En dag i solen er bedre enn ti på taket… ;-)

Det må vi vel være enige om? Ti dager på taket ville vært helt forferdelig, uansett vær. Dårlig med mat, ganske ensartet stilling på kroppen, og altså dette med været. Hadde det regnet i 10 dager mens jeg satt der på taket av blokka, viller jeg blitt klissvåt og sikkert veldig syk. Hadde det vært sol i ti 10 dager, hadde jeg altså nesten hatt det verre. Jeg er jo kjempedårlig på å holde ut bare noen timer i sola på en strand, sittende sånn i EN stilling, så 10 dager på et TAK midt i Oslo-gryta med sola stekende uten så mye som et lite fantasi-basseng i nærheten en gang, da ville jeg nok svimt av tror jeg. Jeg kunne jo sittet der og drømt om det basssenget som jeg fablet om da snøen lå tung i februar, og vi alle snakket om våren som ALDRI kom.. Da fablet jeg om at vi alle med kjempestore fønere kunne tatt litt dugnadsarbeid, og fått snøen vekk, og at de ville avdekke et skjult basseng i den gresskledde parken jeg bor i nærheten av… 

 

Men ingen kom,, og snøen ble liggende… 😉 Og når den smeltet, så viste det seg at det var ikke noe basseng der likevel… Hmf…

Så hvis jeg hadde blitt sittende på et solfylt tak i dagesvis, så hadde jeg ikke hatt dette bassenget å titte ned til en gang…

Så, da synes jeg det er mye bedre med EN dag i sola, sånn innimellom, og ta noen dager litt inne innimellom, hvvertfall noen timer… Og i går var jeg i tillegg ute og besteg en topp. Den er ikke Galdhøpiggen som ble besteget i går, den skal jeg ta i juni. Nei… i går var det mer en liten “knaus” som heter Kolsåstoppen…. Men det er da en liten stigning,, og toppen er 325 moh eller noe sånt. og stigningen på 250. Og i 27 grader er ikke denne lille knausen noe å kimse av  heller 😉 Jeg pustet hvertfall som en hval, og kjente at jeg må nok ta flere turer opp og ned der, hvis ikke dette bildet (som du har sett flere ganger), skal bli tilfelle.. 

Men turen i går var også HERLIG, og det er kjempefint oppi der, både skog, sti, trapper og fjell. Og en herlig utsikt når man kommer seg opp 🙂 Kan se utover både Oslo og Bærum. Det var mange som hadde funnet veien opp her i varmen faktisk, selv med fullt fravær av bassenger eller annet vått der oppe 😉

Toppen et stykke i fra.

 


LITT tøff i trynet før start ;-D
 


På vei opp

 


Tøffe bakker i varmen

 


Et utkikkspunkt underveis. Jeg og nevøen min, og han samboer som leker med en usynlig hund 😉

 


Litt mat må man ha, uansett om turen bare tok 40 minutter opp 😉


TØFFER meg litt på kanten… 😉


Men ut HIT, det får jaggu meg holde…. He-he… ikke SÅ høy i hatten liksom.. 😉

 

Og til sist vil jeg vise deg et nydelig bilde som vant i min fotokokurranse i forrige uke, “Galleri Frodith”. Det var Stussli.blogg.no som vant med dette nydelige bildet av deres flotte katt Freddy. Et skikkelig blinkskudd av en katt i farta, med alle sine instinkter inntakt 🙂 Ta en titt på Bentes blogg. En herlig dame, med en herlig blogg 🙂 

I dag er planen kaffe på kafe, og kanskje en tur i skogen 🙂 Har du noen planer for dagen?

 

 

34 kommentarer
    1. inneuteferdig: Ja, som regel gjør jeg det også, når jeg har løpte mye i perioder og sånn.. men nå har det vært så mye i høst og vår av andre ting så har blitt sjelden, og nå merker jeg de utrolig på formen. SKal gå litt i morgen tror jeg…. bare sånn i fort gange et eller annet sted, hjem fra jobb.. Den daglige gåinga er viktig også 🙂

    2. Det er så deilig å gå i fjellet. Elsker slike turer. Godt for både hodet og kropp. Ikke minst sjelen. Formen min begynner å bli ganske bra tror jeg. Kommer meg greit opp egentlig.

    3. inneuteferdig: Ja, det var litt sånn akkurat passe stort 🙂 og langt, men veldig varmt og jeg er i elendig form merket jeg 😛 Må bare gå MER 😀

    4. Nei fiske det gjør jeg ikke. For kjedelig for meg, har ikke tålmodighet til det. Hvis jeg skal ha fisk så finner jeg det på butikken.

    5. Unni: Velkommen tilbake Una,:-)Så herlig kompliment da, og vi har vel litt lett av og til å tenke alder, men han tenkte bare positivt, også om sin mormor, at hun og DU var kule og snille. Så herlig 🙂 Ja, i morgen er det vanlig dag igjen, og jeg kjenner det kommer noen stresshormoner flyvende, men skal prøve å holde dem i sjakk ;-D Ja, da har du fått med det rottas flukt og min herlige tur på TOPPEN i går 😀 kanskje 🙂 Det er greit å bli 47 faktisk, og om mange år er du det du også, hi-hi 🙂 Stor klem <3<3<3

    6. Engla: Ja,turen i går var deilig 🙂 men fryktellig slitsom 😉 Elendig kondis om dagen.. Men i dag har jeg ruslet i byen, og det kjentes veldig deilg 😉 Kafe, salat, is osv 🙂 Ha en flott dag du også, med Lykkeliten og prosjekter du måtte ha 🙂

    7. Helge: godt med en 50 minutters tur før man er framme. Fisket du da? Fikk noe? Nei, neppe hval der 😉 Kolsåstoppen er sånn jeg må prøve flere ganger, før Galdhøpiggen, sånn at jeg kommer i bedre oppover og nedover-form 😀 Ha en fin ettermiddag 🙂

    8. Hurra for deg som har blitt 47 år og vel overstått ‘alt’ 😀 Jeg har lest hva du har holdt på med disse dagene 😀 Du fikk jo en fin presang av meg iallfall, synes jeg, SOL og VARME 🙂 Vi har hatt det herlig på hytta, og jeg fikk et kompliment (???) av en 12-åring, hehe. Jeg tuller og tøyser med ungene vettu, når det passer sånn. Da kom det fra 12-åringen: “Du minner meg om MORMOREN min”… HÆ? tenkte jeg, jeg er jo ‘bare’ 43 år og måtte da spørre om hva som minnet om henne. Jo det var at jeg var like kul og snill som henne 🙂 Jeg tenkte på utseendet med skrekk og gru, ser jeg ut som en 75-åring+, men det var ikke det han mente, HELDIGVIS 😀 Ellers er det å komme inn i rutinene igjen i dag og opp i otta i morgen og på jobb, men da skal jeg bare tenke på at sommerferien starter den 21.JUNI 😀 Ha en fortsatt fin 2.pinsedag på kafe (?) bl.a. Mange klemmer fra Una <3<3<3

    9. Min matgale verden: Æsj, ja jeg har også litt pollenallergi innimellom… ikki moro. Gleder meg til å høre om hemmelig kake, senere, får vite i etterniddag? Nysgjerrigper her 😀

    10. Miriam: Ja, det har vært skikkelig deilig pinse 🙂 Og i morgen er det jobb igjen, men snart er det lang deilig sommerferie 😀 God tur hjemover. Klem <3

    11. Var selv på Kolsåstoppen en gang for 2-3 år tilbake. Det var en fin tur med bra utsikt. I dag var jeg på en fin tur til Hvalsdammen(217 moh) som er et tjern i marka. Det er visst fint og fiske derfra men noe hval får man neppe til tross for navnet. Jeg parkerte med vilje slik at jeg måtte gå ca 50 min før jeg kom ditt. Kan parkere nærmere også men da blir det kun 500 m gange. Har vært der før men en stund siden sist.

    12. Ja, denne kaken er faktisk litt hemmelig. Hvordan visste du det? 🙂 Nå har jeg gått ormefri tur, men har fått et heftig pollen angrep, flere år siden sist jeg har reagert, men eksplosjonen i våren gjør vel sitt:) Snufs snufs:)

    13. Det såg ut til å være rimelig bratt men ååå for ein fin utsikt 🙂 ) Så verdt det 🙂 🙂
      Kos deg masse på kafe i dag 🙂 Eg skal køyre til Bergen igjen etter ein heilt herlig pinse 🙂

    14. kommensalisma: Hi-hi, ja kanskje det 🙂 Jeg skal ut å gå litt i dag også, men litt mer i byen, med ei venninne. Kjenner bare at den kodisen MÅ opp igjen, nå er det helt elendig.. Men har jo manglet energien til å trene i vinter også, av ulike grunner, og LITT energi må man ha for å orke å trene også… Så i dag blir det litt små-gåing i byen og litt kaffe 🙂 Ha en flott dag 🙂 Klem <3

    15. Beundringsverdig å bestige den toppen i den varmen som var i går altså!! 😀 Nevøen din ligner forresten på Stian Blipp – iallefall på avstand, hehe.
      I

    16. Fru Stussli: Ja, jeg spiser is ti den store gullmedaljen jeg, to om dagen, MINST 😀 Ja, i går føltes det litt som galskap, men god galskap og trave opp der.. Og jeg var så elendig form.. merker at treningen har blitt altfor sporadisk i høst og vår… må mer daglig til med det igjen tror jeg 🙂 Sånn gåing i det minste 😀 Det er en kort tur, 40 minutter opp. Og bare så det er sagt, vi ser LITE av Oslo altså, men LITT, men mest Berum. Bare så dere vet 🙂 Ha en fin dag selv Stussli-mor 🙂 klemklem <3

    17. julianogmamma: Hvaler er herlig 🙂 Jeg har venninne i Fredrikstad, og er ofte hos henne. Og Hvaler er vi på av og til 🙂 Kolsåstoppen var veldig LITEN tur da, 40 minutter opp, brukte vi da (har hørt om 23 minutter også…) og kansje 20 minutter ned.. Så det er en liten tur egentlig.. 🙂 men koselig 🙂 Klem <3

    18. ladyaugust: Ja, det var ikke der…. Tror kanskje det bassenget egentlig bare var i hodene våres søs 😀 Det var nemlig ikke spor av det… Og hadde jeg sittet på taket her i ti dager så hadde jeg ikke hatt DET en gang å titte ned på 😀 Jeg skal på kafe en liten tur, og så ser det ut som det blir bittelitt regn.. så da kan jeg være inne etterpå. Men burde absolutt trene litt jeg også 😉 Skal du klippe gress? Det er skikkelig trim altså, jeg gjør hos mamma, og da trenger man ikke trene etterpå 😉 Klemmeflat <3

    19. Det så kjempebra! Må øyeblikkelig tilkalle Hr Stussli og fortelle at vi kan klatre opp der (når det ikke er 27 grader) og se Oslo <3 FOR en utsikt!!! Og for en sprek og litt gal frodith som klatrer opp der i alt for mange varmegrader! Fortjener dalig is i minst en uke 😀
      Ha en fin fin dag spreka!

    20. Ha ha herlig bilde nå de liksom bærer deg opp mot fjellet der 🙂 Synes jeg ser det liksom. *knis* Men visste ikke noe om denne Kolsåstoppen gitt, føre du skrev nå. Hmm kanskje prøve dette en dag da se 🙂
      Ellers i dag, skal vi ta med svigers til Hvaler, siden de er fra det indre marker her i Østfold og er sjeldent ute ved havet 🙂
      KLEM

    21. Hanne: Ja, håper du kan få deg noen turer litt sånn som du har lyst snart .-) det er jo deilig, på LITT kjøligere dager enn i går 😉 Tror jeg må bevege meg litt i dag også 🙂 For å bedre kondisen 🙂 Ha en flott dag du også 🙂 Klem <3

    22. Min matgale verden: Ja, det var en hund der 😀 Ikke vår, men en liten tass som hoppet og spratt, så det var ikke noe solstikk, den er bare usynlig på bildet liksom.. 😉 Vi så ikke orm.. Og det skal ikke du heller, gå ormefrie veier, så du er sikker ja,. Hvis ikke kan jo Bonnie, tøffa, ta dem;-) Hvordan kake? Eller er det hemmelig kanskje? 🙂

    23. Fin tur du hadde. Minner meg om en knaus som vi bruker å klatre opp.
      Håper jeg kan ta en tur i skogen i dag også, må bare komme meg i gjeng og kjenne om alt virker som det skal.
      Ha en fin dag.

    24. Fin tur da. Og en nydelig utsikt. VAR det en hund bak der…eller hadde hun fått litt solstikk?? 😉 Jeg tror jeg skal gå en tur til gravplassene…for der er det orme-fritt…og her er det ganske varmt og solrikt fremdeles.Og så skal jeg bake en kake….(Bombe) Nyt dagen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg