I sjoko-fengsel… ;-)

Når man skal klare seg en uke, eller bare en dag eller to… uten sjokolade.. Så føles det som hele verden bare handler om det. Det man skal forsake for en stakket stund, får liksom helt hovedfokuset i hverdagen. I forrige uke prøvde jeg meg på en liten avvenning fra sjokolade, for jeg er nærmest litt avhengig av stoffer som er inni der… Og dette er ikke tøys.. Jeg klarer ikke bare ta EN rute, hver dag, og så være fornøyd, for da hadde det jo ikke gjort noe om jeg spiste dette stoffet… for en rute om dagen er nemlig bare sunt.. Nei, problemet mitt er nemlig at hvis det finnes i huset, så spiser jeg det OPP, uansett størrelse på platen.. Så innimellom så må jeg bare skjerpe meg litt, IKKE ha det i huset, som med røykeavhengighet, man må ikke ha det i huset… Så er det ikke noe FARLIG, hvis fristelsen blir for stor… Da er det ingenting der å gyfle innpå… Så forrige uke ble det mye annet rart i stedet for, for å få søtsuget vekk.. Søtsuget forsvant IKKE, men jeg spiste hvertfall ikke sjokolade…  I helga har jeg kost meg litt, og i går med KAKE også, nam-nam.. Hos bror og svigerinne. Det var skikkelig godt, og jeg mumset i vei.. Helg er helg, og feiring av noens bursdag, GJØR man med kake!! Såh!!

Vel, i dag er fengselsvokteren på plass igjen, for å sette meg i sjokofengsel… Det kjennes som på bildet under.. folk går omkring som levende plater, og et bredt smil om munnen… Mens jeg sitter her i sjokofengsel, med den kjipe liksom- godten min og sukkerertene.., uten mulighet for å komme ut.. Innelåst med nøtter og tørket frukt… Enda en uke… Men jeg SKAL!! For jeg reagerer allergisk bittelitt også, på for mye sjokolade.. Tåler ikke melk eller noe annet rart.. Magen reagerer.. Men det er jo så HIMLA godt… og jeg vil VELDIG gjerne spise det… HVER dag om jeg kunne… Derfor har jeg låst meg selv inni dette lille trange sjoko-fengsels-helvete, helt frivillig….  låst døra på egenhånd.. og kastet nøkkelen langt avgårde…  Kanskje noen kan komme å gi meg den når det begynner å nærme seg påskeferien?… skal vi si i slutten av uka?? 😉


Har du et sunt forhold til sjokolade og godterier, eller er du som meg med et avhengighetsforhold til sjoko-stoffet?

42 kommentarer
    1. Siv: Nei, du har klart å få inn lørdagsregime du Siv. DET er det jeg prøver på også 😀 nettopp fordi at hvis jeg tar EN bit, så MÅ jeg ta resten også, uansett størrelse 😉

    2. Jeg er heller sånn…. om jeg først STARTER, klarer jeg ikke slutte!! Den kan godt ligge rett foran nesen min – så lenge det ikke er lørdag, så spiser jeg den ikke 😉

    3. Lover å komme hvis hun blir forhindret, for ut skal du! Og jeg LOVER – jeg har ikke med meg en mango assa, men en skikkelig god mørk sjokolade ;))

    4. Hanne:Så deilig at den er over da, har du erstattet den med noe annet? Men veldig fint du kom for å hjelpe meg ut 🙂 Bare at jeg MÅ være her til fredag skjønner du… MÅ. Blir ikke mett uansett, så må bare ta en hvilepause 😉 på sjokofronten..Er tilbake i sjokoladebollen på fredag 😉 Ha en fin kveld 🙂

    5. Aina: Joda, så enig som bare det… dette sjokolade-fengselet varer KUN fram til fredag. Lady A skullel også droppe sjolkoladen i vaflene i dag, i sympati.. Godt med litt støtte fra dere to på det der 😀 I dag har jeg ikke enda godt løs på substituttene en gang 😀 Spist middag, og bare SETT inn i kjøleskapet, og ristet på hodet over den begredelige mangoen,som er god,men som ALDRI kan bli en mørk sjokolade, om den prøver aldri så mye… 😀 Ja, ut herfra må jeg hvertfall i løpet av fredagen,med noens hjelp… Så hvis du ikke ser noe til meg på fredag, så har ikke LAdy F gjort jobben sin, så da må du komme!!! Jeg vil UUUUUUT 😀

    6. Du er herved kjøpt fri fra fengslet ditt….:-) gå ut å kjøp deg sååååå mye sjokolade for ca 1000,- da blir du mett.. 🙂 Har hatt søthunger før, men om du tror det eller ei, det er borte 🙂 Nå er det kvelden, kos deg med sjokolade. Jeg skal slappe av:-)

    7. Altså, nå kommer jeg på en liten kveldsvisitt til fengselscella di 🙂 Har dårlig samvittighet for at jeg ikke har kommet før, men lover å skjerpe meg så du vet jeg er her for deg og sånn ;D
      Det æ’kke greit å sitte innesperra sånn, med lengsler og dårlige kose-seg-erstatninger. I sympati skal jeg holde deg med selskap ut uka, men da er det stopp på sjoko-forbudet. For påsken er en sånn fri-tid. Fri for alle forbud f.eks, ikke sant? Ja, det er vi enige om, selv om du ikke har svart meg ennå 😀
      Ser Lady A skal hjelpe deg å rømme, så jeg skal sende henne en baufil som hun kan bruke når hun skal være heltinne ;))

    8. ladyaugust: Ja, uten sukker er IKKE vits, da blir det mer hamburgerbrød eller toast eller noe sånt.. Jææk.. Nei, ta i både sjoko og sukker og alt du liker 😀 Jeg sitter her i fengselet mitt fram til fredag ettermiddag… men DA er det slutt.. Jeg driver jo med disse nøttene mine, og må jo få handlet inn premier og sånt… Og da havner det vel kanskje ved et uhell, noe i posen min, til MEG også… vooups.. 😀 Slipp meg ut på fredag da.. 😉

    9. I ren sympati skal jeg ikke verken spise eller ha sjokkobiter i vafflene nesten så jeg skulle lagd dem uten sukker også men DET går jo ikke, et sted må jo grensa gå liksom 😉 Kos deg så godt du kan med langdag i kveld er den over og resten av uka et swoooosj før påska begynner JIPPIE <3

    10. ladyaugust: Vafler med sjokoladebiter i ?? Slipp meg UUUUUUUUUUUT!! Jeg kommer kjørende i bilen jeg ikke har 😀 Lykke til på øving uten instrumenter men med mopper og kluter. Jeg har en LAAAAAANG tirsdag som jeg jobber meg gjennom, moro med dine herlig kommentarer, som får meg til å le nesten ALLTID 😀 Stor søs-klem tilbake <3

    11. åhhhhh, stakkars kjære deg, sjokkofengslet og greier. Jeg er totalt avhengig og et liv uten er ikkeno liv. Oi hvor jeg ønsker deg masse lykke til, foresten kan det hjelpe med krom. Mange går rundt med mangel av krom i kroppen og det lager et himla søtsug. Jeg har slike tabbisser men tar dem ikke for hver gang jeg gjør det har jeg ikke lyst på snop og det er jo nesten forferdelig, men jeg burde jo…vet du jeg går nå å tar en tabbiss 😀 DET burde du prøve, for det funker. Stoor søsklæm <3 I dag har vi øving, dvs gutta og jeg skal VASKE øvingslokalet haha så gøy, tror jeg må ut og handle inn til vafflingser for det er jo bra pausemat :DD

    12. Da går jeg glipp av nøttene dine, buhu 🙁 Meeen, jeg kan jo prøve å løse dem etter påske å la være å kikke i fasiten :)) Deilig med hjemmepåske, men det er trad å dra på hytta, vi ringer hytta varm og så er det klart for innflytting, må pynte masse med gakk-gakker og harer i hauger og lass 😀 Det er visst flere som var på påskehandel i dag, stinn brakke jo : Fy flate jeg har SÅ mye å pakke av sengetøy osv., har ikke vært på hytta siden vi stengte for vinteren vøttø. Du får konse på nøtter og ha det fint :-)))) BLOGGES 😀

    13. Lithanna: Det er jo akkurat det som er hekt, er det ikke? 😀 og ikke kunne stoppe… 😉 Har jeg det i huset, så spiser jeg det til det er tomt.. Jeg blir nemlig ikke kvalm heller 😛 TEnk det da.. Ha en fin dag, Lykkelys 🙂

    14. mirandashobbyhjorne: Så utrolig å klare seg på et par biter sjokolade, i løpet av måneder.. ;-). Men mulig du får inn noe av samme i Cola.. Ja, vet at DET også er avhengighetsskapende.. VELDIG.. Drikker bare Cola Zero jeg, og ikke ofte.. Ikke problem der nei… Fint, da sees vi til påske hvertfall, jeg skal i gang med påske-nøtter på bloggen her, og bør komme meg ut for å få kjørt i gang de ;-D ha-ha.. Ha en super tirsdag du også 🙂

    15. Dessidert veldig glad i sjokolade, men ikke hekta. Bare når jeg først begynner. Da eter jeg til jeg blir kvalm 😮
      Lærer aldri :p
      -Lykkelys

    16. Hmm..Dette var en artig vri på et noe finurlig problem. Selv makter jeg ikke mer enn et par biter med sjokolade så er jeg mettet for noen måneder. Jeg har derimot vært så heldig å bli lastet med Cola. IKKE noe bra det heller 🙁 Men den skal bort…hvis du klarer uten sjokolade gir det jo litt motivasjon til oss andre med laster også. Skal låse deg ut til påske siden du er så flink 🙂
      Ha en super tirsdag 🙂

    17. Støvkorn: Helt sant!! Det bare ligger der og pirrer.. ERTER… til å bli gal av.. Så nå er det tomt.. er knapt nok MAT der i kjøleskapet 😀

    18. Unni: Ja, du drar avgårde og har masse å gjøre, må ta seg tid til forberdelser da 🙂 Jeg skal bare være hjemme, og det gleder jeg meg VELDIG til faktisk. Pusle litt med alle de tingene jeg aldri får tid til ellers 🙂 Ja, håper noen låser meg ut til helga, for jeg må i gang med nøttene mine også snart da 😀 Bare unnskyldninger for å komme ut til sjokoladen.. 😀 Jeg jobber meg gjennom time for time nå, dette er verste dagen i uka… Men jeg PRØVER å være positiv… 😉

    19. Bente og Lars O: Jeg spiser BARE mørk nå da, når jeg skeier ut også… For den lyse er blitt forbudt i mitt vokabular for mange år siden… Men nå har jeg jo fått samme forhold til den mørke… så den må vel snart total-forbys den også 😀 Slipp meg ut på lørdag da 😀

    20. Jeg VAR sjokoman på høyt nivå, men etter fjerning av galleblæren stoppet inntaket 🙁 Jeg får utrolig mageknip av både mat og godis med fett, det er visst normalt : Men, OST og POPCORN får ingen ta fra meg, så kalorimangel har jeg ikke hehe. Se fram mot helga kjære du, da kommer noen og låser deg ut vettu :))) Jeg tok meg fri i dag, det er mye for oss kvinnfolk å ordne før påskeferien, så nå står jeg i pole position med en laaang handleliste. Vi drar på lørdag, nemlig 😀 Ha en fin tirsdag 🙂

    21. eljos: Jeg klarer å gå forbi en butikk, uten å kjøpe… Heldigvis for DET!! Men er den blitt med hjem, er det ikke EN bit, selv om jeg tenker at det er planen.. Så den må ikke bli med hjem.. selv om den roper aldri så høyt 😀

    22. passion4lifeandtravel: JA, ting er ikke SÅ lett lenger, når man er over 40.. Raser ikke bare ned av seg selv av en liten gåtur liksom.. Jeg MÅ passe på når jeg nærmer meg alarm-grensa… så det er det jeg gjør nå, før påsken starter 😀 Får bare sitte her med tørkede frukt og kjedelige nøtter.. Og prøve å ikke tenke FOR mye på det… Det går helt til det kommer en sjokoladeplate gående forbi 😉

    23. Hahaha, jeg kjenner meg igjen 🙂 Synes det er lettere å holde meg unna i ukene hvis jeg ikke får i meg store mengder i helga, men hvis jeg momser fritt på lørdag, blir det tøffe dager neste uke igjen. Jeg merker også forskjell hvis jeg klarer å holde meg til bare mørk sjokolade i helgene, er det enklere uka etter. Er vel det store stygge sukkermonstret som tar meg.
      Lykke til i fengselet ditt! Du får fokusere på hvor flink du er, for det er du. Jeg er på trappe ned stadiet 😉
      Ha en fin sjokoladefri dag!

    24. Jeg VAR avhengig, jeg kunne ikke gå på butikken uten å kjøpe med meg en sjokolade, og den ble spist der og da, med en gang. Jeg satte meg selv på avvenning, og nå kjøper jeg aldri sjokolade og spiser i butikken. Men….har jeg noe liggende hjemme, i skapet, så forsvinner den som oftest altfor fort. Nei forresten når jeg tenker meg om så har det blitt mye bedre…..

    25. Oi…sjokofengsel…jeg bare digget innlegget og ikke minst tegningen <3
      Avhengig av sjokolade....der har jeg vært lenge...og det synes skikkelig på kroppen min...og det er bare utenpå...tenk på de stakkars årene inni ...
      Etter mine siste skader og operasjoner, og ikke kan trene så mye som jeg er vant til og sikkert vært avhengig av hele livet, så fikk jeg med et mer passivt liv samtidig som jeg fikk et nytt avhengighetsforhold...sjokolade...og du kan jo tenke deg selv hva som skjer med en kropp som blir femti til sommeren og for lengst er i klimakteriet, sitter og gumser digre sjokoladeplater med krykkene så fint liggende ved siden av...ser ut som bolla selv 🙂
      Jeg har alltid vært glad i sjokolade og spist mye av det, men aldri hatt dårlig samvittighet, jeg har alltid spist sunn mat først og alltid jobbet med trening, så har ikke tenkt over mitt forhold til det.
      ...men...nå har jeg visst fått et litt mer usunt forhold...og burde nok ha satt meg i et strengt sjokoladefengsel...men...samtidig har jeg sagt til kroppen min...at dette får du ordne opp i selv..må nok tilbake til et sunnere forhold til det...thi hi...en vakker dag <3

    26. Diva Andrea Nyhus: Ja, til helga 😀 Hvis noen slipper meg ut 😀 Så hyggelig du stakk innom Diva 🙂 Ha en fin dag, med diamanter og sjokolade 🙂

    27. Catrine aka Cakki: Ja, må si at DU er flink da, hvis du ALDRI spiser godt i uka, flinka :-)Nei, her har det godt i sjokolade, mørk, litt for lenge og litt for mye.. Nå er det slutt!! Men lås meg ut til påske er du grei 😀

    28. haha for et herlig og morsomt innlegg 😉 genial tegning da, kreative du 🙂 er så færlt å ha lyst på godis… men syns du er flink jeg 🙂 i helga er det absolutt lov til å kose seg 🙂
      Jeg spiser godis kun i helga med mindre noen har bursdag eller spesielle anledninger men nå er virkelig godis trangen stor…. mulig for jeg har en dårlig periode uff å uff

    29. Skjønner at man kan bli avhengig av sjokoladesmaken. Det var nesten slik at jeg ble det også, mange ganger jeg lagde middag mens jeg åt sjokolade. Men så begynte jeg og kjøpe bananer istedenfor og det gikk greit. Det går gjerne 2-3 bananer på en sjokolade, så har bananen bedre smak. Så jeg har mere glede av bananer enn sjokolade. Men jeg kommer til og slå ut håret i påska og spise en kvikk lunsj.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg