Følger du moten?..

Ja, dette er egentlig et helt alvorlig ment spørsmål..  Mange av oss vil nok si at NEI, det gjør vi altså ikke.. Vi har da funnet vår egen stil, vi som er så voksne, og lar oss ikke påvirke av trender og slikt. Jeg stilte det samme spørsmålet til noen elever jeg hadde for mange år siden på skolen. De var 15 år da, og jeg synes det var artig å gjøre de mer bevisst på om de lot seg påvirke av reklame, og om det fantes noe motepress blant elevene. De var veldig enige om at noe slikt PRESS fantes ikke, ikke på VÅR skole nei….. Der kunne alle gå med det de ville, og at de valgte selv hvordan klær de ville gå med. Mitt poeng den gangen var å bevisstgjøre de på at det er mange mekanismer som kan sette i gang en slik følelse av press. Ikke nødvendigvis at noen står med en pistol mot hodet ditt, eller verbalt krever at du går og skifter om du dukker opp i “feil” klær en dag.. Nei…. Jeg prøvde å gjøre de bevisst på at det er ofte deres holdninger, ansiktsuttrykk,, øyebruk og kroppsspråk  som kan sette  i gang mange følelser og slikt hos andre. Og at de selv  også kanskje både ble påvirket av andres himling med øyne hvis de hadde en litt “BAD DRESS” -day.. og at DE var de som med måling med øynene opp og ned på en annen person, var de som utviste noe negative vibber..


(Min.mote.no)

“Prosjekt MOTE” ble lansert, og jeg hadde en herlig og tøff jenteklasse, som var villige til å gjennomføre prosjektet. Jeg ga de på en måte en utfordring: -” Hvis dere ikke lar dere påvirke av reklame, ikke blir presset på noen som helst måte av venner, men er stolte og tøffe og bare selvstendige, så tør dere vel å stille opp i ganske  umoderne klær på skolen?? Gå i det i 3 dager, og uten å fortelle noen at dette er et prosjekt eller tull??”  Dette var på den tiden hvor det var veldig moderne med korte, korte topper, de skulle gå ovenfor navelen, dvs rett under puppene.. Buksene skulle være veldig trange og lave i livet, og kunne gjerne gå så lavt at rumpesprekk og sånt vistes bak. Altså det skulle vises MYE hud.. Min utfordring til dem var at de måtte stille på skolen dagen etter i ola-skjorter, som de skulle ha utenpå et par vide bukser, gjerne kordfløyel. De skulle se LITT umoderne ut, men ikke SÅ RARE at folk så at de hadde “kledd seg ut” liksom.. Og de fikk IKKE lov å si noe om hva dette var.. Men måtte bare si at de likte denne typen klær.. Jentene tok det på strak arm, og gjennomførte to dager, og fikk en liten erfaring. Og ble hvertfall klar over at de faktisk lot seg presse, at de ikke var helt upåvirket av verken reklame eller venner i valg av klesplagg..

Så er vi tilbake til oss voksne da. VI lar oss da ikke påvirke av reklame eller andre voksne damer..? Jeg vil påstå at så lenge vi ikke syr alt av klær selv, og designer underveis selv, så er vi vel alle LITT påvirket av en eller annet moteretning som er i tiden..  Det som selges nå, er jo påvirket av en slags TREND, og det påvirker vel alle designere, industri og butikker LITT, og det er rett og slett ikke lett å få tak i noe som er HELT annerledes  enn det andre har.. Og vi voksne også går vel og titer litt i vinduer, i blader, på hverandre for å finne noe vi synes er fint, og tror kan passe oss også?? Og velger man noe gammeldags nå, så er det retro, og ergo litt moderne uansett..

Det jeg faktisk har blitt litt bevisst på er at: JO, jeg lar meg nok påvirke av moten, av trender og av å ville se ut som den beste utgaven av meg selv.. Man har imidlertid noen viktige fallgruber man må passe seg for når man har rundet 40, etter min oppfatning.. Ikke ALT blir den beste utgaven av deg selv, selv om du skulle ønske det.. (Jeg har skrevet et innlegg om det tidligere også, den gangen var det mennene det gikk verst utover, Les HER)

Noen ting blir patetisk når man har rundet 40, i mitt hode..  F eks moten som er på vei nå, som var grunnen til at jeg satte i gang dette innlegget. Nå kommer nemlig toppene som går ovenfor navlene igjen. De er muligens fine på 15-16 år gamle jenter, til og med mange langt opp i 20-årene.. Når du har rundet 40 så skal du imidlertid  være flink å balansere, for ikke å havne på feil side. Det er en hårfin balansegang mellom å være LITT ungdommelig og å være HELT patetisk… 

 

Mener du at en type mote og klær er forbeholdt enkelte aldersgrupper? Eller er det fritt fram for alle til å gå i alt?

 

 

33 kommentarer
    1. Siv: Ja, det var en artig urfordring 🙂 moro å gjøre. Vi følger vel alle litt moten tror jeg, fordi det er det som finnesci butikkene 😉

    2. Du, dette er et fint innlegg, superdu! Liker den utfordringa. Vi fikk den også, av norsklærern vår for 3 år siden. Jeg var den eneste som gjorde det. Men jeg kledde meg som pippi og mer til. Men det var mest på gøy, sa ingenting om at det var ei utfordring. Går i det jeg vil – men det jeg FÅR kjøpt av klær i dag, er jo som regel sånt som er på moten. Og jeg går ikke i like fargerike klær i dag som jeg gjorde for to år siden!

    3. Lithanna: Nei, ikke sant, NOE orker man bare ikke å ta på seg offentlig, mote eller ikke 😀 Og når denne NOEN er mann over 50 f eks, så må det være lov å smile litt i skjegget? he-he… Det er liksom mest for de SMÅ eller, uansett vær og føreforhold 😉

    4. He he he.
      Jeg driter loddrett opp i hva moten er. Og hva andre måtte mene om hva jeg tar på meg:p
      MEN – At folk klarer å gå offentlig i en One’Piece …? Har jeg aldri skjønt..
      *brrr*
      Hehhee

    5. Unni: Den var god ja, den siste der: ha-ha, ikke sett deg ved siden av så de tror vi er venninner 😀 Jeg er litt som deg med alt det kles-greiene. Jeg vil se ung og fin ut til en VISS GRAD, og føler at jeg kan se ut som hun til venstre på tegningen min, hvis jeg går over den kanten. Andre må få gjøre som de vil. Alt som gjør folk lykkelige og gir dem selvtillit er bra. Og mye kan man “komme seg unna med” også om man går med hodet hevet og viser at man MENER det 😉 Men som sagt smiler jeg litt i skjegget noen ganger av de som har freaka ut som du sier 🙂 Og det er ikke SÅ ondskapsfullt, for det er bare inni meg til meg selv.. ;-D

    6. En sånn lærer som deg skulle alle hatt, som våger å ta opp et sånn tema 🙂 En av våre ungers lærere ser ut som om hun er elev selv med siste mote til trengsel :- Det viktigste er at hun er en god lærer og det er hun – og ungene synes hun er kul med respekt 🙂 Jeg følger moten til en viss grad, men legg merke til ‘en viss grad’. Jeg kunne ikke tenke meg å gå med puppene, magen, lårene eller rumpa bar, tildekket med bare noe gjennomsiktig blonde, for å si det sånn, hehe. Når jeg ser noen på min egen alder og eldre som har freaka helt ut, da bare snur jeg meg og tenker. er vedkommende lykkelig og får selvtillit med DET antrekket, så er det greit for meg 😀 Men ikke sett deg ved siden av meg så noen tror VI er venninner :-DDDD

    7. muumimamma: Det er BRA!! Det er jo VI som skal gå med og trives med det 🙂 Man får gi litt blaffen i hva de andre synes, og de får gi blaffen i oss 😀
      Det er mer JEG som har laget meg noen regler i hodet for hva jeg synes blir ltt rart for MEG. Når jeg er lærer i ungdomsskolen kan jeg f eks ikke gå me så korte skjørt at de viser rumpa synes jeg ;-DD Og ikke gjennomsiktige bluser. Ikke sikkert jeg ville gjort det uansett.. men synes hvertfall det kan bli litt feil DER… 😀 Ha-ha.

    8. Jeg lar meg sjelden påvirke av hva som er på moten. Har min egen oppfatning av hva slags klær som passer meg, og i perioder kan akkurat DET være veldig vanskelig å få tak i har jeg funnet ut. Så jeg må som regel gå i mange butikker for å finne de klærne som JEG har sett for meg. Som regel er det ganske så tidløse klær i nøytrale farger og med et tidløst snitt. Kresen? Jepp! Og jeg gir totalt blaffen i hva andre syns, så lenge jeg selv liker det 🙂

    9. Det røde Legohuset: Ja, det er det jeg tenker, at mye av det vi KAN få tak i er jo preget av noe mote/trender, så vi følger vel litt moten alle sammen, enten man har DEN eller DEN stilen 😀 Jeg synes også stoffene (må ikke stikke og klø) ,og snitt som jeg synes jeg kler, er det viktigste, for meg 🙂 Men jeg liker også å føle meg fin og LITT ungdommelig i klærne, så titter i vinduer jeg skal jeg gjerne innrømme. Meg liker også å ikke ha ting som ALLE har, så jeg kan også gå for noe litt sært innimellom 🙂 Jeg kunne nok ha tatt en stripete bukse en gang, jeg har en med tegneserier på 😀 Kjøpt på Island. Den elsker jeg. Og vet ingen andre som har den HER til lands 😉 Bare kjøp fine truser du, jeg tror den string-greia er spredd mye høyere opp, for å si det sånn 😀 Jeg orker dem IKKE, men vet mange på min alder som har 😉

    10. Da jeg selv gikk på ungdomsskolen, var det heftige diskusjoner om når man ble for gammel til å bruke stringtruse. Vi hadde en lærer i siste halvdel av 20-årene som brukte det, og det var allmenn enighet om at det var aaaltfor gammelt! Nå nærmer jeg meg med altfor høyt tempo den siste halvdelen av 20-årene selv, men for søren: jeg føler meg IKKE for gammel til å bruke små, snertne truser. :p
      Når det kommer til trender, så er dette sikkert:
      – Du vil ikke få se meg i stripete bukser
      – Ei heller bukser med brokademønster/blomster på
      – Frynsetopper _skjer ikke_
      Jeg tror jeg går mer etter snitt og kvalitet enn mote, men når de snittene jeg liker blir en del av moten, så følger jeg den jo på sett og vis. :p

    11. ladyaugust: Godt svar søs 🙂 <3 Ja, vi skal ikke ha noe politi som bestemmer, hverken den ene eller andre veien. Men kjenner at jeg SELV, føler meg litt som hunt til venstre på tegningen, og orker ikke så mye av DET lenger. Så jeg er mest mitt eget politi. Jeg blåser i hva andre gjør 🙂 Selv om jeg som sagt har smilt litt i skjegget av disse 50-60 år gamle mennene med saggebukser, som starter under knærne, og rumpa bar 😀 Helt klart KLAR for et fargerikt samfunn, det er flott og morsomt 🙂 Stor klem <3

    12. Tøft prosjekt i klassen, DET liker jeg 😀 Jeg synes ikke vi skal være så opptatt av hva vi kan gå i eller ikke, det blir på en måte mote/alders-politi-greie og er i utgangspunktet ikke bedre enn folk som følger moten. Jo flere regler vi setter opp jo likere blir vi. Og hva er forskjellen på en shorts og et kort skjørt? Allerede der har vi laget regler for hva folk bør rette seg etter. Nei jeg sier: ” Det finnes nok normer i samfunnet allerede. Vi trenger forskjellene og fargene og hva som er rett for en er helt feil for en annen. Ha en fiin dag søs <3 klæmme

    13. eljos: Nei, vi prøver vel hver for oss og styre unna det hvi synes er litt FELLER for oss selv 😀 Jeg skal IKKE ha magen bar til sommeren 😀 Ha en fiin dag Eljos 🙂

    14. Hanne: Ja, det er egentlig det jeg mener også, at folk må få velge selv, jeg passer på meg sjøl. Men jeg vil ikke se ut som hun til venstre på tegningen min 😀 Håper du koser deg i sola, med fine og luftige topper og strikketøy i hendene. Jeg er ferdig med veska mi Hanne, og den bli FIIIN, synes jeg hvertfall 🙂 Kommer innlegg senere 🙂

    15. Spennende tema, og merkelige krefter som bestemmer hva som er MOTE!!! Men ja til en viss grad så følger nok de fleste av oss moten. Den moten som vi alle kan gå med. Det helt spesielle, det for de unge, jeg tror faktisk at de godt voksne styrer unna dette. Jeg har ikke sett noen voksne damer gå rundt i fillete dongerishorts midt på vinteren feks……

    16. Hallo!
      Folk må få gå i det de ønsker.
      Det som er viktig for meg er meg sjøl.
      Hva skal jeg gå i, hva som passer min alder osv.
      Det er ikke lett for ei som har gått fra str. 54 til 42.
      Trenger proff.hjelp egentlig..
      Ha en fin dag.

    17. inneuteferdig: Ja, de var veldig tøffe 🙂 og vi har snakket om det etterpå når de ble voksne 🙂 Ja, som jeg sa til Amoratis over her så er det ikke alt som passer 16-åringene noe bedre, men vi lar oss ta LITT av alderen. Så deilig å ha funnet sin egen butikk da 🙂 Jeg liker også godt kjoler, spesielt om sommeren men også vinter. Da bare litt tjukkere 🙂 Ha en fin dag Vanja 🙂 <3 Klem

    18. Amorartis ~ Tegning og skole: Neida, det er ikke alltid det ser så mye bedre ut med 16-åringer som gjør det heller 😀 Som sagt, jeg liker også å se fin ut,og følger nok moten litt, en sånn mellomting av alt, litt som er komortabelt fordi jeg orker ikke ting som stikker og klør, litt som jeg synes er fint pga farger og former som kler meg,og NOE fordi jeg sikkert har sett det et sted før og tenkte det passset “min stil” Liker ikke å se HELT vanlig ut alltid 🙂 Ha en fin dag du også 🙂

    19. Mote….
      Ja hvem har ikke hatt krepptoppen, de vide gode snekkerbuksene. Husker 80 tallet med gru enda jeg. Bluser med høye skuldre…
      Jeg er glad for at etter fylte 28 så fant jeg en butikk som appelerte til meg med noen merker. Jeg trives veldig godt i kjoler, og synes det er trist at jeg har satt bånd på meg selv. Ikke alt passer seg liksom.
      Samtidig hvem bestemmer det? Jeg kan ha like flott figur i den kjolen som ei på 20, og alikevell endrer jeg på den.
      S¨at vi lar oss påvirke er det ingen tvil om.
      Knall tøff klasse du hadde. Slikt liker jeg.

    20. Lisbeth Pedersen: Ja, det akkurat det jeg tenker på også. Folk kan gå i det de vil, skal ikke nekte dem jeg 😀 Men man må få smile litt i skjegget hvis det er noe VELDIG rart 😀 Men nærmere 60 med sagge-bukser til under knærne f eks 😉 Og selv vil jeg hvertfall ikke se ut som hun på tegningen min, som TROR hun ser anderledes ut ;-D Ha en strålende dag du også 🙂

    21. Jeg kan si en ting, og det er at moten som er nå om dagen følger jeg IKKE. Gjennomsiktige skjorter og store taggete smykker er ikke helt min greie, men jeg kjøper jo så klart nymotens klær som jeg syns de er pene og de passer meg, så det går litt opp og ned. 🙂
      Men det er helt klart at man bør kle seg litt etter alder. Viktig å la unger ha sin mote og eldre sin. Man må jo få gå med det man vil så klart, men jeg blir litt bekymret om 60 åringer går rundt med navelpiercing og minikjørt. Ikke at det er så veldig smakfullt at 16 åringer gjør det heller…
      Ha en fin dag!

    22. Folk kan gå med det de vil. Men jeg mener det er forskjell på klær til fjortiser og voksne. Jeg kunne aldri gått med korte topper og bar mage. Og på kjoler er jeg bevist på at de ikke blir for mini, eller for kort. Eks jeg var i en stor dag, der kom en voksen dame og viste stolt fram sin nye kjole, rett etterpå kom en 16 år gammel jente i samme kjole 🙂
      Ønsker deg en strålende dag

    23. kommensalisma: Barne-tv heks var et utrolig herlig uttrykk 😀 Det skal jeg ta med meg videre i livet. Ja, jeg vil også gjerne se litt ungdommelig ut, og er livredd for å bli et LÆRERTRYNE… ha-ha, det er mitt uttrykk. Men jeg bare ser jeg må passe meg for ungdomsfella også, spesielt jeg som er lærer 😉 Men barne-tv-heks håret skal jeg også vokte meg for 😀

    24. Bente og Lars O: Jeg er helt enig med deg egrntlig 🙂 folk får gå med hva de vil, og om det ikke er helt passende, så får de passe på det eller IKKE passe på det selv 😉 Det er mer en sånn følelse jeg har overfor meg selv at NÅ blir det bare littpatetisk Frodith, dette har du blitt for gammel til 😉 Jeg liker jo også best bare tightsen og den lange gensereren, men bruker det mest inne, hjemme. Så herlig den butikken høres ut, det er folk med god service det, og personlig preg 🙂 Ha en flott dag i regnet Bente 🙂 klem <3

    25. Jeg er litt opptatt av “Act your age”.. og delvis “Look your age”. Jeg blir litt satt ut når førtisser oppfører seg som om de er 20, og det blir litt patetisk når de forsøker å tviholde på de yngre årene utseendemessig.
      Jeg mener faktisk det … men i det ligger ikke at “man skal bli grå og kjedelig når man blir 40” – langt i fra.. Bare vær litt bevisst på hva som KLER en voksen dame av snitt og stil.. det er ikke like stilig med bar mage osv lenger 😉
      Samme gjelder hår og sminke osv:
      Man kan være sveisen på håret.. farge og klippe det stilig…men langt blafrende hår blir veldig ofte litt “barne TV-heks” istedet for søtt og feminint når man er 40, hehe.

    26. Jeg mener folk må gå i det de ønsker. Moro med mangfold 🙂 Synes jo ikke alle kler alt eller at alt er passende, men dette får dem passe på selv. Jeg er så lite glad i klær og moter at jeg har mer enn nok med mitt eget 😀
      Selv er jeg jo skrekkelig kjedelig. Hvis jeg kunne løpe rundt i jeans og T-skjorte alltid, hadde jeg vært lykkelig. Eller enda bedre i tights og en litt diger genser/tunika. Det hander ikke om mote, men om comfort.
      Når jeg skal ha noe ekstra pent går jeg til en butikk i byen her med ærlige fine folk som sier. Jaså skal du har klær til det du. Gå i prøverommet og kle av deg så skal vi lempe inn det som passer 😀 Fantastiske “Jentene på hjørnet”! Disse damene er verd sin vekt i gull! De vet hva jeg ikke liker og vips så setter de sammen ting som er passe til meg og min alder 🙂 Uten dem er jeg hjelpeløs!
      Hurra for alle de menneskene som finner sin egen stil og være fine og morsomme og lekre i klærne hver dag! De er flinke de!
      Ha en fin dag frodith

    27. Helge: Ja, shorts må man ha når det er varmt, ung som gammel synes jeg. Det er noe med temperaturen liksom 🙂 Og kjoler gjerne, av samme grunn. Bare ikke FOR korte 😀 Ha en fin dag 🙂

    28. Det er bare blitt slik at de unge blir påvirket av reklamen og dermed moten. Men desto eldre man blir jo mere forandrer man seg i klesveien. Men jeg syns at det er helt herlig når eldre folk går i shorts om sommern, det er kanskje ikke så vanlig.For min del er jeg ikke så opptatt av mote, satser heller på mere klær jeg liker og er behagelig og gå med, tenker ofte mønster og farge men ikke mote. Men at klær skaper folk er sant, og man kan til en viss grad se hva den enkelte jobber med mht klesvalg. Ha en fin dag.

    29. Min matgale verden: Ha-ha, ja du så den 😉 med de for korte toppene 😀 Egner seg hvertfall ikke til mitt navlemoråde, og tror jeg både ser patetisk og “hysterisk” om jeg prøver på DEN varianten 😉 Ha en fin dag med EGEN stil 🙂

    30. Så tøft å sette i gang et sånt prosjekt på skolen da. Og tøffe jenter som turde. Ja, enda så unik og spesiell man tror man er, så kjøper man jo klær i butikken, som er moderne… Men litt gamle vintage klær gjør at jeg føler at jeg har LITT egen stil. Men den forandrer seg jo den og. Jeg liker å mikse oog matche, og har for tiden ofte på meg min far`s gamle skistrømper. Men noen ting kan man ikke gå med, som altfor korte skjørt og topper over navlen:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg