Med sommeren i sikte…

Hva tenker du nå, når det lakker og lir mot sommer? Mangler du ideer om steder å besøke og å reise på ferie? Jeg har ikke alltid reist så langt, av og til har vi bare vært i Norge. Og det er så mye herlig her i Norge å besøke også… Jeg har vært noen turer i fjellet etterhvert, men et sted har jeg vært igjen og igjen,fordi det føles som en bragd å klare å gjennomføre den turen. Det er turen over Beseggen, som ligger i Jotunheimen. Man kan reise med buss eller bil til Gjendesheim turisthytte, og ligge over der… Så går man turen over Beseggen derifra f eks, og ender opp ved Memurubu, hvor man tar turen tilbake til Gjendeshem med båt på Gjende(vannet som ligger der).. Turen over Besesggen gjør man på en dag. Mange løper nærmest over eggen, bruker 5-6 timer, og kommer likevel helt uanstrengte ned fjellsida tidlig ettermiddag..Ikke et snev av astma-liknende tilstander der i gården nei…. Jeg og søsteren min, og  i fjor jeg og venninne, gjør mer turen til en HELDAGS-tur, og ender likevel utslitte, svette, andpustne og fulle av menisk-vondt ved foten av fjellet utpå kvelden … Men dette er en SÅ herlig tur, det er så flott utsikt, så frisk lurft, så deilig å bevege seg, så godt å kjenne man har besteget et fjell, sitte der å skue utover mens man spiser nistepakke med egg.. Ingenting slår det synes jeg, fjellene er så mektige!! så om knærne verker, og jeg nesten ikke kan gå dagen etter, er det allikevel noe av det beste jeg gjør. Ingenting slår det å komme traskende de siste meterene ned fjellsiden, og leske i seg en flaske Solo, som jeg ALDRI drikker ellers, men som er helt nødvendig akkurat da, og SÅ deilig 🙂

Så dette var et lite ferietips. DNT-overnatting er ikke dyre greiene, uansett om du er medlem eller ikke.. Og du møter masse hyggelige folk. Så har du en ferie, men ikke vet hva du skal gjøre, og har litt dårlig råd kanskje?… Da er Beseggen og Gjendesheim-turisthytte å anbefale. Det går også mange andre fine turer ut derifra. Og det er bare en liten svipp-tur fra Gjendesheim og ned til Beitostølen, hvor det er butikker, hotell med svømmebasseng, go-kart kjøring i skibakkene osv. Dette var dagens ferietips 🙂


På vei opp fjellet. Gjende til venstre 🙂


Nærmer oss toppen


(google) Vi har valgt og gå NEDOVER denne veien… Gjende til venstre, Bessevatnet til høyre. 
 


Her er Beseggen sett et stykke i fra, når man har gått derfra. Vi har altså klatret ned hele dette fjellet, etter først å ha klatret det OPP :-D, og her snur vi oss og avbilder det hele, på vei ned siste biten som er et annet fjellstykke.. 

Har du gått over Beseggen? Eller noen andre fjellturer du har lyst til å anbefale?

 Obs!Obs!

Jeg minner også om at “Galleri Frodith” trenger flere bilder til utstillingen sin 😉 Jeg fikk inn noen i går, men håper på mange flere 🙂 I går kom det inn TAM-dyr, vill-dyr og andre morsomme dyr. Hvis du ikke skjnner hva dette går ut på, så er det en fotokonkurranse jeg startet i går. Du kan lese om den HER

Men i korte trekk: Send et foto du har tatt av et dyr, til e-mail-adresse: [email protected], innen 9. mai,  så er du med i konkurransen om å vinne noen hjemmelagete, fine premi

28 kommentarer
    1. Ugleloftet: Ja, det er herlig på Beseggen :-)Og det er faktisk mange unger som går der også, med foreldrene 🙂 Men de bør nok være en 8-9 år, og være vant til å gå langt 🙂 og klatre litt 🙂

    2. Unni: Så kos du kom innom 🙂 Ja, jeg skjønner godt du spyr av rømmegrøt, jeg er “motstander” ,ha-ha, av alt sånn: rømme, remulade, majones, dressing osv. og at noen skal lage grøt av det i tillegg, 😀 Hjelp!! 😉 Så kos tur dere får på hytta denne helgen, både med barn og flyfille 😉 Deilig slippe syklinga i dag, er jo nesten snøføre, men i morgen er det sol!! For det har jeg bestemt 😉 Takk for denne uka, sees snart igjen. Stor klem <3

    3. Vi syklet fra Kvam og over fjellet og ned til Vinstra et år, det var SÅ vakkert 🙂 Overnattet en natt i telt og spiste rømmegrøt (måtte spy, hehe) på en seter oppi der 😀 Nå er vi straks klare til avgang, skal ikke sykle til hytta, hehe, men ville bare stikke innom å ønske deg en fortsatt god FREDDA og god helg, takk for denne uka 🙂 Klem til deg fra Una <3

    4. Engla: Ja, det er noe annet hvis man har blitt presset i yngre år 😀 Jeg fant denne interessen sammen med søsteren min i voksen alder, og da har det bare vært HERLIG 🙂 Bortsett fra litt vondt i bein , og armer, ha-ha.. men det er så FLOTT på en måte, storslagent , 🙂 Men i år går turen til Kroatia for min del, til sol og varme.. Men tenkte det var et greit ferietips, hvis noen trengte det ;-D Ha en flott ettermiddag Engla 🙂 Klem <3

    5. Det var da en sprek og fargerik flott dame!
      Det er alt for lenge siden jeg var på “ordentlig” fjelltur.
      Men jeg husker med skrekk og gru alle fjellturene vi MÅTTE gå på skolen.
      Jeg vokste opp i Trysil og da var jo fjelltur obligatorisk, noe jeg likte meget dårlig 🙂
      Men som voksen kunne jeg så absolutt tenkt meg å bestige en topp eller to 🙂
      Ønsker deg en fortsatt fin fredag!
      Klem fra Engla

    6. dottehaseinarsonhasarvidiosadn: Nei, det går litt i rykk og napp her også, noen år går jeg flere fjellturer, og så hopper jeg plutselig over et år 😀 Men liker å gå i skogen også 🙂 Det er herlig bare å være ute også. I år kjøper jeg meg dyr tur til sola i stedet for 🙂 Ha en fin dag du <3

    7. ladyaugust: Herlig at du har sendt bilde 🙂 Jeg har fått inn12 bilder så langt, blir så fin utstilling atte 😀 Ha en smasjing friday fineste Ladyen! 🙂 Klemme-søs-klemmen <3

    8. inneuteferdig: JA, jeg skal på DIN drømmeferie litt i år 😀 Og min også.. LENGE siden jeg har vært et sted hvor det er nesten sikkert med sol 🙂 JA, fjellet kan vi gjøre høst også, eller senere i sommer.. jeg hvertfall 🙂 Ha en fin dag 🙂

    9. muumimamma: Ååå, deilig med Gran Canaria da 🙂 Vi har også kjøpt oss litt SAFE varme i sommer 😀 Og Prekestolen, dit må jeg en gang. HELT KLART 🙂 Ja, ikke lurt å presse føtter og bein som er slitne,jeg strever litt med menisken selv .. Ha en fin dag 🙂

    10. Har vært på noen fjellturer, men ikke besseggen. Strandalshytta har jeg gått til, og preikestolen et par ganger, pluss endel mindre fjell/toppturer i distriktet her:)
      I sommer skal ankelen få ro, så da blir det godt med en sydentur til en forandring, Grand Canaria på oss i sommer :))

    11. Lisbeth Pedersen: Det høres jo veldig herlig ut å bare gå ut døra, og der er 7-fjellturers turen 😀 Jeg tar gjerne den jeg 😀 Jeg liker skogen også, men blir litt overveldet av fjell, og jeg liker den følelsen 🙂 Ja i dag er det ikke stort fristende med fjelltur her i Oslo-gryta heller 😀 Det er bare kaldt hele tida.. Glad jeg bestilte tur til Kroatia til sommeren 😉 Ha en fin dag uansett, kos deg inne 🙂

    12. God morgen 🙂 ingen fjelltur her. Har aldri vært noe fjellmenneske, annet enn små fjellturer hjemme da for det er jo bare herlig. Rett utenfor huset vårt starter veien til 7-fjellturen i Bergen. Vi har mange turmuligheter utenfor døren, som går både langs veien og over fjellet, og det holder 🙂
      I dag tror jeg at jeg holder meg innendørs, vi har fått snøstorm, trodde ikke mine egne øyne når jeg sto opp i dag.
      Ønsker deg en strålende dag

    13. Det røde Legohuset: Ja, det blir nok mye henging på meg også 😀 Jeg synes det er ganske deilig også jeg… Og ta livet med ro liksom 🙂 Men får en skikkellig tur, hvor jeg skal svette, bade og gå i sommerkjoler 😀 Det blir deilig! Jeg skal nok på Beseggen igjen også, men ikke i år.. tror jeg da 😀 Ha en fin dag Legohuset 😉

    14. Helge: Ja, mye fine fjell. Jeg har også overnattet på Haukeliseter, og gått i område der. Flott 🙂 Jeg skjønner ikke de som klarer å gå begge veier over Beseggen på en dag. Jeg klarer jo knapt nok den ene veien 😀 Ja, beste er å ikke se så mye akkurat når man går. Men heller sette seg på en stein, og SÅ se 🙂 Jeg skjønner at det er mange fjell og steder til jeg bør besøke, og det SKAL jeg 🙂 Men ikke i år 🙂 Ha en fin fredag du også 🙂

    15. Kommer sikkert til å klyve litt oppi fjellene når jeg er på Vestlandet i sommer. Kanskje. Helt sikkert. Planene mine for sommeren er uansett ganske greie: prøve å gjøre hagen litt mer innbydende, reise vestover, henge sammen med venner, jobbe, henge enda mer med venner, jobbe, savne mannen litt, pelle meg hjemover igjen. :3 Jeg gleeeder meg! Må bare få lønn så jeg kan bestille flybilletter nå…

    16. Har gått Besseggen en vei. Så flere som tok begge veier på samme dag, det er tøft. Må være våken når man går Besseggen hvertfall nedover, man blir fort svimmel. Husker jeg så nedover da jeg var midt i eggen, ble svimmel og tenkte at jeg må ha fokus oppover.Det er en tøff men populær tur, nesten best i bra vær, glatt når det regner. Mange fine fjell man kan besøke, Blefjell, Haukelikseter og Hardangervidda. Man kan gå fra Voss og gå over vidda til Rjukan, kreves god trening og tar noen dager. Men i skogen er det fint. Flott fredag til deg.

    17. Bente og Lars O: Å det hørtes ut som deilige planer for sommeren :-)Jeg skal jo også på badeferie, det har jeg ikke vært på årevis. SKal jo til Kroatia jeg 🙂 Men Beseggen er alltid et tilbakevennende ønske for meg 🙂 Emma er sikkert klar om et par år 🙂 Mange unger som går der også, de blir jo ALDRI slitne liksom de:-D men det er nok lurt å vente til man føler seg trygg på at hun klarer klatredelen 🙂 Den er ikke SÅ vanskelig, men man må enten dra seg litt oppover, og plassere beina riktig, hvis man går DEN veien, eller man må tråkke riktig HVERTFALL om man skal gå i den retningen hvor dette bratteste kommer nedover.. Ha en super dag du også Bente 🙂 Klemmer <3

    18. Vi drømmer om å gå Beseggen. Bare vente til Emma er stor nok 🙂 Hun ville like å bestige et fjell!!!
      I år er det sol og badferie i Hellas som vant familiediskusjon, selv om Fru Stussli aller helst ville på sykkelferie. Mulig vi tar en sykkelferie her i Norge etterpå…. Så er håpe å skrape sammen til en liten Paristur for å avslutte sommeren 😀
      Ha en finfin dag

    19. Hanne: Herlig med skogen også. Jeg liker meg veldig godt der også jeg. Og drt PASSER nok knærne mine bedre. Men jeg liker så godt de store, imponerende fjellene også. Må bare trene litt mer oppvergåing, så knærne tåler litt mer 🙂 Jeg fikk 10 bilder i går, og flere som har sagt de skal sende etterhvert, så dette blir bra tror jeg 🙂 Ha en flott dag Hanne, det er fredag 😀 klem <3

    20. God morgen.
      Ingen fjellbestigninger her i de siste 30 år.
      Skulle sikkert ha gått noen topper, men jeg liker meg best i skogen på tur.
      Ha en fin dag, håper mange sender deg bilder til utstillingen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg