Jeg er IKKE Bippe Stankelbein!!!…

Så var den altså unnagjort… Årets første løpetur.. vel LØPE er å ta litt hardt i… Jogge-ordet går til nøds… Men men den snegle-farta jeg hadde i dag, er det bare LITT fortere enn å gå… 

Som du så i dag tidlig ( innlegg i dag tidlig) har jeg innsett at jeg bare MÅ komme i gang med trening nå.. Jeg vet jo at det går greit etterhert, hvis jeg bare får trent noen uker… måneder.. da er det ikke så verst lenger liksom…. Nesten så man synes det er litt gøy DA… Men det er bare det å komme seg til det målet da… Det krever faktisk at du MÅ gjennom de månedene da, først.. Og når du starter på 0 hver gang… Så blir veien fryktelig lang.. Med et lykke til fra samboeren og noen oppmuntrende ord fra bestevenninen min på sms, var jeg på tur ut døra for å ta fatt på denne grusomt  lange veien…

Idag tidlig satt hjert utapå genseren, hamret som besatt, tørr i munnen, gruet meg fælt.. Og røyk-pusten fra 5 år tilbake, var på plass, og var helt oppe i ansiktet.. Så det var ikke lilla i ansiktet jeg ble, som jeg forventet i  dag tidlig… Men ganske så grønn…


Og på veien, der kommer de andre, ALLE SAMMEN i hele Oslo… løpende oppover bakkene.. for dette er nemlig en veldig lur vei om du er litt nybegynner… som jeg stadig er… For det finnes en vei som går BARE nedover.. Man tar trikken oppover og så går man av, og løper nedover i 4-5 km ned til sentrum… hvis man klarer.. Og jeg tar stadig denne veien, når jeg skal BEGYNNE å bli i form igjen.. Jeg møter masser av folk… fordi det er jo INGEN som løper nedover… brotsett fra meg.. Så når jeg står krokete i kroppen og nesten spyr etter et par kilometer, så møter jeg DENNE smilende gjengen på ei oppover.. Ja-ja, hvertfall ingen som tråkker meg i hælene.. deilig… Noen synes det er juks å løpe bare nedover… jeg synes ikke DET. Som jeg har sagt til flere folk før, jeg er IKKE Bippe-stankelbein, og kan ergo ikke gjøre om beina mine til hjul.. så de MÅ LØPE uansett helling på veien.. Løpe må jeg uansett, ingen hjul som på  denne karen… Altså er det ikke noe juks i nedover-løping men et godt tips til de som vil begynne å løpe…..

 
(google)

Og hadde det ikke vært for disse 4 under her, så hadde jeg ikke klart å løpe en cm faktisk… de har nærmest løftet og bært meg gjennom hele turen.. og det gjør de hver gang jeg skal begynne å øve på denne jogginga igjen. Jeg tvangshører på Abba hele veien, og de får meg faktisk til å flytte beina, det ene foran det andre, meter fo meter… og det er det BARE DE som klarer å få til… “Mamma mia.. here I go again…!” Skulle faktisk gjerne truffet dem, og gitt de en evig takk for hvor mange mennesker de må ha fått i gang til litt bevegelse…

 Etter 25 minutter uten stopp, var det ikke snakk om å klare en cm mer… Jeg prøvde å gå litt og så begynne på igjen… HELT umulig.. Beina ristet og skalv, og ville bare ikke mer.. Og hun som hadde løpt forbi meg i starten, kom ENDA en gang og skulle forbi… På andre turen opp og ned igjen… Hun så ut som hun hadde løpt fra hun kom ut av mors liv.. Helt skrapet og utmagret og med typiske løpeføtter og løpe-tryne… så jeg tenkte bare for meg selv at JA… Vi er forskjellige… jeg kjører liksom mer Snegle-stilen, og er fornøyd med DEN liksom…

Jeg klarte å krøke meg opp bakkene fra sentrum, kun gående..krypende… Og vel hjemme har jeg bare  inntatt sofaen, og akter å bli her for resten av dagen… Mulig for resten av uken… 😉

 Hvordan er ditt forhold til trening? 😉

20 kommentarer
    1. Hanne: Neida, skal ikke løpe opp der 😀 Nei, det går egentlig på å få litt bedre kondis bare, og klare å løpe til T-banen uten å kaste opp ;-D Og kjenne at man får bedre og bedre kondis. Tror jeg trenger litt både kondis og styrke i beina når jeg skal opp der, klare å holde ut litt lenge av gangen også.. Men viktigste er egentlig å gå, øve på oppver-gåing etc også. Men for kondisen, ja da må jeg ikke vente lenge til neste løpertur nei ;-D

    2. Hahaha.. Når blir neste løpetur? Ikke vent for lenge på den…helst i morgen.. hahaha
      Du får like god trening av å gå, for det er jo vel det du skal gjøre når du skal gå i fjellet også? Du skal vel ikke løpe opp på Galdhøpiggen?Skjønner ikke denne løpingen jeg:))) hehehe

    3. Trille: Ja, vi kan godt satse på 12. mai 🙂 Så kan jeg ØVE litt fram til da 😀 Jeg kommer inn til deg eller du hit, så avtaler vi klokkeslett senere, men jeg skriver opp 12. mai nå 🙂 Moro Trille 😀 Det blir kos!!

    4. Unni: Skal love at jeg har ligget kraftig mye på sofaen her i dag etterpå 😀 så vidt vært på do 😀 Neida, har laget litt middag og skrevet blogginnlegget, men ikke tøyd en muskel… så kanskje jeg blir liggende her til ut i neste uke.. 😉 Jeg har også lyst på sykkel, jeg og søsteren min syklet EN gang fra Fredrikshavn til Skagen.. 5 mil.. Vi brukte hele dagen… og jeg kunne ikke verken sitte eller tisse på dager etterpå… for å overdrive litt 😉 Jeg er oppe kl 6, men jeg er også litt travel plutselig om mårran 😉 surrer for mye.. Klem <3

    5. Passe på knærne ekstra godt, da. Du skal jo ha dem lenge! <3 Det synes jeg høres ut som en god plan. Jeg jobber partallshelger, så vet du det! Kanskje vi kan ta sikte på 12. mai? 🙂

    6. Marit: Jeg begynte jo å jogge etter jeg fylte 42… første gang EVER.. For røyka helt til dag.. Men så begynte jeg litt.. Og mest for et par år siden.. og når jeg har gjort det noen ganger, så blir det ikke så verst.. men det er HELT fælt, til jeg kommer over den kneika 😀 Jeg altså HATET å trene til jeg fylte 42, men nå KAN jeg synes det er moro å løpe.. men ikke første gangen i oppstartfasen.. I dag var det ikke så gøy… men Abba hjalp litt da.. Og jeg vet jeg trenger det for å gå Galdhøpiggen. Men må løpe litt bortover og oppover etterhvert også 😀 Uff, jeg lo litt her når du fortalte litt om den sykkelturen din.. Nesten som meg… men jeg spydde ikke i dag altså.. men litt lysegrønn var jeg nok 😀

    7. GRATULERER med at dagens blodslit er overstått :-))) Jeg har HJUL og GIR, det ble 15 km i dag, det kjenner jeg godt i den magre assen min kan du tro, au au 🙁 Jeg bruker beina i trappene her, i korridorer på jobb og ikke minst LØPER jeg til bussen hver morgen, alltid litt sent ute, vet ikke hvorfor, jeg er jo oppe med fuglene, hehe. Hvil kroppen din å ha en avslappende søndag kveld. IKKE glem å strekke ut da 😀 Klem <3

    8. Hahaha … synes jeg ser deg! Var omtrent sånn jeg gjorde en gang for lenge, lenge siden jeg klarte å sykle opp til Tinnheia her vi bor. Det er langt, og en vanvittig seig bakke opp. Den tar nesten aldri slutt. Men altså, jeg sykla – forbi to andre som hadde gått av sykkelen. Og da kunne jo ikke jeg pingle ut. Ikke før jeg kom hjem. Da holdt jeg nesten på å besvime og måtte spy rett utenfor mi egen dør ..
      Ble aldri bedre i form heller. Den bakken er ikke helt for meg. Men nå går det i det minste ganske greit å gå opp, i ganske god fart! Det er jo et fremskritt. 20 minutter rett opp. Eeeeh, nesten da. ;o)
      Du kommer nok ut av sofaen i morra skal du se! ;o) Og så går det bare en vei; Fremover. Sannsynligvis i rekordfart! :o)))
      Jeg er ikke så glad i å trene jeg. Men har alltid likt å gå tur, og nå har det der tatt av litt etter at jeg fikk lasta ned denne appen vettu. Merker at det går fremover uke for uke nå. Gud så sprek jeg sikkert kommer til å bli!
      Kos deg på sofaen! Med veldig god samvittighet.

    9. kommensalisma: Ja, det er veldig lurt faktisk 😀 Og det er som jeg sier det med Bippe Stankelbein, jeg kan ikke RULLE liksom, så løpe må jeg jo uansett, men det blir bare LITT enklere hvertfall 😉 Ikke HELT uoverkommelig….

    10. Trille: Ja, og knærne mine er ikke gode 😀 Forslag for deiten: rundt mai, kanskje en søndag? Møtes på Sognsvan, gå opp til Ullevålseter, og få pratet litt først 🙂 kose oss med noe der oppe i sola, og løpe sammen igjen ned 🙂

    11. Hurra! You GO! Du er så flink, hurra! 🙂 Jeg heier på deg! Ja, det er smart å starte litt nedover, men for all del – husk på knærne – det er supertungt for knærne å løpe mye nedover. Men det vet du sikkert, bare jeg som er ute med mamma-pekefingeren, haha. 🙂
      Gleder meg til vår løpedeit! <3

    12. Bente og Lars O: Ja, jeg var ikke verst fornøyd faktisk, litt grønn i ansiktet, men ganske fornøyd
      😀 Jeg har pleid å klare den nedoverturen helt til byen før, på ca 50 minutter.. men det var ikke sjans for å klare mer enn halvparten i dag nei 😀 Men om en måneds tid, eller kanskje bare om noen uker…. da skal jeg.. hele veien 😉

    13. Hahaha For en fantastisk beskrivelse og det er akkurat sånn det er for meg også her gang jeg starter på´n igjen. Men jeg elsker den følelsen som det gir når det begynner å bli godt! 25 min i strekk er superbra i starten 🙂 Flinke spreke dama!!

    14. Vet at jentebølgen arrangeres mange steder i landet hvor bare jenter løper. Bra opplegg og inspirerer mange til trening…Det går alltid litt trått i starten men så blir det bedre og bedre. Sjøl så sykkla jeg ca 2 mil idag og det var bra for min del men må starte litt med småtrening igjen.
      Musikk kan være en god greie når man løper.

    15. Helge: Ja, dette blir bedre etterhvert, når jeg får løpt noen flere ganger… jeg kjenner til det, har jo startet om igjen før… Men det var tøft i dag… inntil godformen setter inn blir det vel sånn 😀 Jeg har aldri løpt veldig langt. Vært med på ET løp, på en mil en gang, og to ganger på Jentebølgen, 5 km.. 🙂

    16. Trente mye mere før da jeg løp på det meste. Da ble det løpetrening 3-4 ganger i uka + at jeg sykkla frem og tilbake til jobb. Løp endel på mølle ved siden av, som regel 30 min men innimellom 1 time. Dette var sent 1990-tallet og litt inn i 2000-tallet. Fikk med meg 4 maraton og 26 halve. Men i dag løper jeg ikke mer, kun sykkler for moro skyld + skogsturer på beina. Men har lyst og starte på mølla igjen. Er blitt tyngre og kan gjerne ta noen kg. Men all trening må man ha lyst til, start i det små, gå kjappe turer og økt på. Svømming er fin trening uansett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg