Talentspeider…

I dag er jeg litt talentspeider. Jeg er ute etter å høre hva du er god til. Mange har ting de kanskje kan, som de ikke er så bevisst på. Litt mer skjulte talenter, som trenger hjelp til å komme fram. Trenger noen til å oppdage dem. Og jeg er altså ute etter å kanskje hjelpe til…om jeg kan 🙂 Har du et talent, så skriv de gjerne i kommentarfeltet, og jeg vil gjerne lage litt blest om det. Man trenger sine tilmålte sekunder i rampelyset, gjør man ikke? Og om det så bare er en liten dag hos Frodith, med hennes minimale leserkrets, så er det da vel verdt noe likevel? 😉 Alle har noe de er god til, det gjelder å tørre å ta det fram, skryte litt av det, og bli seg det litt mer bevisst. Det kan være lite eller stort. Noen er råflinke til å synge. Andre er flinke til å tegne. Noen er gode til å ta flotte naturbilder, skrive fengende engasjerende innlegg, som suger deg inn, og noen kan lage blomsteroppsatser eller strikke spennende ting til famile og venner. Kanskje noen kan ta tærne bak ørene, eller plystre nasjonalsangen baklengs. Her er det bare fantasien som setter usynlige og dumme begrensninger. For vi er alle fulle av talent, og her på min scene kan du få lov å snakke om det,vise det fram og skryte av det. Dette er ikke “Norske talenter”, men “Talenter besøker Casa Frodiths” eller noe sånt. Her er altså dagen for ANTI-JANTELOVEN, man kan skryte vilt og uhemmet av uansett talent man har. 

Jeg begynner. Det er ikke så mye som jeg er veldig bevisst på at jeg er VELDIG god på. Strikke kan jeg jo, men er ikke noe spesielt talent på det område tror jeg. Det samme gjelder foto. Liker å holde på med det, og kan få til noen fine bilder innimellom, men det er mest flaks fordi alt går på automatinnstillinger og er ikke min fortjeneste. Men det jeg VET jeg er god på, og som jeg er VELDIG god til også er jobben min. Jeg er GOD i tegnspråk, og jeg er en VELDIG god lærer. Det å finne fram de riktige “nøklene” inn til de ulike barna er mitt talent. Det vet jeg inni meg, jeg har fått tilbakemeldinger fra foreldre og andre lærere, og jeg ser elevens både glede og klare tydelige framgang etter jeg har satt igang med “nøklene” mine. Jeg SER de lærer. Så da kan jeg si at dette er mitt talent. Under følger en liten visning av bokstavene:

L-O-V-E 

på tegnspråk. Tegnsrpåk består for det meste av tegn for hele ord, og engelsk skiller seg fra norsk. Men av og til staver man, navn, forklaringer, eller for å lære bort nye ord f eks. I tillegg var det enkleste å vise dere tegn for bokstaver på foto, for tegnene ellers er i beveglese, og jeg  har ingen talent i forhold til dette  med film ennå her inne ;-)Sorry..


 L

V


E

Så, nå har jeg gitt deg litt L-O-V-E, nå kan du vel fortelle meg: 

Hva er ditt talent? Hva synes du at du er god til?

32 kommentarer
    1. Siv: Så fint!! 🙂 Jeg er så glad for a folk kan rose seg selv, og si det høyt, så andre hører det. Det er viktig, og riktig mener jeg 🙂 Man skal kunne se sine gode sider 🙂 så vel som å se andres

    2. Hurra for å snakke fiiint om det man kan!! LIKERLIKER! Jeg er god i: å få andre til å føle at de IKKE dummer seg ut, til å oppmuntre, til å slå mine egne rekorder, til å tenke utenfor boksen og til å være kjærlig og omsorgsfull 😀 WIIHUUU!

    3. Trille: Så bra du kom innom Trille 🙂 Ja, du har masse talenter, verdt å skryte litt av. Det er så herlig at folk gjør det :-)Du må komme innom i morgen også, så skjer det noe gøy 😉

    4. Åh! Elsk på dette innlegget!! Blir så glad av å lese nedover kommentarene! 🙂 Flotte folk! 🙂
      Nei, hva er jeg god på?! Jeg er god i språk (har jo tross alt 6 i norsk, engelsk, tysk og fransk fra vgs og A i ts fra UiO, hohoho), og å være positiv og å være ett omsorgsmenneske. Ja, og så er jeg jo ganske god til å sy, da. 🙂 Wee!

    5. cassandraen: Ja, det er rart med det der, burde være lov å gjøre det litt mer, det er jo litt med måten man gjør det på også, men jeg synes det skal være lov. Og jeg gjør det nok litt innimellom jeg, av meg selv 🙂 Hvis det er noe jeg synes jeg klarer fint, lar ikke Janteloven regjere for mye nei 🙂

    6. Akkurat nå har jeg talent i cheese doodles spising… fy og skam ;)) Det er jo ikke lørdag i dag :O
      Det er med friske blomster jeg lager slike dekorasjoner, og syns det er spesielt gøy å lage av ting vi finner i naturen! Så til våren, sommeren skal du se at det dukker opp noen dekorasjoner på bloggen min :))
      Syns alle har vert dyktige, for det er ikke lett og “skryte” av seg selv! Mye enklere å skryte av andre :))

    7. cassandraen: En god tålmodighet er ikke noe man skal undervurdere nei. Det er et bra talent 🙂 Men fine de andre også.De fine blomsterdekorasjone skulle jeg gjerne sett at du la ut på bloggen. Lyst til å se 🙂 Kanskje vi får høre deg synge en gang også :-)Syns det er så fint at mange har lagt ut talentene sine i dag her. At folk kan tenke litt gjennom hva man er god til, og skryte litt av det 🙂 HERLIG!! Dere får en plass i lyset, spotlighten, snart 😉

    8. L O V E til bake <3
      Jeg er flink til å lage fine dekorasjoner av blomster! Er ganske flink til å synge og veldig god til å lytte. Men mitt aller største talent tror jeg må være min gode tålmodighet 😀

    9. Oslopadde: Åååå, du er søt padda mi 🙂 Jeg blir så glad her jeg sitter 🙂 nesten så jeg tar till tårene av alle godordene 🙂 Søta!! 🙂 Men du glemte ditt talent da? Jeg kan jo ta fram litt jeg da: du er kjempeflink blitt til å strikke, du er skikkellig snill og gavmild, og stiller alltid opp når folk har det vanskelig. 🙂 Kom gjerne med noen selv også 🙂

    10. Etter å fått litt LOVE på mårraskvisten fra deg 🙂 så er det kanskje ikke så rart at jeg vil bruke kommentaren min til å fremme Frodiths talenter. Du har jo nevt et par selv: foto og lærergjerningen din, men jeg vil også gjerne bruke litt tid på hvor raus du er. Tenk at du lagde alle gavene til kalenderen din selv før jul (og det var ikke noe billig skit du lagde!). Jeg vant to ganger. Den første gangen fikk jeg en flott lue du hadde strikket med dine egne hender. Du hadde jo noen gaver på lur, og da jeg vant, fant du frem AKKURAT den lua som du trodde ville kle meg best. Den er kjempefin, jeg bruker den masse, og jeg får mange komplimenter for den! Den andre gangen vant jeg en veske 🙂 Også mine farger. Helt nydelig, og det nydeligste er at du har sittet og strikket den selv, tovet den,sydd på knapper og rem. Du har brukt masse av din tid på oss lesere, og det uten å kjenne oss en gang! I alle fall den gangen. Nå kjenner du jo noen flere, og vi to kjenner jo hverandre i den virkelige verden, men jeg syns du er veldig raus som bruker så mye tid, energi og penger på å lage gaver til folk du ikke egentlig vet hvem er. HURRA FOR FRODITH! Ditt supertalent er at du ser alle, og at du er tilstede for de menneskene du møter i ditt liv. Du er et forbilde, og jeg tror at din evne til å være så til stede er nettopp det som gjør deg til den perfekte lærer.
      Mandagsklem og LOVE (dette skulle jo vært på tegnspråk, men jeg kan ikke legge inn bilder her) fra meg 🙂

    11. Støvkorn: Jeg tror du har glemt et talent du har da 🙂 Du er jo kjempgod til å skrive du 🙂 Jeg er stadig inne og leser, og det spruter jammen meg av dine innlegg 🙂 Og tusen tusen takk for de gode ordene til meg 🙂

    12. Helge: Jeg har ikke talent for dette med penger, det er et talent jeg skulle jeg ønske jeg hadde 🙂 Du er heldig som har det 🙂 Og du ser jo ut til å ha ordet i din hule hånd ja 🙂 Kryssord, og scrabble er kjempegøy, og sudoku også. Jeg liker også sånt 🙂

    13. Nemi Rebella: Ja, du har fine kreative talenter, helt klart. Kjempflink til å tegne har jeg jo sett 🙂 Og det å ha evnen til å se det positive i stedet for det negative er både et sunt og et flott talent, og du har det helt klart !!! 🙂 Ha en nydelig dag Nemi Rebella 🙂

    14. Du er så nydelig, jeg tror virkelig du har talent for omsorg, det skinner ut av innleggene dine! Jeg er også god til å vise omsorg, og jeg føler at jeg har ett talent for humor og å være effektiv. Også er jeg en problemløser. Ikke noe annet spennende 😉 klem

    15. Hva jeg er god til? I følge min mor er jeg flink med penger, noe som stemmer. Nå bor jeg alene og har kanskje ikke så store utgiftene i så måte men spare det kan jeg. Ellers er eller kanskje var flink med ord. Jeg skrev mere før enn nå. Men jeg er opptatt av ord og det ligger mange muligheter der. Det tror at jeg har fra mine foreldre som jobba som lærere i alle år, og kryssord og ordspillet scrabble er alltid en slager hjemme.

    16. Jeg kunne en gang alfabetet for døve/blinde… Det er med begge hendene, og det lærte jeg på en flytur til New York, fordi en vi reiste sammen med var døv og blind 🙂 Har desverre glemt det nå da… :/
      Tror mine talenter må være innenfor det kreative. Maling, tegning og slikt. Det meste jeg prøver av kreative utfordringer har jeg en tendens til og få til bra 😀
      Et annet “talent” må være evnen til og finne det positive før det negative ^_^

    17. casahappy: Flotte talenter Diva, du er en interiør-dame du 🙂 og jeg er sikker på det blir kjempefint hos deg i nye Casa Happy! Et supert talent og kunne med sammensetninger og farger, og å finne flotte ting til billig penge 🙂 Ha en nydelig dag 🙂

    18. Jeg er veldig god på dette med farver og sammensetninger av farver….og Sudoku! Og jeg er ekstrem på dette med å finne flotte ting til en billig penge:))

    19. Tusen takk <3 Jeg kan telle på en hånd de konsertene jeg har vært på men nå skal jeg også på konsert bare at jeg skal være en del av den selv hehe

    20. ladyaugust: Ja du har helt klart et talent der. Nydelige stemmen, som finner det litt såre.Flink er du! Super Lady. Jeg skal på konsert, tam-di-dam. Flott at du forteller om talentet ditt til talentspeideren 🙂

    21. Herlige bilder. <3 Jeg kan "tørst" på tegnspråk. Det lærte jeg engang jeg passa en flott liten gutt som var døv. Etter å ha undersøkt halsen hans på inn og utsiden og tatt en telefon til mammaen og spurt hvorfor han gikk etter meg og dro en finger nedover halsen. Jeg føle meg bare litt dum. Jeg tror jeg har talent for å leve meg inn i en melodi og finne historien melodien forteller meg og det er kjempespennende. Som oftest er det litt triste eller sinte ting melodier og rytmer forteller meg.

    22. Min matgale verden: ååå, da har du et kjempetalent Kjersti. Det er jo sånt som er viktig, det er så mangesom ikke blir sett, og det er jo det det hele handler om spør du meg, i skole og barnehage, at de voksne- assistenter eller lærere- SER barnene, SER hvem de har foran seg. Flinkver du! 🙂

    23. Å være en god lærer er en god og viktig egenskap! Hva skulle vi gjort uten?? Jeg er, tja, jeg er god på å se de som ikke gjør mest utav seg i barnehagen. De barna som trenger en klem, trenger å bli sett. Antagelig fordi jeg var selv en av de som ikke ble sett da jeg var liten. (på skolen) Ha en strålende dag:)

    24. inneuteferdig: Høres ut for å være helt klart et talent du har, å ha overblikk, og se hvor ressursene trengs og hvordan de skal fordeles slik at det blir positivt. Flott talent å ha:-) Ha en flott dag Vanja 🙂

    25. Fin måte å starte dagen på vil jeg si.
      Om det er et talent kan jeg nok ikke kalle det, men jeg har vell vist det e n dal ganger nå at jeg er flink til å plukke ut folk i en gjeng på jobbene til å gjøre det de kan.
      At jeg bruker tilgjengelige resurser på best mulig måte.
      Endrer på ting slik at jeg får mest mulig ut av de på en positiv måte.
      Bestandig kjekt å vite at jeg hadde “rett”
      Ønsker deg en flott dag videre, og en slik jobb som du har må jo være en kjempe inspirasjon.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg