Om markjordbær, Big Bang Theory og David Bowie… ;-)

 

Markjordbær og blåbærsoll…. Dette er ord som ringer i ørene mine på en spesiell måte. Det er lyden av barndommen min… det er barbeinte føtter, maur som kiler over føttene der man rursler i grøftekanten og trer markjordbær på et strå eller det er lukten av blåbær og varme gummistøver i blåbærlyngen. Hvis jeg fikk valget mellom et strå fullt av markjordbær  eller blåbærsoll (blåbær i en skål, med melk og sukker på), så ville mitt valg falt på et strå fullt av markjordbær. For meg smaker de søtt og godt, og fremdeles er de forbundet med friheten ved å gå der uten spann, uten gummistøvler i en gul sommerkjole i frotte, bare tær i sandalene med flettene hengende på ryggen. Det er gode minner i hvert bær som treffer munn og mage. Ikke det har noen dårlige minner om blåbær, de er herlige de også, men minnene  er litt mer forbundet  med  gummistøvler og tykkere klær, pga skog, hoggorm og mygg. Det er litt mer svette tær, en spann som bør fylles og lukten av blåbær-fis (det lille insektet som utskiller så rar lukt, som vi hvertfall kalte blåbær-fis…).

 En stor saftig biff, med pommes frites og bernaise eller en thai-vegetar-rett..  Ord som får tennene mine til å løpe i vann… Rart hvordan ord kan trygge enkelte ting i kroppen vår… Noen ord trigger sinne, noen trigger gleden så det kiler i hele kroppen, noen ord trigger altså minnebanken fra barndommen og noe kan altså få munnen til å bli full av vann, og det er ikke tull en gang.. Man må lukke munnen, for at man ikke skal se helt tullete ut der man sitter..  Ordene biff eller thai-vegetar-mat trigger ingen barndomsminner for meg. Vi spiste sjeldent biff hjemme hos oss. Eller dvs ALDRI som jeg kan huske. Hadde sikkert ikke råd.. Og thai-vegetar-retter var vel ikke “oppfunnet” ennå, her til lands hvertfall 🙂 Men i voksen alder har jeg spist begge deler. Jeg er glad i kjøtt jeg, og for noen år siden ville jeg helt sikkert valgt en stor tallerken med en godt stekt biff, med bernaise og pommes frites.. I dag tror jeg jeg ville valgt thai-vegetar-retten, selv om den hadde gjort seg med kylling oppi for meg da.. Jeg får nesten aldri en biff som er mør nok og bernaisen er også sjelden smakende sånn som jeg vil, så thaimaten er helt klart å foretrekke, selv uten kylling i. Det er spennende smaker og jeg har begynt å ble veldig glad i mye forskjellige grønnsaker

 Mørk sjjokolade eller gummi-godterier…   Du som ikke var innom meg i går kveld, begynner vel nå å lure om dette er et matprogram.. Eller at jeg skal starte mat-blogg, med herlige  oppskrifter og lekre bilder til noe ala Kjerstisandnes sin… 😉 Og at dette bare er en TEASER før jeg setter i gang bloggen for alvor…. Tror du det? He-he… Du som har kjent meg en stund her inne, vet at det er LANGT fra sannheten.. Denne damen har utropt seg selv til “dronningen av ferdigmat”, og kan ikke lage god mat… Neida… Mot slutten her vil du se at dette er bare  er noen små enkle spørsmål i kategorien “hvis du kunne velge”… Og mørks sjokolade og gummi-godterier… Mmmm… Deilig det.. begge deler.. Jeg er vokst opp i en godte-butikk.. Pappa drev en liten “landhandel” /  kombinert  mat og godterier, da jeg vokste opp. Så jeg har sittet i flerfoldige timer på disken, med hånda i en krukke full av “cola-flasker” og “smukker”, som dere sikkert kjenner som gummi-godt. Jeg har tygget og tygget, men bare på lørdager faktisk og gummigodt var en højdare, for alle ungene jeg kjente… Men NÅ er jeg voksen, og da melkesjokolade ble FY, gikk jeg over til MØRK sjokolade… Først i starten for å være sunn og flink og for å dytte kroppen full av antioksidanter, blunk-blunk… Men NÅ er det faktisk blitt den sjokoladen og godten jeg liker best av alt.  Den har overtatt for lys, og jeg spiser ikke bare den ENE anbefalte ruten med mørk.. Neida, jeg kan kyle i meg en hel plate jeg… Så spesielt sunt er det nå ikke lenger 😉

 

 “Star-Trek” eller “Big Bang Theory”…  Tenk å sitte en hel dag med en av de seriene… Skikkelig maratonløp, som mange gjør av og til med sånne serier. En litt slakk søndag, folk har vært på fest, og dagen kan ikke brukes til stort annet en sløving i sofaen… Vel, jeg er sjelden på fest, men jeg kjører litt maraton med samboeren av  og til likevel jeg.. Og nå tror du kanskje at fordit jeg er vokst opp på 70-tallet for det meste.. så er Star Trek et naturlig valg.. men NEI… Må nok si  ” Big Bang Theory” jeg altså.. Jeg liker å le, veldig, men gjør det ikke ofte av filmer eller serier… men dette er en serie jeg ler så jeg griner av innimellom. Antihelter som Sheldon Cooper, herlig USOSIAL eller ASOSIAL  og helt på kanten av det som går under definisjonen “sane/normal”.  Elsker denne serien, kjøper alle sesongene på dvd, og sitter og koser oss rett som det er vi, også utenom tv-tiden for serien 😉

 Johhny Depp eller David Bowie…..  Ja… Nå var altså ikke valget å tilbringe en natt med en av disse, så du trenger ikke skyndte deg å si Johnny Depp.. 😉 Nei, spørsmålet er hverm man kunne tenkt seg å tilbringe en hel dag med.. Og Johnny Depp er både pen, har gode holdninger tror jeg  og er sikkert en veldig interessant fyr, så jeg hadde fint klart en dag sammen med han også jeg 🙂 MEN, mitt valg er altså David Bowie.. Han er jeg voskt opp med, synes han er en fyr med mye spennende musikk, har hatt et sikkert spennende liv jeg ville hørt mer om og han er for meg litt mystisk og “farlig”, som en av de slemme guttene i klassen.. Og de vil man jo gjerne tilbringe en dag med… Bare for å se hvordan de er.. 

 Så, dette var mine svar på spørsmålene, , disse valgets kval… 😉

Hva ville du valgt hvis du kunne? Noen svarte i går, du kan jo svare i dag om du vil, enten i dette innlegget eller HER 😉

33 kommentarer
    1. Miriam: Du har gummigodter og Depp, der jeg har sjokolade og Bowie, men mye er likt da 😀 Og sånn er det jo, man likner litt på den ene og litt på den andre. Moro å se dine svar også 🙂 Ha en fin dag du 😀 Klem <3

    2. Nesten samme svar som meg 🙂 Eg gløymte å svare på sjokolade eller vingummi i forrige svar. Svaret er *trommevirvel* GUMMIGODTERI 😀

    3. solkro: Du oppfatter meg riktig, jeg prøver hvertfall å formidle at det er MER enn bare fjas og moro bak, altså tankene bak, selv om jeg velger en som oftest humoristisk form 🙂 Jeg tenker selv at jeg prøver å formidle noe mer hvertfall. Akkurat dette innlegget spinner jo videre på noen spørsmål fra i går, men sånn generelt tenker jeg innleggene mine som at jeg har en en tanke bak, som godt også kan ha noe alvor i seg, være noe mer enn hva det utgir seg for… Men formen liker jeg å ha humoristisk 🙂 Koselig at du liker dem 🙂 Ja, Bowie og Depp er egentlig litt ja takk, begge deler 😀

    4. koser meg sånn når jeg leser innleggene dine lange og innholdsrike med humor samtidig et snev av alvor slik jeg opplever de 🙂
      Ha en fin søndag også kan jeg kose meg med tanken om Johhny Depp og Bowie jatakk begge deler 🙂
      Goe knib<3

    5. Amorartis ~ Tegning og diverse: Ja, jeg liker å ha litt sånne innlegg 🙂 sitter og mimrer selv, skriver og koser meg, og får vite litt mer om alle dere 🙂

    6. Amorartis ~ Tegning og diverse: Du er den første jeg tror jeg har ALT likt som, vi har alle svarene like 😀 Morsomt 🙂 Man har jo litt likt med alle, men vi matchet på alt, på DISSE spørsmålene 😉

    7. Jeg elsker kinamat og mørk sjokolade. NAM. Spesielt den mørke sjokoladen med litt sitron og ingefær, hvem trenger freia? Og litt sterk thaimat med masse squash og scampi kunne jeg spist hver dag. ^^
      Jeg er også veldig glad i big bang, og har faktisk aldri sett en hel episode star-trek…
      Når det kommer til Johnny Depp eller David Bowie så vet jeg ikke helt. Tror jeg er den eneste på min alder som ikke fikk en megacrush på Depp når han spilte i “pirates of the carrabbien”… Så må vel nesten gå for Bowie, siden han jo har litt fin musikk. ^^
      Og markjordbær helt klart. Ingen over og ingen ved siden av. 🙂 <333

    8. muumimamma: Det er det litt skumle og rare med Bowie som er litt spennende også 🙂 kanskje fordi jeg er såsnill og grei selv 😀 Jeg liker stemmen hans veldig godt jeg da, og synes han ser bra ut også, på SIN måte 😀 sånn tøffinge-kjekk 😉

    9. Ja det har du rett i 🙂 Vet ikke hva det er med Bowie, jeg syns bare han virker litt skummel med den stemmen og uttrykket i ansiktet på alle bildene vi så i ungdommen… Får enda litt sånn kaldt nedover ryggen når jeg hører stemmen hans… Ikke at jeg er noen stor fan av Johnny Depp heller, men han er i det minste fin å se på 🙂 Mye finere enn Bowie hvertfall, selv om han egentlig ikke er helt min type han heller 🙂

    10. kommensalisma: Ja, veldig mange med Bowie, jeg trodde i går at jeg ville bli den eneste, da jeg la ut valgene… men neida, mange som liker han ja 😀 Ja, jeg husker så godt den gule frotte-kjolen.. litt sånn håndklestoff-aktig 😀 herlig og med markjordbær

    11. Jeg tenker sånn “Karl Larsson” – bilder jeg.. deg barbeint i gul kjole.. med marjordbær! <3
      Egentlig overrasket over at vi nesten alle sammen ville hatt en dag sammen med Bowie.. 🙂

    12. cynaracardunculus: Så fint at det føles sånn 🙂 At jeg får det såpass fram at man kan kjenne følelsen selv nesten. Det hørtes fint ut 🙂 <3 Stor klem

    13. muumimamma: Nei, ikke sant. Jeg MÅ jo gjøre noen valg jeg også, og i mange av tilfellene her kunne jeg valgt begge 😀 Bortsett fra markjordbær, mørk sjokolade og Bowie tror jeg. Biff er godt også fremdleles, men liker best kylling egentlig… Men vegetar slo meg som helt greit i morgentimene 😀 Biff ble litt voldsomt hvertfall 🙂 Nei, vanskelig å velge innimellom 😀

    14. cynaracardunculus: Ja, jeg har hatt en god barndom 🙂 er veldig glad for det. Jeg har hatt ting å stri med oppover jeg også, i løpet av livet, selvfølgelig, som alle sikkert har. Men jeg har hatt en god og trygg barndom <3 Vet at ikke alle er så heldige.

    15. I går kveld var det PC-fri her med blide unger og Paella, så jeg fikk ikke med meg forrige innlegget ditt før i dag 😉 Jeg ankommer Galleri Frodith etter jobb i morgen og avgir min stemme 😀 Ha en nydelig dag du også, vi kommer til å få se den samme sola i dag du og jeg, bare vent 🙂 Søndagsklemmer fra meg <3<3

    16. Helge: Hørtes ut som en herlig rett, først litt middag og så dessert ja, og til og med kaffen 😀 Her har det regnet og regnet.. Og jeg holder fortet og hekler ferdig siste veske til galleriet åpner i morgen 🙂 Ha en flott dag i dag også, håper du får sol og en tur hvis det er det du planlegger 🙂

    17. Unni: Ja, man sier hva man liker best selv 🙂 Jeg hadde et innlegg i går kveld, hvor folk som hadde lyst kom inn å sa hva de kunne tenke seg, når de måtte velge mellom det ene eller det andre. Det er det forrige innlegget. Jeg lovet å gi MINE svar i dag 🙂 Så da laget jeg et lite innlegg rundt det 🙂 Vi hadde noen like vi to også 🙂 Skulle gjerne egentlig tatt en dag med begge “gutta” jeg også 🙂 Og thai-mat, helst med kyling ja 😀 Så koselig at du ville svare på dem Una, jeg finner ut stadig nye ting om deg 🙂 Moro. Man blir litt bedre kjent etter sånne rare spørrerunder 😀 Ha en en nydelig dag Una 🙂 Stor klem <3 I morgen åpener Galleri Frodith hvis du vil inn å stemme ;-D

    18. En saftig biff med markjordbær til dessert + kaffe og mørk sjokolade. Det ville vært bra på en rengtung søndag som denne. Ute prøver sola og jage bort skyene. Håper det blir sol iløpet av dagen. Ha en fin dag.

    19. 1. Markjordbær (liker ikke melk i noen form)
      2. Thai-mat, men med kylling
      3. Spiser bare popcorn og nøtter til kos (liker ikke sjokolade og annet søtt)
      4. Følger ikke med på serier
      5. Depp eller Bowie – ja takk begge deler, en dag med hver 😉
      Det er meningen å si hva man egentlig liker, ikke sant? Jeg hermer altså ikke etter andre, jeg er bare meg 😀

    20. Hanne: Ja, det er supergodt med markjordbær 🙂 OG får det ALT for sjelden 😉 Må grave opp et sted hvor det finnes og BLI DER i sommer 😀 he-he.. 😉

    21. Min matgale verden: Nei, ingen matblogg her nei 😀 Ja, i morgen starter Galleriet 🙂 Tror jeg skal ha det åpent et par-tre dager for stemming 🙂 Håper på å få inn mange stemmer 🙂 Det er så mange fine bilder 🙂 Vanskelig å velge ET for oss alle, men det MÅ man 😀 Når Bowie kommer til Norge neste gang, så skal jeg på konsertaltså 😀

    22. Ja en dag med David Bowie du…sukk. Ser liksom meg selv sitte bakpå motorsykkelen hans, fresende utover selvikveien, mens alle ser misunnelig på…:) Så du skal ikke starte en liten matblogg da?? Nei forresten, jeg liker bedre bloggen din som den er. Og jeg gleder meg stort til galleriet åpner:) Ps. Takk for link:) Og ha en strålende søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg