Nyttårshelvete…;-)

 Dampen har akkurat lagt seg etter de svette hordene med folk, som fosset gjennom kjøpesentrene for å sikre julen. De som slo om seg med bæreposer, og armer og ben (du husker kanskje jeg fikk en på tygga..?). Og en stakkar måtte stålsette seg for å komme helskinnet hjem igjen. De gale blikkene til med-“pasienter”, unnskyld: andre kunder, ofret deg så vidt et blikk, i det de tråkket seg fram til de ulike varene.. De tok for seg i hyllene, som om det skulle være dommedag snart (og noen trodde vel kanskje på Maya-spådommen men..). De rev og slet i ting på stativene,litt liknende tilstandene på et loppemarked, hvor man må være tidilig ute for å SiKRE SEG de varene man vil ha.. Og de tråkket nærmest på deg i kassakøen i matbutikkene, ribba måtte i hus, fortest mulig..  Det var flakkende blikk, folk våte av svette, og 24. desember var det bare å sikre seg det siste man trengte, putte i posene og så løpe hjem. Vel hjemme var det bare å låse døra, skalke lukene og satse på at verden ikke ville gå helt av hengslene i de nærmeste timene.. 

 25. desember var mye av hysteriet allerede lagt seg.. Det var igjen tørre folk på trikken til byen.. Svetten hadde trukket inn i huden igjen, og du kunne igjen møte et og annet fast blikk, som hadde funnet igjen noe av seg selv i løpet av natta.. Så gikk dagene, og når man endelig trodde at verden var blitt noenlunde i vater igjen, at byen hadde funnet igjen rytmen sin, at folka hadde blitt sitt vante, gjenkjennelige JEG igjen, så braker det jammen meg et nytt helvete løs…

Nå er det nyttårs-helvete på gang.. I alle butikker er det nå “MUST HAVE”-servietter, stearinlys til halv pris, kjoler som glitrer- som bare MÅ kjøpes inn til denne ene kvelden: koste-hva-det koste-vil!! Det er billig-salg på kalkuner og waldorf-salat, og fyrverkeri må både selges, forbys og menes noe om.. Så ikke før har ETT helvete lagt seg, så starter et annet.. Man skal skåle, ønske godt nyttår og ha nyttårsforsetter klare i tilfelle noen spør om dem.. Nei, takke meg til brødskiva med leverpostei, i matpapir og pose, en vakker januardag i 2013, på en benk i solskinnet..

 
Har du tenkt deg på noe kjøpesenter i morgen? 😉 Har du nyttårsforsettene klare?..

16 kommentarer
    1. cassandraen: Her blir det bare liten luske-tur til nærbutikken i morgen.. Jeg og samboeren synes det er deilig å ta det stille og rolig her, så blir mest joggebukse tror jeg 🙂 Nei, det er litt galskap der ute nå 😀 Men jeg har noen forsetter jeg også, noe småtterier, men de trenger ikke starte akkurat tirsdag 😉 Er dere hjemme på nyttårsaften eller skal dere bort? 🙂

    2. Fikk unna handlingen i går… Måtte innom polet en tur.. og huttemegtuuuu…Det var proppfullt av mennesker og tomt i mange av hyllene.. fikk ikke kjøpt det jeg skulle ha, men fant da noe annet som får holde ;)) Greide nok en gang å fylle opp en handlevogn med masse matvarer, snacs og alt annet som hører nyttårsfeiringen til, men da var det rett hjem etterpå! Ikke så mye som en titt på ny kjole og salg… Flink syns jeg 😀
      Dessuten så har jeg jo ett nyttårsforsett og det har du jo sett ;)) Det samme som tusenvis av andre nordmenn, å prøve å få bort noen kilo… Derfor er det lenge til jeg skal unne meg noe som har med klær å gjøre… Sånn er det bare;))

    3. Nei jeg skal opp på en liten butikk og kjøpe litt matolje.for å fritere maten min. Ellers skal jeg ingen verdens ting. Andre kan få lov til å være gærninger, jeg har ingen planer i alle fall.
      Jeg har ikke noe godt forhold til må ha hysteriet, kan si det skjedde litt for mye av det hjemme.
      Så jeg skal kle meg godt og få meg en lang tur, kanskje med ei god venninne, og nyte dagen.

    4. Nyttårsforsett?? Å – Nei, ikke denne jenta 🙂 Det slutta jeg med for årevis siden 🙂 Men når det blir litt lysere igjen, så skal jeg gå mer tur. Kan kanskje kalle det et påskeforsett?

    5. casahappy: Riktig god morgen til deg også 🙂 Jeg hører du er i slaget 😀 Nei, jeg sier det samme som deg, slanking, alle mulige ting man vil gjøre kan man jo gjøre uansett hva dagen heter.. Men da jeg sluttet å røyke for, er det 4 år siden nå, så tenkte jeg: “jeg har bestemt meg for å slutte å røyke, det GJØR JO INGENTING om datoen er 31. desember HELLER den skulle liksom ikke være noe hinder heller.. 😀 om du skjønner.. så jeg sluttet da. Og det gikk som fot i hose.. For har jeg bestemt meg for noe, så gjennomfører jeg det 😉 Sta som et esel, eller hvertfall veldig bestemt..

    6. Helge: Høres fint ut med noen gode forsetter da 🙂 Jeg har noen små jeg også.. Høres veldig ok ut å skulle begynne å lage mer mat fra bunnen av 🙂 Jeg skulle gjerne gjøre det jeg også, men det er så stressende i hverdagen, å begynne med det klokka 18 når man kommer hjem, at jeg føler det er et ORK. Men i helgene er jeg litt flinkere 🙂 Vi har en Bunnpris rett ved siden av der vi bor, og den er åpen hele tiden, også alle juledagene, bare ikke akkurat 1. juledag. Så vi trenger ikke hamstre som om de aldri skulle åpne igjen 😉

    7. Nyttårs–hva for noe???? Nei slike ting bedrives ikke her:)) Skal det slankes eller gjøres andre ugøye ting så skjer det fordi jeg vil det…ikke fordi det står en viss dato på kalenderen….Og helvete….det klarer jeg å lage hele året..hvor som helst!…hihihiii:)) Riktig god morgen!

    8. Bra skrevet. Har ikke tenkt meg på noe kjøpesenter imorgen. Mener at jeg har mat nok som jeg har, mulig jeg tar en kiwitur. Av erfaring så har jeg lært at det kan fort bli for mye mat, det er jo bare 1,5 dag. Så er det normalt igjen. Fra nytt år skal jeg lage mere mat selv og ikke kjøpe så mye. Koke suppe fra bunnen av, bake litt osv… Det er mitt nyttårsforsett.

    9. Støvkorn: Ja, ikke sant 😀 er det jeg mener… Og nå skal ALT handle om nyttårsaften liksom.. jeg setter det jo litt på spissen, men jeg gleder meg faktisk til hverdagene igjen jeg 🙂 Greit uten jobben, men alt det andre presset, stresset og maset kunne jeg fint unnvært. Det morsomste var adventstiden, alt som ikke var i butikkene 😉

    10. Min matgale verden: Neste år får hun svare selv ja, jeg strikker gjerne en hunde-lue, eller en aldri så liten genser 😀 Jeg har hvertfall et par ting jeg har tenkt å gjøre på nyåret, litt forsett-aktig.. Ri på hest, fordi jeg er redd for det… og kanskje ta hull i nesa…? fordi jeg har lyst på det… 😉

    11. Ha ha du er herlig. Ser for meg svetten som trekker inn i huden igjen*ler* Jeg skal IKKE på kjøpesenter i morgen, jeg kjøpte IKKE kjole i går, enda den var til halv pris, og jeg har vel heller ingen særlige nyttårsforesetter…Kanskje jeg burde lage noen?? Bare for å ha noe å bryte liksom?? Er jo litt kjedelig ellers;) Ha en fin dag. Og TUSEN takk for det søte pannebåndet. Nydelige farger, og det innvidde jeg på tur med Bonnie i går. Hun synes og det var pent, og neste år vil hun ha sin egen pc og svare på sånne julekalender…tror hun er litt misunnelig. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg