Møt vanedyret… ;-)

Det er sånn at jeg liker å tenke på meg selv som litt impulsiv, en som liker å hoppe litt i ting….uten for mye planlegging, tar ting veldig på sparket, litt på hælen. Det høres litt fint ut liksom… Der sa jeg det…..: “liker å se på meg selv som….”.. For hvor impulsiv er jeg og hvor vanedyr er jeg EGENTLIIG?… 😉

Man våkner om morgene til vanlig tid kl 6, klokka ringer, skal på jobb… Man slenger beina utenfor senga, finner en t-skjorte for å ta morgenkaffen i sofa-kroken… som vanlig.. før man setter i gang dusj, påkledning etc. Hvor bekvem og løs og ledig er jeg EGENTLIG da, den morgenen jeg våkner, ikke av klokka, kl 6, men av meg selv…. kl 7…  Glemt å stille klokka. Likeve, 7 er tidlig nok til å rekke jobb, men det er jo ikke dette jeg er VANT til da…kl 7 liksom.. Hvor bekvem og på hælen tar jeg det da…? Eller den morgenen jeg våkner faktisk AV klokka… men det er tomt for kaffe… Hva gjør jeg NÅ … Det er jo nå jeg skal sitte å kose meg med kaffen og bloggen, for å komme i gang med dagen.. Men kaffen er ikke der, og kan jeg DA lese blogger og poste min egen…? Hm… Joda, jeg får som regel satt meg ned… Med et glass vann, og kanskje smurt en skive… Men noe er liksom feil… Og blogginnlegget… Det er jo som oftest klart kvelden i forveien… For det er så kjekt å få postet det på morgenen… Mange er jo vant til at det er DA jeg posteer mine innlegg som regel…  Men hvor vanedyr er egentlig ANDRE? Det er vel helst MEG kanskje… som er så vant til å gjøre det sånn…Og da blir det liksom litt RART de dagene det ikke er sånn…? Men jeg klarer det jo… Det har jeg bevist for meg selv… noen ganger… At det GÅR å skrive et innlegg på en annnen tid også, og å poste de på HELT andre tidspunkter… Jeg er skikkelig løs i snippen jeg, og tar det HELT på hælen… fanataserer i vei og skriver innlegg en søndag formiddag f eks- GALE DAMEN,  fordi jeg har brukt hele lørdagen hos en venninne… men man er liksom mest VANT til å gjøre det på den andre måten da… og det er vel best sånn vel…. 😉

Elller hva med den dagen jeg kommer på jobb, og timeplanen min er plutselig HELT snudd på, pga syke kolleger… Jeg må ta en annen gruppe, eller noen ekstra elever fordi det bare må bli sånn… Sånn er verden liksom.. Og det GÅR jo… Jeg klarer det jeg… Tar det på hælen som bare rakkern jeg liksom… Går bra det… bare litt smågrønn i ansiktet llksom… Hmff….!

Så HVOR vanedyr er man da egentlig?

Jeg har funnet ut at hvis det er ting jeg har LYST til, klarer jeg å ta ting på sparket med et stort smil 🙂 Hivs noen kommer overraskende på jobb, og ber meg bli med på en helgetur på sparket, alt er ordnet og kofferten står i bilen. Da ville jeg ikke ha noe problem med å reise avgårde, trenger ikke lange mentale prosesser for å forberede meg sånn sett… for dette er jo bare gøy… Ingen sure miner, bare POSITIVE sommerfugler i magen… DA er jeg impulsiv DA!! Helt spinnvill 😉 Slenger meg med både på det ene og det andre.. Bare så du vet 😉

Det er når vanene mine blir brutt av noe litt negativt, eller det impulsive består i å gå utenfor komfortsonen min på en litt FOR vaklete vei, f eks: holde et foredrag, måtte tegnspråktolke et sted uten forberedelse fordi jeg er den eneste som kan gjøre det akkurat da eller måtte gjøre noe annet hvor jeg er usikker på om jeg vil mislykkes eller lykkes med…. DA er jeg IKKE Miss Ipulsive, men likner mer Det Store Digre Vanedyret… 

Så: hvor vanedyr er DU?

Er du impulsiv? Eller har du noen faste vaner, du er “bittelitt” knyttet til? 😉

29 kommentarer
    1. Jeg er planlagt impulsiv 😉
      Nei, jeg er nok ikke noe flink til å ta ting på sparket. Det GÅR, men jeg blir alltid så stressa først, sånn når det kommer plums på!

    2. Unni: Ja, man glemmer at det er andre her innimellom 😀 Jeg snakker om det meste, men har et sted i bakhodet at jeg kan bli sett av folk jeg ikke vet hvem er, som aldri sier fra at de er der, så jeg har en grense, men jeg har ikke så mye “farlig” å skjule.. 😉 Så det meste går greit å snakke om 🙂 Jeg har fortsatt også de gamle venninnene mine, faktisk noen helt fra barneskolen, og en del jeg har blitt kjent med etterhvert, i voksen alder også. Men dette er en NY måte å bli kjent med folk på, og det er flere her inne jeg kan tenke meg å møte UTE 🙂 Ja, kaffen er snart klar 😉 Neste gang skal du få kake 😀

    3. Innimellom glemmer jeg faktisk at det er andre som ‘høre hva du og jeg snakker om’, så bloggvenner har vi blitt 😀 Løpevenninne har du også fått deg gjennom blogging, tøft 🙂 Jeg drasser på de gamle venninnene enda jeg, men det er vel fordi vi liker hverandre fremdeles, hehe.
      Ha en fin mandag kveld <3 Håper du har husket å kjøpe kaffe 😮

    4. Unni: Ja, jeg skjønner godt jeg 🙂 Og innimellom er det litt mye tid som går med til bloggen.. litt mer enn jeg liker.. he-he… Men jeg liker det VELDIG, VELDIG godt også 😀 Spennende møter med folk, og noen kan man møte også ute i verden. Jeg har møtt ei bloggvenninne, og skal ut å løpe med en annen en om noen uker kanskje 🙂 Ja, i min sofa er du velkommen når som helst, sent og tidlig :-D, regner deg som en bloggvenn,,selv om du ikke har egen “leilighet” 😉 Blir jo godt kjent likevel vi synes jeg 🙂 <3

    5. Jeg skrev, det ble med tanken FORELØPIG og grunnen fikk du med deg 😀 Feil årstid vettu, men når høststormen og snøen fyker rundt hushjørnet, da skal du se at……klart jeg sier fra 🙂 Da kommer jeg og setter jeg meg i sofaen din i mellomtiden, tar ikke stor plass jeg, hehe. Takk for invitasjonen, vi kan skravle om mye allikevel, i sofaen MIN får DU plass en annen gang 😀 Klem <3

    6. Unni: Ja, vi lo fælt av mamma og pappa før vi også, fordi de var så ” vanete” av seg 😀 og VIPS så var jeg der selv ja 😀 Må ha det sånn og sånn.. Å ja, du får fly-filla hjem, bare en liten tur til Dubai ;-D Veldig sant det du sier om å ha TID til å være impulsiv… for vi MÅ jo enkelte ting i forhold til jobb og sånn, kan ikke bare bryte der liksom.. Jeg så du hadde kommentert hos Ideatroll, og jeg skjønte at du ikke kommer til å få blogg likevel? Blir litt stressende? 🙂 Ja-ja, det er jo veldig hyggelig at du kommer på besøk hit til meg da 🙂 blir sånne koselige skravle- besøk. Men skulle du få deg blogg etterhvert, så si i fra da 🙂 Så kommer jeg farende jeg vettu 😉 På besøk hos DEG. Men du har jo plass her i sofaen MIN, så det er veldig koselig uansett 🙂 klem <3

    7. Jeg har liten tid til å være mye impulsiv, men er det så klart innimellom :-))) Husker jeg lo av svigers og rutinene deres, men sånn har jeg blitt også. Det skal litt til før kabalen går opp med jobb, unger, ja i det hele tatt – ergo så er jeg vel et vanedyr, som er vanskelig å temme 😀 I kveld kommer ‘flyfilla’ hjem, han har vært en tur i Dubai, har ikke ruta hans for resten av uka, så det blir jo spennende, kanskje jeg får avlastning, hihi.

    8. Lithanna: Ja, blir litt kommentering før jobb og i pauser, men selv innleggene MÅ jeg skrive om ettermiddagen dagen før HELST… Knyter seg litt i magen hvis ikke jeg har et innlegg klart om mårran i hverdagen hvertfall 😀 For rekker ikke skrive noe på mårran, eller utover dagen 😀 Rart hvor avhengig man blir liksom… Helgene er litt løsere med det meste, inni hodet mitt, og med det meste ;-D

    9. Både ja og nei.. Jeg, har faste ting jeg MÅ gjøre daglig, får jeg ikke gjort det. Da begynner ting å surre, jeg blir stressa og småsur..Whoho! 😉
      Men blogging på morningen det er meg også. Helst før jobb, men det får jeg sjelden tid til.

    10. kommensalisma: Ja, det er noe sånt jeg tenker om mitt eget også.. f eks dette med at jeg MÅ få ut et innlegg om mårran liksom.. blitt HELT vane.. Og hvor AVHENGIG man blir av disse vanene.. all kaffen på banen, avislesing sånn og sånn… osv.. Man klarer jo å bryte med det… men man liker det DÅRLIG liksom.. 😀

    11. Jeg er nok veldig vanedyr – har “ritualer” jeg må følge for å oppnå den riktige roen.. f.eks om morgenen, eller før helg. Jeg kan helt sikkert med fordel kutte ut noe av det “tullet” mitt 😉

    12. vaniljeogpepper: Jeg er nok litt mindre VANETE med husarbeid og sånn 😀 fordi jeg liker det ikke… men burde nok kanskje hatt noen vaner der.. Men sånne andre ting.. liker det dårlig nær jeg ikke får planlagt det litt.. spesielt jobbting.. :-/ Men koseting, kan jeg være impulsiv på, jada 😀 Ha en fin dag Vaniljen-dyret ;-D

    13. Jeg er vel en såkalt gatemix..litt av hvert..vanedyr,men plutselig veldig impulsiv (gjerne når jeg har gjort mine ‘vaner eller er lei alle vanene)..så kan jeg generrelt være utrolig pirkette for det SKAL ligge sånn og sånn eller ‘tingene som har sin vante plass’ skal legges tilbake der og der..ikke minst håndklær som brettes på en viss måte.

    14. ladyaugust: JA, det er litt sånn jeg er også.. LIKER de tingene så godt liksom at det blir HELT feil, hvis det ikke blir sånn.. Uten kaffen, krise liksom…. Her ser det heldigvis ut til å bli en HELT vanlig dag på jobb.. uten vikartimer på sparket eller andre uvante ting 😀 Masse klemmer til søs <3 Kos deg med kaffen i labben 😉

    15. Her er vanedyret med stooor V 😀 Jeg har tusen små koseting men ikke til faste klokkeslett forutenom morningsen, fyrstikker på begge øya og kozekaffe i labben er påkrevd som første aktivitet 🙂 Ha en super dag søs <3

    16. Det er et ord som har kommet i det siste og det er “omstillingsdyktig”…… for å bli det, må man først se på seg sjøl og sitt…det er ikke bare et begrep for jobb og det offentlige..

    17. Hanne: Så herlig å ta så mye på hælen da 😀 Noen vaner MÅ jeg jo følge… pga jobb og sånn.. men det er litt med hvor UVEL man føler seg hvis det plutselig endrer seg… og blir HELTl anderledes.. Der må jeg øve meg litt kjenner jeg, til å tåle endringene.. også med litt sånne IKKE-LYST ting 😀

    18. Hallo. Dårlig med “dyr” her i vaner. Jeg må ha det ryddig, men det er det.. Ikke middag til samme tid, ikke rutiner på “mårran”, ikke så mye styrt, liker å ta det meste på “hælen”. Men har en viss struktur, men vanene styrer ikke dagen min.

    19. Bente og Lars O: Det er vel det vi er litt alle sammen kanskje.. vi klarer å snu om vi må 🙂 men kjenner jeg kan bli litt uvel når enkrlte vaner blir brutt :-DHa en fin dag! <3

    20. Jeg tror jeg er et blandingsdyr 🙂 En del ting liker jeg å ha rutiner på. Ting som funker helt fint når de kommer som de gjør. Som å stå opp 20-30 min før alle andre. Jeg liker den tiden alene. Jeg liker mange av vanene mine og da holder jeg vel litt ekstra på dem 🙂
      Men når det passer, liker jeg å være spontan og impulsiv. Tror jeg er ganske kjapp til å snu meg hvis situasjonen krever det. Spesielt hvis det involverer de andre i familien.
      Ha en strålende blandingsdag frodith 🙂

    21. Oslopadde: Ja, det håper jammen jeg også 😀 Vil ikke ha NOE utenom det vanlige i dag… bortsett fra kanskje en kafetur eller noe etter jobb 😀

    22. Jeg er Vanedyret, dronning over alle andre vanedyr. Jeg syns til og med det er greit! Ikke flau over det, jeg 🙂 Det betyr ikke at det aldri skjer noe nytt, men mine faste rutiner hegner jeg om 🙂 Det er for eksempel blitt en vane å lese Frodith om morgenen 🙂 Det er ikke HVER dag jeg får gjort det, men som oftest rekker jeg innom her om morgenen. Sammen med en kaffe 🙂 Håper dagen din blir fin, og at du slipper vikartimer i dag.

    23. Min matgale verden: Ja, vi er visst litt like der Kjersti 😀 Jeg vil også gjerne… må bare helst planlegge det først 😀 Ha en fin dag, sånn etter vi har fått planlagt den 😀 klem<3

    24. Helge: Ja, mye er best med vanene i orden 🙂 Det er mer det å klare å gå utenom som er problemet for meg 😀 Ha en fin dag du 🙂

    25. Alt blir en vanesak f.eks og vaske opp før det blir tomt for rene glass og kniver, legge rent tøy på plass etter vasking, handle stort en gang i uka og ikke dra på kiwi 2-3 ganger hver uke og ikke minst lage mat fra bunnen av. Alle slike ting blir en vanesak og gjøre hverdagen lettere. Ukentlige rutiner. Min bror er flink til dette, han bruker lørdag som vaske-huset-dag, tenker alltid stort i butikken, kort sagt et vanemenneske. Mens jeg har mange feilskjær i så måte. Ikke rart at det er mange ting som ikke går på skinner hos meg i perioder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg