I Christiania-bohemens fotspor…

Lite visste du vel at jeg jeg vokst opp rett i nærheten av der Christiania-bohemen trådde sine kunstner-føtter på slutten av 1800-tallet.. Jeg var voldsomt opptatt av Christiania-bohemen da jeg var rundt 20 år, etter å ha lest en bok av Kjetil Bjørnstad, om Oda Kforgh. Maleren Christian Kroghs kone. Oda var en kvinne forut for sin tid, nytenkende, tøff og med et bittelite opprør mot det som var gjeldende for kvinner på den tiden. En aldri så liten rebell, slik man på 1800-tallet kunne være rebell.. Hele Christiania-bohemen var jo rebeller, som talte det besteborgelige samfunnet midt i mot, stilte folk til veggs, og tok opp farlige temaer.. En datidens “punkere”….. som vill enedre verden… og når du i tillegg var kvinne oppi det hele: DET står det respekt av .. Jeg leste alt jeg kom over om disse kunstnersjelene:  Hans Jæger, Oda og Christian Krogh, og  Edward Munch lurte i kulissene samt en haug andre … Og jeg malte litt selv en periode. Jeg har vært i Skagen, og kikket på området bohemen reiste på sine sommerturer, og hadde sine fester, sine staffelier og hvor de flineste lyset i verden  var og er.. Da jeg trålte disse bøkene fant jeg også ut, at jeg hadde  jo badet, lekt og vokst opp rett i nærheten av der de holdt hus her i Norge mang en sommer: I Hvitsten,   hvor de festet løssluppent med absinth og annet rart…. Her er altså Hvitsten, hvor deres ville liv fant sted… Og her var jeg på et lite besøk igjen i går.. Hadde ikke vært her på en stund, og det er koselig, nesten litt sørlandsidyll, med sine trange gater og hvite trehus. Så selv UTEN historien om Chrisitania-bohemen her, så er stedet en perle.. Og jeg har stått livredd på bryggekanten her, og vært redd for å bli slengt i vannet av  rebeller jeg også da jeg vokste opp..

 Flytter vi fokuset litt nærmer i tid, er vel Hvitsten mest forbundet med reder Fred Olsen, som har sin digre kåk rett oppe i bakkene her.. Og stedet er nå preget av gallionsfigurer som han har samlet sammen opp igjennom årene… De lå rundt omkring da jeg vokste opp, og de var alltid artige å se på etter å ha sylklet lange veier for å komme til badestranda..Sykle, sykle,, plaster på kneet, markjordbær i grøftekanten, vind i håret nedover bakkene, stoppe litt, spise markjordbær fra strå som vi hadde lært av foreldrene våre, drikket litt saft, sykle, sykle og så endelig framme ved fjorden, og Hvitsten.. Og der lå gallionsfigurene, både her og der på det lille stedet.. I går lå de samlet i “sentrum”..

En fugl som skuer utover havet…

 

Kan det være Neptun, sjøens gud i romersk myteologi?? Som står og passer på?

 Og til sist en skummel fisk, som har hoppet på land 😉

 Fred Olsen har samlet mange, mange flere som står og ligger i parken hans, vakre damer med langt,vått hår men jeg synes dette var et artig lite utvalg.. Og de er mest vist for å vise at dette lille stedet er et sted fullt av historie, på mange forskjellige måter.. Både for alle som kunne tenke seg å lære litt mer om romersk myteologi, lit om Chirstiania-bohemen, litt om Fred Olsen, men det er OGSÅ spekket av historier og minner for MEG på det helt private plan 😉

Har du vært i Hvitsten noen gang? 

50 kommentarer
    1. Monica prøver: Ja, var koselig å sykle til stranden, tok en trekvarters tid da vi var små. Vi surret litt rundt, gikk, syklet, tittet på gallionsfigurene som lå i en helling på en gård der da.. plukket jordbær og satte på strå, som vi hadde lært 🙂 Ta deg en tur til Hvitsten en gang 🙂 hvis du er i området 🙂

    2. Godt å høre 🙂 Nå skal jeg på min første yogatime, under press fra en venninne, hun mener jeg trenger det 😀 God ettermiddag til deg Frodith med klem fra Una 🙂

    3. Unni: Ja, jeg har faktisk fått meg en diger Bank-gris, 😀 som det spares i vei på.. og få ihjen på skatten gjør jeg og… 😉 Ja, er vel kanskje svinedyrt der.. har lurt på Sverige også 😉 Der er det billig… bo i Sverige, jobbe i Fredrikstad f eks.. hm.. Ja-ja, er ikke noe hast, har klart oss lenge i leie-leiligheter vi. Det går helt greit 🙂 Ha en fin rttermiddag Una. Klem 🙂

    4. IKKE billigere enn hagemøblene på Plantasjen til full pris iallfall og IKKE finere heller 🙁 I Son er det svinedyre hus og leiligheter har jeg hørt, men dere får legge på sparegrisen hver dag 😀 Det blir deres tur til å være huseiere en dag vettu, gled deg 🙂

    5. Unni: Ja, det stemmer, det var i går ja, på hagemessen, og det ble koselig. Er ofte litt lurerier med sånne salg..Billigere nå, enn HVA liksom 😀 Ja, jeg lurer på å flytte til Son eller noe… Skal jeg og samboeren ha råd til noe eie-leilighet eller hus, må vi langt ut av byen.. Og Son kjenner jeg godt fra jeg vokste opp også 🙂

    6. Har vært med båten i Son, der kunne jeg tenkt meg å bo sommerstid når jeg blir pensjonist og i Spania på vinteren, hehe. Du skal se det blir en biltur til Hvitsten en lørdag/søndag på oss, høres SÅ trivelig ut 🙂 Fin søndag du hadde med familien 🙂 Lørdag var jeg litt slæppings, men i går hadde jeg med min nabovenninnen på 92 år på Hagemessen i Lillestrøm, det ble heldagsutflukt. Mye vakre blomster og svinedyre hagemøbler, som liksom hadde ‘messepris’ HAH! Vi spiste på en cafe og hadde kos 😀

    7. Unni: Det er jo faktisk ganske likt 🙂 i Drøbak og i Hvitsten. Og i Son også, hvis du har vært der? 🙂 Bare i Hvitsten er det bittelite, og ikke en butikk en gang 😀 Var så koselig å dra dit i går, med broren min, som også var på besøk hos mamma, mamma og meg 🙂 Liten biltur 🙂 Var innom Son også 🙂 Koselig med bilturer når det er dårlig vær, husker vi gjorde det mye da vi var små også 🙂 Har din helg vært hyggelig da? 🙂

    8. Når jeg først får tid til å lese inneleggene dine, som i dag, etter jobb, ja da er det 40 kommentarer/svar allerede :- Har ikke noe mer å komme med, som andre ikke har skrevet før meg, men jeg har IKKE vært på/i Hvitsten, men mye i Drøbak, hehe, ikke helt det samme kanskje. Mandagsklem <3

    9. Lithanna: JA, ikke sant 😀 Husker sånne tvangs-bøker jeg også fra videregående og studier senere, husker ingenting av de bøkene egentlig, for jeg ORKET ikke ta det inn når det ikke var frivillig 😀 Mye mer koselig når det er frivillig ja 😉 MUST egentlig Ha en fin dag <3

    10. passion4lifeandtravel: Ja, Jegstad gård er i Vestby 🙂 Og hvis du har en venninne i Vestby nå, så er jo Hvitsten bare et steinkast unna, og da mener jeg et steinkast altså 😀 KAN gå dit, men det er LITT langt kankje 8 km ned til Hvitsten fra Vestby sentrum 🙂

    11. Marit: Ja, helt garantert en plass i din “gate” 😀 Men det er ikke noe steder å overnatte der, så det må man gjøre i Oslo eller kanskje til og med på et stygt hotell i Vestby 😀 Men akkurat Hvitsten er så lite at det er ikke en matbutikk der en gang tror jeg … Men nydelig for et lite besøk, om man er i nærheten 🙂 Og når man vet litt om hvem som har gått der, så er det litt gøy 🙂

    12. Jeg har aldri vært i Vestby, eller jo …det har jeg for hver sommer og før jul da sønnen var liten dro vi på organisert tur til Jegstad gård, og den tror jeg ligger i Vestby…men noen jeg gleder meg til å besøke til sommeren har nettopp kjøpt hus der, og Hvitsten har jeg lagt til ønskelisten over steder jeg må ta med kamera, skal inn å google det nå, eller rett til wikipedia 🙂

    13. eljos: Ja, mer båtaktig i Son 🙂 Men veldig fint i Son også, og mer stedet man kan bo 🙂 Hvitsten er mer badeplass for meg.. Men bor noen få der da 🙂 Og alle disse småstedene er mest nydelige om sommerne, og ikke fullt så sjarmerende på vinteren nei 😀

    14. Lithanna: Jeg likte det godt, men jeg har ikke STUDERT det dag 😀 Leste det av egen fri vilje, fordi jeg var interessert i kunstnerne 🙂 Nå er det mange år siden jeg leste om Christiania-bohemen, fikk litt lyst å lese “Oda” om igjen 🙂

    15. Bente og Lars O: Veldig koselig der, og hvis dere tar en kjøretur langs fjorden, så ligger jo Drøbak og Son, som små perler der også. Bittesmå sørlandsliknende tettsteder 🙂 Ha en fin dag Bente <3 klem

    16. Ja der har jeg vært. Jeg har til og med overnattet i båt i gjestehavna, i november og det var frost om natta og is på dekket. Ikke så mye sommeridyll da. Nei forresten når jeg tenker meg godt om så var det i Son. Men jeg har vært på stranda en gang i Hvitsten….

    17. Åh, Oda og co studerte vi MYYYE på skolen. Norsk litteratur opp under ørene ett helt år. Det var intresangt men kjedelig i lengden 😉 He he.
      Men en tøffa dame, det var hun virkelig!

    18. Nei her har jeg aldri vært. Mulig jeg kan komme unna med det siden jeg er nordlening??
      Tusen takk for tipset frodith 🙂 Skal sette det på listen over ting som er verd å se.

    19. inneuteferdig: JA, jeg tenker også på Oda, kvinneforkjemper på SITT vis 🙂 Tøff og anderledes, og ting ville vært helt anderledes som du sier,hvis ikke de hadde gjort som de hadde gjort 🙂 Liker å tenke på 🙂 Ha en fin dag Vanja 🙂 klem <3

    20. kommensalisma: Ja, fint ikke sant og luske litt rundt der 🙂 jeg er jo fra kommunen 🙂 Men ikke ofte der i Hvitsten nå.. Var koselig i går 🙂

    21. ladyaugust: JA, det liker jeg også, men han Hans Jæger og noen av de andre, ble altså sinnsyke, av all absinthen og pga syfilis, etter det jeg leste, og DET vil vi ikke 😀 Bli sinnsyke 😉 Bare litt gale, som i IKKE NORMALE 🙂 <3 Det liker vi 🙂

    22. Nei aldri vært der.
      Jeg er glad vi hadde alle de rebellene den gangen. Mye kunne vært anderledes om vi ikke hadde slike sterke mennesker bak oss. De som tillot seg å tenke stikk imot andre.
      Lurer på hva de andre sa om de når de holdt på. Elsker historie, og her er et kjempe godt eksempel. Herlige figurer spør du meg. Fantasien kommer igang med en gang.

    23. passion4lifeandtravel: Ta deg en liten tur dit, er jo ikke langt utenfor Oslo. Ligger i Vestby 🙂 Særlig fint på sommeren da. I går litt kaldt og surt, men gøy å ta bilder 🙂 Ha en strålende dag du. klem <3

    24. Da mener vi nok samme plassen! 😀 Jeg har alltid tenkt på det som at det tilhører Drøbak, men når du sier Vestby, så har du jo rett i det da, hehe.
      Jo, der har jeg vært endel – stranda er nydelig! Hender jeg tar en kjøretur dit faktisk – bare for å snuse og traske litt 😀

    25. Å, tusen takk for en spennende og historisk reise til Hvitsten, vakre bilder og jeg er glad i historie.
      Har lest mye av det samme som deg, men jeg har aldri vært i Hvitsten.
      Ønsker deg en flott start på uken <3

    26. kommensalisma: Er det et sted i Drøbak som heter Hvitsten også? Dette jeg snakker om ligger i Vestby kommune, mellom Drøbak og Son 🙂 Men hører til Vestby kommune. Er det enda et? I Drøbak? 🙂 Det visste ikke jeg 🙂 Kanskje du mener det samme, men at kommunene har litt krangel om hvem som EIER stedet? 😀 Står under Vestby på wikipedia, måtte sjekke nå. Hvis det er samme 🙂 Morsomt å høre at det er flere som har hatt Oda-periode 🙂 <3 Stor klem <3

    27. Jeg også hadde min periode da jeg leste meg opp på særlig Oda Krogh.. (eller.. med utgangspunkt i henne, også raste jo resten av historiene og intrigene på 😉
      Har aldri vært i Hvitsten.. bare Hvitsten i Drøbak, og nå lurte jeg plutselig på om den lille plassen har fått navnet sitt fra “ditt” Hvitsten.

    28. Kaffepadde :: Regner med Oslopadden har skiftet navn for dagen… 😀 Neste gang må du stoppe der. De figurene har kommet litt nylig til “sentrum” tror jeg… Ha en fin dag 🙂 Padde-klem <3

    29. God morgen 🙂 Nei – jeg har aldri STOPPET i Hvitsten, men kjørt igjennom har jeg. Flere ganger. Sett at det er pent der, men jeg har aldri sett de gallionsfigurene 🙂 Jeg har også sansen for å vite hva som er skjedd på steder jeg har vært – hvilke berømtheter som har tråkket rundt der før meg, og hvordan de har påvirket historien. Moro 🙂 Jeg håper dagen din blir fin 🙂

    30. Helge: Ja, og Hvitsten likner mye på Son og Drøbak, bare rnda mer mini 😀 Kjetil Bjørnstad er jo en multikunstner i seg selv. Vært på en konsert med han en gang, og HAN kunne jammen spille piano! Helt hetlig 🙂 Ha en fin dag 🙂

    31. “Sommernatt ved fjorden” er en udødelig melodi som Kjetil Bjørnstad har skrevet, mulig inspirert av Hvitsten og miljøet rundt Christiana-bohemen. Ole Paus har gjort endel ting sammen med Bjørnstad og Paus,hadde en fantastisk konsert sammen engang som jeg var på. Selv har jeg aldri vært i Hvitsten, heller ikke i Son men i Drøbak har jeg besøkt 3-4 ganger. alle 3 stedene minner om småbyer som Svelvik, Risør og Tvedestrand. Er mange slike småperler avsteder langs kysten som jeg ikke har besøkt. Men de ligger på rekke og rad og har mye kultur i seg.

    32. whatwouldnemido: Ja, ta deg en tur til Hvitsten til sommeren 🙂 Leste du Oda-boka? Av Kjetil Bjørnstad? 😉 Det var en spennende verden å sette seg inn i, og Skagen var og en flott plass. Der hang de jo rundt hver sommer 😀 Ha en fin dag K 🙂 Klem <3

    33. ladyaugust: Ja, det er spennende å gå sånn å tenke. Jeg kjenner at jeg fikk lyst til å lese den boka igjen. Oda! Het den sett fra kvinneperspektivet. Senere leste jeg Hans Jægers bøker, og hans syn på Oda og de andre. Man fikk liksom forskjellige perspektiv. Spennende. De var jo litt GALE hele gjengen ;-D Ha en fin dag du også 🙂 Klemme-søs-klemmen <3 <3 <3

    34. Min matgale verden: Nei, de fleste kjenner til at Christiania-bohemen malte mange av bildene sine på Skagen i Danmark, pga det fine lyset. Men at de tråkket rundt i bittelille Hvitsten, som har omtrent 600-700 fastboende kanskje, det er det ikke alle som vet. Det er bittelite der 😀 men veldig fint Ha en fin mandag 🙂 Klem <3 <3

    35. Jepp DET har jeg, det er en nydelig perle 😀 Jeg liker historie og det er morsomt å gå å tenke på hvem som har tråkket rundt hvor og hvilken tanker de hadde. Heldigvis har vi mange flotte forfattere som har skrevet ned endel. Ha en fiin dag søs <3 klæmme

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg