Roser i kinn, roser på lårene og hestehov i sinnet…

I mangel på andre unnskyldninger enn latskap, for å slippe å gå alene på treningsstudio denne uken, valgte jeg å GÅ hjemover til fots i går, med min kollega. Er liksom litt trim det også.  Det er ganske deilig ute nå om dagen, nå som jeg endelig fant den hersens dunjakka å kle meg i.. Vel, jeg kan ikke lenger bruke jakke-jakt som unnskyldning for å slippe treningsstudio.. For nå har jeg jo kjøpt jakke omsider.. men jakken er jo god å ha da, hvis jeg skal klare å bevege meg utendørs i en lengre periode..Og turen HJEM fra jobb, tar 1,5 time, og man blir ikke LITE lilla på lårene, etter en sånn økt i 13 kuldegrader.. Selv med den stygge dunkåpa godt nedover lårene (ja, for dunkåpe er IKKE pent… bare varmt), ble lårene likevel fulle av roser, som jeg leverte på døra her når jeg kom hjem :-D… Og kinnene, skinte som hos en snørrete 4 åring, utenfor huset der jeg vokste opp. Fulle av røde roser i kinnene, nesten like fine som de lilla på lårrene. Med nesten lik, pelsdott-lue, som den gang da, og med dunkåpa skulle jeg jo være rustet som en bjørn for turen hjem, men .. Kroppen oppførte seg altså som et rosebed i full blomst om sommeren, og hjernen klarte faktisk bare å tenke på at nå er det snart vår. Fordi det var lyst hetl til klokka 17 (nesten hvertfall), og fordi samme turen tok jeg i vår, sommer og høst, hjem fra jobb. Da var veien  full av gale mordersnegler, som emigrerte fra byen.. Vel, våren  og sommern ligger og lurer i hjernen min, og jeg ser hestehov bak hver sving. Men i dag er det tirsdag, og ennå ikke vår.. Og tirsdag er verdens verste mandag, spør du meg.. Den er mye verre en mandagen selv. Så på en tirsdag må man piffe seg opp litt med hestehov i sinnet, eller blomstre litt om du vil 🙂 Bildene under har jeg tatt selv, i ulike sammenhenger. De forteller ulike ting, med de ulike bakgrunnene, fargene og formene sine. Drar man det langt nok, på det litt filosofiske plan, så kan man vel si at mennesker kan sammenliknes med blomster også. Noen er som en vakker rose, langstilket, rett men med litt torner som stikker. Andre er som en løvetann, som borer seg opp gjennom asfalten, og tåler og holder ut ALT, tross sine omgvelser og atter andre igjen kan være en vannlilje, som flyter rundt , på overflaten, i en skog, litt ensom og alene…  

Hvis jeg er en blomst, så tror jeg at jeg er en hestehov. Jeg føler meg lys og lett til sinns, for det meste. Jeg er glad i våren, og popper opp og viser meg klart fram i min beste prakt da 🙂 Jeg er litt rufsete på en måte, men snill slik en hestehov er. Og den lyser opp litt når den titter forsiktig opp om våren, uten at den er den mest prangende, slik jeg liker å tro at jeg kan være selv 🙂 


A
 


B


c


D


E


F

Så det jeg lurer på i dag er: Hvis du var en blomst, hvilken av blomstene over her føler du deg som? Og hvorfor?

33 kommentarer
    1. Hanne: Så koselig at du liker bloggen min, det er veldig koselig at du kommer innom også 🙂 En holdbar blomst høres bra ut, da kan du flytte inn til meg 😀 Og da tror jeg du er en orkide 🙂 Jeg har skrevet tre innlegg om Orkideene mine (“Drapet bak gardinene”, 6 september) fordi jeg er så dårlig med blomster.. Men orkideer får jeg til.

    2. Siv: Tistelen, og spesielt de Skotske, er nydelige. Skjønner hvorfor de er nasjonalblomsten. Vi fikk med oss det vi også, når vi var der første gang 🙂 at den var det. Og det likte vi 🙂 Du er en vakker, skotsk tistel Siv 🙂 Litt pigger er bare bra, jeg vil gjerne ha noen jeg også 😉 Hestehov med pigger 🙂

    3. Bestandig moro å lese bloggen din, du skriver så “lett og ledig.”
      Hvilken blomst vil jeg være, ja si det. Hvordan blomsten ser ut er ikke vesentlig, jeg vil være holdbar, ikke evig, men husket 🙂

    4. ewymarie: Åå, kanskje de kvitrer litt her også… Har bare vært inne på jobben her, mulig jeg må gå hjem i dag også, bare ikke lårnen blir FOR blomstrete.. 😀

    5. Ja, det er en kald fornøyelse å gå ute i vinterværet. Her i nord har det derimot ikke vært kaldere enn -8 denne vinteren, og det skjedde bare en gang, tror jeg. Jeg tror jeg ville vært en tistel. Fordi det er skottlands nasjonalblomst, og fordi jeg har piggene ute i blant, men jeg er uansett pen innerst inne (eller noe). MEN jeg vil ha vinter før våren kommer!

    6. Nemi Rebella: Det var dette med kaktus og pigger jeg var uenig i skjønner du 😀 Føler ingen pigger jeg hvertfall 🙂 Men en svart tulipan skjønner jeg at du er nå, det har du jammen god grunn til å være, men skifte farge så fort du får sjansen da 🙂 Store klemmer til deg 🙂

    7. Det er så fint å ha våren å se frem til. Fuglene kvitret masse i dag, så da fikk jeg vårfølelse. Å gå er fin trim. Savner å kunne gå til jobben. Gjorde det før vi flyttet.
      Ha en riktig så fin dag kjære deg : )

    8. JA… Åsså finnes det nesten svarte tulipaner… De vil jeg være i dag :3 Fargene kommer, når jeg kommer meg hjem 😉
      Jeg har vel kanskje litt lite sperrer for hvor langt jeg slipper folk innpå meg… Jeg mener jo at det er jo ikke så mye mer spennende det som skjer i livet mitt, enn i alle andres, så hvorfor skulle jeg holde det hemmelig 😉

    9. cassandraen: Eller en litt rufsete blåklokke, med gul klokke 😀 eller en hestehov med blått hode, som svaier fint i vinden 🙂 Jeg tror også jeg er flere blomster, men sånn umiddelbart synes jeg hestehov passet på meg 🙂

    10. cassandraen: Kanksje du er en blanding av hestehov og blåklokke? 🙂 det må være lov 😉 Ja, jeg kvikner veldig jeg også da, og våren er min favorittårstid. Ikke sommeren. Jeg er født i mai :-)Når er du?

    11. Som deg er nok jeg også en hestehov. Kvikner liksom til når jeg ser disse tidlige vårtegnene. Snill er fornavnet mitt ;))
      Men den fineste villblomsten jeg vet er blåklokker.

    12. Jeg trodde jeg var klar for vår men etter innlegget ditt ER jeg klar :DD Dunjakker er livbergene sammen med lua fra deg. De siste dagene har begge blitt brukt flittig. Heldigvis er det blå himmel og sol og da går det jo i riktig retning 😀 Ha en fin dag selv om det er tirsdag, her er det øvingstirsdag og det er bra 🙂 Klæmme <3

    13. Nemi Rebella: Jeg satt her og tenkte på deg her i stad, og jeg tenkte du måtte være et tulipanbed jeg, veldig fargerikt. Det finnes jo så mange forskjellige tulipaner 🙂 Men moro å høre hva man selv tenker. Du er i mine øyne ingen kaktus hvertfall, for vi får jo lov å komme ganske nær deg 😉

    14. Helge: Og det hørtes fint ut å være en dag og natt 🙂 Og at du blomstrer hele tiden, det er viktig. Ikke slutte å blomstre nei 🙂 Ha en fin dag, under all snøen..

    15. vaniljeogpepper: Nei, går kanskje greit uten pigger også 🙂 Trives som hestehov jeg.. 😉 Ja, kom tilbake hvis du finner ut hvilken blomst du er, er jo ikke sikkert den er på mine bilder, kanskje du er en blåklokke, en tulipan eller en helt annen for alt jeg vet 🙂

    16. Oslopadde: Ja, fredagen er klart beste dagen, og tirsdagen er den verste mandagen i verden.. Men når jeg er forbi den, kommer det en hestehov eller to utafor vindu her 😉 Og, jo, jeg tar i litt på LYST, men det var bare litt skumring da… 😀

    17. Likte godt det du skrev at vi mennesker kan sammenliknes med blomster. Men har aldri tenkt på hvilken blomst jeg kan være…kanskje en rose av det vakre slaget helt uten torner. Eller kanskje er jeg dagognatt som er like unik dag om natt. Men uansett hva slags blomst jeg er så blomstrer jeg hele tiden – og det er lenge til jeg visner.

    18. Du trenger jo ikke oigger når du klarer vokse frem fra asfalt og annet uegnet terreng 😉
      Vet ikke helt hvilke blomst eller annet jeg skal karraktrisere meg som ,den må jeg komme tilbake til kjenner jeg…*tenke,tenke*

    19. Jeg begriper ikke hvilken by du gikk og trasket i i går … Lyst til kl 17? 🙂 Tar du ikke i litt nå? Vi to har kanskje litt ulik definisjon på hva “lyst” betyr 😀 Men det er 4 min og 21 sek lysere i Oslo i dag, i forhold til i går, og det tallet bare øker og øker, og snart kommer hestehovene (eller leirfivlene) og popper opp over hele byen 🙂 Jeg venter på det! Om 2 mndr har vi dem her, garrrantert 🙂
      Jeg liker alle slags blomster, men de som kommer først om våren, er jo GULL, alle sammen, uansett farge 🙂
      Den beste dagen er fredag, og mandag – torsdag er bare en oppladning til den dagen. Akkurat DENNE tirsdagen er litt ekstra tung, men vanligvis blir ventingen på fredag lettere og lettere etterhvert som uka skrider frem, og mandagen legges lenger og lenger bak meg 🙂
      Håper tirsdagen din blir fin, du nydelige leirfivel 🙂

    20. Min matgale verden: Ja, man kan være samme blomst, alle folk har jo mange like sider 🙂 og vi er helt klart en hestehov begge to, det er jeg sikker på 😀

    21. Åh! Jeg vil bare herme og være en hestehov jeg og!! Og siden jeg jobber i barnehage VET jeg at vi KAN være hestehov begge to!! Akkurat som at det KAN være to pappaer i familien. Det er helt naturlig! Så jeg er en hestehov jeg og…. 🙂

    22. Tanja: He-he, jeg må prøve å gro noen pigger på den hestehoven min 😉 tror det er sunt med litt pigger 😉 Det er som med den løven jeg prøver å bli:-D LITT mer stor og farlig kunne gjort seg 😉

    23. Fy søren.. Respekt.. 1 1/2 time -13 grader.. Wow.. Flink er du vennen… Så vil jeg bare ønske deg en god dag… og jeg er nok ingen blomst gitt, kanskje en Tistel.. Litt pjuskete med pigger.. Ha ha ha

    24. inneuteferdig: Så fint at du fant din indre blomst, og fortalte hvorfor 🙂 Litt spennende å se hvordan svar jeg får på dette fra de forskjellige 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg