“Jakten på den lille gule” og Frodiths påskenøtter

 
Jeg tenker det var noe sånt du så for deg nå, nå du så overskriften…? Meg jaktende etter en liten, stakkars, gul påskekylling, meg løpende halsende med pistol i hånda.. Den lille gule som pep og skviket bortover i snøen,… Og jeg heseblesende bak, pustende som en hval pga for lite trening i det siste..  men MED en farlig pistol… som jeg skulle skyte den lille gule med… FY!! Neida..

Min jakt var i går av en helt annen art.. Jeg våknet i går, ganske MUGGEN, hvorfor så sliten nå som jeg har ferie… Litt UGGEN også, i magen… Tror for mye sjokolade i det siste… Eller egentlig litt syk kanskje…. Vel, tenkte at jeg måtte ut å røre på meg, prøve å få sofa-merkene ut av klær og kropp.. Tenkte på barndommens vår igjen… At vi hoppet i små-sko og tjukk strømpebukse så fort råd var, for å få lov å gå i skjørt.. En tjukk genser, i stedet for jakke, fordi det var liksom mer vår da 🙂 Omtrent SÅNN var planen da: 

 

 Jeg så nok litt anderledes ut der jeg loffet avgårde, i tjukke joggesko i størrelse 41, , med raggsokker i, turbukse, og ull og fleecejakke, med lue på toppen.. Men UT skulle jeg for å jakte på den lille gule.. Og det var ingen kylling som var målet, men en aldri så liten HESTEHOV, den lille og fineste gule planten, som kommer først av alle de VILLE blomstene våre.. Det hjelper ikke med den lille løken jeg vise deg i går, som sto i solveggen.. det er ikke det samme… Det er liksom litt juks.. Så i går skulle det jaktes på villblomster.. en rabiat liten gul, som ikke skyr noenting for å komme seg fram, først av alle.. Men det var ingen enkel jakt… For først så det bare ut som her, det er veldig variert hvor mye det har smeltet…

 Og jeg tenkte at dette blir ingen enkel jakt… Men så…Så fikk jeg øye på noe gult… og tenkte at JØSS så fort dette skulle gå, er de allerede her i parken..


Jeg løp bort, jeg er jo en halvblind høne på tur, og ikke lett å se med en gang, men dette viste seg jo å være et par gule ørepropper, “Sov-i -ro” heter det visst.. Æsj!! Ja, dette er visst også våren… alt dette som dukker opp av søppel… Jeg FLØY nærmest videre for å komme vekkk fra dette ekle, og var det virkelig en hel bukett jeg så der borti i veikanten? Er det mulig?? En hel bukett?


Men dette var også bare noe lurerier, det var en snop-pose som noen hadde slengt fra seg i fjor en gang, og tenkte at snøen skulle ligge der FOR EVER, og aldri avsløre dette..

Men SÅ, etter en liten time, hvor den halvblinde høna hadde klatret ove gjerder, opp bakker, rundet noen snøkladder og isvuller, SÅ…. plutselig oppi bakken der, der som sola står hele dagen, og hvor det har smeltet for lenge siden.. Der… langt der oppe, det var så vidt jeg så det… der sto den..


Kan du se den oppi bakken der? 


Her er den!!!! Den er her!! Den første hestehoven!! Den befinner seg i Oslo, i Nydalen, hvis du skulle få lyst til å se den LIVE 😀

Så jakten min var verdt en times trasking, litt frysing på hendene og litt glatte veipartier.. for DENNE , DENNE lyser det håp, glede og all verdens løfter av!! Og den står der, jeg TOK den ikke så klart!! Bare filmet den litt 🙂 Jeg trakk lua nedover panna og ørene, og hoppet glad og førnøyd på “småskoene” mine hjemover. Det BLIR sommer i år også du!! Så med dette i tankene, kan du ta fatt på dagens påskenøtter: 

men først reglene:

 

– du må ha rett på tre oppgaver i dag: På den ene oppgaven i dag, mangler ansiktet, og på den andre oppgaven har du bare øynene, sånn som i går.  I tillegg er det en liten melding som må tydes i oppgave nr 3… Du må svare i kommentarfeltet, og før kl 22 i kveld. Har du tre rette svar, legges du i lommen til ” Den Gale Påske- kyllingen”, den har du vel fått hilst på nå…?  og kl 22 trekker Kyllingen en av dere opp av lommen sin  😉  Det er lov å google,titte på andres sine svar osv… Alt er lov, ingenting er JUkS 🙂 Men husk: De ANDRE kan ha feil 😉

 

 


1) Hvem er det som skulle ønske seg et egg å gjemme seg i fra tid til annen?

 

2) Og hvem har både mistet  ansikt her? Er vel gjenkjennelig for de fleste?

3) og siste oppgave er i dag en beskjed på Røverspråket… Som mange av oss over 40 snakket da vi var små.. Jeg hadde denne typen oppgave på julekalenderen min også,men for de som ikke husker de eller en ny bloggvenn med meg, t fungerer det altså sånn: Man tar den første bokstaven i et ord, legger en O i midten, og til slutt den første bokstaven på slutten igjen. K er altså KOK, L er  LOL og F er  FOF… Vokalene er som vanlig.. Så da kan du prøve å tyde meldingen under… 


Lykke til du! Nå har 5 stykker vunnet, og det ligger 2 påskeegg igjen her 🙂 Med sjokolade, viskelær, kritt,krokodiller osv.. Er du med de siste dagene? 😉

44 kommentarer
    1. Oslopadde: Jeg jaktet lenge for den ene hestehoven der… Og etter det gikk jeg i dørken, og ble syk 😉 Helt utslitt antagelig 😀 Og jada, du rekker det, har åpent til 22 her. Og i morgen blir det en STOR en 😀 Jeg så rådyr på tirsdag, mot Sverige 😉

    2. 🙂 Jeg rekker det, vel 🙂 De første øynene tror jeg er Mette-Marit, og han ansiktsløse tror jeg er Boy George. I rebusen står det på røverspråk: “Har du husket å mate de gule kyllingene?” Så da sender jeg inn det, og håper det er riktig 🙂 Nydelig hestehov, forresten! Jeg har ikke sett noen ennå. Men i går så jeg 2 rådyr 🙂

    3. Ideatroll: Hestehoven er den fineste 🙂 av alle sammen. Jeg husker du var hestehov på mitt innlegg om hvilken blomst man var. Jeg er også det 🙂

    4. Ideatroll: Så artig at du lurte på den lille gule 🙂 og jeg fant, jeg fant 🙂 Den var så fin, ikke sant 🙂 Det var i går, og i dag har jeg bare sett sol gjennom gardina, men i morgen VIL jeg ut å jakte på flere 🙂 Jeg noterer svarene dine Trollet, så ser vi hva kyllingen sier i kveld 😀

    5. Kristin: Hei Kristin min, 🙂 så koselig du kom 🙂 Jeg ligger her og er litt pjusk,men nøttene går sin gang og det er mange med hver dag, og det er jo supergøy. Det er 5 egg delt ut allerede, dvs de ligger på bordet her pga posten er jo stengt, men alle liker jo litt godt etter påske også 🙂 Gleder meg til å se deg snart 🙂 Hils Lille Supermann og pappa-super 😉

    6. Hey – i dag tror jeg at jeg klarte alle (det blir sikkert første og siste gang jeg klarer dem helt selv)
      1. Mette-Marit 2. Boy George 3. Har du husket å mate de gule kyllingene?
      …og jeg innrømmer at jeg scrollet ned for å sjekke om du fant hestehov før jeg leste ferdig – var spent vel!!!

    7. ladyaugust: Ja, vi får se om du har rett da, i kvled 😀 I morgen blir det mer vrient, har økt på litt nå mot slutten 😉 Men du klarer det nok 🙂 Denne dagen har vært yber-lang!! Jeg vil bli frisk og UUT!! i sola <3 Håper du har tidenes beste langfredag med mye kos 🙂 Stor kylling-klem fra syke-kyllingen.<3 😉

    8. eljos: Hørtes ut som en fin dag 🙂 Jeg har mange fine dager ellers da, så får tåle litt sykdom jeg også 😉 Men det blir en veldig lang, langfredag, når man bare ligger på sofaen.. Men satser på litt bedre form over helga 🙂

    9. Hahahaha den klarte til og med jeg :DD nummer en er: Mette Marit.
      Nummer to er: Boy George
      og nummer tre er: Har du husket å mate de gule kyllingene?
      Riktig goood bedringsklæm <3

    10. Ja jeg har hatt en fin dag, i motsetning til hva du har hatt……Jeg har vasket i en stor kjøkkenskuff og kastet mye som var gått ut på dato. Jeg har bakt et sukkerbrød/kakebunn. Jeg har solt meg i garasjeveggen i minst en time, kjenner meg varm i anskiktet, herlig det. Og jeg leser i min kriminalbok, Kvinnen i buret, skikkelig skummelt. ja det var vel det meste……

    11. eljos: Ja, du er med i dag også, kjempekoselig 🙂 Og du er den eneste som faktisk har FÅTT egget sitt til påske 🙂 Jeg har så mye snop igjen her så må kanskje ta noen nøtter på søndag også, lørdags-egget er gjort klart, men enda var det mega -masse snop igjen 😀 Håper du har hatt en fin dag 🙂

    12. Helge: Takk for svar 🙂 Det høres jo helt herlig ut med spise i skogen da, med menyen i sekken og å være sin egen kelner 😀 Det hørtes lurt ut 🙂 Bon Apetite!

    13. Etter mye grubling/studering så har jeg endelig kommet til et svar i dag også:
      1 Mette-Marit
      2 Boy George
      3 Har du husket å mate de gule kyllingene?
      Håper formen er bedre idag. Jeg vil spise ute i dag blant trær i skogen. Er min egen kelner og menyen ligger i sekken.

    14. akbhandy: Så koselig med en nykommer inn her 🙂 Nå går jeg inn innspurten på påskenøttene, dette er 7. dagen, og det blir nøtter i morgen også, men så sier jeg stopp for i år. Jeg noterer meg svarene dine, og så kan du titte innom i kveld og se om løsningen er riktig 🙂 Litt kjipt å være syk her ja, men jeg er utrolig sjelden syk, så dette er kanskje årets sykdom 😀 Håper det.. Stor glede med årets hestehov ja 🙂

    15. Min matgale verden: Ja, man må lete SKIKKELIG godt altså 😀 Det var bare den ENE, og jeg brukte lang tid på den 😉 Så flink du har vært da, lang tur, høres veldig herlig ut. Jeg sier det igjen, jeg skulle bo i nærheten av deg, så jeg kunne smakt litt av den gode maten din 🙂 Og så kunne vi gått lange turer 😀 Jeg digger lange turer, men niste etc 🙂 Noterer meg dagens svar 🙂

    16. Ikke særlig å være i dårlig form når man har fri nei. Håper den lille hestehoven hjelper på formen så du får nyte de neste dagene. 🙂
      Morsomt å prøve seg på “røverspråket” igjen. Barndomsminnene strømmer på. 🙂
      1 Mette Marit
      2 Boy George
      3 Har du husket å mate de gule kyllingene?

    17. Så heldig du var som fant hestehoven. Tenk, jeg har ikke sett noen ennå, mulig jeg bør se litt bedre etter,
      og ikke bare haste avgårde på turene mine…Akkurat kommet hjem fra fjelltur med Bonnie, veldig lang tur, 1,7 mil, 4 timer og 47 minutter…veldig sliten nå.
      Medde Marit vil nok gjerne krype inn i et egg til tider ja, og Boy George var skikkelig kul i Culture club! Gøy med disse svunne helter. Har du husket å mate påskekyllingene. Nei, det har jeg glemt, men jeg kan godt mate småfuglene:) God bedring til deg min venn.

    18. Marit: Ja, det var koselig å jakte litt 🙂 Og den fikk jo bli stående også så fin og gul.. Eneste der i bakken.Bare “skjøt den på film” 🙂 Og har den her på pc-en, det er kos, spesielt i dag når jeg ikke orker røre meg ut.. Skjønner problemet med at han kommer drassende med dyrelik… 😀 Jeg tør jo ikke fiske en gang jeg 😀

    19. Takk for jaktturen! Den likte jeg mye bedre enn disse jaktturene til x’en min. Der han kom hjem med det ene liket etter det andre. Ja, av dyr da selvsagt. Tror ikke han har drept noe annet, men det holdt for meg. Fortsatt god påske til deg. :o)

    20. Bente og Lars O: Hei Bente 🙂 Har du sett hestehov ennå? 🙂 Jeg ble glad som en lerke da jeg fant den i går 🙂 Koke fargede egg? Hva er det? Skal du spise dem etterpå? Eller er det sånne tomme, som blir farget og hengt opp? Har du alle hekle-dyra ute nå? Jeg skulle nesten tatt meg en tur og sett 😀 Ja deilige dager, håper jeg blir helt frisk igjen i dag.. litt utover 🙂 Ha en flotters dag du <3 Jeg skriver ned svar, og så hører vi med kyllingen senere, hva han sier 🙂

    21. 1 Mette Marit
      2 Boy George
      3 Har du husket å mate de gule kyllingene?
      Da skal jeg koke fargede egg og rase ut i sola.
      Oh, herlige dager!
      God bedring og ha en strålende langfredag 🙂

    22. Solkro: Ja, denne gjorde stor lykke hos meg 🙂 Første hestehoven 🙂 og jeg er syk i dag,men jeg vet det er vår, for jeg har det på bildet 😀 Jeg noterer meg svarene dine, og sjekker med kyllingen senere 😉 om det er riktig 🙂

    23. Skikkelig deilig med nye vårtegn:)
      Mette Marit
      Boy George
      Har du husket å mate de gule kyllingene?
      Ha en fin dag og goe påskeknib<3

    24. vaniljeogpepper: Hi-hi, ja kanskje det 😀 Håper så mange som mulig sprer det glade budskap her inne da 😀 Selv uten bloggshout 😉

    25. Noen burde jo kontakte avisa!! Ihvertfall syntes jeg du burde ‘promotere’ funnet ditt mer høylytt..type ”DEN FØRSTE LØVETANN ER FUNNET” ,med bloggshout og alt,hehe:)))

    26. vaniljeogpepper: For meg føltes det som det var landets første 😀 For det er så veldig mye snø her og der ennå, og jeg jaktet virkelig på den,på sånne lure steder, lunt,litt i ly, ferdigsmeltede steder, og SÅ plutselig var den der 🙂 Og DA ble jeg glad da! Noterer svar på nest siste nøtt 😀

    27. Har du funnet landets første eller er det vært noe om det tidligere -ikke fulgt med jeg da 🙂
      ..men veldig kult at du fant en !!WOHO!!
      1.Mette Marit
      2.Boy George
      3.Har du husket å mate de gule kyllingene ?

    28. Hanne: Jeg er en smule bedre i dag 🙂 Har kastet opp litt, så da kjentes det bedre ut etterpå.. Men nå skal jeg prøve å spise litt også 🙂 Og jeg har funnet hestehov, var ikke det herlig?? 🙂 Ha en flott dag du også 🙂

    29. Asma Nora3: Først vil jeg vite hva du likte spesielt god ved min. Hvilket innlegg falt du mest for? Dette fra i dag, eller har du en annen favoritt 😀

    30. Aina: Ja, i går var jeg skikkelig Askeladd, Askepott, all verdens eventyr-figurer 😀 Og hestehoven var jammen en fryd for øye 🙂 Den var bitteliten, jeg måtte hjelpe den litt opp av skitne blader, jaget DEM vekk, så den sto så fint 🙂 Og da er våren offisielt åpnet 😀 Noterer svarene dine så får vi se om det var riktig i kveld 😉

    31. Tihi..! Du var litt sånn Pippi Langstrømpe (eller var det Tjukkstrømpe da du var barn) og Espen Askeladd da du var på tur 😀
      “Jeg fant, jeg fant!”
      “Hva fant du nå da?”
      “To gule ørepropper.”
      “Æsj, kast dem.”
      “Jeg fant, jeg fant!”
      “Hva fant du nå da?”
      “En tom, gul godtepose.”
      “Hva skal du med den? Kast den!”
      “Åååh, jeg fant, jeg fant!”
      “Hva fant du nå da?”
      “En liten, vakker, sprell levende løvetann!”
      Hva skal du med den? Kast den!”
      “Hva jeg skal med den? Jeg skal ta bilde av den så jeg kan dele vårgleden med alle som leser bloggen min vel!” 😀
      1. Mette-Marit
      2. Boy George
      3. Har du husket å mate de gule kyllingene?
      Jeg krysser fingra for meg sjæl! 😀

    32. Her må man virkelig tenke og være våken. Har dagen på meg. Den første kan kanskje være… og neste han7hun i fra den gruppa der og nr 3 gjør at dagens nøtt blir virkelig ei nøtt.
      Gir mitt forsøk på svar iløpet av dagen. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg