Banrslig eller barnlig?

 
“snøkuler” fra Bremen, Tromsø og Island

 

Av og til tenker jeg at jeg er i overkant barnslig.. Jeg ser masse på tegnefilm,animasjonsfilmer, leser tegneserier, liker godt å spille spill, storkoser meg på aktivitetssentere ala teknisk museum, liker å kle meg ut (ikke noe “koffert”-greier ;-)),  har julekalender på bloggen min HELE desember og sparer på disse små raringene over her, fra hvert nytt sted jeg reiser til.. Men er det egentlig barnslig å beholde barnet i seg? Trenger det å stå som motsetning til det å være voksen? Av og til tror jeg at dette med at jeg har beholdt tråden til det barnet jeg en gang var, gjør at jeg har blitt en så god lærer som jeg har. Fordi jeg kjenner igjen hvordan det er å være barn.. Jeg husker hvordan det  å ha intriger med venninnene, spilte inn på hva man ytte i klasserommet. Hvordan den første forelskelsen gjorde at klasserommet forsvant.. Jeg HUSKER alle disse tingene godt.. Og det er EN av grunnene som gjør at jeg er flink i jobben min. Ja, for jeg ER flink i jobben min, og det kan jeg si uten blygsel, fordi i tillegg til å være barnslig,så er jeg også moden…  Moden nok til å ikke trenge å ikle meg en falsk beskjedenhet, når det er noe jeg VET jeg er god til. Jeg er voksen, har erfart mye, vært igjennnom mye og er moden nok til å vite hvem jeg er, hva jeg står for, hva som er viktige verdier FOR MEG.. Så kanskje er jeg ikke så BARNSLIG likevel, bare har et lite  snev av barnlighet..

Er du barnslig, eller barnlig? Eller begge deler? Hva er du god til? 

17 kommentarer
    1. JAAA – her er den forskjellen som jeg pleier å peke på – man kan være barnslig på to forskjellige måter – eller også barnlig og barnslig. Ikke at jeg noen gang kommer til å huske hva som er hva, og hva som egentlig er forskjellen! Det er viktig å ha barnet i seg, men kunne ta avgjørelser for alles beste!

    2. Støvkorn: Ja, etter mange av svarene er vi faktisk en hel GJENG, og det er deilig 😀 Jeg koser meg med å ha den siden, for jeg er moden så det holder på andre områder.

    3. Det er noe barn i oss alle. Må leke litt av og til. Jeg var flink med dukketeater når jeg var liten. Og en dukke kan jo være alt. En smal sak og ta ei strømpe og tre den ned på handa og lage et fjes – og vips så har man dukketeater.

    4. whatwouldnemido: Ja, ikke sant 🙂 egentlig gode hoder å ha, vi har jo evnen til å glede oss over ganske mye også, med en sånn lekenhet i toppetasjen 😉

    5. Tror mye av det samme gjelder for meg 😉 Jeg pleier å si til ungene at jeg er “den største ungen i klassen”. Jeg får sjelden protester.
      Jeg innbiller meg at denne “barnligheten min” er det som kommer til å holde huet mitt ungt lenge lenge… 🙂

    6. casahappy: Koselig å se deg igjen Diva 🙂 Har du hatt fin jul? Ja, jeg trives godt med å være begge deler, jeg ER voksen og moden, når det trengs, og også leken som bare det, når DET trengs.

    7. Jatakk begge deler:)) Man er ikke voksen før man tør å være barnslig pleier jeg å si….og i tillegg har jeg en hel barndom å ta igjen…Pga omstendighetene måtte jeg ta voksenrollen i en alder av 6….så det er myyyye å ta igjen:))

    8. vaniljeogpepper: Koser meg jeg 😀 Trives godt med den jeg er 🙂 Neste snøkule skal komme fra Skottland!! Ikke funnet der før, som jeg likte. Vil jo ha noen som er litt fine også. Disse over her er bittesmå, de må liksom være litt spesielle også skal jeg ha dem. Har en pyramide-formet i tillegg, som jeg fikk av en elev som hadde vært i Egypt 🙂

    9. Tanja: Ja, jeg lider nok av litt barnlighet, litt barnslighet og modenhet i skjønn forening, og trives jo veldig godt med meg selv for det meste jeg 🙂 Så lidelsen BLIR 😀

    10. Jeg joiner den klubben her,hvor det er greit å leke å ha det gøy selv om man er voksen.
      Det er viktig å beholde barnet i seg,fordi det er en del av deg,en erfaring,minner følelser.. det går nemlig ikke motsatt ,med barn som prøver være voksne-for det har dem ikke noe erfaring med enda(å bli satt i en voksen rolle ,er ikke det samme som å være voksen)
      Vi snakket om de snøkulene her om dagen (vi så det på en film) ,å jeg syntes det er så stilig å skulle hatt en snøkule fra de stedene man har vært…fortsett med det !
      Jeg har igrunn aldri tvilt på at det er greit å skulle være barnlig.Kos deg masse med det du er og alt du gir !

    11. En dødelig kombinasjon vennen… Vi må jo ha lek i oss ikke sant, så lenge vi balanserer med modenhet når det trengs… Stå på du

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg