Hva skulle vi gjort uten sansene? ;-)

På søndag la jeg ut noen bilder som jeg ba deg assosiere over. Du så det kanskje ikke..? Men jeg fikk inn noen assosiasjoner, noen ord, fra en fire-fem stykker. Det er litt artig å se hva folk tenker når de ser et bilde. Regelen var: ikke mer enn 2-3 ord pr bilde, som assoiasjon..

Som f eks dette

A

Assoiasjonene noen fikk når de så dett var: 1)  Ved sjøen og havet, 2)uff kaldt, 3) ro,vakkert, håp 4) skummelt kaldt og vått.

Så noen kan finne roen på dette stedet, mens andre synes det er litt skummelt, noen synes det er kaldt, andre synes de er vakkert… Det henger litt sammen med hvem som sanser og erfarer dette. Så mitt lille filosofiske tankeeksperiment tidligere idag henger litt på greip.. 

Jeg kan fortelle at bildet er tatt på Ringebu Folkehøyskole, vi var for å besøke min nevø som var elev der. Det var sikkert 40 kuldegrader (hvertfall 30..) og alt frøs til is, i nesa, i ørene, og faktisk fotoapparatet, derfor dette sløret foran linsa, det er ikke vann, men is som plutselig kom inn i systemet. På neste bildet ser dere samme området, litt klarere.  Det var vakkert, kaldt, slett ikke vått, men det var ro, vi var helt alene der ute, søster og jeg, og ikke en bil å høre.

 

 

 Så var det dette bildet av den rare fuglen..

B )

Her kom det inn assoiasjoner som: 1)  er det plantearter 2) Hjelp, hva er det?  3) varmt,eksotiske lyder, kano  4) skrikende lyder, varme, fuktighet..

Det virker varmt her, og noen synes det er en litt skrikende og kanskje litt skremmende fugl, krydret med noen eksotiske lyder… Det morsomme er at dette bildet er tatt i Skottland, i Edinburg, midt i byen, samboeren og jeg gikk langs en elv i sentrum, som var nesten nedgrodd ,av flotte friske trær, det føltes som i en regnskog når vi gikk der, bortsett fra at det slett ikke var varmt, men derimot litt kjølig, som Skottland ofte er, og det var fuktig og  vått og vi kunne høre biler ikke langt unna. Vi støtte plutselig på denne storkefuglen, og den satt inni alt buskaset, høyt oppe i et tre,og den var ganske langt unna, så jeg hørte ikke en lyd fra den,men vi zoomet inn så vi fikk sett skikkelig på den. Bildene under er samme området 🙂 JEG synes Skottland er eksotisk og fantastisk på SIN måte, med mine sanser 😉  selv om det ikke var verken varmt eller eksotiske lyder 🙂

 

 Siste bilde C

Dette bildet ga assoiasjonene: 1) Hvor er nøkken?  2) Å, så skjønt  3) ro, mystikk, stillhet  4)tungt, trist, stille

Så stiller jeg meg igjen det spørmålet, hva er det som gjør at vi oppfatter verden så forskjellig? Det som kan se skjønt ut for noen, kan oppfattes litt tungt og trist for andre. Det er jo fordi vi er så forskjellige,med forskjellige ståsteder, og alt dette gjør at synsinntrykkene påvirker oss på forskjellige måter.  Jeg synes også dette er vakkert, men også litt eventyrsk og nesten litt mystisk på grensen til skummelt.. Det er tatt midt oppi skogen, Oslo- Marka, ved et sted som heter Katnosdammen. Jeg og venninne var der på overnatting, etter å ha gått i marka. Hytta som du kan se på neste bilde, eies av DNT. Bildet er tatt om morgenen, i 6-tida,  alle som hadde leid seg plass i hytta, sov, så det var helt, helt stille, ikke en gang en liten fugl var å høre. 

Uansett øynene som ser, ørene som hører, nesene som lukter, munnen som smaker eller kroppen som føler. Vi skal være veldig glad for at vi har disse sansene til å ta inn disse intrykkene. Alle disse inntrkkene i naturen, gir hvertfall livet god mening, ikke sant? 🙂

 

4 kommentarer
    1. inneuteferdig: Det er aldelses fantastisk i Skottland, et sted jeg vil til igjen og igjen 🙂 Det blåser og er kaldt, men det er friskt og flott likevel. Liker vær jeg 🙂

    2. cassandraen: Ja, det henger litt sammenl med sansene egentlig… Som jeg skrev om i dag tidlig også:-) Hadde verden vært den sammen, hvis vi ikk hadde hatt sansene til å erfare dette med 🙂 Filosofisk.. men heldigvis så har vi sansene da 🙂

    3. Her var det mange fine bilder:)) Fikk ikke med meg dette innlegget på søndag jeg….
      Syns det er gøy at vi tenker forskjellig jeg. Dette har ikke noe med naturen å gjøre men ett godt eksempel kan være parfyme. En parfyme kan lukte kjempe godt på deg, mens på meg lukter den overhodet ikke godt.. Rart dette, for det er jo den samme parfymen… Ellers så syns noen at elgen er en vakker skapning, mens andre syns den er skummel og stygg… Vi tenker forskjellig og sanser forskjellig. Syns dette er både spennende og fasinerende jeg :))
      Nattaklem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg