Mens sofaen skriker etter slapt kjøtt;-)

Når sofaen skriker: “Bli her! Legg deg tilbake, det er ingenting å stresse for nå mer”, da er det bare å gjøre som den sier.. Fylle opp godteskåla, om igjen, og innta horisontalen, IGJEN.. For nå er det late dager og tid for serier på dvd. I fjor til jul kjøpte jeg en serie i julegave til oss selv her hjemme. Den er laget over en bok av Ken Follet og heter “Stormenes tid”. Er ikke det han kiosk-litteratur-fyren da, sier du kanskje. Og joda, han selges i kiosker også, ikke noe galt i det. Han har skrevet mye krim. Men han har også skrevet en del “gammeldags krim”. Dvs “stormenes tid” er en bok fra livet i middelalderen. Om en mann som vil bygge en katedral, og om kirken og “myndighetenens” tak på folk i middelalderen. Masse intriger, drap, kjærlighet og flotte kostymer. Kjempespennende. Anbefales VELDIG. Vi så oss gjennom alle episodene i løpet av en dag eller to i fjor. Det er litt sånn at man ikke får stoppet..


I år var oppfølgeren ute i salg, rett før jul, og jeg bare MÅTTE ha den. Vi har akkurat brukt lille julaften, og dagen i dag, til å se gjennom den. Den er akkurat like oppslukende og fengslende. Rart hvordan ting fra en SÅ anderledes tid, og med så anderledes samfunnsstruktur kan være så interessant. Men likedan som en 700 siders bok om å bygge en katedral, kunne bergta meg fra første til siste side, likedan er disse to seriene så spennende og gripende at jeg glemte å spise opp karamellene og sjokoladen…. men det skal jeg nå 😉


Har du  sett disse seriene? Eller lest bøkene?

 

22 kommentarer
    1. inneuteferdig: Ja, der var du 🙂 Jeg har bare lest “Stormenes tid”,men begge seriene på dvd var HELT herlige. Det er bare å legge seg til med godteskåla og kose seg i timesvis 🙂

    2. Siv: Ja, den bør du se hvis du liker litt sånn omhandler litt “eldre tider” 😀 Den har liksom alt med også, masse intriger både samfunnsmessig og kjærlighet selvfølgelig. Masse moro for 250 kr pr serie. Den første tror jeg var 8 episoder og den siste også 🙂 Er fra Kingsbridge i England, men er jo fiksjon, men likevel bygget på mye riktige opplysninger om konger og samfunn etc 🙂

    3. Dette ser da litt spennende ut! Jeg liker litt sånn… fra eldre tider! Det virker så spennende! Jeg leser Jane Austen nå – woop!
      (Og akkurat nå ser jeg på TV fra et døveorkester!)

    4. ladyaugust: Jeg liker ikke majones, remulade, dressing osv. Og det er jo nesten umulig å få tak i mat UTEN på cafeer nå!! GRrr!! Jeg får nok ta juletreet uten pakker 😀 ;-D

    5. ladyaugust: Ja, her skal vi FYLLES skikkelig opp, ,Er aldri mulig å bli sulten hvertfall 😀 Ønsker fortsatt god jul til deg 😀 klem

    6. Så kos <3 Har kjøpt litt lesestoff men har ikke helt kommet i gang ennå(er for mett til å bevege en lilletå ennå og hver gang det blir en liten plass i magen fylles den opp) Hundne har spist noe de ikke burde for den ene etter den andre ligger her å har en gasskrig som det ikke er mulig å vinne uansett liksom. Men nå er det mer påfyll for her ble en cm med plass hehe klæmme og ønsker fortsatt god jul 🙂

    7. cassandraen: Jess, det er riktig innstilling 😀 Mulig jeg prøver en kombinasjon også, kanskje trene LITT, gå tur eller liknende, OG spise snop 😉

    8. Det er lov med litt ekstra sjokolade i julen :)) Ikke tenke på at vi blir straffet for det senere… Nå er det jul, og så får vi ta den dårlige samvittigheten i januar;))

    9. Min matgale verden: Den anbefales veldig 🙂 Spesielt hvis man skal unngå å blli så VELDIG mett 😉 Man glemmer litt å spise innimellom Jeg leste “stormenes tid” for mange år siden, og var lykkelig da jeg fant serien i fjor. Den siste serien, tittel 2, hadde jeg ikke lest boka av. Passer liksom godt å se sånt i jula, med mye tid og stor sofa som nærmest eter meg opp uansett 🙂

    10. cassandraen: Jeg fikk veldig mye konfekt og godterier fra alle mulige, og jeg spiser jo helst bare mørk sjokolade… Blir så lett HEKTA når jeg spiser vanlig sjoko, så kuttet ut i flere år… Men tillater meg litt mørk, det skal jo være så sunt, ha-ha… Men blitt litt for mye av den også i det siste, og nå altså bøtter og spann av konfekt.. HMFF… Ja, jeg får til på treningsstudioet igjen snart.. Tror jeg skal ha litt mer energi i vårhalvåret. Prøve å skaffe meg det…

    11. whatwouldnemido: Nei, hvis vi har LITT lik smak på tv-serier, som vi har på tegneserier og noe annet småtteri jeg har lagt merke til, så er denne midt i blinken 🙂 anbefales på det sterkeste 🙂 Det HØRES liksom så kjedelig med en hel bok om en som vil bygge en katedral, og boka er 700 sider.. Men det er liksom bare EN del av det hele. Nei, du burde virkelig få sett denne serien ja 🙂 Passer bra til sofa-dager vettu 😉

    12. Virker lovende de seriene der altså! Jeg har hørt bra saker om disse bøkene før, og at Scott-brødrene er involvert i filmatiseringen av dem gjennom selskapet Scott Free Films, og med Ridley Scott som produsent… vel, det teller ikke negativt inn for å si det sånn! 😀

    13. De har jeg ikke sett nei, men kunne gjerne tenkt meg det:)) Takk for gode tips! Vi har akkurat kommet hjem fra svigers etter en trivelig julefeiring. Sitter nå godt plantet i godstolen og prøver å få opp varmen i huset. Blir straks å snoke litt i godter skuffen her også;))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg