Askeladdens verste hjelper..

(google)

Ja, det må være meg det.. Jeg MÅ bare fortelle litt hvordan det føles å trene, når man er 46 år, og ikke hadde trent en dag i sitt liv, før man rundet 42 år.. Jo, forresten, jeg gikk gjennom de pinefulle årene på ungdomsskolen og videregående skole jeg også, hvor man MÅTTE. På den tiden deltok jeg også frivillig på noe greier på kvelden.. fotball, turn osv. Men jeg var en elendig tenåring til å trene også… Så det strandet etter et år med fotballtrening, hvor jeg satt mye på benken og ventet på å få komme innpå på kamper.. Jeg så altså ikke ut til å være skapt for trening.. “Noen er sikkert ikke skapt for trening”, har altså vært min filosofi i mange år.. Inntil jeg sluttet å røyke i en alder av 42, og med dette samtidig begynte et sunnere liv.. EN gal tanke kommer sjelden alene, som det heter… Hvertfall heter det det i mitt hode.. Det føltes som galskap å skulle slutte å røyke da, og da kunne man like greit slå til med å spise sunnere og trene litt, så slapp jeg å legge på meg enormt, som jeg hadde hørt andre gjorde når de sluttet å røyke.. Så derfor skulle jeg heller gå inn for å straffe meg selv på alle vis (ha-ha) og bli et sunnere menneske. Og joda jeg har blitt ikke så verst sunn: i perioder spiser jeg ikke så mye sjokolade, jeg trener litt og prøver å satse på litt frukt og grønt innimellom… Så når jeg her om dagen fortalte at jeg skulle ut å trene, og det på selveste dagen: 31. januar, før nyttårsaften, da tenkte kanskje du at: “OI-oi-oi, det var jammen meg en sprek og gal gaselle” Men etter et opphold på 30 år, uten trening er det ikke “bare-bare” å prøve å se ut som en gaselle, skal jeg fortelle deg!…

Jeg tittet rundt meg på treningsstudioet da jeg var på plass i går igjen, selv om jeg ikke liker at man skal titte sånn… Men jeg så meg bare fort rundt, og jeg så at folk løp SÅ uanstrengt. Ei jente som løp på tredemølla ved siden av meg hadde ikke noe LENGER bein enn meg egentlig, sånn rent fysisk, men de så milelange ut… de kunne løpe fort og greit, med skikkelig sprett… Og hun så HELT ut som en gaselle.. Og jeg strevde ALT JEG KUNNE ved siden av henne for å prøve å se ut som noe annet enn et nesehorn.. Ikke en gaselle-fakt å se hos meg.. Jeg så for meg han lange i “Askeladden og de gode hjelperne”.. han som Askeladden møter med skipet sitt, han som  er så lett på foten at han spretter som en fjær til verdens ende for å hente vann, om han ikke får et lodd rundt foten for å holde han nede..Jeg så for meg HAN og tenkte: ” DET kunne vært noe det, og se SÅNN ut…”

 
(google)

Vel, jeg så mer ut som jeg hadde kjempetunge lodd om føttene, HELE TIDA… Ikke noe spretting å skue oppå min tredemølle nei… Jeg liknet, når jeg tenker meg om, kanskje mer på han lille, tjukke som står og “holder seg om truten” for at ikke  syv vintre og syv somre skal slippe ut av kroppen hans..


(google)
Han liknet jeg litt ja,.. bortsett fra at hos meg var det ikke snakk om å holde igjen noe pust nei.. Jeg SPYR ut alt som er av luft i kroppen, og gisper etter ny oksygen som en strandet hval… Ja, du kan vel kanskje se det for deg?? Så- jeg må vel være en av de verste hjelperne til Askeladden.. Jeg hadde ikke gjort særlig nytte for meg er jeg redd… 

Så til deg, hvis du innbilte deg at jeg var så fryktelig sprek og gaselleliknende (ha-ha) : ” Man blir hverken gaselle eller en av Askeladdens spretne hjelpere når man starter å trene i 40-års alderen!” Men det er da heller ikke noe mål egentlig, spør du meg. Det viktigste er: at man føler seg i litt bedre form, enn man var da man begynte.. At man blir i så god form at  man klarer å løpe til bussen, uten å spy i det man er  på vei inn døra… At man blir i så godt humør etterpå at man kan tåle nesten hva som helst 🙂 Det er det viktigste for meg… så får heller gasellene på nabo-tredemølla hjelpe Askeladden om han skulle få bruk for hjelp igjen… 😉

Trener du? Eller har du lyst til å begynne å trene? Eller er du i mot trening? (her er ikke noe fasit -svar 😉 ) 

 

26 kommentarer
    1. Tenk så mye bedre det blir etterhvert, da! Du er råsprek som stiller opp der! Når jeg trener, har jeg et helt trimrom alene!

    2. vaniljeogpepper: Ja, zumba var gøy. Prøvde det noen ganger i fjor. Jeg lo nesten hele timen, men det var også fordi jeg ikke fikk til, det gikk så fort, og de maste i vei, som om alle kunne det.. jeg ble superlattermild, og lo mer enn jeg danset første gangen.. men gikk greiere etterhvert. Men dans er gøy. Og tur ute enda bedre. Skal prøve meg på galdhøpiggen med søsteren min til sommeren, men jeg får skikkelig slitne knær av å gå nedover, og må jo ned fra det fjellet også.. spent :-/

    3. Jeg forstår dem som har et større behov for organisert trening pgav skader, overvekt,tilrettelegging,sosialisering…eller at man gjerne trener inne om vinteren..syntes bare selve treningen mister sin mening i et slikt ‘miljø’ som gjerne oppstår ved treningssentrene…eller kanskje det bare er meg som har dårlig erfaringer…Eksempelvis digget jeg å danse Zumba eller latino,å skulle jeg få til det med fler enn meg selv, måtte jeg dra på treningsenteret.Her i distriktet er det jo heller ikke så meget å velge mellom da 😛

    4. Vaniljeogpepper: Ganske enig i mye av det der jeg.. jeg er mest ivrig på gå-turer i skogen, på fjellet etc, når årstiden gjør det litt enklere. Prøvd meg på noen turer i snøen, gir opp. Jeg har før bare gått på treningsstudio på vinteren. Byttet fra dyrt Sats til billig annet nettopp. 200 krimåneden. Det var greit 🙂 er ikke speil der jeg går 😀

    5. Det er jo aldri forsent å trene..så gammel er ikke kroppen din :))
      Men for min del..som har trent mye på studioer_ i mitt liv,får jeg mer utbytte av å trene ut -dvs,bruke kroppen slik det er ment -hugge, bære ved,rydde..gå,løpe (etter bussen;) svømme i havetsjøen,gå i skogenfjellet , klatre,sykle,danse og andre naturlige ‘primitive’ handlinger 😉
      Treningstudioer får meg til å føle meg som en sau ”vær som alle andre”
      Jeg er for , ‘hvadetnåer’ , til å betale 600,- pr mnd på et studio,blant friske oppegående mennesker-som -unnskyld meg- kunne brukt den samme energien på brukt føttene til jobbbutikkgenerell shopping ,gå ut på tur med ungenehundene sine,besøkt noen som trenger besøk, eller annet.
      Dette gjelder seff ikke alle ,men jeg syntes treningsentrene,tross gode intensjoner -trening er jo bra -har gått for langt i produksjonen av selvopptatte,bedrevitere,som til syvende å sist er kun opptatt av sitt eget speilbilde.Meeeh.

    6. cassandraen: Ja, ikke sant, deilig 😀 Sikkert litt forskjellig på de ulike studioene, men jeg føler det er sånn de stedene jeg har vært hvertfall 🙂

    7. Det er det som er så fint. Man skiller seg ikke ut uansett på ett treningsstudio. Det finnes alle typer mennesker i alle slags former og fasonger. Noen er super trent, andre har akkurat startet og noen driver med sin egen treningsform. Kom som du er, og vær deg selv 😀

    8. cassandraen: Ja, når jeg begynte på treningsstudio for kanskje 2 år siden, altså FORRIGE gang, DA var det litt skummelt. Han som skulle veilede meg litt, fra treningssenteret, hadde ALDRI hørt om noen som ikke kunne EN push-up.. Så han var skikkelig hyggelig!! GRMFF… Men jeg lot meg ikke skremme, he-he, og satte i gang på egenhånd.. Nå vil jeg ikke påstå at jeg kan så mange push-up nå heller 😀 men jeg blir flink til å løpe etterhvert. Det gikk greit før sommeren, så det skal det bli igjen, etterhvert… Men noen GASELLE blir jeg aldri… Men det er flere nesehorn der altså så det går helt greit 😀 Det er jo faktisk alle mulige folk 🙂
      😉 Godt med litt klapp på skulderen fra dere altså 🙂

    9. Syns du er både flink og tøff jeg! Var sikkert skummelt å besøke treningsstudioet for første gang kan jeg tenke meg. Det er jo mye forskjellig man får se der.. Blodsprengte ansikt, våte rygger, damer og menn med stoooore muskler, noen som sykler og ror for harde livet… Ja, jeg syns du er tøff jeg 😀

    10. Helge: Ja, det med løping er veldig fælt i starten synes jeg. Men blir jo litt bedre etterhvert, og da er det ikke så ille. Jeg var med på et løp i forfjor, på 1 mil, kom meg så vidt gjennom, men KLARTE det.. DA var jeg stolt da.. I går og på mandag bare 3 km uten stopp på mølla, men nå var det så lenge siden, så det var maks av hva jeg klarte pine meg 😛 Brukte 20 minutter på de 3 km ja, så løper ikke fort heller.. Men, jeg føler meg i fin form i dag, ikke for støl, og koser meg litt mer for hver gang, når jeg holder på 🙂

    11. livetsgrusommeironi: Jeg nesehorn, du flodhest, da er vel vi i slekt? 😀 Jeg tror ikke vi er det, på alvor, men man føler seg veldig lite elegant innimellom.. Men som jeg sier, det er ikke så nøye 🙂 Mest viktig at man blir glad av det, og LITT sprekere enn utgangspunktet 🙂 Flink du da!! Jeg er litt dårlig på styrketrening, må skjerpe meg litt der tror jeg..

    12. Jeg trente endel før. Løp for det meste på mølle,om regel en halvtime av gangen men noen ganger 1 time. Det var da jeg trente 4-5 ganger i uka, løp alt fra 4 km gateløp til maraton. Slik var livet mitt på 1990-tallet. Mista motivasjon etter ca 12 år. Nå bruker jeg sykkel mye og tar endel turer i skogen med eller uten ski.Hadde vært en utfordring for meg hvis jeg starta med løping igjen idag.

    13. Er nettopp hjemme fra årets første styrkeøkt på treningssenteret nå jeg! 🙂 D er herlig å kjenne at kroppen jobber, og så får man d så godt med seg selv etterpå! 🙂 Og gaselle? Er mer som en flodhest på speed jeg! 😉

    14. Nemi Rebella: Ja, jeg vet jo at du er litt sprek, da er vi to. Vissent blåbær, murstein, tjukken i Askeladden, whatever.. Vi vet hvor vi har plassen vår liksom 😛 og det er ikke blant gasellene.. Men det spiller ingen rolle, ikke sant. For du koser deg jo du også, ikke sant? Med det du holder på med, vi gir da f… i hvordan vi ser ut xD

    15. Hæhæ… Jeg begynnte og trene for 1.5 år siden… Og starta like greitt med taekwondo :3 For og si det mildt, så føler jeg meg som et vissent blåbær når jeg spretter rundt der med en spenst like bra som en murstein xD

    16. casahappy: Heldisvis er det litt av hvert på det helsestudioet, det er faktisk ikke ALLE som ser ut som gaseller der de sliter oppå apparatene, det er alle mulige folk, men jeg må jo sette det litt på spissen skal det bli noe moro 😀 Og veldig hyggelig å treffe venninna mi to ganger i uka, vi har ikke truffet hverandre på lang tid, og fant ut at vi kunne ta to fluer i en smekk, og både trene og treffes samtidig: At det kunne være hyggelig. Så går vi noen ganger etterpå og drikker kaffe, hvis vi får lyst. Det er planen 🙂 Ja, gåtur med musikk er kjempeherlig, allerbeste. Gleder meg til våren, ut i skogen, opp på fjellet med søsteren min osv. Det blir herlig 🙂

    17. Liljema: Hos meg så går TUR under trening også 🙂 Jeg synes det er noe av det beste som finnes, å gå lang tur, og som du ser har jeg ikke akkurat vært ivrig på trening første del av livet mitt 😀 Men har tenkt at det er aldri for sent å begynne litt.. Og forrige gang opplevde jeg at det ikke var så verst etter en måneds tid, fikk bedre kondis.. Men noen gaselle eller en god hjelper for Askeladden vil jeg ALDRI bli 😉 Ha en fin dag Liljema 🙂

    18. Jegtrener ikke slik som du gjorde, for løping er det verste jeg vet, men jeg beundrer de som går opp på en slik en løpedings og løper mil etter mil… min greie er nok å gå turer, det holder syns jeg… men selvfølgelig kunne man ha vært flinkere til å trene… det er alltid noe som kan forbedres hvis man ønsker det.

    19. Ja jeg skal gå snart…hihihiii:)) Ned til terapeuten og legge ny slagplan!! Gåturer med musikk i ørene er en så herlig måte å få litt trim på. Jeg orker ikke overfylte saler fulle av wannabes og boletyper i alle former og fasonger….du vet…de som *eier* helsestudioet fordi de har trent der etpar år….Da er det bedre å gå ute og få litt frisk luft og treffe *gud og hvermansen*…Tusen takk vakreste Lady F:))

    20. Man blir hverken gaselle eller en av Askeladdens spretne hjelpere når man starter å trene i 40-års alderen, sa du 🙂 Nei, det kan jeg skrive under på! Men man kan kanskje bremse forvitringen litt?

    21. casahappy: Ha-ha, gasellen har gått og lagt seg igjen… kun nesehorn tilstede 😀 GÅ er jo jaggu så god trening som noen, sunt og bra, for både kropp og sjel det. YOU GO, girl 😉 Ha en nydelig dag ungdommelige, fine Diva 🙂

    22. vanja: Da er vi ca ganske like vi to da, med hvor mye vi har holdt på i vårt liv 🙂 Så gøy at jeg kunne få deg til å humre litt 😀 Men det er helt sant altså, føler meg sånn som jeg beskriver. Hjelper ikke at snill venninne sier jeg ikke ser sånn ut 😀 ha-ha.

    23. Jeg humrer her jeg nå sitter på jobben og skal være alvorlig.
      Jeg har aldri vært flink til å løpe, men prøver jo mitt beste, er desto mere glad i dans.
      Ingen gaseller her i gården heller bare så det er klart.
      Trent kanskje fem år alt i alt, og nå er det på tide igjen.

    24. Jeg går! Det er min form for trening:)) Jeg har Fibromyalgi og tendenser til ME og i tillegg har jeg artritt, kalkdannelser i leddene og giktsymptomer…så meg finner du ikke lenger på helsestudioer…Muskelaturen min tåler ikke så mye lenger…begynner å bli gammel vettu…hihihii:)) Men heia de som trener for å få det bedre og bli sprekere:)) Riktig god morgen gasellen:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg