Her er jeg…


Jeg har valgt og ikke være så veldig personlig på bloggen min, dvs jeg  mener jeg er personlig NOK til at det blir hyggelig og moro for andre å lese. Og for meg er denne bloggen et sted hvor jeg kan kose meg, lage fjas, utfolde skrivegleden min, bli litt kjent med folk og mest av alt ha det gøy.. Men jeg har valgt å ikke ville bruke mitt eget navn på og i bloggen, for jeg vil ikke bli LETT opp så lett. Samtidig er jeg klar over at det er mange som PLUTSELIG kan befinne seg her inne,  som jeg ikke vet om, og jeg ser dem jo ikke alle sammen, så for meg er det litt riktig å ha en blogg  hvor jeg ikke legger ut om ALT mulig rart. Trives best med det. En del av de som er bloggvenn med meg, vil allikevel vite at jeg kan stikke innom på bakrommet (det hemmelige rommet som er merket MELDINGER for oss på bloggene) og skravle litt på et litt annet plan. Her snakker vi mange ganger om mer private ting, bare to sammen. Og ingen andre ser.. Og det er fint sånn, synes jeg. Så kan man bli litt kjent der om man vil. Når man er rundt og kommenterer hos folk, legger man også igjen litt andre sider av seg selv, som ikke nødvendigvis ligger i et eget innlegg.  Så dette var litt om det hemmelige livet på blogg 😉

Derfor tenkte jeg i dag å være litt mer personlig å fortelle noen småting. Jeg ble født for snart 47 år siden (hm…) den 18. mai 🙂 Og tenk at denne runde lille jenta over her, som er HELT LIK en ung utgave av INGRID ESPELID (du vet hun matdronningen på tv, den aller første?) skulle vise seg å bli SÅ dårlig, ja faktisk nesten helt elendig til å lage mat… Jeg har null interesse for det liksom.. Å spise er jeg glad i, men er ikke interessert i matlaging eller andre husllige sysler for den del..

Jeg vokste opp ute på landet, på et tettsted noen mil utafor Oslo. Med mor, far og to eldre søsken. En søster som er 5 år eldre og en bror som er 8 år eldre. Min oppvekst har vært den beste,  i en positiv familie, med mye latter og moro, og en del fjase-ting på programmet i familien både i ferier og til hverdags. Det er nok derfor jeg er en stor tilhenger av en del fjas og tull her også, for å gjøre livet så lyst og lett man KAN 🙂

Etter videregående har jeg gått Romerike folkehøyskole med teaterlinje, tatt lærerutdanninng i Alta (herlige år),  og også tatt tegnspråk-tolk- utdanning. Jeg kan altså både jobbe som lærer for døve som jeg gjør nå, og har gjort i 16-17 år, og jeg kan jobbe som tolk. Det har jeg bare gjort 1 år på fulltid for noen år siden. Jobben min som lærer for døve er nærmest en livsstil, det er en spennende og spesielll jobb som krever mye av meg, for at jeg skal gjør den best mulig. Og jeg gjør ALLTID mitt beste.

 

Jeg liker å trene litt løpe helst,men hatet det helt fram til jeg var over 40, og hadde ikke trent det slag før jeg var rundt 42. Så det er altså aldri for sent å starte 🙂 Jeg røykte også til jeg var ca 42., dvs det er heller aldri for sent å slutte å røyke. 

Jeg har bodd i kollektiv, da jeg var i 20-årene, på to forskjellige steder. Jeg har reist litt i Europa, og vært i Thailand i tillegg.

Elsker å gå tur i fjellet, i skogen og ellers hvor som helst egentlig, så lenge jeg har godt selskap når jeg går, og litt niste i sekken. Vel, det var dagens lille info-hjørne 🙂 Nå fikk jeg så lyst til å gå tur, at i dag skal jeg   pakke meg inn, og ta sjansen på en tur utt i verden igjen..


(bildet er tatt påsken i fjor…. denne har jeg jo bare ligget her..)

 

Har du noe spennende på programmet denne siste dagen i påsken

45 kommentarer
    1. Tusen takk for tilbakemelding og vennskap 🙂 høres ut som du trives i jobben din .-) det er viktigst av alt 🙂 da høres-(hvertfall du som hører hehe)-og leses vi nok igjen .-)

    2. Blunck: Så koselig du kom innom meg da 🙂 Ja,jeg er lærer ialle fag, på en skole for døve, og bruker tegnspråk daglig, som undervisningsspråk til de døve. Jeg er selv hørende og lærte tegnspråk i voksen alder, etter at jeg var i gang med lærerutdanningen. Jeg har et par døve venninner som jeg har fått via jobben 🙂 Ha en flott helg du også. Jeg popper innom deg å spør om venne-status, så hvis du vil, godtar du, så får jeg se hva du skriver om ltt enklere også 🙂

    3. Hei, er å smugleser litt på blogger til andre på min alder her 😉 snoking på Barbie fjortisene sine sider har jeg ingen interesse av. (Har nok med at jeg har en fjortisjente her hjemme selv hehe) Har en formening om alle blogge damer her på 40+…er enten el både og: husmødre, har hvitt blondehus med hjerter og engler som interiør, elsker håndarbeid, matlaging, slanking, trening, og husarbeid. Og midt oppi alt sammen…. så kommer jeg da… hmmm. Men det jeg bet meg merke i her var, at du er lærer i tegnspråk .-) jeg er selv hørselhemmet. Noe som jeg er født med, men hverken jeg selv eller andre forstod det før jeg var voksen. Da hørselen etter vært ble ennå dårligere. Jeg visste jo ikke annet enn hva jeg hørte el ikke hørte, var normalt 😉 jeg har høreapperat, men bruker det bare i perioder. Jeg leser lepper, er dødsflink på det, for det lærte jeg meg jo fra jeg var liten. Men sliter om folk har dialekt da. Snakker heller ikke i tlf lenger, men det er intet savn, for har aldri likt det 😉 savner fuglesang, lyden av gresshopper og den slags .-) ha en flott helg videre!

    4. Du er jo deg selv, herlig å vite.
      Ikke alle kan være like glade i å lage mat. Du har dine andre egenskaper som gjør at du er du. Det er like viktig.
      Jeg vet hva du mener om å være litt anonym, men samtidig være deg selv.:)

    5. Lithanna: Svømming kan ikke JEG lære fra meg, så det er ikke bare-bare 😀 Jeg kan svømme selv altså, men ikke undervise i det. Jeg underviser bare i vanlig fag, og på ungdomstrinnet må jeg si nei takk til naturfag og matt f eks, er for vanskelig, jeg skjønner det ikke godt nok SELV, til å formidle det bra nok. Men i lavere klasser går det bra 🙂 Men å undervise på tegnspråk er virkelig givende, det ville ikke vært det samme i vanlig skole. Det er språket som gjør det så spennende 🙂

    6. Neimenn Gu kor skjønn du var/er da 🙂
      Og tolk og lærer for døve virker som en kjempeartig jobb! Givende.
      Off, jeg er ikke noe flink å lære fra meg noe annet enn svømming tror jeg. Hi hi hi.

    7. Helge: Ja, det blir kjempeutfordringer, det er mer enn nok for lærerne i hørnede skoler å ta fatt i, med så mye forskjellig elever de får inn, og her får de plutselig i fanget en del som faktisk ikke snakker samme språk som de hørende.

    8. Så alle skal inn i vanlig skole innen 2014, det blir mange pedagodiske utfordringer. Det var leit for like barn leker best, men på en annen side kan sikkert de hørende lære mye av de døve. Men det er ikke helt greit når det skal strammes inn og spares både sånn og slik. Det kan bli tøffe tider – ikke rart enkelte faller utenom.

    9. Helge: Ja, alle blir nedlagt, for fulltidselever, bare en blir igjen for ungdomsskoleelever,i Trondheim, men det er jo ikke bare-bare å reise til Trondheim som 13-åring heller, Spesielt når det faktisk kunne finnes her.. I løpet av 2014 skal alle inn i vanlige skoler. Og det er synd, synes jeg. Det kommer nok til og vises om noen år, at det ikke var noe smart trekk å legge ned skolene.. Om jeg er arvelig belastet, nei faktisk ikke 😀 Ingen i min familie tidligere som jeg vet, men jeg ble lærer. Og min søster ble førskolelærer, etter jeg var utdannet 🙂

    10. Det var et fint bilde av deg som liten. Artig og ha slike bilder. Idag har jeg gått en tur, tatt en sykkeltur på ca 4 km, laga middag, vaska opp og rydda litt. Er du arvelig belasta som lærer? Det er mange lærere i min familie, begge foreldrene mine var lærere, en nevø av meg er det også.
      Det er sikkert artig og være døvetolk. Så på TV at det blir nedlagt flere og flere døveskoler, i samme repotarsje var det ei jente som ukependlet til Oslo fra Tønsberg. Husker at det var en slik skole i Holmestrand men den er nedlagt. Kjipt at det er den veien det går.

    11. Latter og fjas er det fint å vokse opp med! Og jeg kjenner to som går på romerriket nå! jeg synes du er kul, jeg, og du er ei jeg skal huske å besøke om jeg drar til Oslo 😉

    12. whatwouldnemido: Helt enig med deg 😀 Mye rart som dukker opp i de landene hvor de har presidenter også.. Noen har foreslått Håkon som president 😀 og det kunne til nød fungert kanskje ;-D

    13. En meget sammensatt blanding, kanskje? 😉
      I prinsippet er jo “ideen monarki”, dette at man kan arve roller som “kongelig”, noe ordentlig tull. Men jeg synes vi har et velfungerende og sympatisk kongehus, og jeg har inntrykk av at de jobber hardt og tar jobben/gjerningen sin alvorlig. Og når vi da tenker på hva slags utysker vi hadde risikert å få som president hvis vi IKKE hadde hatt monarki…. så synes jeg egentlig det er best å holde på det vi har…. 😉

    14. Var ikke så lett å finne noe sånn “opplest og vedtatt”-regler rundt dette med navn og kongelige. Som du sier, han er jo døpt Haakon Magnus, og jeg finner ikke noe spesielt verken på slottets hjemmesider eller wikipedia el.l.
      Men jeg fant denne siden da: http://www.noregur.is/Om-Norge/samfunn/political/Monarkiet/
      … og her står det “Prinsen ble konfirmert i Slottskapellet i 1988. Prins Haakon Magnus ble Kronprins Haakon da hans far ble Konge 17. januar 1991. 25. august 2001 giftet Kronprins Haakon seg med Mette-Marit Tjessem Høiby i Oslo Domkirke.”

    15. Nemi Rebella: Så gøy at dere skravla litt med han da. Tenk hvor fryktelig ensom DET er da, å være døv-blind. Man er helt prisgitt at noen kommer og tar hendene dine liksom.. Og dette er jo de godtfungerende døvblinde, som ikke er født helt døve el blinde, men som har blitt en av delene etterhvert og har fått inn begreper og språk på en eller annen måte FØRST. De som er født helt døve og blinde er ikke som Helen Keller… det var et unntak.. (du har hørt om henne? 🙂 Vært film også 🙂 )

    16. Ja, hun har vært hos oss i to helger, og så var jeg hos henne på nyttårsaften og et par dager etter denne (spontant, ekstremt spontant), og sist vi møttes var vi i Oslo på konsert sammen. Vi snakker sammen hver eneste dag (nesten). Det er snedig å si det, men jeg anser henne som min beste venn. Faktisk. Jeg har blitt veldig glad i henne. 🙂 Gleder meg til det blir sommer og jeg får tid til å stikke nedover til Bergen for å besøke henne igjen.
      Blogg kan være veldig berikende, og faktisk veldig lærerikt for man møter mennesker som gir en nye perspektiver på ting så å si hver dag. Hvis man er åpen for det, selvsagt…
      Ha en fin dag! 😀

    17. whatwouldnemido: Hvis du ser på det JEG gjør,så er dette bare deler av alfabetet og ikke sånn de snakker i hovedsak. De bruker mest hel tegn. men av og til må det bokstaveres litt, og jeg har bokstavert LOVE. Har lagt ut de før også, var det jeg hadde for hånden nå. Men en dag skal jeg lære deg noe mer K 😉 Du, jeg sjekket dette med han Håkon Magnus. Så vidt jeg skjønner av Wikipedia så er han døpt Håkon Magnus, mend et visste vi jo.. Og det er liksom Håkon Magnus, crownprince of Norway.. men når vi omtaler han her hjemme som Kong Harald, Kromprins…., så skal bare Håkon brukes…. Men jeg gadd ikke lese så mye altså 😀

    18. Det røde Legohuset: Har du og Lykkelys truffet hverandre mange ganger eller? I virkeligheten? Ja,jeg er helt enig i det med at man matcher bedre med noen enn med andre og noen får man lyst til å treffe i virkeligheten også, og finner tonen like lett der som inne her 🙂 Jeg har også kjen Mima/Aina og Whatwouldnemido en stund her inne, en stund vil si, ca en måned etter jeg opprettet bloggen. Og jeg startet i august 2012, aldri hatt blogg før. OG det tok litt tid før jeg skjønte at man kunne HA VENNER her inne 😀 Litt slow på sånne duppe-dingsområder, og brukte lang tid av å finne ut ting 😀 Jeg har jo truffet Lady August ute i virkeligheten, og det var kjempekos. Vi fant hverandre med en gang, som her inne. Og hun søkte i etterkant om å bli “søsteren”min, ha-ha, for hun har ingen.Og den søknaden ble godkkjent med en gang ;-D En annen ting jeg synes er litt moro med blogg er OGSÅ at man får kontakt med mange som man IKKE ville hatt kontakt med ute i virkelige livet, og DET er litt berikende det også 🙂 Man får litt bredere syn på ting, får innblikk i noe nytt 🙂 Ha en fin dag du 🙂

    19. Mihihihi… det var sikker det det hette 😀 Lærte det på en flytur til New York jeg, for han ene som reiste med oss var jo døv-blind og hadde med egen tolk på hele turen. Vi andre ville jo åsså “skravle” med han så vi lærte det da 🙂 MEN er redd jeg har glemt litt av det nå da…
      Snaaaaart skal jeg gå ned, mohæhæhæ 😛

    20. Nommin så søt ei dukke! 😀
      Jeg liker heller ikke å være så personlig på bloggen, men prøver å gi et greit inntrykk av meg selv. Prøver. :p Uhuhuh. Jeg har blogget i 3-4 år, og byttet blogg ca to ganger i året fordi det kom til et punkt hvor det kanskje ble for personlig, og jeg flyttet videre. Noen få bloggere (som mima og whatwouldnemido, og ikke minst den beste av alle: lykkelys) har jeg dratt med meg hele veien de siste par årene. 🙂 Det er noen man rett og slett kommer bedre overens med enn andre, og noen av disse (som Lykkelys) finner man ut med at man kan ha et ORDENTLIG vennskap med i virkeligheten også. 🙂

    21. Nemi Rebella: Du har nok lært tohåndsalfabetet. Det brukes av både døve og døvblinde 🙂 Jeg er jo tolk for døve og døvblinde faktisk, vi måtte lære å ledsage døv-blinde i tillegg, og måtte i studietiden VÆRE døv-blinde på en tur ut i verden.På med øreklokker og bind for øynene. Så skulle makkeren tolke døv-blind-tolking, og beskrive og ledsage underveis. Da brukes vanlig tegnspråk, men når man kommer til ting som trengs og staves, brukes tohåndsalfabetet, det er lettest å kjenne med hendene for den døvblinde. Det var veldig spennende å prøve å gå på posthuset, helt i noen andres “forvaring” liksom… Da får man øvd seg på å stole på folk altså 😀 Mal noe fint da 🙂 som vi kan se litt på etterpå 🙂 Jeg likte kjempegodt det bestillingsverket ditt. Nydelig <3 Kos deg! Klemmer 🙂

    22. Helledude så nusselig ei tulle 😀
      Mihihi… Jeg lærte døv-blind-alfabetet en gang og det er nok litt likt, men med to hender ^_^
      Kos deg på tur i vårsola, jeg tror jeg skal bunkre meg opp i garasjen i dag jeg 🙂

    23. Enig med deg i det:)
      Jeg vet jeg kan være veldig personlig,men ikke så det kan bli farlig, det passer jeg på.
      Jeg liker best å være den “rare barnslige gamle kjærringa” på bloggen.
      Det vet jeg at jeg er veldig god på :))nå å du ut, det skal jeg også.
      Har hatt 1,5 time med regnskap og da MÅ jeg ut etterpå:)))

    24. Hanne: Nei, jeg synes ikke du er for mye 🙂 Jeg synes vi er helt passe 🙂 begge to. Og det er egentlig det jeg mener at jeg er NOK personlig ellers, men jeg har noen grenser jeg ikke vil over, pga man aldri vet hvem som sitter der 🙂 Jeg er ganske personlig som PERSON der ut i virklelige verden, og tror egentlig at man kan se gjennom de rare innleggene mine hvem jeg er som person, uten at jeg skriver ALT skjønner du 🙂 Men i dag tenkte jeg at jeg kunne gi litt info om meg, resten finner vi ut av hverandre underveis i bekjentskapene 🙂 og det er en de tingene jeg liker så godt ved bloggingen.Man blir jo kjent med folk litt sånn sakte men sikkert, og det er koselig. Ikke kommet meg ut ennå 😀

    25. muumimamma: Ja, jeg hører rykter om noe meldryss her og der… 😛 Det liker vi dårlig.. Og fær brann ja, har jeg sett på nyhetene her.. Ja, nyt sola og vær obs på litt RARE ting rundt om kring i dag 🙂 Også her i bloggverdenen 😉

    26. Det har drysset et lite melisdryss i natt, og fjellet rett over fjorden driver og brenner ned. Selv har jeg ikke andre planer enn å nyte sola og prøve å unngå lurerier 🙂

    27. Min matgale verden: Ja, ikke sant jeg likner Ingrid Espelid? 😀 Hun hadde alltid sånn lurt blikk, når hun hadde “jukset litt”. Så det er liksom det mest mat-aktige du får fra denne kanten 😀 Æsjjj, har det snødd?? Nei, det vil vi ikke ha noe av 😛 Lykke til med kjeller-jobben, og se opp for edderkopper 😀

    28. Så herlig bilde av deg som Ingrid Espelid. Lignet veldig:) Kjekt å få vite enda litt mer om deg, selv om jeg snart føler jeg kjenner deg ganske godt. Her har det snødd!! Og vi skal rydde siste rest ut av kjelleren:) God tur.

    29. ladyaugust: Full fart er moro så lenge man koser seg med det man gjør 🙂 Ja, skal sjekke bassenget ;-D Vi må jo få baden litt snart 😉

    30. Hahaha sjekk om bassenget er der, jeg begynner å blåse opp luftmadrassen sålenge :DDDD og armringene 😀 Koz deg med parktur i sola 😀 Det var et langvarig virus du fikk gitt, men er du i turmodus så er du i alle fall litt bedre og det er jeg sååå glad for, for du er tynn nok som du er og det er på tide å holde maten inne i kroppen 🙂 Jeg er begynt å glede meg til Live jeg også, blir morsomt med konsert igjen. Det er full øving fra i morgen igjen men det er jo bare gøy 🙂 Klæmme <3

    31. ladyaugust: Ja, noen setter labbemerket sitt, og det er så koselig 🙂 Og helt sant at det kunne vært morsomt om flere gjorde det 🙂 Så deilig det har smeltet så mye, jeg MÅ jo en tur ut i dag..En tur i parken om ikke annet, du vet den lille dalen jeg fortalte om, som det sikkert viser seg at de laget et basseng i fjor, der vi kunne bade 😉 Vel… det spørs om de finnes noe basseng under snøen… men det er en stor park som jeg kan gå noen runder i 🙂 For tror jeg må holde meg i NÆRHETEN av en do i dag også.. Så kos at dere skal i studio, jeg gleder meg til å høre dere LIVE igjen jeg 🙂 Stor søs-klem <3 🙂

    32. Good mornings 🙂 Sola skinner og livet er topp. Deilig med en tur ut i finværet. Her har det smelta masse bare siden i går. Det er jo endel folk innom og man vet jo ikke hvem de er, ikke alle. Mange setter ikke labbemerket etter seg og det kunne jo vært morsomt om flere gjorde det 😀 Ha en super dag søs. I dag tor jeg det blir en tur i studio kanskje 🙂 Klæmme <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg