Skrive-transe?..

Det å skrive innlegg på bloggen, er faktisk en ganske god opplevelse.. Jeg har vel egentlig alltid vært glad i å lese, og å skrive. Etter et år på Romerike folkehøyskole, hvor planen var å starte karrieren som skuespiller, forsto jeg at det var nok andre der som hadde MER av det som skulle til i den retningen.. Mens jeg, jeg manglet liksom både drivet og talentet, kunne jeg se, etter det året der. Det var flere andre som kom inn på teaterhøyskolen, og utfører skuespilleryrket i dag, mens jeg altså la de planene på hylla… Men i flyten etter et år på en folkehøyskole med særdeles kreative folk, kunne jeg ikke legge alle kreative planer på hylla.. Og de fleste av oss som gikk der det året, satte oss vel litt i hodet, at kunne vi ikke bli skuespillere, fikk vi bli sangere, forfattere eller noe annet kreativt.. Sånn tenker man altså når man er 19 år… eller hvvertfall gjorde JEG det.. Man skal bare bli fortatter liksom… Vel, jeg gjorde et lite forsøk på det også jeg..Med selvtilliten på topp, satte jeg meg ned, og skrev dikt og noveller et helt år.. Mens jeg jobbet deltid på fritidsklubb, for å få penger til å bo i kollektiv, i stedet for hjemme hos mor.. For bo i kollektiv skulle man også, etter et år på folkehøyskole.. Så etter et år med lite mat, og hvor klesvasken faktisk skjedde for hånd i badekaret, prøvde jeg å sende inn novellene og diktene til forskjellige forlag.. Som dere vet er jeg ingen kjent forfatter i dag, så dere forstår lett hvordan det gikk med det manuset…

Fant vel gansek fort ut at jeg hadde jo andre gode sider, og at jeg slett ikke trengte å bli berømt 😉 Jeg kunne bare fortsette å være MEG, og utrette en hel masse flott og unikt likevel.

Under studiene til å bli lærer fant jeg igjen ut at jeg har en egen spesiell evne når jeg leser til eksamen. Jeg leser og leser, fra side til side, perm til perm, i pensumbøker. Bruker aldri notater, men leser ALLE bøkene fra perm til perm i stedet for. Og gjerne bare en måneds tid før eksamen. Og på eksamen kan jeg nærmest SE sidene for meg i hodet, og fortelle hva det står der. Kom nærmest i “transe” der jeg satt, og skrev og skrev svarene på oppgavene.. og det gikk ganske bra…fikk bra karakterer på eksamen. Og er i dag lærer.

Så hvordan er det med min kreative skriving i dag? Eller skriving generelt? Vel,jeg hadde skrevet lite generelt siden lærerhøyskolen, (og det er 20 år siden, minst…. ), da jeg startet bloggen i høst. Og hva oppdager jeg? Jo, jeg skriver fremdeles på samme måten, når jeg setter meg ned.. Eller kanskje enda lettere enn jeg gjorde som 20-åring.  Når jeg skriver innlegg, har jeg som regel en ide jeg har gått og tenkt litt på, kanskje skrevet ned ETT ord, temaet, på mobilen min.  Kanskje går jeg og spinner litt, ubevisst, rundt temaet.. Hvertfall er det sånn at når jeg først får satt meg ned, går det lett som en lek.. NOEN små vaner har jeg. Jeg skriver etter middag som regel. Setter meg til med cola zero eller blå iste, litt mørk sjokolade på en skål, og riktig gleder meg. Laptopen opp på laptop-puta, og så bare durer jeg i vei. Det er som om jeg nesten er i en slags transe igjen… Jeg skriver ned alt på direkten, har nærmest ikke tid til å se hva jeg skriver, bildene hopper og danser foran meg, ordene bare spruter gjennom hjernen og ut i fingrene,og VIPS så sitter de på papiret. Jeg retter ikke på noenting etterpå… kanskje bare noen skrivefeil.. Så setter jeg meg til med tegningene, og det er bare kjempemoro også, noen ganger ser jeg DE bildene for meg når jeg skriver også. Hvordan tegningene må bli.. Jeg koser fletta av meg, med denne kreative skrivingen jeg. Og det kommer egentlig fremdeles poppende ned temaer og rare ideer til utforming, når jeg minst venter det 🙂 

  Hvordan gjør du når du skriver blogginnlegg, har du noen vaner? Eller hvis du ikke har blogg, når du skriver andre ting med litt lengde?

32 kommentarer
    1. Det er det som er så gøy med blogging! Det finnes ikke noen regel for hva vi skal skrive. Så gleder meg til å se hva du har funnet på til i morgen ;)) Nå blir det natta her… Sov godt da Froditha <3

    2. cassandraen: Litt moro å skrive det selv også, hvis man får noen sånne fine setninger i hodet:-) som snirkler seg og lager små hopp hit og dit. Tenk så mye forskjellig vi kan skrive her inne på bloggen 🙂 Det er liksom ingen ende på forskjellige former, i mine øyne 😀

    3. cassandraen: skal se om jeg finner noen av de gamle 😉 og hvis det dukker opp noen nye i hodet mitt, så vet jeg hvertfall EN som vil lese dem 🙂

    4. Monica prøver: Nei, ikke tilfeldig at jeg er lærer for døve på en måte. Som lærer for døve får jeg brukt mye av teaterdelen, og språk var i tillegg en stor lidenskap før også, så jeg blandet alt sammen. Og jeg EGNER meg til tegnspråk mener jeg selv, fordi jeg har den teaterinteressen også 🙂

    5. cassandraen: Å ja, var det deg 😀 Ja, enda hyggeligere det,at det var deg. Skal se om jeg finner et av mine gamle dikt. Ellers har jeg skrevet et på bloggen tidligere, bare sånn i all hast. Det heter ” Brett opp ermene” og ligger på 23. oktober 🙂

    6. Genialt at vi hadde noen av de samme tankene rundt innlegg i dag uten å ha sett hverandres innlegg da! Så moro at du også drømte om å bli skuespiller 🙂 Der har jeg også vært! Men igjen som med deg, du vet at jeg ikke er skuespiller om dagen 🙂 Men yrker der vi formidler har vi begge valgt oss 🙂 Kanskje ikke tilfeldig?

    7. Hanne: Ja, hjelper litt det, å prakitsere. Jeg var litt RUSTEN de første ukene i august jeg også, når jeg startet bloggen. Men jeg har skrevet noe i jobben, til elevene mine. Fantasert og laget tekster til dem… Så har vel holdt noe ved like.. 🙂

    8. Navn: Så koselig at du synes jeg er flink til å skrive 🙂 Varmer sånt 🙂 Jeg får mange ideer på trikken eller banen jeg også, og da må jeg lage et stikkord i notat jeg også. Så kommer resten i full fart og “transe” etterhvert når jeg får satt meg ned 🙂 Har du blogg selv?

    9. Dette varierer veldig… som regel popper det det bare opp ting når jeg sitter med pcen i fanget. Det kan være at jeg har lest andre blogger, aviser eller lignende og får ideer, eller noe som har hendt meg, eller andre den siste tiden..
      Så har vi de gangene jeg kjører bil… da får jeg ofte ideer… må da skrive dette ned i notat på mobilen min… redd for at jeg skal glemme hva jeg tenkte på ;))
      Du er jo kjempe flink til å skrive, og jeg har jo tro på dine forfatteregenskaper <3 Kanskje vi får se ett dikt snart? 😀

    10. Kjempemoro, men jeg må bare øve, er nok eldre enn deg, så jeg har nok glemt mye. Hadde bra karakter på videregående i norsk, men jeg kjenner mye er gått i glemboka, så det gjels å praktisere.:-)

    11. Hanne: Ååå, jeg står nesten og HOPPER her av rosen. Blir helt rød i kinnene av glede 🙂 Det er så koselig med sånn ros. Takk, takk 🙂 Jeg digga innlegget ditt om Northug og deg 😀 Da lo jeg godt 🙂 Moro å skrive 🙂

    12. Har det nok litt som deg, bare jeg setter meg til så blir det noe, men kvaliteten på mitt er ikke som ditt, det har jeg sagt før og sier det igjen, DU SKRIVER SÅ BRA:-)

    13. Tanja: Moro å høre hvordan folk har det og gjør det. Jeg liker å ha bloggen som den positive ventilen, den som også får meg til å tenke på morsomme ting, når det er litt trått i humøret.. For det tråe humøret kan vi alle ha, men det er godt å ha et sted å HENTE SEG OPP, og det er forskjellige måter å gjøre det på 🙂 Etter slike “farer-avgårde”-innlegg, som også kan bli lange, og kreve litt pga “transen” man kommer i (he-he) , så synes jeg det kan være deilig å lage noen korte, med litt bilder etc etterpå 🙂 Mange forskjellig måter, spennende å høre hvor dan det funker for folk. Noen setter seg med stikkordslister, og tenker mye, mens andre durer avgårde, uten å se seg tilbake ;-D Klemmer i fleng tilbake <3

    14. jeg liker også å skrive, og noen ganger bare farer det av gårde og kan bli et veldig langt innlegg… men det jeg liker best er at det funker litt som terapi også.. temaer jeg har tatt opp, har fått meg til å tenke og sette igang prosesser i meg selv.. ha.. to fluer og en liten smekk.. herlig.. klemmer til deg vennen

    15. Helge: Nei, jeg skriver som regel på ettermiddagen, og poster dagen etter, må lage tegninger og sånn også. Men har jeg MYE på lager i hjernen, så kan jeg sende ut noe samme dag på kvelden. Men som oftest skrives det meste på ettermiddagen, bortsett fra i helgene 🙂 Om morgenen er jeg våken kl 6, men rekker bare kaffe og å lese bloggen til Kjerstisndnes, før jeg fyker avgårde til jobb 😀 Og der rekker jeg bare kommentere litt, i pausene, før jeg drar hjem igjen. Så bare innlegg skrives på kveld, og postes dagen etter på mårran..

    16. Mariann Sæther Tokle: Ja, det er egentlig ganske morsomt, det er en GOD skrive-transe for å si det sånn 🙂 Jeg venter også som regel med å poste til dagen etter, hvis jeg ikke har MYE gående i hodet 😀 Fordi jeg liker å ha et innlegg ut om morgenen. Men setter meg ikke til om morgenen og skriver, det rekker jeg ikke 😀 Skal jo på jobb. Og på jobb, bare skriver jeg kommentarer. Når jeg har pauser. Så det må bli på ettermiddagen. Men jeg mistenker meg selv for å ha de klare i hodet, fra før… ;-D De skal liksom bare ut gjenom fingrene og inn i boksen. Jeg har ikke studert siden jeg var 34 eller noe sånt da, kanskje det har endret seg nå… Da tok jeg tolkeutdanning.. men mye teori der også.

    17. Du skriver en foss av innlegg og du liker det. Skriver du innlegget samme dag du legger det ut?
      Skrev litt før og gikk på 2 skrivekurs. Hadde noen avisinnlegg på trykk engang og da oppdaget jeg hvor viktig det er og jobbe med teksten. Men jeg tok det lett men det var ikke alle innlegg som var like gode syns jeg. Jeg salma på ord, skrev de opp på et ark, fine formuleringer og div utgaver av ordtak slik at jeg kan bruke de senere. Bra at jeg har tatt vare på de arkene. Nynorsk er en utfordring men har sitt særpreg.

    18. Misunner deg læreevnen, jeg var lettlært når jeg gikk på skolen men når jeg tok Bedriftsøkonomi når jeg nærmet meg 50, da måtte jeg se om igjen alle forelesninger flere ganger for å få det inn i skallen. Når jeg blogger så er det litt som hos deg. Det kommer kanskje et ord eller et bilde, gjerne på etter tannpussen på vei i sengen eller når jeg står opp om morgenen. Noen ganger kommer bloggen dagen før jeg poster den og så kommer et bilde som skal være med neste dag før jeg får publisert den. Noen ligger halvferdig på utkast og venter på at temaet blir aktuelt. Noen gang er setter jeg meg for å skrive om noe og plutselig har jeg skrevet om noe helt annet. Merkelige greier hvordan disse ordene kommer dalene:))

    19. Siv: Hi-hi, berømt jeg 😀 Ja, får håpe hun fra bygda di slår igjennom senere. Mange som går på Romerike, som ikke kommer inn på teaterhøyskolen, så aldri godt å vite.. Det er et tøft yrke, og få som kommer gjennom nåløyet.

    20. Åh, jeg kjenner to jenter fra bygda mi som går på Romerriket i år!! Men hun ene er HIMLA god, da. Om ikke hun slår igjennom, vet jeg ikke hvem som skal gjøre det… Synes du er berømt på din egen måte, jeg!! ;D

    21. Min matgale verden: Nei, det gjør du nok ikke 😀 Jeg drikker MEST iste jeg også altså 😉 helt sant. Ja, jeg kan se på innleggene dine også, at du har det litt på samme måten. Bare spretter ut, ordene, og ned på papiret 🙂

    22. Det vises i dine innlegg at du koser deg. Jeg har det litt på samme måte, ordene bare kommer, bildene kjører på i hodet og alt bare boler ut….Men jeg drikker ikke cola zero……knis…

    23. For en fin måte å sette seg ned på da.
      Jeg er mere slik at jeg går rundt og tenker litt. Om jeg da ikke har lest noe som setter meg ut, eller jeg har sett no. Da kommer ordene gasnek så fort, og jeg oppnåes ikke kontakt med.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg