Med hestehov i grøftekanten og gåsunger på trærne… ;-)

Å nei?… så det var ikke dette bildet du så for deg da du leste overskriften?… Rart hvordan språket er..  Og også rart hvordan det at vi har vokst opp i VÅRT land, gjør at vår oppfattelse av kulturen er på en spesiell måte. Er man født i et annet land, eller har et annet språk som sitt første språk, så kan det i mange sammenhenger være vanskelig å forstå hva vi snakker om.. Generelt kan det være vanskelig å skjønne andre folks kultur, så sant man ikke er vokst opp i den  selv og fått den inn med morsmelka… For det som betyr NOE i en kultur, betyr ikke nødvendigvis det samme i en annen kultur eller et annet land..

Så  det norske språket som vi omgir oss med, er det enkleste i verden for oss som er vokst opp med det som førstespråk. Men er det noen selvfølge at “gåsunger” er en del av et tre plutselig, fordi det er vår ute liksom? 😀 Eller at den lille gule som kommer opp av jorda, når snøen har rent avgårde, at det er den som er en “hestehov” akkurat nå, fordi det er rundt påsketider… Ellers i året er jo en hestehov, noe som sitter fast på hesten liksom…  Ikke rart om noen blir forvirret om de ikke har fått det ordentlig forklart, når folk begynner å prate om å vente på “gåsunger” på trærne… Eller at det blir koselig med “hestehov” som skal dukke opp i veikanten snart…. Hjelp!!!

 Dette ord-spillet slo meg da jeg tenkte på hva som ventet i påsken, og jeg så for meg “gåsunger”  og “hestehov” i utkanten av byen.. For påsken er en herlig tid i Oslo, og noe jeg faktisk gleder meg til.. Mens andre gleder seg til lange skiturer på påskefjellet, med appelsin i sekken og Kvikk-lunsj i munnen, så gleder jeg meg faktisk til at ALLE DE ANDRE faktisk gjør akkurat DET. Jeg gleder meg til at de drar ut av byen, og koser seg… for da blir det så deilig og folketomt HER i byen.. Når de andre drar med skiheisen opp de bratte hengene, for å kjøre seg gule og blå nedover etterpå, da sitter jeg og koser meg på en ute-kafe i byen med en kaffe latte.. Eller jeg tar meg en gåtur opp i marka, hvor sola endelig har fått litt tak , og tatt kverken på den siste snøresten.. Når de andre sitter i dyrt betalte påskehytter og spiller kort og spiser påskeegg, så er jeg kanskje på indisk restaurant i byen, uten å ha måttet bestille bord på forhånd… For da er det tomt her da.. Når noen legger ut på en lang bortover-ski-tur, med den berømte sekken sin, så tusler jeg sakte ned mot byens foketomme gater, leter etter en påskekylling eller to, eller titter etter om det har kommet “gåsunger” på trærne eller om det står en enslig “hestehov” der og strekker seg.. For jeg vet hva det er,og er ikke redd for flaksende fugler som sitter fast i trær, eller at det skal komme groteske heste-føtter opp i veikanten… nei heldigvis er jeg født og oppvokst her og kjenner språket godt…

 Oslo i påsken, er det motsatte av Oslo i jula. Oslo i jula er det verste en kan tenke seg nesten, man må bare “komme seg gjennom det”  hvis man bor her… Man må tåle slag og spark i butikker, fra folk som vil før deg i køen… Man må tåle folk som ramler på glatt-isen, og som på veien ned drar med seg deg eller rett og slett slår til deg…

Men i påsken… Da er alt det “vonde” glemt 🙂 Da er byen som et glemt paradis..  Enn så lenge 😉

Hva skal du gjøre i påsken? Hva er den perfekte påsken for deg? 🙂

30 kommentarer
    1. Catrine aka Cakki: Ja, hørt om det ja, og DER blir det vel IKKE lite folk akkurat nei 😉 Men det blir sikkert kjempegøy da, en helg ikke sant, ekke lenger??

    2. påsken er en koselig tid 🙂 jeg elsker å grille ute å sånn når det er påske men i år skal jeg på TG (the gathering) om du har hørt om det så blir veldig morro.
      Skjønner godt du koser deg i påsken når det blir litt mindre folk 🙂

    3. Monica prøver: Jeg ser det mye i joben min med døve, at de strir eller hvertfall stusser over rare uttrykk, fordi de får det ikke inn 20 ganger om dagen, helt naturlig… de må LÆRE dem i stedet for liksom.. Uttrykk som “få øye på” og “gå på nesa” er uttrykk som jeg har moret meg med sammen med barna, og de ler godt når jeg forklarer hva det IKKE er 😀 Ja, skjønt i byen når den er folketom 😉 Det er jo NOEN her og det er kos, men få og det er så herlig 😉

    4. Herlig innlegg! Du har så rett, jeg er visst av samme sort som deg, koser meg når det blir litt mer folketomt her! hehe 🙂 Skjønner forresten godt at folk kan bli forvirra når de er nye i språket ja! Så mye rart vi sier 🙂

    5. Kristin: Høres herlig ut med visning av lille super-mann. Å jasså, han står ikke for flygingen han altså 😀 men ordentlig fly…;-) Ja, det er kanskje best når han skal ha med seg to til, og ikke skal fly alene 😀 Nei, er vel mer kvikk-lunsj og appelsin der oppe enn gåsunger og hestehov. Men det høres kos ut da, lille supermanns første påske, med kyllinger,egg og det hele 😀

    6. Jeg skal på den første flyturen m lille supermann 🙂 Ikke med blå drakt og rød kappe altså, men M fly ;-)Superpappa skal også være med da. Det er superpappa sin familie vi skal besøke. Første “visning” der oppe i nord. Det blir stas. Ikke mye hestehov og gåsunger å finne dit vi skal. Men kvikklunsj finner vi nok 🙂 Og jeg skal helt klart unne meg et påskeegg!

    7. Liljema: Jeg jobber jo med døve,og bruke litt tid innimellom på å forklare uttrykk som er typisk i norsk, som de ikke får inn av seg selv.. Høres deilig ut med turer i sola og nyte livet 🙂 Javel, du hadde regnet med et sånt innlegg fra meg 😀 begynner å bli forutsigbar altså 😉 Ha en nydelig dag du også 🙂 <3

    8. Egentlig ble jeg ikke overrasket for jeg følte på meg at det var et ala slikt innlegg du ville komme med… påsken skal jeg være hjemme og bare nyte livet, sitte ute hvis sola er framme og gå lange turer hvis ryggen tillater det.
      Det norske språket har i grunnen mange artige ord og uttrykk når man tenker seg om… så det er ikke alltid lett å forklare min amerikanske familie hva alt betyr… men det går seg som regel til da … ha en god dag vennen…:))

    9. Nemi Rebella: Ja, litt godis må man ha 😀 Jeg vil til Sverige også i påsken, råne rundt i gatene
      😀 Neida!! Ikke det, men kjøpe snop.. Mørk sjokolade, de har utallige varianter der 😉 og ikke så sunne som de skulle være… Jeg synes det er ekstra spennende med sånne språkting, er oppe i mye språkforvirring for våre døve innimellom, og det må forklares en del
      😀 Derfor får jeg en sånn ekstra interesse for det 🙂 Ha en fin dag <3

    10. Hi hi 😀 Gøyale tegninger og småfilosofiske ord om det norske språk, he he…
      Jeg som faktisk bor i et annet land og er utlending her, merker det på språket her åsså, at de lokale har sin måte og sleive med ordene, og jeg liiiiiker det ^_^
      Hmmmm, aner ikke hva jeg skal gjøre i påska jeg… sikkert spise mye godis :3

    11. Norsk er ikke lett: Hva med bønner, de er jo til å spise, men vi kan be bønner og bønder, uttales jo på samme måte, men de driver gård : I påsken blir det åpning av hytta ved sjøen, vi bytter ut skiene til fordel for gåing på beina og grilling, forhåpentligvis i solveggen 🙂

    12. Mariann Sæther Tokle: Ja, fjell er flotte uansett om man skal gå på dem eller om man skal se på dem. Jeg elsker fjell 🙂 også å gå på dem, men ikke på ski.. men til fots med sko 🙂 Sitte på balkongen er nydelig og sjø hører med til vår-opplevelsen 🙂 Herlig!!

    13. vaniljeogpepper: Det er litt spennende med sånne ordspill, for jeg jobber jo med døve, og ser hvor mye vanskeligheter de kommer opp i av ord, som andre unger kanskje bare for med seg helt naturlig fordi de hører, men som jeg må foklare betydningen av fordi dette ikke glir inn bare av seg selv.. De er jo fremmedspråklige i så måte.. Hørtes ut som en fin påske med egg-gjemming og skøyter osv. Kos 🙂

    14. Hehe, jeg likte den:)) I påska håper jeg på sol for da skal jeg sitte på balkongen og lese og se utover sjøen og rett opp på Romsdalseggen:)) Fint å se på fjellene og istedenfor å gå på dem med ski:))

    15. Hehehe XD for noen genial bilder -du er så kreativ,det liker jeg…jeg liker oxo ordspill eller det fatum at et ord kan ha fler betydninger avhengig av land og kultur…hva er på en måte ordenes opprinnelse..det syntes jeg er spennende å vite !!
      Påske feires med påskeegg leting med store og små..lammelår og kanskje skiskøyter eller begge deler.:))

    16. Ja det betyr å legge seg. Jeg ble bleik første gang jeg hørte uttrykket. Skjønte ingenting den gangen.
      ja bodde i Oslo fra jeg var 20-22 år gammel. Herlig påske der nede i byen.
      Ja Holland er virkelig vår under påsken.

    17. inneuteferdig: Betyr det å sovne? Tror kanskje vi bruker det litt her borte som å sovne? Høres herlig ut med Holland da, det må være våren ja, DER. Så gøy at du også har kjent på Oslo-påsken 🙂

    18. Hanne: Pass deg så de ikke flyr sin vei 😀 inne.. Lurt å bytte ut husvegger med andre vegger, viktig det for å bedres litt ekstra 🙂 Hørtes koselig ut da, med solvegg og masse besøk 🙂

    19. Du leverer hver dag, flinke dame. Vet du hva vi kaller hestehov der jeg kommer fra? Jo, leirfivel. Så du trenger ikke å komme fra et annet land for å undres.. I påsken SKAL jeg på hytta, er lei av vegga og senga her. Det jeg ønsker meg mest av på hytta, er sol, mange besøk, god mat og ikke sykdom. Så får vi håpe at noen av ønskene går i oppfyllelse..nb. Skal plukke inn noen gåsunger i dag…de fryser ute:))

    20. Jeg husker godt følelsen av tomme Oslo da jeg bodde der for mange år siden. Kunne gå over alt, og hadde ingen planer om å reise opp til snøen. Det er endret nå.
      Jeg elsker å stå på ski med ungene og nyte fjellet, men i år blir det ikke slik. I år blir det tur til Holland, og der er det end mere vår, god mat, og shopping. Kjenner at jeg virkelig skal meske meg med god kaffe og mat….
      Gleder meg masse rett og slett.
      Til innlegget dit.
      Det er rart at blomsten heter hestehov og at vi har gåseunger på trerne. Ikke rart andre lurer.
      Et annet ord som er her på vestlandet er.: å Kubbe…. Hva tror du det er?

    21. Helge: Sykkelvask og skiturer høres ut som en bra kombinasjon 🙂 Du får med deg både kvikklunsjen og hestehoven kanskje da 😉 Ha en fin dag 🙂

    22. Håper jeg kan få tatt en skitur i påsken, det blir hvertfall div sykkelvask og turer på to hjul.
      Den perfekte påsken hadde vært i ei hytte på fjellet sammen med venner. Må ikke langt unna et hotel som hadde basseng/spa. Men man kan gjøre mye hjemme i påsken, er alltid noe og rydde vekk/på plass før våren kommer.

    23. Min matgale verden: Ja, du må spare noe ski-gåing til neste år også kanskje 😀 Hørs deilig ut din påske også, litt sånn vårlig liksom :-)Ha en fin dag Kjersti 🙂

    24. Høres ut som Oslo-påske er en god ting! Jeg feirer hjemme og litt på hytte ved sjøen. Ski er jeg ferdig med for i år;) Det får være grenser for hvor mye juling Kandaharene mine tåler;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg