Lys og skygge…

Hver morgen når jeg går av banen, får jeg alltid lyst til å ta bilde av dette området..Ikke fordit det er så inmari pent liksom, for det er det jo langt fra… men ofte er det så fin himmel over her,og trærne kommer ofte i kontrast til den nydelige himmelen som viser seg bak.. Dett har blitt sånn, at jeg gjerne tar noen bilder de andre dagene også, når himmelen slett ikke er pen, eller på andre tidspunkter, bare for å se forskjellen på hvordan et sted kan fremstå i ulikt lys.. som med oss mennesker kanskje.. Hvis jeg skal være litt dyp.. Mange oppfattes forskjellig utifra hvordan lys de sees i..  Vel, vel- akkurat denne plassen har en litt annen historie også. I fjor, omtrent på denne tiden, når isen lå som et speil, stort sett nesten hele tida, kom det plutselig et snøfall en morgen.. og la seg fint oppå speilet.. For det var fremdeles under der.. Jeg listet meg av banen, og listet meg nedover her for å komme inn på skolen, og da jeg listet som verst fikk jeg se en stakkars dame ligge å kave nederst i veien, omtrent rett der jeg står og tar dette bildet. Damen bare lå der, og jeg fikk det travelt med å komme fram for å “redde” henne. Altså slutt på listinga.. Jeg fyker  som en rakett bortover, tenkte jeg, for å få henne opp.. Men viljen var mer villig enn føttene, for speil-glatta var fremdeles under der, og når det var slutt på listinga, så var det også slutt på meg.. Falt hardt og vondt med smell og skrik, og klarte så vidt komme meg opp igjen. men jeg MÅTTE opp… Jeg skulle jo “redde den dama”.. Kom meg opp, hun lå i snøen og ringte sin mann, og hadde brukket ene armen viste det seg etterpå.. Vel, så dette stedet har derfor en litt spesiell betydning, dessuten er det noe jeg ser HVER DAG, hvis jeg er på jobb hvertfall 😉 så her ser dere:

Min morgen, kl 7.30 på jobb.

 

I dag kl 12 

I går kl 7.30 

I går kl 12 

En vakker morgen i desember

Nesten rart det er samme sted.. Lyssettingen har mye å si ja 🙂 

22 kommentarer
    1. Vakre farger der, og kan tenke meg at det er litt spesielt å gå forbi der hver dag ja! Håper det gikk bra med damen til slutt?

    2. Anonym: Ja, ikke sant 🙂 Og lys-settingen gjør at det er vakkert som tusan innimellom 🙂 Lurer på hvem som synes det 😀 Er jo ikke så ofte anonyme inne på bloggen min 😀

    3. dandilion: Ja, det er morsomt å se forskjellene som lyset gir på ulike ting. Det blir deilig å se lyset mer egentlig, og det er jo i den retningen vi går nå 😉

    4. Fascinerende å se endringene lyset gir. I dag da vi gikk tur så dukket sola opp og vi hadde kommet bittelitt høyere opp enn der vi bor og kunne se den. Sol, sa frøkna, og det fikk meg til å tenke på når vi så den sist. Det var herlig å se den 🙂

    5. vaniljeogpepper: Og dette er etter listen din Vaniljen 🙂 Ikke sikkert jeg tar alle 50, og hvertfall ikke hver dag, men jeg tar noen som jeg synes passer, når jeg har lyst. Og dette var bilde på noe av min dag, to tidspunkter faktisk, og noe fra i går.. Jeg digger den lista di. Og bildene: veldig gøy og ssammenlikne. Og jeg kommer til å fortsette utover våren 🙂 Ja, man må bruke øynene litt, så er verden veldig flott 🙂

    6. Sånne bilder er flotte syntes jeg -som du sier,helt utrolig at det er på samme sted-Verden eller naturen er forunderlig og spennede,kommer helt ann på hvordan man ser det.

    7. Tove: Ja, det var egentlig lite jeg gjorde, rent fysisk, men tror hun følte støtten uansett, at man ikke blir forlatt liksom, men rent fysisk kunne jeg ikke gjøre stort pga hun følte noe var brukket, og ville bare ligge der til mannen kom.. men jeg VAR der og det var visst litt hjelp i det også 🙂

    8. Tanja: Ja, det føltes litt absurd og ondskapsfullt når jeg lå der og kavet 😛 og samtidig nesten litt komisk.. Hadde det ikke vært for at jeg skjønte at hun hadde veldig vondt, så hadde jeg sikkert ledd.. Men alvoret kom fort, da jeg fikk kavet meg opp og ned til henne.. Ja, jeg skal fortsette med å ta bilder der utover våren.. Er så gøy å se forskjellien 🙂

    9. åå fy.. du som var en barmhjertig samaritan.. det var nesten ondskapsfullt at du skulle ramle….men det var veldig kult å ta de bildene.. utrolig for likt det er, og likefull så forskjellig…

    10. Liljema: Nei, var akkurat det jeg tenkte også, hvis det hadde vært meg, og jeg følte noe var brukket, man blir liksom så uvel og kvalm osv… og godt bare at noen ER DER liksom, i fall man skulle svime av.. så jeg ble,, selv om jeg ikke gjorde stort.. Spennende å se hvordan bildet tar seg opp utover våren 🙂

    11. Så koselig, det er godt man kan vise medfølelse og gjøre noe for andre… og siden du ble der til mannen kom tenker jeg hun ikke følte seg så redd… det er ikke mye som skal til for å hjelpe et medmenneske i nød

    12. Liljema: Hun var heldigvis ganske bevisst og lå å pratet med mannen i mobilen, og hadde sendt bud på han 😀 Jeg turte ikke røre henne pga hun hadde så vondt. Men jeg ble der og pratet med henne, til mannen kom, sånn at hun ikke var alene. Og jeg tror hun satte pris på det, jeg hentet noen tepper innefra jobben og la over henne. Og hun følte seg litt reddet tror jeg 😀 for jeg fikk mail av henne senere om at hun hadde satt veldig pris på det 🙂

    13. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg ikke trodd det var på det samme stedet… naturen har nydelige farger… synd på den damen, håper du klarte å redde henne litt da med knall og fall

    14. inneuteferdig: Ja ikke sant 🙂 Det var litt sånn skumring og man hadde nesten glemt at det var glatt, når man må løpe for å hjelpe noen.. men heldigvis, rumpa er jo polstret den.. verre med hun damen i mørket der.. Hun hadde gips i 6 uker fikk jeg høre etterpå 🙂 Rumpen min kom seg greit etter et par uker 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg