Smaken av rabarbra med sukker på…

Jeg er litt i retrohjørnet i dag.. Atlså litt tilbake i tid…Ikke til gammel mote, eller design på møbler eller noe sånt… nei mer generelt.. Bare er litt retro… Sitter her og mimrer for meg selv altså.. For innimellom får jeg øyeblikk hvor jeg nesten kjenner smaken og lukten av barndom, pga et bilde jeg har sett eller noe annet som setter tankespinnet i gang… For meg er oppvekstårene, og spesielt sommeren: hestehov i grøftekantene, små bord ved innkjørselen hvor vi solgte saft… Det er smaken av rabarbra som vi dyppet i sukker… det er markjordbær som vi stakk på strå fordi vi hadde lært at det var lurt, når vi syklet med bagasjen full av badetøy på vei til standa… Barndommen er lukten av mamma som stekte  vafler, og duften seg ut det åpne kjøkkenvinduet.. Barndommen er  min venninne og meg som gjemte oss i en stor pappeske midt på plenen, som selvfølgelig ingen forsto sto der fordi vi gjemte oss inni.. Barndommen er  min venninne og meg som flakset og fløy fra det lille garasjetaket, i håp om å klare å få til å fly som Super-Langbein.. Det er da vi hadde  sirkus i samme garasjen, hvor hele nabolaget satt på stoler og kasser og så på vår underholdning.. Mine barndom består også av minnene om mamma, pappa og meg, som “kledde oss ut”  hele gjengen for å kjøre å hente søsteren min på sin første jobb den gang hun var 15.

(google)

 Men barndommen er også lukten av lungemos… eller semulepudding… for det var sånn man spiste da jeg var liten………. Å vokse opp på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, betydde serier som ” Pompel og Pilt”, “Colargol” og “Brogeen og den magiske melodien” på tv.. Det betydde trange ishockey-skøyter som man hadde arvet av søster OG storebror… og det betydde gymsaler på barneskolen full av svettelukt og brunostskiver liggende i hjørnene.. Jeg gikk i dag gjennom et område som fikk meg til å tenke på mormors potetkjeller, for hun hadde et bittelite sveitser-hus, med egen potetkjeller nede og bringebærbusker i hagen.. Å vokse opp på en bygd utenfor Oslo på 70-tallet betydde også å få være med ut å leke mørkegjemsel med DE STORE, når skumringen kom, med lommelykter og hånden til en av de eldre å holde i ….For meg er det stort sett deilig å sitte sånn og mimre, og jeg er veldig takknemmelig for det . At jeg hadde en god oppvekst, med trygge rammer, og mye kjærlighet rundt meg. Jeg VET at det har gjort meg til den jeg er i dag.


“Brogeen og den magiske melodien”   (google)

 

Har du noen minner fra barndommen, som er spesielt fine eller morsomme å tenke tilbake på?

38 kommentarer
    1. And amen to that 🙂 Kjente meg masse igjen i det det ja. Sukk markjordbær, deet hadde jeg nesten glemt, men husker jo vi tredde de på strå. Husker varme somre, og at vi dusjet i hageslanger hos hverandre, hvis vi ikke var på stranden. Lykke med alt vannet. Det var sikkert ganske så iskaldt, og ikke noe vi hadde klart mere enn 2 sekunder i dag Husker og vi hadde syltetøyglass med litt grass i bunnen og vi fanget vepser..he he..O lykkelige barndom sier jeg 🙂

    2. Lithanna: Ja, man blir veldig sånn at man får lyst på rabarbra og markjordbær. Mye gode lukter og smaker som trigger minnene mine, eller bilder av kjente ting. I helgen har det vært lukten av potetkjeller et sted jeg gikk forbi, og bilder av rabarbra, som satte det hele i gang 🙂 Jeg har lyst på rabarbragrøt… det laget mamma da vi var små 🙂

    3. Nehi, har litt av de samme faktisk. Rabarbra med sukker på. Bær på strå. <3
      Ah, gode gamle tider da slikt gikk ann 😉
      Lurer på om farmor og farfar har rabarbrabusker i hagen enda...?

    4. eljos: Skal ta en titt hos deg senere 🙂 Det er godt å mimre sånn innimellom, hvis man har gode minner hvertfall 🙂 og det har jeg. Mye lukter og smaker som kan trigge spesielle minner synes jeg. Jeg har ikke bilder av mye, men inni hodet er det en del 🙂

    5. Minner ja, det skal vi ta vare på. Jeg har skrevet ned litt, i bloggen min, og lagt det under kategori Gamle dager. Nå surrer det oppi hodet mitt minner fra 70-tallet, da ungene mine vokste opp!! de gleder seg til historien/historiene kommer ned i bloggformatet, med bilder. Jeg må bare surre litt mer først, og finne fram og scanne bildene……..

    6. inneuteferdig: Ååå, det hørtes kjempekos ut 🙂 Ja, vi var mye UTE 🙂 hele tida nesten 😀 Og det var mye bær 🙂 og bading 🙂 Ha en fin dag 🙂

    7. Ja det er mange du.
      Kjøreturene oppover til Lavangen, for å være ilag med våre slektninger. Kunne bade i elven der og kose oss. hoppet i høyet og gjorde alt mulig på og rundt den gården.
      Hjemme reiste vi mye ut og plukket bær, samlet de sammen og mamma laget saft og syltetøy. matpakker med da vi var borte hele dagen.
      Vi hadde hunder, og vi luftet de hver dag, mye løping nede på stranden. Det var fritt, varmt og deilig. Fjellet bak jeg kunne løpe opp i. Alt var lagt til rette for å være mest mulig ute.
      Det var en tid med mye frihet under ansvar.:)

    8. ladyaugust: Ja, godteboksene var ikke trygge, men vi skulle egentlig bare få lørdager.. men vi snek litt… 😀 more n til venninnen min var tannlege 😀

    9. Wow, jeg hadde blitt bestiss med pappsen din med en gang jeg 😀 haha Pappa dreiv butikk han og godishyllene var aldri trygge med meg i nærheten, heldigvis hadde han slikt kort som jeg kunne skrive opp på det jeg vill ha :DDDD

    10. Nemi Rebella: Ja, vi må sette pris på det vi som har hatt det fint. Høres herlig ut dine minner. Koselig å høre om dem. Vi var også på slang, EN gang, 😀 og da ble vi tatt også 😉 moro med 5 kronen som betydde hele verden, masse godt eller et flott viskelær. Det er mye lukter som vekker minner for meg 🙂 Ha en nydelig dag Rebellen 😉 Stor klem <3

    11. muumimamma: Nei, hvis du går inn på you tube, og hører på melodien, så kanskje det setter i gang noe.. veldig sår og rar stemning i den serien.. pga melodien tror jeg..

    12. kommensalisma: Jeg er jo vokst opp på BØGDA jeg også, så selv om ingen egen gård, var vi med på pottet-plukking for en femmer om dagen vi også. Vi var små, og plukket ikke særlig mye 😀 vi laget også sjokoklin 😀 kakao, smør, melis og vanilje holdt i massevis. Egentlig er det jo nesten sjokoladekakefyll. Nam-nam 🙂 <3 Vi holdt på i åkrene rundt hjemme, raspet av havre og spiste... mye minner, gode 🙂

    13. Ja når jeg googler, finner jeg dette:
      Brogeen og den magiske melodien (originaltittel: Brogeen Follows the Magic Tune) er en irsk dukkefilmserie på 12 episoder fra 1969. Serien var basert på Patricia Lynchs barnebok Brogeen Follows the Magic Tune fra 1952. Serien ble sendt i NRK Barne-TV høsten 1970, og i reprise i 1972 og 1979.
      Men jeg husker det ikke

    14. Åhh, så herlig <3
      De av oss som har hatt en god barndom må ihvertfall være flinke til og sette pris på den... <3 Jeg husker forskjellige episoder, bla en søndagstur i bilen og pappa hadde med fiskestanga. Jeg og broren min fikk gå inn på butikken med hver vår 5-kroning for og kjøpe godis, og jeg kom ut med et viskelær fordi det lukta så godt ^_^ Jeg husker sommernetter der vi sneik oss ut av vinduet og ræsa rundt i bygda som skikkelige badass´ på epleslang hos rektor... Rektor er faktisk mamman til Hanne 😀

    15. muumimamma: Nei, tror det var Nrk. Den var ganske MØRK som all barne tv. Det vsr en hest med, som het Vriompeis, og en Førstebetjent Keller.. det var kanskje bare EN episode. Men den var flere ganger på tv 😀

    16. Bestemor og Bestefar! <3
      Bestemor laget knekk til oss, og "sjokokuler" (en eller annen kakao/smør/havegryn-greie).. og "sjoko-klin" .. aner ikke hva det var, men jeg ba om det hele tiden. Rabarbara med sukker og Eggedosis.. mmmm
      Jeg er vokst opp på gård, og besteforeldrene mine bodde også der.. våronn, slåttonn, hersing, pottitter, pottittkjeller, nyvasket tøy i vinden, hytter og huler i halmen.. nei nå ble jeg nostalgisk her gitt 😉
      Klem til deg!

    17. Jeg husker de tvseriene, Men brogeen og den magiske melodien klarer jeg ikke å huske. Ikke min mann heller. Når var den? Vi husker romlingane, lekestue, baltazar, Pernille og mr nelson og masse annet, men ikke den. Gikk den på svensk tv kanskje?

    18. muumimamma: Ja, bilferier var tingen 🙂 Vi hadde ogdå mange av dem. Jeg kastet opp nesten hele tida.. men huskrr luftmadrasser og badminton på campingplassen. Vi lå hele familien i telt 😀

    19. Jeg husker bilferier med combicamp i Sverige. Mine to søstre lå i “hengekøye” over mor og far, og jeg lå på gulvet på luftmadrass. En gang hadde det regnet så mye om natta at jeg fløt rundt på madrassen da jeg våknet, og vi måtte henge alt til tørk i et døgn før vi kunne reise videre. Og lukten av røde pølser (som jeg ikke liker) får meg enda til å bli kvalm når jeg tenker på det.

    20. mamma ja, hun vet ikke om det den dag i dag, hadde ei som bodde hjemme hos oss og vaska hus og rydda og lagde mat, haha. Kos deg på tur 😀 Klæmmeflat-right-bækk <3

    21. Helge: Ja, det med å telle biler gjorde vi også, satt langs E6 som gikk gjennom bygda jeg bodde i… Telt røde biler f eks. og den som fikk flest, VANT 🙂 Moro med sykkelløpet da, ja man husker det godt når man i tillegg vant 🙂 Vi drev også med sånn som kappe land, kastte på stikka, cowboy og indianer osv. Som du sier, man hadde mye fantasi og fant på selv, det sitter godt igjen som gode minner for meg 🙂 Ha en fantastisk dag 🙂

    22. Ja det er mange minner, en sommer telte jeg og en kompis utenlandske biler som kjørte på E18 iløpet av et kvarter, aner ikke hvorfor men husker det godt, Et annet minne var et sykkelløp vi hadde i nabolaget. Vi var sikkert 12 stk som starta, vi sykla en runde rundt inabolaget 4 ganger. Og jeg vant, det er kanskje derfor jeg husker det så godt. Slo en som senere skulle bli flere ganger norgesmestre ien gren innen bilsport. Det er mange minner fra barndommen, potetpelling, gjemsel, klespoker osv..den gang måtte man finne på noe selv. Ha en fin dag.

    23. ladyaugust: Herlig å høre om dine barndommen din også,ja det er mye lukter og smaker, og tull med søsken som var eldre 🙂 Brunost på varmtvannstanken :-Dha-ha, tenker mamma var glad;-) Ha en nydelig dag, gå løs på edderkoppene med forrakt, ta med våpen og hold ut 😀 Jeg skal til søsteren min en snartur, i dag SKAL vi bestille tur… håper jeg 😀 Klemmeflat <3

    24. Såå herlig 😀 Barndommen var en diger hytte under spisebordet med kakkao og eventyrbøker og bamse og å lage dekorasjoner med mamma og tegne plakater med pappa. Barnodommen var å lage karameller med min storebror og gleden når vi lagde vår første konfyr, dvs en dunk med varmtvan som vi smelta brunosten oppå 😀 Ha en riktig så fin dag, her synger fuglene og det blir en herlig dag selv om jeg skal i edderkoppkjeller’n 😀 Klæmme <3

    25. Hanne: Ja, ikke sant, det er mye minner knyttet til butikken til pappa hos meg også, med farmor i annenetasjen, mye lukter og lyder som sitter godt 🙂 Ha en fin søndag Hanne 🙂 I dag har jeg sydd blomster på den turkise veska .-) Det er skikkelige vårvesker 🙂

    26. Bente og Lars O: Ja, deilig med sånne minner 🙂 fint med besteforeldre som har betydd mye også 🙂 Og jeg kjenner lukten innimellom , de dukker opp helt plutselig 🙂 Jeg har kontakt med hun venninna mi ennå ja 🙂 Vi hadde et opphold på 10 år,fra 25- 35 hvor vi ikke så hverandre eller hadde kontakt, bare var veldig forskjellige en periode, men så har vi hatt mer kontakt igjen de siste 10 årene 🙂 Koselig. Men vi har ikke snakket så mye om barndommen merkelig nok 😀 Tror jeg må minne henne på noen av disse greiene 🙂 Ha en flott dag <3

    27. Har så mange, men sol, varm vind gjennom loftsvinduet og lukten av stekt egg, mennesker som pratet nede på butikken, og skrubbsår på knea som svei..
      Ha en fin søndag!

    28. Dette var koselig lesning til morgenkaffen (nr 2) Det er en lykkelig barndom du har beskrevet. Holder du kontakten med pappeske-, flyver- og sirkusvenninnen?
      Satt her og grua meg litt til å felle av og motere genseren.. Ugh, da må jo delene passe sammen 😛
      Barndomsminne som først kom til meg er Moræ (farmor) mellom bærbuskene. Hun var så viktig og er enda så viktig. Hadde en liten skog nederst i den store hagen på gården av bare bærtrær. Det var sylting, safting og gelelaging. Den damen hadde tid til å høre på alt jeg hadde å fortelle og fikk meg til å føle meg viktig.. Hun var en fantastisk dame!
      Gode minner!!!

    29. Min matgale verden: Lefser er også en barndomsting ja, mamma stekte dem aldri, men vi kjøpte og hadde med kanel og sukker… kjener smaken.. de skulle fuktes i vann først 🙂 Ha en fin dag 🙂

    30. Sånne herlige minner. Jeg husker min mor sto på kjøkkenet og stekte lefser en dag jeg kom fra skolen, mørlefser…og juleferien var akkurat startet. Godt minne. Ha en minnerik søndag Frodith:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg