Hvilken vei skal man gå? Hvor skal man hen…? Hvilke sko skal man gå i ?

Mitt inntrykk er at mange, faktisk helt fra det sekundet de kan uttrykke seg,  VET hva de skal bli… Altså hvor veien videre skal gå, og hvilke sko man skal fylle.  De spretter ut, sønn av en baker, datter av en frisør eller lege… De vokser  til, og fra det øyeblikket de har ordet i sin munn, så VET de hva de er ment til å skulle gjøre resten av livet.. Noe kommer kanskje naturlig:  far er lege, sønnen eller datteren vil også bli det… Man er vokst opp med samtalene om temaet, og det føles trrygt og greit å bli noe man ser har fungert i DEN familien..  Familien har GÅRD, det er naturlig at noen av barna TAR OVER… Og sånn formes en del mennesker, fra de tøfler rundt i små barnestøvler, til å vite at disse støvlene skal traske på jordet her resten av livet… Eller at disse føttene er ment å tråkke i sykehuskorridorer…. Eller stå bak en frisørstol..

Andre igjen har drømmer som ikke i hele tatt henger sammen med sine foreldres,sine venners eller det som mijøet  ellers forventer.. Noen føler beina trippe, og at ballettskoene er de som må være mest egnet for dem.. Noen kjenner at veien blir tung å gå, med vernesko, om man ikke ønsker dette ekstra mye selv.. Og noen vet slett ikke i det hele tatt hvilke sko man bør velge,  hvilken vei man bør ta og hvilken sko som vil passe best..

Jeg tror ikke jeg hadde noen klare ønsker som jentunge, på AKKURAT hva jeg skulle bli. Noen i klassen var klare på det, det var brannmann, politimann, lege osv. Om de BLE dette vet jeg ikke, men de hadde noen klare formeninger om dette hvertfall på et tidlig tidspunkt.. Jeg hadde bare et klart bilde litt opp igjennom, at jeg kunne underholde.. Folk lo litt, når jeg parodierte kjente folk eller annet. Og jeg hadde et ønske etterhvert om å bli skuespiller.. Om å la føttene spinne rundt på en scene.. Nå ble jeg ikke DET, ikke ENNÅ i hvertfall…. Og noe av grunnen er kanskje at jeg ikke var god nok, men også at jeg ikke ville det mye NOK. Var litt for preget av jeg synes det var LITT for skummelt på mange måter.. FOR mange sommerfugler… FOR ofte… Så jeg ble noe annet, lærer for døve,  og JESS hvor glad jeg er for det!! Det er det riktigste valget jeg har gjort noen gang! Selv om det kanskje nesten var litt tilfeldig også… men sånn kan det gå også 🙂

Og HVEM sier at man er FERDIG med å BLI, når man har rundet 46 😉 Jeg mener at livet er der, helt til man er ferdig… Og man slutter da ikke å bli… Man kan endre seg, endre yrkesvalg, endre vei, endre sko…. HELE LIVET… Til man blir sliten i føttene og ikke orker tråkke rundt mer..

 

 

Har du BLITT det du tenkte da du var liten? Eller ble/ blir du noe HELT annet?

Har du VALGT hva du skal bli for resten av livet? 

48 kommentarer
    1. sissel: Ja, ikke sant 🙂 Man BLIR aldri FERDIG mener jeg.. Kan endre seg hele livet det 🙂 Brodering og bunader høres herlig ut 🙂

    2. Godt tema,slev har jeg ennå ikke funnet ut hva jeg skal bli,tar ting som det passer meg og akkurat nå tenker jeg og bruke hendene mine og gjenoppta brodering av bunader,

    3. Det var ett stk krapyl, som pusta meg i nakken og ville ‘noe’, så jeg glemte noe viktig :-))) Jeg gleder meg til du skal åpne kafe, så spennende planer, da kommer jeg innom både da og da 😀
      Una<3

    4. I kveld kommer en venninne på besøk og i morgen skal ungene og jeg til svigers å spise middag 🙂 Kjenner jeg svigermor rett blir det en 3-retters, hun er en god gammel husmor hun vettu, det er og har vært hennes yrke i livet 😀 Håper du kan sitte med beina høyt i morgen og nikose deg 🙂 Stor klem tilbake <3

    5. Unni: Det spiller ingen rolle om du kommer sent Una, du er ikke de andre vet du, like spennende å høre om DEG, selv om det likner på andre sitt. Vi har jo liknende tanker alle sammen litt innimellom , men spennende å høre din vinkling likevel 🙂 Bare kom når du vil, jeg leser DITT svar, og det på sin egen måte uansett 🙂 Så bra du fikk unna mye idag, så du kan slappe av og kose deg uten stresstanker.. Jeg har hatt max lån , i mange år… Og det er bare bittelitt mindre enda jeg nå har betalt på det i 15 år, blæh… Jeg ville ALDRI tolket en rettsak, fordi jeg hadde synes det hadde vært for vanskelig. Og veldig ofte etterhvert NÅ, har folk begynt å spesialisere seg innenfor LITT retninger.. dvs at folk som har tolket rettsaker gjerne gjør det igjen, nettopp pga dette med terminologien, og fordi det blir så FATALT hvis det skjer noe feil.. Men jeg KAN i utgangspunktet gjøre det. Jeg skrev bare om det som et eksempel fordi det er mange som tenker at det er nesten det samme som å være døvelærer, jeg ville bare gi noen eksempler på at det er REN oversetting det går i og forskejllige arenaer 🙂 Jeg tolket en gang noen timer på ingeniør-studiet 😀 Jeg kan IKKE den terminologien, og var HELT vanskelig i starten, men gikk bedre etterhvert. Men sånn er jo umulig i en rettsak, man MÅ kunne det med en gang. Må være erfaren, og ha GOD forberedelse innen terminologi etc. Helt avgjørende 🙂 Jeg er glad jeg har de to utdannelsene, og kan velge litt 🙂 og så vil jeg starte kafe etterhvert 😉 Mye planer ja 😀 ha-ha. Stor klem fra meg, håper du skal kose deg mye i morgen <3

    6. Hei på FREDDAN din 😀 Egentlig så har alle skrevet ‘noe’ allerede av det jeg hadde i tankene, litt sent ute jeg vettu 🙂 Jeg ER og har BLITT det jeg ønsket, har to utdannelser, fikk begge inn med mors-og farsmelka, hehe, men jeg/vi har allikevel planer for framtida og da håper jeg å få brukt ett av dem. Jeg vet fra før at du også er døvetolk, men nå nevner du f.eks i rettssaker. Det er IKKE lett, av erfaring, terminologien er jo helt forskjellig fra vanlig talemåte. Studielån har jeg heldigvis ikke, jeg jobba ved siden av studiene og vare heldig og fikk bo hjemme hos mama og papa :-)) Sånn måtte vi spanjolunga gjøre, hehe. Klem fra Una <3 som fikk gjort mye på jobb i dag 😀

    7. Nemi Rebella: Ha-ha 😀 ja kanskje litt for nautet da 😉 Jeg er ELENDIG i fysikk, kjemi og alt som lukter av real-fag… Så JEG kunne aldri blitt noe av det der.. Er nok i riktige sko jeg, for å si det sånn 😉

    8. Det er jo sant, he he <3
      Som yrke så hadde det vært helt fantastisk og vært astronaut... Tenk så mye spennede man får oppleve 😀 Jeg elsker vitenskap, ganske mye av den sorten selv om jeg suger kamelballer i fysikk, ha ha... Er kanskje litt vanskelig og bli astronaut uten og kunne sin fysikk, da blir man nok bare et naut xD

    9. Nemi Rebella: Du er kunstner Nemi, fin kunstner 🙂 Og mamma 🙂 Og begge deler er fine ting å være. Ville du vært astronaut nå da?? 😀

    10. Lithanna: Ja, og nå legges jo døveskolene ned ,og alle døve må gå ute i vanlig skoler… og da vil det trengs massevis av ENTEN audopedagoger (som er det jeg er nå på en måte) eller tolker der. Så jeg må kanskje bytte litt snart igjen 🙂 Ja, det er veldgi givende, begge yrkene 🙂 spennende! Blir ikke lei 🙂

    11. Lithanna: Jeg er tegnspråk -tolk i tillegg til å være lærer. Jeg hadde vært lærer for døve barn, undervist og lært meg språket sånn noenlunde underveis. Så tenkte jeg at en utdannelse til i “samme gata” ,men allikevel noe helt annet, kunne være tingen. Så jeg tok to år til, og ble tegnspråk-tolk. Kan tolke på legekontorer, på høyskoler, i rettsaker, på konfirmasjoner…. overalt hvor det trengs å få oversatt noe fra tegnspråk til tale, og fra tale til tegnspråk… Og det er spennende, men jeg føler nok at jeg er FLINKERE som lærer for døve, enn som tolk… Så jeg gikk tilbake til det igjen. Man måtte være så veldig “nøytral” som tolk (man skal bare være som et verktøy) og det var jeg veldig dårlig til… alt for mye meninger osv..

    12. henriettems: Nei, jeg visste heller ikke… Var litt tilfeldig at jeg plutselig tok lærerhøyskolen… og så etterhvert i utdanningen tenkte på at det måtte bli for døve 🙂 Spennende med foto da 🙂 Jeg synes det er herlig å gå å lete etter motiver også, fotograferer mye, men på hobby-basis 🙂

    13. Oj, hva er den andre utdannelsen din ?
      Jeg har verken utdannelse eller studielån…. he he… Har studiekompetanse og ett helt ” ok” karakternivå :p

    14. Lithanna: Ja, jeg er jo nesten litt der selv jeg også, at jeg ikke vet hva jeg skal BLI. Jeg har to utdannelser og jobbet innen begge tingene, men kanskje jeg vil gjøre noe helt annet etterhvert… Jeg har f eks lyst å drive en kafe med tegnspråk-kyndige ansatte 🙂 Du hadde sikkert vært en nydelig veterinær, kan tenke meg du hadde passet fint 🙂 Nei, av og til stopper økonmien mange. JEg har studielån til oppover ørene, fremdeles, enda jeg har betalt på det i 15 år minst!! Blæh!1 <3

    15. Jeg sitter fortsatt der : ” HVa skal jeg bli da ” ? Ultimate drømmen er skuespiller. Eller mer realitsisk sett Vetrinær eller jobbe med dyr.
      Men jeg har ikke utdannelse eller gode nok karakterer til å studere videre. Ikke økonomien heller.
      Så innser at jeg har gått i Pappas sko. .. Vekter … 😉
      Når jeg var liten ville jeg bli alt fra Politi til annleggsgartner :p

    16. Siv: Ja, jeg kjenner meg igjeni deg skjønner du Siv, sånn som jeg har vært oppigjennom 🙂 Moro 🙂 Det viktigste er og trives, samme hva man gjør eller blir 🙂

    17. Lisbeth Pedersen: Morsomt å høre at du gjorde også litt som meg 🙂 endret litt for ikke lenge siden. Jeg tok tolkeutdanninga i 1999-2001, og da var jeg allerede lærer i bunnen. Og nå jobber jeg som llærer igjen, men greit å ha tolkeutdanningen, jeg har hatt bruk for den i læreryrket etterpå også jeg 🙂 og jeg kan alltids tolke litt innimellom hvis jeg får lyst 🙂 Ha en strålende dag Lisbeth 🙂

    18. Amorartis ~ Tegning og diverse: Ja, jeg føler at hvis man er FERDIG nå, da slutter jeg liksom å utvikle meg, jeg vil fortsette å ta kurs, kanskje HELT endre på ting etterhvert hvis jeg ser at det er lurt, og deilig å fortsette å lære nye ting. Man kan bli noe for en stund, og så være det en stund, og lenge hvis man vil, men man KAN hele tiden endre, og gjøre nye valg 🙂 Et liv bør kunne fylles igjen og igjen 🙂

    19. Ja, mange vet. Også er det oss som ikke vet. Jeg føler at jeg og du er ganske like på mange områder! Jeg ville også underholde ei stund, men tror ikke jeg heller har NOK lyst. Jeg skal bli noe jeg trives med, akkurat som du 😀

    20. Så rett 🙂 og bra du er fornøyd med dine valg.
      Man kan alltid bytte yrke. Etter å ha jobbet i samme yrke siden ungdomsskolen, så satt jeg meg på skolebenken 2003 og tok ny utdannelse.
      Alt er mulig, Livet blir til mens vi går.
      Ønsker deg en strålende dag

    21. Jeg utdanner meg til det jeg ville bli da jeg var liten, altså “kunstner”, men har ombestemt meg det siste året. Jeg vil fortsatt fullføre det jeg går på, men kommer nok til å finne på noe annet morsomt etter det og kanskje heller komme tilbake til det kreative når jeg vet litt mer hva jeg vil, for akkurat nå er jeg på et stadie hvor jeg vil gjøre ALT. Da passer det seg ikke å ta en avgjørelse som kan avgjøre hvordan resten av livet mitt blir. 😛
      Oppmuntrende å høre at du aldri blir ferdig med å bli noe. ^^ Og bra du er fornøyd med valgene du tok, håper det går den veien for meg også. :))

    22. inneuteferdig: Ja, rart hvordan det blir, hvis du ikke likte matte, og faktisk ble noe med det 😀 Jeg var fryktlig sjenert og redd for folk da jeg var liten, 2 år ca, men endte opp med å bli et yrke hvor jeg sitter foran folk og blir glodd på hele dagen 😀 Så ting endrer seg, Og du er jo snekker NÅ, hjemme 🙂 Ha en nydelig dag Vanja <3

    23. Blunck: Det høres jo spenende ut det, å prøve masse forskjellig. Og være liltt rastløs, og prøve nytt, tror ikke det er dumt. Og kanskje etterhvert finner man ut noe man trives bedre med, og kanskje vil man bare fortsette å BLI noe, og ta nye utdannelser 🙂 Eller bare VÆRE, det er det viktigste i det store og hele. Være her og nå, og trives med det 🙂 Ha en flott dag i sola 🙂 Stor klem <3

    24. Vi har vel fulgt litt i hverandres fotspor, vi to 🙂 Nyt solskinnsdagen 🙂 I morgen er det MAI! 🙂

    25. Jeg skulle ønske at jeg hadde slike planer da jeg var ung. Drømte om å bli flyvertinne av alle ting. Kom til og med inn på skolen, men det passet ikke. Jeg jobbet da for min far i vår familiebedrift, og det ble handelskolen istedet.
      Markedsføring….
      Jeg har ikke brukt mye av det opp igjenom, men i jobbsammenhenger har jeg kommet frem til at jeg er en naturlig ledertype, Aldri redd for en utfordring, og det er kjekt å få tallene til å bli riktig farge på bunnlinjen.
      Jeg som ikke kunne fordra matte i timene, bruker det idag til alle mulig utregninger. Alt som har med interiør å gjøre og ikke minst bygging. Det er meg.
      Jeg skulle gått snekrelinjen den gangen….

    26. Husker det var grusomt, følte press siste år på ungdomsskolen, det føltes som om alle visste hva de ville bli. Jeg ante ikke en gang hvilken linje jeg skulle velge på Videregående skole! I dag har jeg tatt flere forskjellige utdannelser (alle sammen som voksen). Men jeg vet likevel ikke hva jeg vil bli når jeg blir “stor” 😉 nå har jeg en alvorlig kronisk sykdom, som det ikke finnes behandling for, så jeg kan ikke jobbe så veldig mye. Men drømmer om en behandling som virker, da vil jeg jobbe masse igjen. Og kanskje med noe helt nytt også 🙂 jeg prøvde meg som tenåring i fars yrke som håntverker (murer) og litt som mor (søm) men ingenting av de passet meg. Jeg er nok en rastløs sjel, av de som aldri ville klart å være i samme stilling i mange år 🙂

    27. Hanne: Eller vi rett og slett bare ER, det er jo det deiligste 😀 Og ikke skulle BLI noe hele tiden, men VÆRE… akkurat her og nå…Veldig filosofiske hjørnet her i dag 🙂 Glad du er du hvertfall Hanne 🙂 Den jobben gjør du fint 🙂 klem <3

    28. God morgen. Vet du,jeg har blitt meg, og ingen andre, hehehe.
      Fra spøk til revolver, tror ikke jeg ble det jeg ønska, hadde drømmer om.
      Men har da to utdannelse, som jeg nesten ikke bruker.
      Du vet ei sjel som min, har ikke tid til å være noe…

    29. Bente og Lars O: Ja, ikke sant, det viktigste er at man har det godt der man er. Med det man gjør 🙂 Og er man ikke fornøyd så kan man endre ting hele livet. Jeg er ikke ferdig 🙂 Kanskje jeg kan gjøre noe helt annet snart hvis jeg vil. Ja, det lyser av deg, at du har det fint 🙂 Stor klem til fiiineste Bente <3

    30. Engla: Ja, kan godt tenke meg ungdommen i dag vil skifte mye 🙂 Jeg begynte nemlig JEG å skifte litt allerede etter 5 år som lærer for døve. Tenkte jeg synes jeg allerede da trengte litt forandring. Tok tolkeutdannelse i tillegg. Jobbet et år med det fulltid, men fant ut at jeg trivdes mye bedre som lærer. Siden den gang har jeg stortrivdes som lærer for døve 🙂 mentror det er sunt både for en selv og for de rundt en å ta noen avbrekk, lære noe nytt 🙂 Ha en flott dag Engla <3 Stor klem <3

    31. Så bra du er fornøyd med valgene dine 🙂
      Jeg ble barnepleier og jeg viste jeg ville jobbe med barn, men det er jo ikke det jeg jobber som i dag. Synes jeg har et veldig godt liv nå uten at jeg jobber som barnepleier
      Ha en finfin dag frodith <3

    32. Så bra tema!
      Jeg har vært mye forskjellig, men vet enda ikke hva jeg skal bli, eller om jeg bare skal være 🙂
      Sies det ikke at ungdommen som vokser opp nå kommer til å skifte yrke opp til seks ganger i løpet av livet…?
      Tenk på alle som går rundt og sier at de er lei jobben sin helt fra de er 30, men fortsatt jobber der og fortsatt klager da de er 60…
      Tror ikke at man skal være så redd for å prøve noe nytt jeg.
      Det kan være både sundt og berikende uasett alder 🙂
      Ønsker deg en aldeles nydelig dag!
      Klem fra Engla

    33. Helge: Ja, det er mye man ikke kan forutse, så man får gjøre så godt man kan, og bli den beste utgaven av seg srlv som man kan 🙂 Og som du også sier, det er aldri for sent å endre, bli noe nytt 🙂 vi fortdetter jo med drt hele livet, slik jeg ser det. Utvikle oss 🙂 Ha en fin dag du også 🙂

    34. Det er vel få som opplever at alt går på skinner her i livet. Det kan være feil veivalg og mange skjær i sjøen som resulterer i at man havner på feil hylle.Det er så mange valgmuligheter idag, mange flere enn da jeg gikk på skolen. Men det er aldri for sent og forandre sin egen livsituasjon. Hva jeg skal resten av livet? Være et godt medmenneske og gjøre noe som kan glede andre. Men kanskje litt planlegging må til. Men det er nok av de som har det verre her i livet enn hva jeg har. Og det er lite som skal til for at livet tar en brå endring f.eks ulykker. Ha en fin dag.

    35. Min matgale verden: Ja, da ble du det litt 🙂 Og enda var du ikke ferdig.. Og du driver fremdeles og BLIR. Kanskje blir du skuespiller, du er jo på god vei hvertfall 🙂 Ha en flott fredag 2 😉

    36. Så riktig så riktig. Vi kan fremdeles bli, og det er deilig. Jeg tegnet, når vi skulle tegne et yrke vi likte, en dame som støvsuget i stuen, en Husmor. Og det ble jeg faktisk, for jeg var hjemme med guttene i 7-8 år:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg