Stillheten….

 Av og til føles det som å være med i en film… verden.. Lenge siden jeg har hatt den følelsen nå, kanskje nesten aldri her i byen, kun bittelitt i påsken.. Den følelsen av å være med i en gammel cowboyfilm nesten..  Eller nesten litt som i en stumfilm..Det er HELT, HELT stille ute.. Hadde den følelsen i går.. I denne byen som er hektisk som bare fy, innimellom.. Var  dette samme byen? Den byen som ved juletider slett ikke behandlet meg særlig bra… Det var bråk og kaos over alt…

Jeg kjempet meg gjennom overfylte kjøpesentere, møtte horder med folk i dørene, ttrengte meg fram her og der, fikk meg en på tygga av en uheldig kjøpe-lysten, som nesten falt på isen i trengselen..

 Jeg hadde skuldrene oppunder ørene, og følte meg som en vaskefille som gikk flere runder i vaskemaskinen….

 Og det kjentes som om volumknappen i byen var på 150, hvis det er noe som heter det… Full av blåmerker og øresus, tok jeg fatt på juleferien, og det virket som at denne byen ALDRI skulle kunne være stille…

Og da jeg kom ut i går.. så var det helt stille… merkelig.. Nesten ingen biler.. Hadde de reist fra byen? Nesten så man kunne se høyballene rulle over veien , som de gjør i de gamle cowboyfilmene.. stille, stille.. som om byen var forlatt…  Kom på trikken.. Det var folk på trikken… men alle satt en og en… Ingen som pratet… Var dette bare statister, uten replikker? 😉 Eller var volumknappen skrudd av og dette var en stumfilm… Det var ikke EN samtale underveis… helt uvanlig.. Pleier å være mengder med folk som skal på jobb, studier, ut å tigge etc. Men i går var det stille… Av trikken, bytte til T-bane… Helt det samme der… Ingen samtaler – ingen latter – ingen snorking eller andre lyder på banen… Bare helt stille.. Det var så stille at jeg MERKET det!! For stillhet er en mangelvare i min hverdag hvertfall… Selv om jeg jobber med døve, er det ikke STILLE på jobb, ikke på vei TIL jobb eller FRA jobb.. det er lyd, lyd overalt, hele tiden…  Og når det blir SÅ stille, som i går… får man følelsen av at det er noe rart… nesten som man skulle være i en film.

Det var først da jeg nærmet meg jobben at jeg kjente at verden hadde våknet… Noen barn kom på banen, stasjonen før jeg skulle av, og de skrålte og tøyset,  lyden ble skrudd på igjen, og fikk verden i gang igjen i sine vante former.. Den stumfilmen jeg hadde deltatt i var slutt, og jeg var igjen klar for hverdagen, klar til å “skyte” fra hofta.. 😉 Men det var godt med en liten stille pause…

Hva gjør du for å få nok ro i en kanskje litt for stressende hverdag? Går deg en tur? Rømmer på do? Tar deg en “høneblund”?

 

28 kommentarer
    1. Miriam: Ja, det var HELT rart å oppleve det her i går, i denne byen, såpass rart at det føles litt uvirkelig… Som en film ja.. Akkurat som verden står litt stille 😀 jeg liker godt å gå tur, kan godt være med venninne eller samboer, men gjerne i skogen, eller på fjellet, hvor det er stille, så når man er ferdig å prate, så kan man bare sitte der sammen å lytte på stillheten 🙂 Jeg liker godt morgenstunden, med kaffen, alene, det er litt ro, før alt starter 🙂

    2. Den følelsen i oslo by har eg aldri hatt 🙂 Må være spesielt deilig å føle på den i ein så stor by 🙂
      Eg har vanskelig for å finne nok ro i kvardagen,men skal eg klare å stresse heilt ned så må eg være heilt aleine. 🙂

    3. Unni: Ja, kjæresten er hjemme og passer hus og vesker ;-D Dette blir mamma, søster, nevø og meg som skal HERJE Karlstad, ha-ha 😀 Så deilig det hørtes ut med høneblund på solseng, for å hente seg inn litt. Det er lurt. Lade opp igjen litt 🙂 Nå er vårens mest slitsomme tirsdag unnagjort, nå føles alt annet som ferie. Blir vel et innlegg fra Ka rlstad også tenker jeg 🙂 Har jo nettbrett 😉 Ha en fin kveld, fine Una. Klem klem <3

    4. Da er vi bokstavelig talt ferdige for dagen begge to 😀 Nå har jeg hatt en høneblund på solsenga ellers blir det høneblund på sofaen vinterstid. Da skriver jeg med tusj i panna: ‘HYSJ !!! og nåde den som vekker meg”, hehehe, det er resepektert hittil 🙂 I morgen skal jeg møte en venninne etter jobb å skravle litt og så er det Himmelspretten, men jobb igjen på Freddan. Ha en kjempefin langweekend i Karlstad og nikos dere :-))) Kjæresten må være hjemme å passe på alle veskene han vel, hihi. Stor solskinnsklem fra Una <3

    5. Min matgale verden: Hei Kjersti 🙂 Ja, nå er dagen over,og akkurat kommet fra lang tur til Holmestrand med elever. Vi er på hyggelig kulturtreff, det er bare litt høy-skulder-faktor for meg med sånt 😀 Og vi viste filmen vi har laget 🙂 Så nå er det bare fredelige og stille ting fram til sommerferien 😉 Ja, den filmen du snakker om husker jeg skikkelig godt også 😀 Det blir aldri bedre, og den begynner igjen og igjen.. Og ingen husker hva de har snakket med han om dagen før, MARERITT 😛 Nå var det veldig stille inne på jobben her også, ingen lærere, alle gått hjem, bare jeg og to andre som var på tur med elevene. Jeg må bare sitte her HELT stille litt før jeg kjaser ut for å ta banen hjem.. Jeg gleder meg til langhelg, den skal jeg ha i Karlstad 🙂

    6. Jøss, hørtes nesten skummelt ut ja. Tenk om du hadde snakket til folk og ingen responderte. Wææ! Akkurat som den filmen men han som våkner til samme dag hver dag! Om og om igjen! Akkurat nå er jeg kommet hjem fra jobb, og nyter stillheten i huset! Ingen radio, ingen som snakker og ingen som skal på do;) Håper du senker skuldrene etter din hektiske tirsdag, og nyter langhelgen som ligger foran meg, og snart også foran deg:) Klem

    7. Lisbeth Pedersen: Ja, stillhet er godt, og jeg er gla d jeg opplever noen stille morgener i ny og ne. I da g er det derimot e n litt mer bråkete dsg :-/ Men når den er ferdig, da e r livet bsre herlig 😀 Ha en kjempefin dag 🙂

    8. Helge: ja man får ta ting som det kommer, helt enig 🙂 Ikke mulig å få gjort annet 😀 Men deilig når man opplever sånne stressfrie litt rolige morgener 🙂 Ha en fin dag 🙂

    9. Hm hvor får du alle disse fine skrive ideene dine fra:)
      Stillhet er herlig 🙂
      Vi bor jo i en stor by i Bergen, men her vi bor er vi “på landet” Stille og ingen trafikk, hage uten innsyn, herlig.
      Nyter stillheten.
      Rett utenfor stuedøren er vi omringet av fjellturen, og der er det så stille og herlig at man hører sitt eget blod strømme gjennom ørene.
      Hehe om jeg vil bryte stillheten er det bare å kjøre til Åsane.
      Livet er herlig 🙂
      Ønsker deg en strålende dag

    10. Jeg kan ikke fordra å ‘shoppe’ nettop gå grunn av det der. Gnikke seg frem mellom stressende kunder. Æsj. :p
      Nei, vi alle kunne godt jekka ned noen hakk og slappe litt mer av, ivertfall i butikkene :p

    11. Til en viss grad ka vel stress i hverdagen forebygges men ikke alltid. Og hverdagen er som en film. En handledag på kjøpesenter er en forestilling, stress før jul er en annen, konflikter og lønnsforhandligner på jobber en en god forestilling. Det er bare og ta det som det komer og tenke at neste dag hender det noe annet. Tenk fremover og på andre ting. Ha n fin dag.

    12. Amorartis ~ Tegning og diverse: Ja, det var en veldig deilig opplevelse i går, og det er veldig sjelden det er SÅNN 🙂 Nå skal jeg ut i bråket, på jobb, og har en hektisk og veldig slitsom dag…. men når DEN er over, DA blir det stille og deilig i hodet her, ha-ha 🙂

    13. Jeg har det heldigvis ganske stille i løpet av dagen, så oppsøker ikke mere stillhet, men det er fortsatt godt å kunne gå ut i blandt folk, og likevel senke skuldrene og trekke pusten. At det ikke alltid trenger å være støyende og ubehagelig i større mengder. 🙂
      Og det er jo en litt god melankoli som ligger over stillheten som er om morgenene, syns jeg da ^^

    14. Bente og Lars O: Ja, bølger er også godt, og lyden jnder vann. Liker å ligge å flyte jeg, og høre under vann 🙂 Jeg må nok flytte til en mindre by etterhvert. Savner å ha den følelsen av stillhet litt oftere 🙂 stillheten på fjellet er fin, og også den ved havet og i skogen 🙂 Ha en nydelig dag Bente 🙂 Klem klem <3

    15. Likeratdeterstillepadde: Her er det ikke stille i dag… drt var i går. I dag full fatt, og lang dag på tur og kulturtreff. Fram til 16, i en jafs :-/ Synes det er deilig med stille jeg også, derfor fjellet og skogen er så godt innimellom 🙂 Ha en flott dsg, padda mi 😉

    16. Jeg bor i småby og det er lett å finne stillhet her. Følelsen av cowboyfilm får jeg hver dag hvis jeg går/kjører gjennom byen her etter kl 21. Ikke et mennekse i gatene, halvmørk og stille. Byen her blir liksom fremmed etter kl 21… Vet ikke om jeg liker det.
      Jeg liker stillheten under vann. Når jeg svømmer tenker jeg ofte på det. Puste inn med lyder, puste ut-heeeelt stille. Stillhet med bølger er også deilig.. I dag savner jeg havet kjenner jeg 😀
      Ha en finfin dag frodith 🙂

    17. Hei 🙂 Jeg savner stillheten mange ganger – det hender at det blir GANSKE stille – les “litt mindre bråk” – når jeg har lagt meg og venter på å få sove, men ellers er det mye bråk i min hverdag. Liker best at det er ro, jeg. I går var alt annet enn stille for min del (jobber jo ganske lange mandager), så i dag satser jeg alt på en rolig kveld hjemme 🙂 Skal bare gå en avstresende tur med ei venninne først.

    18. Flaggermusvinger: Det var et skikkelig hardt slag 😀 Men ikke med vilje, hun skled.. men likevel ble jeg ganske paff, og litt vondt var det.. Og hun så ikke SÅ lei seg ut liksom, bare stresset 😀 Neida, ingen vondt i ettertid 😉 Så deilig å sitte å titte på hønene, skjønner at det er god meditasjon. Det er RO. Og man må bare TA seg litt tid 🙂 Ha en fin dag 🙂

    19. Hanne: Så fint å BO i stillheten. Jeg tror at når jeg blir STOR, og skal få meg eget hus, så må det bli litt landlig, for å ha den stillheten litt naturlig rundt dørene. Det hørtes veldig godt ut. Skjønner at du ikke trenger MER stillhet da ja 🙂 Fine filmen 🙂 Ha en flott dag Hanne 🙂 Klem <3

    20. Store kontraster i hovedstaden, skjønner jeg! Håper ikke du fikk nakkeskader etter det slaget i hodet, det så ikke godt ut!
      Jeg går en tur i skogen eller sitter i hagen og ser på hønene når jeg sliter med for mye stress. Det er som meditasjon for meg.

    21. inneuteferdig: Ja, det hørtes deilig ut, å sitte ute morgenen , kanskje drikke litt kaffe, høre på fuglene, og stillheten, lade opp, uten å sove på en måte 🙂 Ja, man blir litt sliten av all støyen. Derfor jeg liker fjellet så godt også kanskje, er så stille og deilig 🙂

    22. God morn!
      Av og til er slike stumfilm deilig.
      Men har heldigvis ikke stort behov for å oppsøke det.
      Jeg bor i stillheten og behovet for ekstra stillhet er ikke der.
      Jeg er med i filmen hver dag, og trives med det.

    23. Jeg er glad i stillheten. Tror det er derfor det er så koselig å sitte ute tidlig om morningen, og bare nyte det. Hører fuglene, og ikke minst små ting.
      Liker ikke stresset. Liker ikke masse lyder rundt meg. man blir sliten av det.
      Koser meg i fjellet når mulighetene byr seg, og jeg satser på fint væ nå…. Dette går over alle støvleskaft skal jeg si deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg