“Storfoten” skobutikk- neste stopp..

Som du kanskje vet levde jeg i kanskje 30 år før jeg skjønte at jeg hadde alt for store legger, (les om det HER)… Det er ikke sånn at når jeg går på gata, så stopper folk opp,peker på meg og sier: “SE, SE på hun som går der med de enorme leggene… ” Neida, det er ikke sånn, jeg går i fred jeg,  uten for mye blikk.. Ikke er de i veien når jeg skal bevege meg eller noe sånt.. Men de er altså for tjukke til å komme inn i støvletter nesten uansett hvilken skobutikk jeg går i for å lete.. Her er det joggesko som gjelder nesten uansett, og til nød noe Dr. Martens- liknende, fordi de går litt langt ned på leggen… og kan snøres HELT opp om nødvendig..

Men ikke nok med det, jeg har når jeg titter etter også veldig LANGE føtter… Det slår meg, når jeg beskriver for deg som kanskje ikke kjenner meg, at jeg må høres helt ut som jeg ser ganske  spesiell ut, nesten litt sirkus-aktig utseende…. Ganske høy, lange føtter, digre legger, lang hals som jeg har skrevet om i Svanehalsklubben..(les om det HER).. Kan snart søke om jobb hos Sirkus Merano eller noe.. 😉 

Vel, det var dette med de føttene da… Jeg startet med helt vanlige føtter tror jeg, og jeg er jo ganske lang da, så trenger jo litt store føtter for å holde meg oppe 😉 Og når de var utvokst en gang på 80-tallet, så landet jeg på sko-størrelse 40. Helt greit det, om det bare hadde holdt seg der.. Men det er skjedd noe med sko-størrelsene, og nå tuller jeg ikke… Det er IKKE jeg som har fått gammel-manns-syken, hvor ører, nese og føtter bare gror og gror.. Det er sko-størrelsene som har endret seg!! Det er jeg helt sikker på!! For fra størrelse 40 har det bare økt på… 40, 5, 41, og mang en gang, når det gjelder joggesko eller fjellstøvler så må jeg jaggu meg opp i størrelse 41, 5 også… Ikke rart at jeg valgte å ville bli Super- Langbein i stedet for  Supermann her om dagen, da jeg hadde min lille spørrerunde her .. føttene er hvertfall klare… 

 Ikke kan jeg gå i høyhelte sko heller, og det er ikke fordi jeg ikke får store nok sko.. Det FINNES sko i størrelse 41 med høye hæler.. Nei, her går det mer på å ikke KLARE å bevege seg rundt på de styltene.. Jeg har aldri øvd,pga høyden min,  så det går altså ikke.. Så jeg fant ut som ung jente på 14 år, at ingen ville ha en kjæreste som var flere hoder høyere enn dem, så jeg satset tidlig på et liv i  lave sandaler.. (Til deg om du  lurer: jeg er ikke mer enn 1,78 m, men de var litt mye da jeg var 14… 😉 )  

Så hvor vil jeg med alt dette pratet om føtter, legger, sirkus-artist osv? Vel, det går vel noe på å våkne opp etter en dvale på noen måneder, hvor man har vært pakket inn i tjukke stygge dunkåper, og alle andre har vært det samme, og vi har stort sett nesten ikke sett snuten til hverandre en gang… Bare gått avgårde i soveposene våre og vært såre “fornøyde” med det… Men nå skal alt AVSLØRES, i løpet av noen få vårmåneder, SNART, skal teppene falle, og de hvite, veldig lite trimmede armene og beina, skal ut i det fri og vise seg fram, guste-bleke føtter skal slaske rundt i sandaler og det er ingen vei utenom…

Ikke rart man ble litt vårslapp igjen plutselig, og  trakk dunkåpa litt tettere omkring seg et par dager til, på vei til solariumet… 😉

 

 

Mange sko lages i Italia vet jeg, hvor damene har små nette føtter i størrelse 36, men ikke denne jenta nei 😀

Hvordan er det med deg? Kan du trippe avgårde på nette små  føtter, eller er du som meg og Langbein? 

Er du pusset og klar for fremvisning, eller må du noen runder i opp-pussings-maskinen først? ;-D

32 kommentarer
    1. moonbeamscorner: Neida, skal ikke på sirkus ennå, i tilfelle starter jeg et eget HER, men alle oss 😀 Nei, ser det er mange som strever :- P med størrelsene, for store for små, for tjukke legger for tynne, for korte føtter, lange føtter, brede osv… Men de må slutte å sende oss sko fra Italia 😉

    2. Oslopadde: Hi-hi, nei er ikke med i storfoten du vel 🙂 Bra du endelig fikk medaljen ja 🙂 Takk for i dag 😀 Og god helg 🙂 klem

    3. Min matgale verden: Gelmte hele knvinnedagen jeg også, der kunne vi fått til noe sprell 😀 MEn virket vel mer opptatt av utseende her i dag jeg 😀 Prøver meg av og til i høyælte jeg også, men IKKE ofte nei.. God fredagskveld du også, fine Kjersti 🙂 Klem <3

    4. Så klart du ikke passer inn på sirkus pga av føtter og høyde. Dette er du ikke alene om på noen måte. Jeg kjente meg igjen mye av det du skrev ja 🙂 og 41, 5 er da ikke STORT. Selv bruker jeg både 42 og 43. Heldigvis er det mye fint å få i alle fall på nette. Skobutikkene svikter jo totatl. Lykke til med videre skokjøp 🙂

    5. Storfotbutikk eller ikke – jeg skal ikke kommentere det i det hele tatt. For i dag har jeg fått GAVE! Nr-2-i-fotokonkurransen-på-frodiths-blogg-gaven 🙂 TUSEN takk for film og medalje, gavmilde Frodith 🙂 Takk for i dag, og god helg 🙂

    6. Hei! Var tidlig på trening i dag jeg:)) Og jeg og glemte hele kvinnedagen, tenk det innlegget jeg kunne hatt om kvinner og bh`er 😉 Og du om kvinner og skostørrelser:) Jeg har og “vokst” fra 38 til 39….merkelig…. Men vi har det vel bra likevel;) Jeg går og sjelden i høye hæler, får vondt i knærne dagen etter, men av og til er det verdt det;) God fredagskveld min gode blogg-venninne:)

    7. Det har ikke jeg hørt om før heller. Og det som var mest gøy var at han sa at jeg hadde blitt voksen… jeg var da 4 barns mamma… hahahaha;))
      Vet at ørene vokser dess eldre man blir, men ikke at føtter og neser blir det..

    8. cassandraen: Jøss 😀 Det var ikke verst 😀 At foten din hadde trukket seg tilbake 😀 Aldri hørt.. Hører mest om at folk vokser og vokser, særlig føtter, ører og neser 😀 Mine føtter blir hvertfall ikke mindre…Ha-ha 😀 Så gøy med den fotforskjellen på dere to da 🙂 kan tenke meg du drukner i de skoene ja 😉

    9. Jeg opplevde motsatt av deg… i en alder av 23 år så skulle jeg kjøpe meg nye sko. Jeg brukte da sko størrelse 37, men alle skoene var for store!!! Jeg spurte så en butikkansatt om hva som hadde skjedd med sko størrelsene… fikk da til svar at “det har nok ikke skjedd noe med sko størrelsene, det er bare det at du har nok blitt voksen jenta mi og da trekker foten seg gjerne litt tilbake”…
      Så nå bruker jeg størrelse 36, men har ingen problem med å kjøpe barne sko i størrelse 35 heller…
      Litt gøy da, for min samboer har str 46 og du kan tenke deg at jeg drukner i de skoene;))

    10. Unni: Jeg veier det samme jeg også, som når jeg var ca 18 faktisk, men det er akkurat som det ikke henger hetlt FAST lenger om du skjønner 😉 Hi-hi.. Men du har sikkert skjønt på innleggene mine, at jeg tuller med det meste, selv om det ligger NOE i det jeg sier 😉

    11. Jeg er 42 år, så aldersforskjellen mellom oss er ikke stor 🙂 Har alltid passa til skinnet mitt jeg, men jeg veier jo det samme i dag som når jeg var 25 år. Meeen, det er mye annet som ikke er perfekt, to greier som ikke er SÅ spenstige lenger f.eks, hihi.
      Ha en fin kveld du også 🙂

    12. Unni: Det er ikke verst, nå vet jeg ikke hvor gammel du er 🙂 Men du vet at når man har fylt 30, så løsner alt.. sitter liksom ikke så fast lenger 😀 hjelper ikke hvor mamge øvelser man gjør.. så mitt skinn passer ikke fullt så bra lenger 😉 ha-ha.. joda, ikke så verst, selv om jeg er 46, jeg er fornøyd jeg,selv om det” slenger litt” 😀 Men blir deilig å få litt sol på kroppen, det hjelper alltid litt på godfølelsen 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    13. “En får værra som en er, når’n itte vart som en sku” er det visst noe som heter. DET trøster jeg meg med når det kladder 🙂 Ellers passer jeg til skinnet mitt og det er jo noe, hehe.

    14. Støvkorn: Ja, det er Dr. Martens og andre “pensko” som gjelder for meg 😀 Høye skafter kan man bare se langt etter 😉 Men vi får visst plass i sirkuset hele gjengen, noen synes de har for små, andre for store 😀 For tykke og for tynne… Men egentlig er vi helt passe hele gjengen 🙂

    15. Nemi Rebella: Hi-hi, neida, ikke noe galt med deg 😀 jeg har en venninne, også 174 eller noe, og 35-36 i sko, går helt fint det.. men jeg er Langbein.. ingen tvil om det 😀 Men når skal Langbein begynne med høyhælte, se det er et spørsmål 😉 Mine føtter er LAAAANGE og smale i tillegg, hjelper ikke med manne-avdelingen, for de har jo så bede føtter… 😛 I så tilfelle, hvis du vil med i sirkus, velkommen til Sirkus Frodith ;-D

    16. Der er vi like du, ikke nok med at jeg nå har str 40-41 men jeg er tykk i leggene også. Mareritt å kjøpe støvletter, blir mest militærsko og Helly Hansen på vinteren her 😉

    17. Hi hi… Langbein du lissom 🙂
      Jeg begynner og tro det er noe genetisk galt med meg… Er 176, og trasker rundt i sko str 36-37 :O Lille gubben påstår det ser ut som om jeg går på stylter, så kanskje jeg åsså får plass i sirkuset? xD

    18. eljos: Ja, ikke sant 😀 akkurat det med for TRANGE støvletter ble jeg hvertfall overrasket over altså 😀 Jeg hadde trodd jeg hadde SLANKE legger jeg skjønner du… men nei.. De var visst ikke det, hvertfall ikke slanke NOK 😀 Ingen støvletter passer. nesten… Har også jobbet i skobutikk, og husker det der med så og så mange i den og den størrelsen.. det som er spesielt nå er jo at MANGE faktisk har størrelse 40-41, mange store nordkvinner også, og større og større blir vi… men flere sko i den størrelsen…? Neida 😀

    19. Jeg jobbet i skobutikk i noen år, og det var fast inndeling på størrelsene. Så og så mange i den og den størrelsen, og sånn var det bare. Ikke mer en ett par i 40 og 41. Mest i 38-39. Jeg har liten fot, 37, men så er jeg da som en mygg ellers også, dvs bredden har plutselig endret seg, merkelig. uansett, vi har alle noe. Jeg hadde i alle år innbilt meg at jeg var like høy som alle andre. Min forskrekkelse var stor da jeg fikk se en video fra en forestilling jeg var med i, sammen med sangkoret. Hvem i all verden var den lille myggen der da? Jo det var meg. Veldig merkelig det at vi føler oss annerledes enn virkeligheten virkelig er…….

    20. Bente og Lars O: Ja, nå i voksen alder hadde jeg ikke brydd meg stort om høydeforskjell 😉 Har en mann på 190 cm også, så bare flott egentlig. Men jeg ser ut som bambi om jeg prøver meg, pga øvd alt for lite 😀 Men litt pene sko vil jeg ha.. hmf.. flytter til Sverige jeg 😉 Ha en strålende dag Bente 🙂

    21. Jeg er 180 og 41-41,5 i sko. Joggesko i herreavdelingen på sporten er ikke uvanlig, men nå bor jeg jo nærme svenskegrensen og på senteret der har de skjønt at det finnes damer som vil ha pene damesko helt opp til 42. Og på toppen av det hele er det billigere å handle der.
      Jeg går gjerne med litt hæl på skoa nå som jeg har blitt voksen (av alder i alle fall). Min mann blir da litt mindre enn meg, men det er jo ikke mitt problem. Mulig han trenger å skaffe seg hæler under skoa 😀 Neida, han synes jeg er flott med hæl og bryr seg ingenting om at jeg blir den høyeste. Får så flott og rank holdning med litt hæl under skoa.
      Lykke til på skoshopping og ha en strålende dag!

    22. Hanne: Uff, jeg glemte soveposen.. kaldt.. øynene like % TRANGE som i går zzzz snork, og føttene giga-Store 😀 men noe sirkus blir det ikke på oss.neida, vi trenger egentlig ikke særlig oppussing, er så fine så 🙂 Ha en fin dag! Stor klem <3

    23. LadyAugust: Good mornings, og gratulerer med dagen ja.. hadde glemt den da jeg våknet i dag tidlig 😀 Håper formen din er bedre, så du er fit for fight i morgen 😉 Ha en smaskens flott dag! <3 Kozeklem tilbake 🙂

    24. Hehe,ja,ja, du får det til. Kan berolige deg med de 178 cm, det var jeg også en gang, nå er jeg 176. Sko str, er heller ikke den samme, den har bare nådd enorme str…så det er godt å lese, jeg er ikke alene i verden med mine skavanker, og på sirkus kommer hverken du eller jeg fordi det er sååååå mange av oss. Når det gjelder den opp- pussinga, så gjør jeg det fort, for jeg er så perfekt fra før, lite skrammer som er påført, fint brukt..husk å ta på soveposen i dag brrrr,brrr kaldt. Klem fra meg.

    25. Good mornings og gratulerer med dagen <3 Skostørrelsene har forandret seg, helt klart. Jeg har gått opp 1-1 1/2 størrelse siden jeg var utvokst i beina. Kozeklæm og riktig så good helg 😀

    26. inneuteferdig: Så fint 🙂 liker at du får litt bilder i hodet ditt på morgenen, som får deg til å smile litt 🙂 Ha en flott dag Vanja <3 klem 🙂

    27. Nei da, det skjønner jeg. Måtte bare le litt for alle de bildene kom i hodet mitt under lesningen av innlegget ditt. Kjempe gøyt innlegg tidlig på morningen.

    28. inneuteferdig: Ja, jeg skjønner at det er flere grunner til at jeg må til Holland 😀 Neida, det gjør ikke noe å ha store føtter, er mest en observasjon, og alt får litt mer fokus nå som vi skal ta av oss litt mer ;-D Men det er mest tull det her, jeg ser jo ikke ut som en sirkus-artist på ekte 😀 ha-ha 🙂

    29. Helge: He-he.. Jeg hadde glemt at det var kvinnedagen, for å si det sånn.. Og dette med høyhælte sko, er ikke stor proplemet egentlig 🙂 hi-hi.. Hvis jeg VIL kan jeg stavre meg avgårde, og har en kjæreste på 1,90 m, så jeg ser fremdeles litt lavere ut en han 😉 Nei, når sant skal sies liker jeg meg godt i joggesko egentlig også 🙂 Skal ikke markere stort, bare kanskje en liten is med en venninne, men det ville jeg gjort uansett dato 😉 Ha en fin dag du også Helge 🙂

    30. Jeg smilte og flirte for meg selv her jeg sitter.
      Sko størrelser har blitt endret på uten tvil, men det gjø da ikke så mye. Er jo ikke størrelsen det kommer ann på men pass formen.
      Som jeg har sakt før. Holland er landet for deg uten tvil. Sjelden jeg møter damer der borte ssom ikke er over 180, og sko det har de nok av. De har rader med 41-42-43-44 uten problemer. Litt minder i 45.
      Det er bare å bestille seg en tur, og du havner i paradise av sko.
      Hæler må en ha. Jeg er bare 171, men går gjerne med 10 cm høye hæler. Jeg liker å bli høy:

    31. Gratulerer med kvinnedagen. Små føtter, store føtter, store eller små legger. Uansett er det nesten alltid en butikk som ikke har det man er på jakt etter. Kjipt for deg at du ikke kan gå med høyhelte sko men det er bedre og bruke lave sko, ikke minst for ryggen. Men jeg kan skjønne at det kan være et problem/utfordring for deg innimellom. Håper du får en fin dag på jobben. Om du vil markere dagen på noen måte vet jeg ikke. Sjøl så skal jeg småhandle litt i dag.
      Ha en finfin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg