Som julekvelden på kjerringa…?

Akkurat når deg gjelder JUL, så er det et uttrykk som jeg mener må ryddes av veien: ” Det kom som julekvelden på kjerringa…”. Det skal visstnok bety at noe kommer PLUTSELIG på en,  at noe skjedde VELDIG overraskende og helt uten at man var forberedt.. Er det noe som virkelig ikke kommer uforberedt og plutselig på en lenger, så er det jo nettopp jula. Mange av oss var jo rimelig fortvilte her i høst, over at jula faktisk startet i begynnelsen av oktober, og siden holdt koken helt fram til slutten av desember… Og noen kjører jo på fremdeles, med noe “jule-ord”, om salg av “jule-kjoler”, “jule-marsipan” osv. Men det siste er mer forståelig.. At man begynner julen i oktober, er derimot litt mer slitsomt, og absolutt ikke noe PLUTSELIG hvertfall.. Så at man snakker om jula som noe som kommer plutselig på de millionene kjerringer rundt om kring, er bare tull. Det er godt forberedt.. Men .. Nå er jeg “kaster jeg kanskje stein i glasshus”, fordi nå skal jeg nemlig begynne  å mase om noe som dere tror er LENGE TIL skal skje..  Dette vil altså ikke være som julekvelden på kjerringa, for jeg skal nok mase i lang tid…Nå er jeg som de derre butikkene som  maser i vei, i månedsvis, om noe som skal komme… For å lure folk til å kjøpe mer… MEN- jeg skal altså ikke selge noe.. så jeg skiller meg litt fra dem likevel.. Det eneste jeg skal selge i så tilfelle, er litt optimisme… Og jeg skal ikke han noe penger for det en gang… Fordi:

Da jeg kom ut døra i dag tidlig, det var enda mørkt ute, og vannet og snøen lå slapt på bakken.. Men jeg er skråsikker på at jeg hørte flere fugler som plystret, de sang ordentlig… kanskje så lenge som et par minutter tilsammen.. Og det var ikke et dødsskrik fra en fugleunge  eller en som ble plaget av katten, men en virkelig ordentlig liten fugl, som sang så pent.. Sånn som de gjør på våren. Og da tenkte jeg: Nå er det vår snart!! Og kan det være at det virkelig stemmer? At det ER vår snart? At fuglen hadde rett? Det var plussgrader i lufta, og sola har da vitterlig snudd på sin ferd… eller hva det nå heter, det begynner jo å helle mot vår igjen lysmessig.. Kan det være at den fuglen kvitret så høyt og fint, for å minne oss på at nå er det lysere tider i vente ?

Tror du våren er på vei? Eller var det bare en liten fugl i mitt eget hode som sang? Hva tror du?

30 kommentarer
    1. Det er digg og stæsje seg litt, for da føler man seg bedre og når man føler seg bedre blir alt litt lysere og det kan til og med bli dritgøy hehe

    2. ladyaugust: Ja, da sminker jeg meg litt, har ofte skjørt, tunika, med tights under og nyvasket hår. Noe jeg føler meg litt ekstra fin i hvertfall. Vet å gjøre dagene spesielle jeg 🙂 for meg selv. Det tror jeg du gjør også 🙂

    3. Jeg liker tirsdager og torsdager for da er det øving med guttene også fredag, men ingenting slår lørdager <3 <3 <3 Det er kos å pynte seg litt ekstra på fiiine dager 😀

    4. ladyaugust: Akkurat, jeg har jo litt samme opplegget med ukedagene jeg da, fredag MORGEN er best, fordi da ligger hele helga URØRT foran meg.. Det er en MAKS deilig følelse.. Så selv om jeg da har masse tid foran meg på jobb, er det som en fest, fordi jeg vet det snart er helg 🙂 Jeg pynter meg ofte litt fredagene på jobb 🙂

    5. Jeg har i alle fall hørt fugler i dag 🙂 det var helt fantastisk! Jeg fikk også vårfølelse, og vet at vi får ca 2 minutter mer lys HVER ENESTE DAG i en uke til 🙂 Da begynner det med hele 3 minutter hver dag! Tror jeg …. 🙂 Gleder meg til våren 🙂

    6. ladyaugust: Ja, ikke sant, det gjelder til enhver tid egentlig 🙂 fyller man det med noe BRA så er de fleste årstider ganske ok 😀 med våren på førsteplass 😉

    7. påskemarsipan jommi den er jo god det glemte jeg helt, skal bunkre meg uttafor her med kakao og påske-egg fullt av påskemarsipan I love påske og man trenger bare å fylle påska med det man vil <3 haha

    8. ladyaugust: Gleder meg masse til vår, og fuglene synger her altså, høyt og pent 😉 Man får jo påskemarsipan også da, rart du ikke liker påske 😀 mem enig, rett fra jul til vår, det hadde gjort seg det 😉

    9. ååå som jeg gleder meg :DD Til vår tralalalalala også er det lørdag i dag også kan det bli bedre? <3 Jeg synes det er helt greit at jula starter tidlig, marsipan og julegodis i flere måneder før jul er ikke feil, men nå gjelder det å få hanka med seg siste rest av marsipangriser og julebrus når man er på butikken. Egentlig så skulle det vært jul også rett over til vår for jeg hater påske med appelsin og gensre som klør, brente pølser og å bli supersvett og fryse på en gang og alle som maser om skiturer, nei hutte tu påsken kunne jeg ha gitt bort til hvemsomhelst.

    10. cassandraen: Ja, det hadde vært koselig og gått en tur på ski sammen 🙂 Jeg skal prøve meg ut med søsteren, jeg må låne ski også 😀 Har jo ikke det.. Og søsteren er litt samme formen som meg 🙂

    11. Den vårfølelsen er bare helt hærlig, og jeg gleder meg også veldig til å få kjenne på den!
      Synd du bor så langt unna da. Hadde vert gøy å tatt en ski tur sammen med deg! Jeg gikk to turer i fjor og kan ikke kalle meg verdensmester jeg heller;))

    12. cassandraen: Jeg ler litt her jeg sitter :-“ikke for å ødeliegge stemningen her.. ” he-he.. Neida, jeg er klar over hvilken måned jeg også 😀 og jeg har faktisk tenkt å prøve meg på ski en gang kanskje jeg også, og det har jeg ikke gjort siden jeg var 14 tror jeg.. så jeg skal prøve å være litt vinteraktig litt framover, men det var mer en sånn følelse av at det BLIR vår en gang… der framme… i år også 😉

    13. moonbeamscorner: Ja, du tror som meg altså, at det ikke var noen fugl inne i mitt eget hode bare 😀 puh! Ja, jeg synes nemlig den virket VELDIG ekte 😉

    14. Gleder meg til våren! Men vi skal jo oppleve både vinterferie og påskeferie først. Ikke for å ødelegge stemningen her nå, men jeg håper på litt mer snø jeg… Jeg har jo ikke fått testet langrennskiene mine enda… ;))

    15. Så klart det var en fugl som kvitret om lysm håp og snart vårlig glede 🙂 Sola har snudd og det er bittelittegrann lysere.. så det er bare å holde ut.. og snaaart blir fuglene til et helt kor 🙂

    16. Her i Brussel er det 10 pluss og grønn plen- så her er der absolutt litt vår i luften : )
      Ønsker deg en fin fredag videre og god start på helgen : )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg