“Lærertryne..?”

Kan det være sånn at folk som er mye sammen, begynner å likne hverandre? Utseendemessig? På andre måter? Man hører jo om folk som likner hundene sine… eller var det omvendt? Men her er grunnen kanskje mer at folk går hen og kjøper seg en hund, som likner på seg selv… fordi det er snabla koselig eller morsomt.. Men det er jo også bevist, via forskning mener jeg ganske bestemt, at folk velger seg partner som likner seg selv litt også.. Og er man ikke lik når man starter opp sammen, så blir mange mer og mer like etterhvert.. Noen får noen like måter å uttrykke seg på og noen velger å kle seg likt i matchender grill-dresser, når de er på tur.. Gode venninner og små klikker får sin egen sjargong, felles rammer for klesstil og bor de sammen så begynner de jaggu å menstruere på samme tid også.. Vi kjenner jo fra skole-alder dette med at mange ønsker å likne noen, gjerne en liten gruppe, for å ikke å stå utenfor.. og det kan man jo forstå.. Selv de som kler seg anderledes enn majoriteten, har andre meninger enn majoriteten, VIL skille seg fra majoriteten, de ønsker som oftest allikevel å likne NOEN… liknen de ANDRE.. likne de som er anderledes.. Det gir en slags trygghet.. Å likne noen litt, man identifiserer seg, får en tilknytning et sted.. Dette kan være typisk i skolealder. Men er det faktisk sånn, at vi fortsetter litt med dette hele livet? Å likne noen? Likne en gruppe? Fordi man er mye sammen, og utvlikler noen fellestrekk, det være seg utseesnde eller noen typer atferd?

Ikke vet jeg hvordan det er i andre yrker, men jeg føler jeg kan “avsløre” en lærer på mils avstand.. fordi jeg er i denne gruppa selv.. Jeg har sett noen fellestrekk i atferd og utseende, og ikke at det er noe galt med hvordan lærere ser ut eller oppfører seg, det er en flott “rase” :-D, mange i allefall… Jeg er jo lærer selv, så jeg er ikke ute etter å henge ut noen gruppe 😉 Men jeg er allikevel livredd for å bli et “lærertryne”. En som folk kan avsløre på sånne reality-programmer som heter “Hvem er jeg?” eller noe sånn, og si: ” hun der, hun, er helt klart en lærer”..  Jeg vil være lærer, er stolt av yrket mitt, og mener det er verdens flotteste yrke.. Men er vi nødt til å SE UT SOM vi er det for det? Og er vi nødt til å være så himla like? Jeg vet ikke helt HVA det er jeg kan avsløre de på… Det er ikke lenger bare lilla strikka-vester og fotformsko som er uniformen.. Det er like mye “drakter”, pene bukser og bluser og slikt, som før bare var forbeholdt andre yrkesgrupper, men det er noe med måten de bærer disse tingene på seg.. Det er noe med de STORE smykkene i halsen, i tillegg, eller det halvlange håret i bob-frisyre.. For det MÅ det fremdeles være, selv om man har drakt, hvertfall hos de litt eldre lærerne… Og har man ikke bob-frisyre, så er de allikevel noe annet som avslører dem (eller OSS?) . Det er noe med at de høyhælte skoene, som skal gå til drakten, har gummisåler.. Man kan bare se det.. Jeg skulle på en demonstrasjon i byen en gang, hvor det var lærer-ting som skulle demonstreres for.. husker ikke lenger hva det var… Men i forkant av demoen, skulle jeg og noen andre spise på en kafe, et stykke i fra der demoen skulle finne sted.. Oslo er stort,  og det er mulig jeg tar HELT FEIL, men da vi kom inn i kafeen, kunne jeg merke den var full av lærere 😀 Det var null problem for meg å plukke ut så godt som ALLE som var lærere i lokalet.. Vi fniste litt og pratet om det.. Og da vi ankom demonstrasjonen etterpå, så vi igjen alle de avslørte ansiktene… 

Så mitt lille spørsmål i dag er: Er det sånn i alle yrker? Kan dere kjenn igjen en drosjesjåfør, på atferd og frisyre, etter at uniformen er tatt av? Er frisører lette å avsløre, for dere som er frisører selv? Andre yrker? Blir man lik sin yrkesgruppe/studiegruppe enten man vil eller ikke?  

36 kommentarer
    1. Trille: Hi-hi, ja svenske og blonde kanskje ja, veldig mange hvertfall.De er muligens de enkleste å ta på utseede og atferd. Og deignere,med jobbebukser og poser under øynene ja 😉

    2. Hahaha. Så artig! Jeg var god til å kjenne igjen formgivningslærerene, du vet, de med flagrende overdeler og fargerike smykker, rødt hår og store briller. De er jo ikke slik lengre. :/
      Designere? Joggebukse og poser under øynene? Hahaha. Servitører? Svenske og blonde? 😀

    3. Hahaha.. ja hadde vi vert i nærheten av hverandre så kunne du få lånt samboeren min og sett sport, og jeg din så vi kunne ha sett på noe annet ;))

    4. cassandraen: Det er jo flott 🙂 Det er vikitg og riktig synes jeg også, og kunne like masse forskjellig og ha respekt for den andres interesser. Man trenger ikke like alle de samme tingene, så lenge man har NOEN ting som man liker begge to 🙂 Her er det mest jeg som titter på sport, og prøver å dra samboeren med foran skjermen når det er litt håndballkamper og sånn 😉

    5. Er nok ikke så lett å se på vernepleiere tror jeg…
      Det bildet må jeg ta en titt på :))
      Jeg og samboeren har også lik smak i forhold til film, musikk og ting vi liker å gjøre. Jeg kan styre meg for hans interesse for sport og fotball… slik som han kan styre seg for min interesse for blogging. Men begge har vi stor respekt for hverandre og at man må få gjøre hva man vil så lenge man liker det og ikke går utover den andre <3

    6. cassandraen: Ååå, ja, ble kjempeglad 😀 Og kom på at jeg tror jeg kan se det litt på flyvertinnene jeg også ja, uten uniformer også, altså i vanlige klær… Det er noe med håret og sminken 😉 Hvordan er det med vernepleierne da? Kan du se det på dem? Og det med partnere, jeg og samboeren likner nok bittelitt utseendemessig, brune øyne begge to, høye begge to, litt markeret i ansiktet begge to, hvis du har lyst til å se bilde ligger det ET av meg og han på innlegget “Den sommeren da sola forsvan”t,august, et av de første innleggene mine 🙂 Ellers, vi har nok utviklet noe lik smak angående filmer, musikk etc etterhvert 🙂

    7. Jeg ser at etter tre år med min kjære kjæreste så blir vi nok mer og mer like på ting.. dette gjelder oss begge! Jeg er ille til å ta til meg nye ord og uttrykk… så nå hører jeg meg selv ofte si ord som han sier på sin trønderske dialekt.. vi er begge trøndere men kommer fra forskjellige kommuner ;))
      Han har blitt mer lik meg til å sove mer og lengre… dårlig samvittighet her, da han egentlig er en morgen fugl ;)) Og mye annet som vi har fått mer og mer felles. Nå har vi en katt, og hun er nok ikke så lik oss. Det er vel mest med hundeeiere hvor man kan se likhetstrekk mellom hund og eier i noen tilfeller.
      Er enig i at man kan se på ganske mange at de er lærer, men andre yrker som man kan se på enkelte er taxi sjåfører, lastebilsjåfører, flyvertinner, frisører, de som jobber i parfymeri… ja mange egentlig ;)) Nå ble du vel glad tenker jeg 😀

    8. dandilion: Ja, jeg har også variert mye, og skygger VELDIG unna den bob-frisyren 😀 men kan nok hende det rødfargete håret mitt vil være litt avslørende 😀 Jeg vet ikke helt HVA det er heller, for noen har ikke det TYPISKE ytre, men jeg kan allikevel plukke de ut… Det er noe med de VELDIG forståelsesfulle øynene, et eller annet ved atferden 🙂 Og som sagt, jeg er lærer selv, så jeg er sikkert en ANDRE tar på kornet 😉

    9. Hmmm….. I min yrkeskarriere som lærer har jeg hatt jeg hatt variasjoner hårmessig fra langt hår som rekker forbi skuldrene til hår som var 9 mm langt og klippet med maskin. Fargen på håret har variert, men den er nå for det meste blond. Har kanskje litt mer lærerstil nå med langt, blondt hår? 😉 Jeg ser hva du mener 🙂

    10. renate: Så koselig at du likte bloggen:-) Ja, moro med blogg synes jeg, koser meg med litt varierte typer innlegg 🙂 Kom gjerne igjen 🙂

    11. hei der:) så fin blogg du har:) fant den via nateh sin og blir så happy hver gang jeg finner bloggfolk med meninger utover dagens antrekk! hurra! gleder meg til å følge deg videre! mvh Renate

    12. hahahahaahhaahahhaha – så typisk!! Mange lærere har … noe spesielt ved seg, ja. Mange prøver å være veeeldig eksotisk, haha

    13. Støvkorn: Ja, du tar sosionomene på strak arm du, tenker jeg..? Ser hverm de er ? 🙂 Jeg klarer ikke de gruppene, å avsløre dem nei..

    14. Tanja: Nei, jeg trenger vel ikke spørre egentlig… hmff.. pur-ung som jeg er.. ikke av de litt voksne nei 😀 Bittesmå smykker og klakkende hæler, der har du meg 😀 ha-ha, neida, er jo ikke SÅNN heller 😀 Ikke godt å hvem jeg likner… LÆRER er det hvertfall ikke..ha-ha

    15. ewymarie: Ja, ikke sant 😀 Jeg er ikke god på å kjenne igjen andre yrker altså, ikke i hele tatt, men mitt eget føler jeg at jeg kan plukke ut en lærer i en mengde ja 😀 Ha en toppers dag du også 🙂

    16. Det der snakker vi også om på jobben. Er jo førskolelærer. Det er også svært mange i min og min mann sin familie som er det. Mener vi er 20 til sammen som jobber i barnehage eller skole : ) Så jeg kan vel si at jeg kjenner igjen en som har en slik jobb ut i fra utseende ja : )
      Ha en toppers fredag : )

    17. Hanne: Jeg synes dynekåper er helt uformelige, derfor jeg ikke liker dem. Men veldig deilig å ha på seg 😀 Og pels, nei det vil jeg ikke bruke 😉 Ha en flott dag du også :-)snart helg!

    18. En lærer er godt kjennelig, men vanskelig på andre yrker. Vet du ikke hvorfor du hater dynekåpa di? Du skulle ha hatt ekte pels. Du er jo lærer…Ha en fin dad 😉

    19. Bente og Lars O: Ja, det er det jeg mener 🙂 Jeg kjenner ingen andre yrkesgrupper på væremåte eller utseende, men den historien på kafeen og demoen etterpå er helt sann 😉 De jeg ikke tok på utseende, tok jeg på måten de VAR 😀 Ha en fin dag du også 🙂

    20. vanja: Ja, jeg tror også at vi trekkes litt mot det som likner oss selv, på en eller annen måte 🙂 Og at noen normer eller atferd former man litt sammen også, både på jobb og i herdag :-)Så blir man litt like etterhvert kanskje, om man ikke var det i starten 🙂

    21. Like barn leker best heter det. Til en viss grad kan man kanskje gjette seg ti hvilket yrke folk har. Har du pene tenner er du kanskje tannlege, går du alltid med ny frisyre er du kanskje frisør, Er du pen i tøyet og svarte sko har du kanskje en lederstilling eller jobber i bank. Hvordan vi kler oss og pynter oss gir signaler til hva man jobber med. Som lærer har du mange som ser på deg daglig og da tenker man på det når man kler seg. Ha en fin dag som lærer.

    22. mimmimor: Hi-hi 🙂 ser deg for meg, smeller avgårde i parketten.. Vi har fortsatt mange med lærer-looken i området her.. ikke bare på vår skole, men skolene rundt her også 😀 Neida, vet jo ikke alle ser sånn ut, men må sette det litt på spissen.. 😉 og det med folka i kafeen før demonstrasjonen er helt sant 😀

    23. Ja det er slik i mange yrker. Se meglere, bilselgere, økonomer, leger, og ikke minst professorer. Det er kanskje noe vi har med oss fra starten. At vi trekker mot det vi ligner mest på.
      Jeg er sånn utenom. Har vært i mange yrker og har dermed ingen fast sjargong, men alle vet hva jeg liker å gå i liksom. Alle hører når jeg kommer på jobb…. Måten jeg går på.. Må smile, men det har de aller fleste sagt opp igjenom tidene. Går på rett frem, ikke noen svinger i valsen her. 🙂

    24. Ha ha.. Hm?!?! Jeg har en Fransk Buldog, tror ikke jeg ligner så veldig på han.. Ja håper ihvetfall ikke det.. Men du har rett, ofte ser man gamle ektepar som er kliss like.. Festlig egentlig.. Men lærere, de er lette å kjenne igjen de, ihvertfall de mer voksne.. Sånn er det bare vennen… God morgen klem til deg

    25. Hehehe strålende skrevet! Og din beskrivelse av lærere var utrolig bra. Jeg tror man må være en av dem for å kjenne dem uansett yrke 🙂
      Pappa sa alltid at man kunne ta en sjømann på måten han står og går på. Brebeint og stabbende.
      Ha en fin dag!

    26. Godt å lese din lærerdefinisjon – de høye hælene mine smeller i parketten når jeg går. Ikke mye sniking på gummisåler, nei. Er fremdeles litt bekymra for å bli plukket ut av Trinny og Susannah, men tror ikke jeg har den typiske lærerlooken 🙂 Selv synes jeg det er nærmest umulig å plukke ut yrkene til folk. Dyre armanidresser kan jo gi et visst signal, men sånn ellers syns jeg de fleste følger motestrømningene. Blir mindre og mindre av de som skiller seg ut.

    27. Min matgale verden: Ja, jeg jobber hvertfall bevisst for ikke å bli seende slik ut.. 😀 Håret ska være langt, rødt (men selv DET kan være farlig…), og med klær som ser ut som de kunne sittet på en FRISØR f eks. Ingeg ska peke på meg i byen å si: HUN er lærer!! 😉 Ja, disse smykkene er ikke sunt 😀

    28. He he herlige beskrivelser med lilla vest og fotformsko:) Tror det er vanskeligere å kjenne igjen andre yrker… Selv om jeg ser likheter på mange når vi er på seminar med barnehageannsatte i byen:) Og hva ER det med det store smykket og bob frisyren egentlig? Det der smykke må jo komme i veien når en skal bøye seg og hjelpe elever?? Svinger det inn og skraper dem litt på nesen kanskje? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg