What I believe..

 
For MEG er dette ordet ikke et spørsmål om tro eller religion.. men mer et spørsmål om meningen med livet..? Mange har vel stilt seg det spørsmålet, og noen ser det også kanskje i sammenheng med tro og religion. Men for meg er det ikke nødvendig å forklare meningen med livet, som et forstadium til det som skjer etter døden.. At  fokuset på karma , gjør at livet etter døden/ det neste livet er det som nesten er mest verdt. Om man skulle havne i noens himmel eller helvete, som en reaksjon på fabelaktig og  lytefri oppførsel eller djevelsk og klanderverdig omgang med sine medmennesker, får være en bonus eller en straff. Men for meg er det viktigste hva jeg gjør HER og NÅ, for andre og for meg selv, for at DENNE tiden skal bli best mulig… ikke bare for meg selv, men også de jeg omgir meg med… Ikke som noe jeg gjør for å få en belønning, senere…Men som sagt, dette er bare MINE tanker rundt dette..

Så hva er meningen med livet da? Har jeg liksom noe fasitsvar på det? JA, her kommer det: :…………  NEIDA..  🙂 Jeg har selvfølgelig ingen fasit på et så stort spørsmål i livet, og alle har sine egne fasiter, og det er fint 🙂 men jeg har fasiten for MEG.

Jeg tror målet med et liv, er at man skal gjøre maks ut av det potensiale som ligger innebygget i oss. At vi skal gjøre alle de små øyeblikkene vi er her, til det best mulige. Det er ikke alle aspekter ved livet vi har mulgihet til å påvirke selv, noe blir påvirket utenfra, av andres liv og død, av naturkrefter, av kanskje hetl ytre ting, sykdommer eller matrialistiske aspekter, men for meg er meningen med livet at jeg gjør maks ut av minuttene, timene, månedene eller årene jeg blir tildelt her.. Og det betyr ikke et  heseblesende jag etter noe helt eksepsjonelt festlig eller noe voldsomt innholdsrikt utbytte av hvert minutt, nei det går mer på å bruke min evne til se gleden og det verdifulle i de små øyeblikkene som farer forbi..

Ha en vakker dag du 🙂

 

24 kommentarer
    1. Liljema: Bare hyggelig med en liten snarvisitt også, jeg ser vel av innlegget ditt at du er i gang med å gjøre akkurat det jeg snakker om innlegget mitt. Fylle livet ditt med det som DU vil, slik at det kan bli best mulig 🙂 Ha en fin dag du også 🙂

    2. Siden topplokket er slitent i dag skal jeg ikke begi meg ut på noen lange og tunge kommentarer… stikker innom for å ønske deg en flott mandag vennen…:))

    3. Marit: Ja, hverdagslykken er viktig, jeg har skrevet noe om det tidligere også.. (“det er alle disse små øyeblikkene som er livet”), men man kommer jo mange ganger innom noe av det samme, men med annen vinkling, når man sitter sånn og skriver 🙂 Vi må nok alle jobbe litt med den, for det ER jo ting som er vanskelgi for noen og enhver, men at målet er en positiv innstilling og åpenhet for å se de små tingene i livet er det som jeg tenker på for meg 🙂 Ja, hjelper sikkert å lese litt om det, omgi seg med folk som har den rette energien og lete litt i hverdagen også etter de små gode tingene. Ikke sikkert de står å banker på nesen vår, men man at man bare må snu fokuset en annen vei liksom 🙂 Ha en flotters dag du også 🙂

    4. Nemi Rebella: Evnen til å glede seg over Kinder-egg og tigertøfler, selv om man må være på sykehuset: Ønsker deg en så nydelig dag som du bare kan få til Nemi, med store styrkeklemmer herfra, som skviser skjiten ut, og slipper friskebasillene til 🙂

    5. Hei på deg.
      Utrolig godt innlegg, og egentlig trenger jeg vel ikke svare så utfyllende for alle her har jo vært innom det som kunne stått i mitt svar også.
      Jeg jobber jo litt med den der lykkefølelsen jeg da, oppi redsel for syk datter og kanskje noen feilkoplinger i hodet mitt de siste årene. Motgang gjør som sagt sterk, men på veien er det veldig lett å miste hverdagslykken … den holder jeg på å taue inn igjen nå. Ved hjelp av litt lesestoff om emnet. ;o) Og etter at en av fire bøker snart er ferdiglest så føles det nesten som om det har hjulpet litt allerede.
      Ønsker deg en flott dag.

    6. Hmmm, jeg tror nok vi også er litt like her 🙂
      Jeg tror vi kommer til verden med en sekk full av muligheter og at det er opp til hver enkelt av oss og gjøre oss best mulig nytte av det som finnes oppi der 🙂 Evnen til og faktisk ha det bra selv om ikke alt er optimalt, evnen til og sette pris på det man faktisk har isedet for og jage etter det naboen har… 😀

    7. Ikke dumt skrevet nei.
      Er veldig enig med deg her. Det handler jo om å finne den malen du selv kan passe inn i. Det å være koselig med dine, og like det man holder på med.

    8. Mariann Sæther Tokle: Hi-hi, vi er alle litt rare 🙂 og bra er det. Hadde blitt veldig kjedelig om vi var alle like 🙂 Det viktige er at vi finner det som kjennes riktig for oss selv 🙂 Ha en flotters dag!!

    9. Min tro er at det er ikke noe helvete. Det er ingen som sitter på en pidestall og sorterer folk som dør. Og jeg er helt enig i å gjøre mest mulig ut av livet mens vi er her. Min tro er jo at jeg kommer fra en kilde eller hva man kan kalle det, og jeg trer inn i en menneskekropp for å lære å kjenne på følelser, både glede og smerte. Derfor har jeg bruk for de hindringer jeg har møtt fordi at de former meg til den jeg er og skal være. I den situasjon jeg er i dag føler jeg at alt blir lagt til rette for meg når jeg bare er flink nok til å lytte til hjertet. Nå har jeg oppdaget at en liten morgenmeditasjon med det samme jeg står opp gjør underverker for hele dagen. Humøret blir topp og formen blir mye bedre. Målet er å bli frisk og kan være meg og få spre litt lys og åpne noen hjerter. Ja, jeg er litt rar:)

    10. Tusen takk, vakre! Ja, her daler også snøfillene og jeg har en hektisk dag foran meg så jeg gleder meg til å sette meg ned å lese blogger i kveld 🙂 Ha en fin dag du og!

    11. Monica prøver: Fine Monica på en mandag morgen 🙂 God morgen! 🙂 I dag f eks har vi jo en god mandag, det er bare tirsdag som er FÆL og lang… (ha-ha) Her snør det store filler, men jeg er inne. . Ja, man lærer en del av vonde ting, men som du sier, man kan komme seg gjennom , og mange hvertfall har mulighet til å styre mye hvordan man selv har det.Ikke alle føler det sånn, men jeg gjør også det. Viktig å tenke gjennom ting, men ikke å begrave seg i tankene, som du sier 🙂 Ha en fin dag Monica-mor, så får vi se om det kommer noen avsløringer av hemmeligheter utover kvelden fra min kan
      t 😉

    12. passion4lifeandtravel: Vi er veldig enige 🙂 Jeg tror kanskje det ligger mer for noen, at det er mulig det er noen lykke-gener fler i skallen min enn andre har fått utdelt innimellom. Vi er en familie med mye optimisme, og alle har litt lett for å se litt LETT på ting. Så som du sier, selv en ting kan være tungt, leter vi fram fine sider ved andre ting, så nr 1 blir lettere å klare 🙂 Jeg er veldig glad for at jeg har evnen til å se livet sånn 🙂

    13. Jeg er helt enig med dere her over 🙂 Og noe jeg har insett etterhvert er at jeg faktisk har ansvar for mitt eget liv, egne handlinger, og kan faktisk styre en god del. Det jeg i hvertfall kan styre er mine egne tanker. Vi går ofte rundt og tror at “tankene mine har tatt over hodet mitt”, men egentlig har vi jo tillatt dem å være der. Jeg tror at vi er satt på jorden for å lære, både på godt og vondt. Min erfaring er at jeg lærer mest av alt det vonde, spesielt når jeg kommer meg igjennom det!

    14. Ja…det er sånn jeg tenker også…og jeg mener at det ikke skal så mye til for å kjenne den følelsen…jeg er så rar at jeg drar den så langt og sier at jeg kan kjenne lykke og ha det litt pyton på samme tid…nei da, vi snakker ikke om personlighetsforstyrrelse…bare at jeg kan ha en ting i livet som ikke er så bra, faktisk ganske tøff, men samtidig klarer jeg å være så takknemlig for andre ting i livet, at selv om situasjonen en er i ikke er optimal, så klarer en likevel å kjenne lykke…det skal ikke så mye til for å hente frem den følelsen i meg, for det er alltid noe å være takknemlig for i livet, og takknemlighet gir gode tanker, og gode tanker gir flere gode tanker, og de blir man glad av, og da er det også lettere å løse problemer, eller akseptere noen situasjoner i livet som er på en måte litt utenfor ens egen kontroll…
      Livet er en vakker ting….og for meg er det så magisk at jeg ønsker å fylle det så godt jeg kan med varme og gode ting <3

    15. passion4lifeandtravel: Ja, vi har litt like tanker der da, det er på en måte det jeg mener.. Skape seg sin lykke så godt det lar seg gjøre ut fra de forutsetninger man har der og da. Jeg er heller ikke euforisk lykkelilg til enhver tid, det er mer på en småskala, og det er nok på en måte 🙂

    16. Takk for et fint og tankevekkende innlegg <3
      Det er viktig at vi går inn i oss selv og stiller noen spm av og til, viktig å stoppe opp...er det dette som er livet...er det dette jeg vil...
      I blant så er det noen hjelpere rundt oss som på en måte pusher oss inn i en sånn situasjon at vi må ta valg...det er ikke alltid der og da vi ser det er bra for oss...men...i ettertid...vil vi ofte forstå...
      For meg er meningen med livet å rett og slett være glad i livet, og jeg liker ordet som mange synes er klisjeaktid og langt utenfor hva ,mange mener er livet...det er ordet lykke...jeg liker det...og livet for meg er å skape det
      Jeg går ikke rundt og er lykkelig hele tiden, jeg har altfor tøff bakgrunn og fått uttdelt/valgt altfor mange tøffe livsrunder også som voksen.
      Men...lykke er noe jeg liker godt å skape igjen og igjen, og det er ikke noe jeg er...det er på en måte noe jeg gjør...ved å sette pris på de små ting, og være ydmyk og takknemlig <3
      Ønsker fine deg også en vakker dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg