Stupide reality-program, eller stupe-reality-program?

Stort sett er teite ting noe jeg ikke gidder bruke så mye energi på, jeg bare lar ting gli inn det ene øret og ut det andre.. Det er vel kanskje derfor jeg sjelden er så veldig LØVE-sint heller.. Jeg hisser meg ikke ofte opp, fordi jeg velger å la en del ting bare suse forbi i stedet for. Det er forskjell på dette og de tingene som virkelig går litt inn på meg. Der hvor jeg burde bite FRA MEG men i stedet biter ting I MEG . Der har jeg som sagt en jobb å gjøre, og jeg SKAL bli flinkere til å brøle høyt og bli litt sint, når det er påkrevd, selv om jeg foreløpig høres ut som en mus…

Men en del ting, er ikke verdt energien min, og derfor smiler jeg ofte bare i skjegget, eller himler lett med øynene.. Akkurat som mye som jeg gidder liksom.. Noen slike ting er f eks teite reklamer, dustete uttalelser i avisene og som oftest teite realityprogrammer.  Men av og til ler jeg ikke bare i skjegget, men hisser meg bittelitt opp over en teit reklame eller et realityprogram jeg også.. Akkurat nok til å skrive et lite innlegg om det. Og i går ble jeg litt obs igjen, pga Vaniljeogpepper tok opp i et innleegg på sin blogg, dette med OM det er ok med Reality-tv rundt psykisk utviklingshemmedes liv, altså f eks Tangerudbakken. Jeg vet ikke selv helt hva jeg tenker om dette, for :på den ene siden er jeg enig med Vaniljen, som sier hun ikke liker at vi sitter og titter på disse som underholdning, og jeg er litt enig. På den annen side blir de jo “likere” oss på en måte, (hvis DET er noe poeng eller må)l, når de også har muligheter for å bli reality-deltagere og få sitt eget program. Alle andre folk flyr jo rundt og deltar i sånne program… Spørsmålet er jo hvor klar DE selv er over HVA som vises, hva som tenkes og Vaniljen stiller også spørsmålet om HVORFOR de lager et slikt program. Er det for å informere folk om hvordan folk med  f eks DOWNS har det, eller er det for å UNDERHOLDE seerne med noen” spesielle” folk i hovedrollen?. Jeg er mye enig med Vaniljen, og synes det var et flott innlegg hun hadde på mandag. Og det jeg også ble enda mer oppmerksom på, senere på kvelden,  er hvor mye  TEITE reality-program  som lages..Så om vi såkalt “funkjsonsfriske på de fleste måter” er noe å trakte etter å likne, kan man stille et stort spørsmålstegn ved. Vi har ALLE MULIGE varianter av reality-program, som kun er laget for at noen skal  få noen sekunder i rampelyset.. Og jeg er ikke bedre jeg enn at jeg setter meg ned litt hjernedød innimellom foran boksen, og bare lar meg underholde, uten å tenke så mye over det.. Vi har program om folk som må få hjelp av en SINT KOKK, for å lage bedre mat til seg og ungene sine hjemme. Eller noen får hjelp av en SINT SNEKKER, for å få skikk på huset man har kranglet om i årevis. Det finnes programmer om SINTE motefolk, som kommer og kler opp elendig kledte nordmenn eller SINTE barnevakter, som skal ta fatt i folks barneoppdragelse. Noen er norske program, noen er laget i andre land, og noen er laget og tilpasset norske forhold over en utenlandsk mal.. Det jeg lurer litt på, er hvor dette slutter…..? Er dette et FORSØK, for å se hvor langt man kan dra seerne, for siden å vise forskningsresultater, over hvor altetende jordas befolkning var, innent tiv-program,  på 2000-tallet. Eller spyr de bare ut nye ideer, og gjennomfører av profitt-hensyn? Jeg har ingen svar, dette var bare litt eder og galle da jeg skjønte at de er i ferd med å lage et nytt reality-program over tema: stuping. Folk som altså ikke kan stupe i utgangspunktet, skal lære seg dette gjennom noen episoder, litt i “Skal vi danse”- sjangeren. En slik stupe- reality må da lande med et mageplask? Eller? Kanskje lar vi oss lure… Igjen.. 😉

 Hva tenker du om sånne reality-programmer? Går det en grense for hva man kan lage reality-tv om?

26 kommentarer
    1. inneuteferdig: Ja, ikke godt å si om normalt oppegående folk helt hva de blir med på heller nei.. Og da kan man jo spørre seg hvor riktig det er å ha psykisk utviklingshemmde deltakere med..

    2. vaniljeogpepper: Ja, det er egentlig et spennende tema og diskutere. Jeg har jobbet med barn med litt spesielle behov, psykisk utviklingshemmete etc tidiligere i tillegg til at jeg nå jobber med døve, og ser godt at man kan stille spørsmålstegn ved slike programmer. Spesielt fordi vi ikke kjenner bakgrunnen og motivet for å sende slike programmer.. Er også enig i hvordan dagens programmer bare er det vante og kjente, de kjører samme lesten på alt-og bare finner noen nye teamer som minner om galskap å lage programmer rundt.. Ja, helt klart masse temaer som kunne vært tatt opp, på ANDRE måter, og ikke bare på denne gjentakende og LIKE måten..

    3. Gaaah,hva skal man si egentlig,jeg får så inntrykk av at vi står litt fast i det vi ‘kjenner’ så godt fra før å drar det til det ytterste ,til det blir stygt eller rett og slett uintressant..
      Hva med å sette lys på aktuelle hendelser å variere på det -det er MANGE problestillingerutfordringer som trenger fokus og oppmerksomhet,ikke kun for vår egen selvtilfredshet mens vi sitter trygt foran tv-skjermen
      …nok om det..en annen ting jeg biter meg merke i er at folk har en tendens til å ikke ‘gidde’ ta den diskusjonen av en eller annen grunn…skulle gjerne likt hvorfor..
      Takk for linking <3
      Jeg fikk igrunn ikke noe respons fra noen nye selv om jeg kunne godt tenkt meg å 'diskutert dette,men føler ikke for å være 'stygg i munn' bare for å provosere frem en reaksjon.

    4. Jeg liker reality som f.eks 71 grader nord, alt for Norge og sånne ting, som man faktisk kan relatere seg til og kanskje tilogmed ønske seg selv! Det som jeg mer eller mindre blir spyferdig av er reality som ungkaren, Big brother, paradise hotel og sånt. Jeg blir nesten flau på deltakernes vegne.

    5. cassandraen: Nei, ikke sett mye rundt det jeg heller, hørte litt om det, men synes det bare hørtes helt teit ut 😀 Skal vi danse- er jo gøy, men det er noe annet synes jeg 😉

    6. cassandraen: Ja, som du ser i innlegget så er jeg også en som ligger og sløver og tar inn sånt innimellom jeg også, er ingen helgen jeg 😀 Men av og til blir det likom litt FOR dumt!! Som: “kom skal vi stupe” liksom, føles som en test innimellom 😀 Hvor altetende kan seerne bli liksom? 😀

    7. Det ser ikke ut til å ha noen grenser når det gjelder reality program…
      Blir nesten slik at man spør seg selv.. Hva blir det neste som kommer?
      Men må jo innrømme at jeg får med meg litt i bakgrunnen da jeg har gutter som følger med på en del av disse programmene…. ;))

    8. casahappy: Jeg liker NOEN jeg også. Faktisk er “skal vi danse” et av dem, men akkurat “skal vi stupe” blir for dumt, tenke jeg.. Noe med at man kan lage program over ALLE emner liksom.. 😀 Håper på mageplask der 😀

    9. vanja: Takk for ros 🙂 blilr glad av sånt 🙂 Ja,som sagt er jeg ikke noen helgen jeg heller, og setter med til med mange folskjellige reality-greier jeg, på sløve dager. Følger ingen fast, men av og til slår det meg HVOR TEIT enkelte av disse programmene er 😛

    10. Jeg synes noen er greie slik som tangerudbakken, men stort sett styrer jeg unna. Er litt skeptisk til hva de vil med programmene,
      God morgen 🙂 Flott skrevet var det også.

    11. Riktig god morgen:)) Tangerudbakken liker jeg rett og slett fordi det er interessant å se hvor bra de fungerer i hverdagslivet/samfunnet. Og vi skal ikke så mange år tilbake før man nærmest stuet vekk mennesker med ulike psykiske funksjonshemninger og Downs syndrom f.eks….Og det er godt å se hvor glade og ærlige de er…for de er seg selv 100%..:)) Et annet typre realityshow jeg digger er Extreme Makeover hvor folk som virkelig trenger det får nytt hus og kall det et nytt liv…snørr og tåreshow…men slike program digger jeg:))

    12. Helge: Sikkert noen avdankete kjendiser som er interessert, men jeg må si jeg håper programmet får et mageplask 😉 og null seere 😀

    13. Tuller du?? Skal det lages et realityprogram om STUPING?? Men… det er jo ikke laget noe om harking og hosting ennå?!?!?? Og INGENTING om hva slags pepper folk vil ha i får-i-kålen sin?!?! Når skal de gjøre det, da? Nå gir jeg meg ende over.

    14. Ja, jeg så at TV2 skulle lage noe som heter “Skal vi stupe?” Og etter at det har gått 2-3 år kommer kanskje “Skal vi drukne?” eller “Skal vi svømme?”. Man finner på ting som er først vist i utlandet. Det starta på 1990-tallet med Big Brother på TVNorge. Etter det har det balla på seg med all verdens saker i samme gate. Underholdning er det kanskje for noen og en god snakkis i godt lag. Ellers er det en fin plattform for sponsorer. Og ikke minst for halvgamle kjendiser som sikkert får plass i Se og Hør. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg