gå selv 😉 Med ape-drakten eller? eller noe mer nissete

    12. Siv: Jeg tenkte du trengte en sånn lue som jeg har, sånn lang-lue, og neste år blir det tegninger med deg på istedet for, hi hi.., neida 🙂

    13. mimmimor: Ja, deilig med det at vi kan kjøpe alt 🙂 Her står også rundstykker med skinkestek på, og en god morgen serie på programmet utover. Helt stille i Oslo 😀 Rart. 1. juledag pleier å være ganske rolig i byen. Jeg skal ikke gjøre noen verdens ting hvertfall 😉

    14. Høres ut som en deilig, deilig dag 🙂 Her er middagen preparert og klar til å settes i ovnen. Lunsjen er straks klar. Nesten så jeg føler meg som den perfekte husmora 🙂 Overser glatt at rundstykkene er kjøpt, pålegget er kjøpt, laksen er kjøpt, eggene er kjøpt…. så lenge det er jeg som legger siste hånd på verket. Kunsten ligger i det estetiske, må vite 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg