Sjarmøren som kappet hoder..

I romjula ga jeg en liten anbefaling på en dvd-serie jeg liker godt, en serie laget over to bøker skrevet av Ken Follet: “Stormenes tid” og ” i all evighet”. Her kommer en annen anbefaling på en god serie, i mine øyne da. Mange har kanskje sett den på tv, hvertfall to av sesongene gikk på tv, men så sluttet de der. ” The Tudors”  handler om Henrik den VIII og hans regjeringstid på begynnelsen av 1500-tallet. Han er jo kjent for sine kvinnehistorier og mange ekteskap, i tillegg til hodekapping av et par koner..  Han var visstnok en tyrann, men fikk visst også gjennomført en del, f eks sørget han for at England ble en sjømakt. Jeg er veldig glad i sånne historiske filmer, som inneholder litt fine kostymer, litt historie, litt drama og blod og flinke skuespillere som gjør at man bare blir sittende å se episode etter episode, uten stopp.. så sant man har dem på dvd da… Og det har vi. Det to første sesongene som er vist på norsk tv, selges også som serier med norsk tekst i butikkene. De to nederste på bildet, er import-versjoner, dvs man kan ikke velge norsk tekst. Men engelsk tekst. 


Jonatan Ryhs Meyers er en god skuespiller og gjøre Henrik den VIII til en skikkelig hot en. Men hun som spiller elskerinnen Ann Boelyn: Natalie Dormer, er jammen ikke langt etter på hot-barometeret 🙂 Så denne serien anbefales på det sterkeste, om du ikke har sett den allerede.. Og har du sett den, kjøp den allikevel, er så fantastisk deilig å ha en lat søndag formiddag..

Har du sett denne serien?
 

28 kommentarer
    1. Min matgale verden: To hele sesonger gikk i sene kveldstimer på nrk tror jeg det var… Men du er så tidlig oppe at du sov sikkert 😀 Jeg sovnet ofte til dem 😉 Men vi har alle 4 sesonger på dvd nå, som du så. To øverste med norsk tekst, og to nederste engelsk tekst.. Den bør du se Kjersti, hvis du liker litt sånn type film, serier 🙂

    2. Støvkorn: Man kan nesten se at han en bad-boy, på måten han spiller, blikket osv.. 😀 Men det er jo mange som liker bad-boys ja, sånn å se på på dvd-er hvertfall, er jo helt greit der… Men man vil ha de snille-boysene hjemme i stua, ikke de BAD`e hvertfall 😀

    3. Tanja: Ja, tenk jeg misset første kvelden. Når er det den går igjen, onsdager, torsdager? Får prøve holde meg våken.. hvis sent.. Vi har ganske llik serie-smak vi da, innenfor denne sjangeren hvertfall 🙂 moro 🙂

    4. Åh, han var min våte drøm leeenge! Fine mannen! Helt til jeg fant ut litt av hvert om han via min irske romvenninne da jeg bodde i London. Hun hadde nemlig vokst opp med ham, og han er ikke så grei på ordentlig gitt. Litt bad boy, men de fenger jo mange damer de 😉

    5. Siv: Har lest LITT, bare sånn småhistorier. Vi har også en film her som heter søstrene Boelyn 😉 Ja, herlig med alt sånt historisk fra eldre tider 🙂 spennende. Og man får jo med seg historien på en litt mer visuell og enkel måte 🙂

    6. inneuteferdig: Kanskje du kan innrette en liten tv med dvd der du skal ha tredemølla? Se litt mens du løper 😀 To fluer i en smekk 🙂

    7. nei.. det har jeg ikke.. jeg ramlet litt av.. men det jeg har fått med meg likte jeg skikkelig godt.. liker sånne serier/filmer jeg.. primitivt,sexy,rått og litt (?) voldelig også.. ikke så ille når menneskene er mer enn normalt pene.. da er det bare å drømme seg tilbake til svunnen tid

    8. LIKERLIKER!!!! Tudor-familien er så HIMLA spennende!!!!! (egentlig engelsk kongefamilie generelt!) Har du lest om søstrene boleyn?? (Elskerne hans!)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg