Drømmer du?…

 Har du mange drømmer? Jeg tenker ikke her på de drømmene man har om natta, når man ligger rullet inni dyna, og sover som en pølse i brød, helt, helt stille… Når det er kllamt  og varmt i soverommet.. eller altfor, altfor kaldt.. Det er ikke sånne drømmer jeg lurer på om du har.. Nei, for de har du helt sikkert… Drømmer som er morsomme og rare, og føles helt virkelige, sånn at du våkner med et smil om munnen, og skal til å SVARE på den telefonen du fikk i drømmen… Eller- jeg er sikker på du har hatt mareritt, også de så  virkelighetstro at frykten blir til ekte svette i dyna du kaser av deg, for å komme deg opp, vekk og ut… Nei, egentlig tenker jeg nå på drømmene vi har som våkne.. Altså nærmere bestemt drømmer, som i ØNSKER..

Har du de samme drømmene som voksen som du hadde som barn? Eller har du gjort virkelighet ut av de drømmene du hadde som barn, og har skaffet deg nye drømmer? Jeg synes den Tine Yoghurt-reklamen sier mye. Om den lille jenta, som hadde sine drømmer… den voksne som kan fortelle sitt eget “unge JEG” at livet ble ikke akkurat som HUN hadde planlagt.. men det ble veldig bra uansett, med hest og greier..

 Eller gutten med brillene, litt lubben, som sikkert hadde sine drømmer og bekymringer, mens den voksne utgaven av han selv kan fortelle at alt med damer og sånn, det ordner seg… 

Det sier litt om at noen drømmer vi har som barn, kanskje er drømmer vi forfølger.. De KAN være drivkraften i avgjørelser vi tar, allerede tidlig i livet.. Men de kan også bare være små urealistiske tankespinn på veien mot å bli voksen.. Selv drømte jeg og ønsket ganske sterkt en periode at jeg kunne være indianer.. Helst Månestråle.. Det var noe eksotisk ved henne, som jeg ble trukket mot. Det var tidlig i livet, det er klart, men jeg kunne tydeligvis lese… Så rundt 6-7 år må jeg ha vært. Jeg skjønte nok at SELVE MÅNESTRÅLE kunne jeg ikke bli, fordi hun var en tegneseriefigur, og det var jo allerede en karakter, som ingen andre kunne være… Men det var noe med å ta perspektivet til de utstøtte som ble vekket i meg, allerede på et tidlig tidspunkt.. Og hun var sterk, og tøff, og klarte brasene uansett utspill fra den hvite mann… Vel, som dere vet, Månestråle ble jeg ikke..

Lille Frodith ville gjerne bli 


Månestråle

  Etter noen år satte virkeligheten mer inn, og man skjønte at skulle man komme noen vei her i livet måtte man ha et yrke. Da yrket som Indianer og Månestråle var besatt og ikke spesielt godt betalt her i Norge, forsto jeg i løpet av ungdomsskolen at å bli  skuespiller måtte være et godt alternativ. Så derfor fulgte videre litt drama på videregående, og et år på Romerike Folkehøyskole, før igjen drømmen forandret seg.. Realiteten smalt rett i ansktet på meg i løpet av året på folkehøyskolen, og jeg forsto at ønsket om å spille teater og  å bli kjent og berømt var heller ikke nok drivkraft til å faktisk kunne leve av dette som et yrke.. Man måtte virkelig VILLE det, i tillegg til å ha et medfødt talent.. Så der takket jeg farvel til den drømmen.. Og det var helt greit egentlig 🙂 Og hvor har alle disse drømmene ført meg egentlig, ble det da INGENTING AV det lille Frodith satt og lekte med av drømmer?… Jo, jeg vil ikke si at det ikke ble noe av.. Jeg vil si at det yrket jeg har i dag, det jeg GJØR og er i dag, er en god kombinasjon og sammensmeltning av alle de drømmene jeg har hatt opp igjennom egentlig.. Jobben med døve barn, og å undervise på tegnspråk, er teater,det er språk, det er møter mellom ulike verdener, det er levende og engsjerende, og minst like inspirerende og eksotisk som å være Månestråle.. 😉

Har du fullført de drømmene du hadde som liten? Har du noen nye drømmer du gjerne vil få gjennomført?

 

 

Ta deg en tur innom Galleri Frodith før du går? Og se på vinnerne av foto-konkurransen jeg hadde 🙂 De henger til fredag.

 

1) Muumimamma

 

2) Oslopadda (har ikke blogg, men bør få seg en 😉 ) 

 

3) Støvkorn

  

Har du fullført de drømmene du hadde som liten? Har du noen nye drømmer du gjerne vil få gjennomført?

30 kommentarer
    1. Støvkorn: Du kan ha magi skjønner du Støvkorn, det tror jeg du har litt av.. Hvis man gjør litt godt, tror jeg man kan gjør undere 😀 og det er vel litt magi? 🙂 Og en ALV, det ER du!! 🙂 Så det kan du vel bare fortsette å drømme litt om 🙂

    2. Jeg har enda en drøm om å være en alv og ha magi… og leve i en verden hvor det er klare skiller mellom godt og ondt, og nestekjærlighet! *sukk*

    3. cassandraen: Der var du jo 🙂 Skjønner du er travel om dagen. Ville få med meg deg, før jeg la meg til å sove 🙂 Jeg har heller ikke hatt så mange drømmer etter Månestråle-perioden, men mye av små-drømmene man har nå kan jo også gjennomføres nå. Det er aldri for sent for drømmer og gennomføring.. sove godt fineste Cassandraen 🙂

    4. Mange Månestråle fans her, og jeg var også en. Hun var jo så pen, og så tøff!!!
      Drømmer ja… Jeg har jo alltid vert glad i barn, og dette var noe jeg gledet meg til! Den dagen jeg skulle bli mamma <3 Tenker så det knaker, men kan ikke huske på noen spesiell drøm i farten...
      Som voksen så drømmer jeg mye om å reise. Reise og oppleve den store verden. Og dette er jo en drøm som skulle la seg oppfylle med tid og stunder ;))
      Nattaklem fine Frodith <3

    5. Marit: Det er aldri for sent å gjennomføre noen drømmer, eller å finne noen nye små mål og drømmer, mener jeg. Jeg har noen små ting jeg vil gjennomføre jeg også, men stort sett er jeg ganske fornøyd med tingenes tilstand, selv om jeg ikke ble Månestråle 😉 God natt til deg også <3

    6. Hva hadde vel livet vært uten drømmer?
      Har mange, og jeg var også ei av de som ville bli Månestråle som barn .. hehe. Akkurat sånn gikk det jo ikke da. Drømte om et Pippi-hus også etterhvert, og det gikk heller ikke helt som planlagt. Så hadde jeg en veldig hemmelig drøm, vil ikke fortelle så mye om den akkurat bortsett fra at det var noe om at jeg var et helt annet menneske enn den jeg er. Den drømmen fulgte meg langt opp i voksen alder. Blir vel litt sånn når en ikke er så fornøyd med det en ble.
      Veldig lite av det jeg har drømt om har gått i oppfyllelse egentlig, nå som du fikk meg til å tenke på det. Men jeg slutter ikke å drømme av den grunn! ;o) God natt til deg.

    7. Helge: Det er som du sier aldri for sent for noe som helst, ikke studier, ikke reiser, man kan alltids realisere mye som voksen også:-) Fint premien kom fint frem

    8. Tusen takk for premien jeg fikk i posten idag. Det kan komme til nytte mange ganger. Jeg hadde nok drømmer da jeg var yngre. Men de aller fleste ble aldri oppfylt. Man må ha tid og tålmodighet hvis slike drømmer skal realiseres.Samt at de rette veivalg må tas. Slik jeg ser det nå tok jeg kanskje feil veivalg innimellom. Men det er jo aldri for sent selv om jeg har passert de 50. Men jeg beundrer alle som klarer og nå sine mål, de har nok av tid og troen på det de gjør.

    9. passion4lifeandtravel: Herlig kommentar, ja begge egentlig, får liksom litt innblikk i hvem du er, koselig 😉 Ja, jeg synes også Sølvpilen var snasen, men han ville jeg aldri BLI 😀 Jeg har nok ikke hatt så BEVISSTE drømmer etter dette med Månestråle, men en indre stemme som du sier, MÅ jeg ha hatt, for jeg har en jobb og et liv som er veldig riktig for meg. Stortrives 🙂

    10. Å, jeg glemte å si at jeg likte ikke så godt til tider å leke sølvpilen…for jeg måtte være månestråle, men jeg syntes kameraten min passet bedre som det…thi hi…og jeg ville være sølvpilen…men..fikk pga noen av de andre barna…ikke viljen min..men…Månestråle var ikke så verst det heller <3
      Ja, jeg har levd ut mange drømmer, både når det gjelder å bytte hjemland, reise verden rundt, plutselig hoppe på ny utdannelse, og velge utdannelse som de rundt meg mente var helt tull siden jeg elsket å pugge og studere, og valgte tulle utdannelser som de rundt meg sa...jeg har alltid fulgt min indre stemme og har elsket alt jeg har gjort hittil, og gleder meg til nye ting å lære og nye utfordringer...som jeg en gang ikke vet hvor bringer meg <3
      Ja...jeg klarte aldri som liten å glemme Stian med sekken...og allerede som 14 åring var jeg klar...kunne enormt om geografi, kultur og fjerne steder i verden...visste hvor jeg skulle, men ikke hvordan...og bare lot : what's happen happen <3

    11. traust: Ja, sånne små drømmer, som er en del av hverdagen, og som er realistiske, er helt klart viktige 🙂 og å prøve å gjøre noe med dem hvis man ser det er mulig. Så herlig du er på vei med å virkeliggjøre drømmene da!! 🙂 Stå på! 🙂

    12. Jeg har også vært Månestråle!!! Men innså som deg at den drømmen ble litt vel urealistisk – så nå om dagen drømmer og har jeg drømt om en ny jobb, med mer frihet og selvstendighet. Og vet du hva………mine drømmer er i ferd med å bli virkelige 😀 Det er viktig å drømme!! 🙂

    13. passion4lifeandtravel: Ja, jeg tenkte på deg her i stad, plutselig, at du må vel være en av de som virkelig har levd ut drømmer sikkert. Reise masse, masse, det er jo en liten drøm for de fleste 🙂 og du har gjort det 🙂 og at det var Stian med sekken som har inspirert deg da 😉 Godt å ha noen smådrømmer, eller hvertfall sette ut i livet noen PLANER man har 🙂 Og du fikk jo en herlig gutt da forresten 🙂

    14. Så herlig tema for en stor drømmer som meg, jeg elsker drømmer og drømmer alltid…og gjør mange av drømmene mine….
      …og et av hovedmottoer i livet mitt er: If you can dream of it, you can do it <3
      (Jeg tror sitatet egentlig kommer for mange mange år siden fra herr Walt Disney...og han var god på å følge drømmer...)
      men, du ...for et nydelig bilde av deg <3
      Så tilbake til drømmer...mange av drømmene mine er veldig private...noen oppfylt, noen var jeg ikke klar for eller oppdaget de for sent...og/eller det kom nye drømmer.
      Egentlig har jeg vel alltid drømt om mange barn, men ble liksom aldri klar for den drømmen, syntes jeg var altfor ung hele tiden og hele tiden...men likevel så heldig at jeg ble gravid temmelig uplanlagt med prinsen min(hvor jeg fortsatt syntes jeg selv var altfor ung...35...)
      ...for etter det ble jeg aldri gravid...og det ble han...og er kjempetakknemlig for det <3
      ellers så kan jeg fortelle deg en annen drøm...og den kom ut av barnetv...ja...jeg blir jo femti...så det er veldig, veldig lenge siden.
      Programmet het Stian med sekken, og han reiste rundt i hele verden, og tok for seg forskjellige kulturer...da sa jeg høyt og tydelig at jeg skulle reise jorden rundt mange ganger, og bo laaaangt borte...vel...de drømmene har jeg oppfylt...har pakket for å flytte egentlig for godt til en annen del av verden...flyttet til Østen, og elsket de landene jeg bodde i der <3
      Og reist jorden rundt...det har jeg vært dyktig på i alle år <3

    15. ladyaugust: Ja, flyver kunne jeg aldri blitt, eller Super-Langbein.. Jeg leste som en gal fra jeg var 5-6 år, og sugde til meg liksom-verden i årevis.. nå leser jeg lite..

    16. Monica prøver: Så utrolig gøy at du kom på det SÅ tidlig 🙂 og fulgte det, selv om du tok turen om BI først.. Rart hvordan noe blir.. Veldig gøy å høre hvordan det ble for deg 🙂

    17. Jeg har alltid vært en drømmer. Og ja, jeg vil si at jeg både har oppfyllt drømmer, men jeg har også lagt noen av de til side som urealistiske å gjennomføre 🙂
      Jeg var med en venninne til jobben til Moren hennes når jeg var rundt 5-6år og hun jobbet i en skjønnhetssalong som fotterapeut. Der var det hudpleier, fotpleie, frisør, negler ol. Og etter å ha vært der litt tenkte jeg at “et sånt sted vil jeg også jobbe!”. Og hva gjør jeg i dag? Joda, lever ut drømmen som hudpleier 🙂
      Den spiren som ble sådd den gangen og kanskje tilogmed tidligere var at jeg ville bli frisør. Og dette fikk foreldre, besteforeldre, tanter og onkler merke da jeg alltid skulle dille med håret deres. Og etterhvert med makeup ol. også. Men etter en tur innom BI ol. fant jeg endelig ut som 24-åring at jeg måtte begynne å følge drømmen min! Og det angrer jeg ikke på i det hele tatt 🙂

    18. Haha supernøtter, så genialt 😀 Nei jeg leste min første bok da jeg vat 15 tror jeg, det var hun andre som leste og digga krim, jeg bare fulgte med på lasset 🙂 Prøvesmaker derimot hadde vært perfekt 😀 Jeg prøvde å fly et fly engang, det var gøy men for skummelt til å forstsette med 🙂

    19. ladyaugust: Herlige drømmer 😀 Det der med detektiver, leste du Bobsey-barna?? Jeg tror nemlig jeg også tenkte på å bli en av dem, og de løste jo stadig mysterier 😀 Jeg brukte hvertfall området rundt ved mamma der når jeg leste Bobsey-barna 😉 inni hodet 🙂 Ååå du ville vært den perfekte prøvesmaker, dumt de ikke svarte på Freia. Jeg og venninna mi sendte brev til Donald og ba om supernøtter- vi ville fly som Langbein, Super-Langbein… men vi fikk heller ikke svar.. vi prøvde litt uten, fra en liten krakk, men det ble ikke noe svung over det.. 😀

    20. Jeg hadde en drøm sammen med “tvillingen” min, vi skulle være detektiver og bo i et stort hus med 5 etasjer. På toppen og etasjen under skulle vi to bo, under oss skulle alle tjenerne våre bo under der skulle alle barna våre bo og under det alle mennene våre(for vi skulle ha ganske mange å velge mellom). Da vi ble 7 år skjønte vi at det kanskje ikke funka så bra, så da bestemte jeg meg for å bli prøvesmaker på Freia eller jeg kunne være prøvesover for masrasser og dyner. Jeg til og med sendte inn en søknad om prøvesmaking på Freia, men hørte aldri noe :// men jeg prøvesmaker hjemme heeeele tiden så det gjør ikkeno

    21. Hanne: Morsomt at du skal ha drømmetema også senere, selv om det var andre slags drømmer :-D, jeg gleder meg til å lese 🙂 Ja, da fulgte du drømmen om mange barn da 🙂 Noe bestemmer man seg bare for, og så blir det sånn 🙂 Noen har veldig klare oppfatninger tidlig, om hvordan livet skal bli, og gjør alt for å oppfylle det.. Og noen av oss bare ser hva som skjer.. 😀

    22. Hehe. jeg har ligget i sengen og små notert på hva jeg skulle skrive om i dag. Slår på og ser hva du skriver om, ja, da kan du tro jeg fikk meg en god latter. Drømmer:-) Jeg tar det en annen dag, men det var ikke samme drømmene, jeg har om nattens drøm..
      Jeg var fast bestemt at jeg skulle ha mange barn da jeg var lita, jeg var enebarn til jeg var 9år. Fikk 4 barn, så den drømmen ble oppfylt. Ha en fin dag:-)

    23. Kristin: Jeg er nok litt som deg, har ikke de store drømmene, men føler ikke det er kjedelig. Og du er nå hvertfall ikke kjedelig min venn 🙂 Jeg liker også å forholde meg mye til her og nå, og ser hva som skjer liksom.. Det er vel derfor man er den man er også 🙂 Livet bringer med seg mye, om man har drømt om det på forhånd elle ikke. Men som liten haddde jeg nok noen flere drømmer, men veldig opptatt av dem var jeg nok ikke, for da hadde jeg nok BLITT Månestråle 😀

    24. Først av alt: For et nydelig bilde av lille Frodith 🙂 Jeg smelter heeeelt 🙂
      Jeg har nok aldri vært en drømmer. Har alltid bare levd her og nå og ikke tenkt så mye eller drømt så mye om framtiden. Kjedelig person.. Jeg har aldri drømt om det fantastiske bryllupet, om å få barn, om å flytte ut på en øde øy for å dyrke min egen mat eller å bli sjef. Det nærmeste jeg kommer drømmer er tanker om det å ha et liv som tillater trening/aktivitet helst et par ganger om dagen, uten at det handler om å være idrettsutøver: I tillegg hadde det vært deilig å kunne oppholde seg i noen måneder et sted hvor det er et varmt og deilig klima hvor det er fint å sykle og gå i fjellet. Hm..
      Ha en fin dag. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg