Når er det mat går fra å være nam..mm.. til å bli jaæk, æsj..?

Dette er bare en liten tanke som dukker opp i hodet mitt stadig vekk.. Har en del rare tanker innimellom, men for det meste er jeg ganske godt plantet… Det jeg lurer på er NÅR er det den fantastisk deilige maten vi sitter og koser oss med, plutselig blir noe ekkelt, og vi kaller det søppel..? Vi har stått lang tid på kjøkkenet, råvarene har forandret ansikt… Ved hjelp av krydder, steking, smøt og annet, har den lille grisen f eks skiftet helt utseende, og ligger der fin og ugjenkjennelig i panna. Den kommer med min hjelp som regel, opp på tallerkenene, og med hjelp av nydelig tilbredte grønnsaker, legges det innbydende og fristende opp for å inntas (Ja, Kjersti, jeg gjør dette av og til… ;-)) Så setter vi oss til, skjærer, deler, fører til munnen, gasser oss og smatter, lager koselyder og har det i det hele tatt helt smaskens.. Kanskje orker man ikke alt.. og noe blir liggende igjen.. og skal i søpla.. Og det er nå det spennende begynner… :. NÅR er det blitt søppel? Spiser vi søppel?? Jeg opplever bare at jeg noen ganger får fingrene borti sausen som ligger der, i det jeg skal dytte noe av dette ned i søppelposen, og kan ta meg i å si høyt.”ÆÆÆsjj..”.. Og hvorfor gjør jeg det? Har dette jeg nettopp stappet i meg, med den største fryd,  blitt fryktlig ekkelt søppel? Spiser vi søppel?? 

Hm… noen som blir klok på dette? Når er det transformasjonen fra  gourmetmat til søppel skjer…?? 😀 

Ellers vil jeg bare minne deg på at du fremdeles kan delta i karnevalsparaden min 🙂 Send inn bilder til meg, hvor du er utkledd, enten bare hode eller helt kostyme, så lager jeg parade. Send bilder til [email protected]. Lurer du på mer om karnevalet/paraden,  les innlegget som heter “Olè olè -sambaen er løs” fra i går… 🙂 

29 kommentarer
    1. Catrine aka Cakki: Ja, helt enig i det også. Men er det ikke bare kjemperart at vi sier æsj til noe vi nettopp har spist 😀 ? DET er bare merkelig..

    2. Ja det handler om å snu tankene. Ikke like lett bestandig.
      Som om når vi er på hotell. Hvor mange kaster ike halvparten av alt på talerkenene sine? Jeg sier til mine at det er lov å gå flere ganger. Ta litt om du ikke vet hva det er og smak. Deretter ta mere om det var godt.

    3. Det er tankene som bestemmer det. Jeg tok meg selv i disse tankene for noen år siden. Bestemte meg for at slik skal det ikke være. Jeg liker ikke å kaste mat. Får litt noia egentlig.
      Prøver bestandig å legge lite på talerkene slik at de forsyner seg mere, med litt igangen. På den måten unngår jeg de tankene nesten hele tiden.:)

    4. Støvkorn: Så bra 😀 Veldig bra å ha i butikken, ikke sant? Man skal jo ikke ha poser lenger vettu.. 😀 Jeg bruker det litt også jeg… fysj.. men nett er jo veldig fint da, og finnes mange fine 🙂

    5. Hanne: Hi-hi 😀 jeg har kost meg her med bildene jeg har fått inn av dere i dag, for å snakke om noe annet. Og det av deg er helt herlig egentlig 😀

    6. Liljema: Hi-hi, nei det er ingen som har noe forklaring på det 😀 Helt enig, er ikke søpper, men skikkelig nam-nam i det det går inn, og ned. Gaffelen legges ned for sitste gang, og brått er det Æsj… 😀

    7. Jeg så hva du skrev, og da tenkte jeg, dette er bare ungdommelige handlinger, så jeg ville bare overse det, og snakke om noe annet.hihihi

    8. Et godt spørsmål du stiller i dag… mat er ikke søppel nå vi putter det i munnen, men skal det i mat avfallet blir vi liksom så utrolig rare… forklaring… nei den har jeg ikke denne gangen…:))

    9. passion4lifeandtravel: Ja, det er den siste setningen din, det er det jeg mener jeg synes er så rart 😀 Jeg synes det er litt mer forståelig at man ikke vil ha mat som er gammel på dato, den kan jeg forstå… men dette at vi sier Æsj, til noe vi nettopp har gaflet nedpå, 2 sekunder etter vi har lagt ned gaffelen 😀 Se, det er en liten NØTT å få svar på 😉 Når setter denne motviljen inn? Er det når vi bestemmer oss for at NÅ er vi ferdig? Eller er det når det er blitt kaldt på tallerkenen? 😀 Ha-ha, mye rart man kan lurer på…

    10. Ja…vi mennesker er blitt litt rare sånn…og jeg tenker på meg selv…sier jo æsj, bare jeg finner pålegg i kjøleskapet jeg har glemt å åpne som har gått noen få dager ut på dato…sikkert like bra…men…tør liksom ikke…det har allerede blitt æsj for hjernen min…og det som er kastet i søpla…da grøsser jeg og sier æsj-æsj…hm…jeg har liksom aldri tenkt på dette sånn som deg…men…når du tar det opp…så skal jeg ihvertfall forsøke neste gang jeg kommer over noe som nettopp har gått ut på dato…nullstille hjernen, og si at det er ok :-)….før jeg dømmer det som æsj
      …og det kan jo ikke være æsj om vi kastet det for 15 min siden…men…jeg og grøsser bare jeg kommer borti… .

    11. Hanne: Hi-hi, ja sånn kan man også se det. Man kan finne mat på søppeldynga, som er hetl grei, eller som ligger i butikkene og er gått en dag over dato.. Og som regel sier jeg ikke ÆÆSJ… mens jeg handler,tilbereder, spiser og koser meg, men sekundet etter jeg har svelget er alt som ligger på tallerkenen bare søppel 😉 og jeg er livredd for å komme borti det nesten.. Hm… Kaster vel kanskje litt for mye mat vi, men jeg tenker mest på sånn som ligger igjen på tallerkenen, pga for mett.. 🙂

    12. ladyaugust: Det som er rart er at det meste er greit FØR den er langet, mens vi lager, og mens vi spiser den… Så lenge det ikke er hest 😉 Men SÅ er det plutselig blitt søppel :-D, sekunder etter vi har svelget 😉

    13. Godt spørsmål! Så lenge maten har havnet i søppelen er det bare ett ord…. æsj!!! Tror bare vi er skrudd sammen slik jeg;)) Ha en fin dag Frodith:))

    14. Vi spiser ikke søppel. Men det er en kjent sak at det kastes tonnevis av mat her landet som kunne vært til nytte for mange. Jeg vet at innen matindustrien kastes det mye bra mat. De som bestememr at mat skal kastes burde se seg om og heller gi den bort. Det er nok av de som sulter her i landet. Men det er greit at man sier i fra hvis noe er på gale veier men det er så veldig lett og bli hysteri. All ære til Kiwi og andre som har en avtale med frelsesarmeen som kan hente mat som er “gammel” men som mange har glede av.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg