Vaner eller uvaner…?

 

Mange har det man kalle uvaner, ting man ikke ønsker å gjøre, men som de alikevel gjør hver dag til egen og kanskje noen ganger også andres irritasjon.. Man kan vel diskutere hva som kan gå under definisjonen UVANE. Er det en uvane at noen raper eller smatter, eller er det bare irriteende å høre på og “that s it”. Er det en uvane å røyke, eller kan man bare si at det er en vane, som også er skadelig? Jeg ble plutselig klar over at jeg ikke vet hva ordet uvane eller hva er,og måtte slå opp.

Ifølge Wikipedia er en vane eller en uvane: ” en automatisk oppførselsrutine som gjentas regelmessig uten at en tenker over det”. Utifra denne lille defenisjonen virker jo vaner og uvaner ganske like spør du meg, så jeg vil vel ha med den lille ekstradefinisjonen som Språkrådet legger til, at “en uvane er en dårlig vane”. Det er noe negativt over den gjentatte handlingen. Den kan irritere en selv og/eller andre. Så er spørsmålet: har jeg noen vaner eller uvaner? Nå er ikke jeg den som vil ut med ALT her på bloggen, men jeg skal lette LITT på sløret…: Jeg  røyket i 25 år, men sluttet for 5 år siden. Det må vel kalles en dårlig vane, eller en uvane..? Men den har jeg altså ikke lenger.. Ellers glemmer jeg ofte brødsmulene på brødfjøla, glemmer å ta dorull-innmaten å kaste i søpla og raper sikkert høyt når jeg ikke burde av og til.. Jeg har også litt hang-up på det med å legge fram på badet, klær til dagen etter.Og dette MÅ jeg liksom gjøre, og det blir tidligere og tidligere på kvelden i forveien jeg begynner med dette 😀 Det siste er vel ikke noe spesielt UVANE kanskje,men sikkert litt rart,sært og irriterende for noen.. Ellers har jeg ikke så mange uvaner jeg “kommer på” – men det er ikke så nøye, er det vel? Vi må ha noen hemmeligheter i forhold til en del sånne ufine sider… Må vi ikke?

Vaner derimot– ikke uvaner- eller kjedelige hang-ups, men God-vaner eller hva vi skal kalle det, se det er en helt annen greie… Noe vi gjentar, hver dag eller ofte nok hvertfall til at vi kan kalle det en vane, som gjør livet litt hyggeligere, det er en mer positv og god vinkling. Kanskje vi kan tipse hverandre litt om noen god-vaner, som kan øke livskvaliteten litt 😉 Her er noen av mine, hvor noen har kommet inn de siste månedene :

  • Kaffe og Kjerstis morgenskriblerier kl 6, i ro og mak for å våkne – Kjerstis morgenskriblerier har bitt et MUST 😉
  • En kaffe-latte på vei til jobb på banen– kjempehyggelig, noe jeg gleder meg til hver dag, og merker nesten ikke at jeg går og kjøper den,men merker det godt hvis jeg ikke har tid en dag.. I tillegge er det hyggelig å slå av en prat med de samme folka i kassa på 7.-eleven, Deli de Luca eller Narvesen hver morgen
  •  Skifting til kosebukse  eller også kalt tasse-tøy eller anti-pule-bukse av andre på “blokka” her 😉 Jeg skifter til kosebukse og t-skjorte, nesten FØR jeg kommer inn døra hjemme på ettermiddagen.. Helt avhengig av å få av meg alt som presser,strammer, stikker og klør. Og det gjør alle vanlige klær… Kvelden blir skikkelig digg i kosebukse og t-skjorte, som et tips til dere som eventuelt ikke har prøvd før.. Hvis jeg skulle oversett all vanlig skikk og bruk, i forhold til roller (yrke), situasjoner etc, så ville jeg ALLTID gått rundt i en myk, løs, pysj-aktig bukse, uten bh og i en skikkelig myk t-skjorte,uten sømmer og merkelapper..

Det var noen av god-vanene jeg kom på i farta. Har du noen koselige vaner du kan tipse meg om?

 

20 kommentarer
    1. Siv: Ja, jeg føler egentlig ikke at jeg har så mange uvaner jeg, mest bare livet eller hverdager og vanlige vaner.. Men GOD-vanene er viktige for meg,de er en del av den gode hverdagen 🙂

    2. cassandraen: Var inne å så nå etterpå 🙂 Ja, tenkte meg det var greit å presisere HVEM som var masete, jeg hadde nemlig ikke sett her at du BAD(ikke maste :-D) om at jeg skulle gå inn til deg 😉 Jeg gikk helt av meg selv, hi hi, og trengte bare litt hjelp med adjektivet, så satte i gang litt mas på han.. he-he..

    3. Så det så!!! Men da sier vi det 😀 Jeg har ingen uvaner!!! hehehe ;)) Men nå må du skrive et adjektiv på innlegget mitt, for jeg har en gøyal historie på gang 😀

    4. cassandraen: Er du sikker? Når jeg skulle begynne å lete litt, synes jeg ikke jeg hadde så mange jeg 😀 Men spør du samboeren min sier han sikkert noe annet… 😀

    5. Gode vaner ja…
      Det må jo være min første kopp med kaffe om morgenen og at jeg støtt og stadig må klemme mine barn og samboer og fortelle de hvor glad jeg er i de <3

    6. Ja..gamle damer er vonde å vende…ehh..skrivefeil…vaner skulle det stå…hihihii:)) Min elskede og jeg har en slags vane, vi ble sammen den 21.juli og hver eneste mnd den 21 kjøper vi blomster og spiser god mat. Snakker litt om hvordan vi har det sammen og mål og planer…en koselig vane:))

    7. Koselige vaner vet jeg ikke om de er, men de er mine.
      Står opp og vekker resten av huset, setter på en vaskemaskin, eller tørketrommel alt ettersom hva som trengs. Lager matpakke til de som vil ha, og så en liten stund på pc, før jeg må løpe igang med resten av stellet.
      Herlig med litt stillhet og ro, før drakk jeg kaffe med en gang, nå venter jeg litt.
      Så gir jeg misten en god klem før jeg går og sier hadet til de andre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg