Hysterisk dyre-kjær?…

NÅ er det tid for å fortelle deg en rar historie…..Jeg kan nemlig gjøre det nå, uten at du tror jeg er helt GAL….. fordi du kjenner meg litt nå….Vel, ikke mer gal enn man BØR være hvertfall….;-)

 Det var vel en tidlig vårdag i 1992 kanskje… eller var det høst… fordi det var kanskje litt kaldt ute.. Vel, på 90-tallet var  det hvertfall… Jeg bodde i en av byens mest falleferdige gamle bygårder… Den så raklete ut på utsiden… og den VAR raklete på innsiden.. Men hva gjør vel det, når du er 26 år, bor i kollektiv med 5 andre, i en diger leilighet på sikkert 150 kvadratmeter, 6 soverom, diger stue og en gang, så lang at vi kunne gå på rulleskøyter innadørs og man KUN betalte 500 kroner hver i husleie…. Da spilte det ikke så stor rolle om tapeten flasset og det helt sikkert bodde mus i den store matboden.. For 500 kr var faktisk lite i husleie også på DEN TIDEN, for den som måtte lure 😉 Vi følte oss som verdens heldigste , og hadde masse koselige selskaper, fester og bare kosekvelder vi 6 som bodde der.. Alt var såre vel stort sett, til jeg og min venninne en dag gikk forbi den fraflyttede nabogården, som var om mulig så enda mer utslitt enn vår, og hvor det så ut som NOEN prøvde å pusse opp, så vinduene var plutselig åpne og plutselig lukket…og noen arbeidskarer kom og gikk…. og pluselig var det ikke noen der på LANG, LANG tid…  Og plutselig en dag sto HAN her, innafor de lukkede vinduene….

 Han sto i vindus-karmen, på innsiden av bygården, i beinhøyde for oss… Vi fikk ikke øye på den før vi hørte den kakket febrilsk på vinduet.. Vi tittet ned, i beinhøyden, og fikk øye på han som febrilsk, flakset og fløy, som en humle mot vinduet… Ville UT, UT… og ingen steder  å komme ut.. Den så på oss med redde og ganske febrilske øyne.. Jeg har aldri sett noe sånt hos en DUE noen gang.. De er da vel bare noen tullete krapyl, tenker man bare når man går forbi dem i byen… Flyvende roter…Ekle… Men denne var helt klart livende redd, og jeg SVERGER på at den ba oss med øynene:: “hjelp”..

Jeg og min venninne så på hverandre og fikk fryktelig vondt av den.. det var fredag ettermiddag, og ingen arbeidere ville være der før mandag morgen igjen… Tidligst…Hvordan skulle den klare seg der inne helt fram til da?? Kanskje fly og flakse, og gjentatte ganger stange hodet i vinduet.. Vi så for oss den stakkars duen ligge blodig og forslått der på lørdag formiddag, når vi skulle gå forbi.. Vi durte opp i leiligheten, og var slett ikke sikre på hvor vi skulle ringe… Alt var stengt av sånne VANLIGE instanser, da det var fredag ettermiddag.. Så vi endte opp med å ringe POLITIET 😀 Vi tenkte at de kunne fortellle oss hva vi skulle gjøre, hvem vi skulle henvende oss til på en fredag etermiddag…. Innelåst der kunne den bare ikke være.. Det ville være dyreplageri.. Polititet var greie de, lovte å sende noen folk som var i nærheten… Ja, nå kan jeg høre deg le…. HØYT…. Ringe politiet liksom!!! Galskap!! OG jeg må innrømme i ettertid at det er nok litt komisk… Har ledd mye av det etterpå min venninne og jeg også.. Ledd med alle andre… Men jeg lo ikke DA…

For det kom jo etter en liten stund et par VELDIG flaue politimenn… Hva var DETTE for et slags oppdrag liksom… De gjorde som de hadde fått beskjed om av vakthavende.. lusket litt rund og prøvde finne ut hvordan de kunne bistå oss, for å få denne ulykkelige lille saken ut…

Det endte med, at det plutselig kom en mann gående, som antagelig eide gården… Han kjeftet og smelte og mente politiet måtte ha annet å gjøre enn å hjelpe gale damer og gale fugler… De fuglene kom inn igjen så fort man slapp dem ut, så der var det visst ikke vits i å gjøre NOE.. De slapp nå ut den lille stakkaran vår, og politiet lusket så oppover i gaten igjen , med halen mellom beina… Men VI var glade 🙂

Hvor er det jeg vil med denne historien liksom? Er den bare ment for å more deg ? Å neida… Det slo meg den gangen, og har slått meg igjen senere: -Hvor STORT må et dyr være for at man gidder å bry seg om  å spare livet deres? Når likner man bare en hysterisk og litt latterlig dyrekjær? Går grensen ved katt? Er fugler,roter, fisk og mus bare til bry og trenger ikke reddes? Er det greit å ta livet av ekle snegler, eller å mose en spyflue i vinduskarmen? Jeg har ingen svar… Det er vel her også litt forskjellige grenser hos folk.. Jeg kjenner bare at jeg av og til har problemer med å slå i hjel insekter også.. men om det skyldes at jeg er livredd noen insekter… (edderkopper),at jeg  synes det er ekkelt eller om jeg er hysterisk dyrekjær… vel, det vet jeg neimen meg ikke selv en gang….

 


..ikke størrelsen det kommer an på eller…?

 

Hvor går grensen for deg? Hva er greit eller lett å ta livet av? Fluer? FIsk? En kanin? 

28 kommentarer
    1. cynaracardunculus: Ja, er ikke den historien litt herlig egentlig 😀 Du skulle se de slukørete politimennene da eieren av den falleferdige bygården kom og kjeftet løs.. Akkurat DEN dua kom seg hvertfall ut 😀 Jeg slår litt fluer hvis de plager meg lenge.. og klegg og mygg.. Nattsvermere har jeg litt problemer med, selv om jeg synes de er ekle 😀 Men de er tjukke og fulle av MEL… Nei, ikke lett å avgjøre hvem som er “dyr” nok liksom… 😉

    2. Hehehe :)) for et stilig innlegg og en fin historie egentlig..Jeg har nemlig tenkt på det samme.
      Myggen klapper jeg til uten å tenke mer over saken -den stakk meg først…men må ærlig innrømme at jeg ikke klarer å feks tråkke på maur (bevist) ei heller drepe fluer og veps..jager dem gjerne ut,meeeeen om dem har irritert meg lenge nok prøver jeg å klapse dem og.
      Irritasjon og skade moment er litt med i en evnt eksterminasjon..(helleduss,det høres jo ikke bra ut..)

    3. Unni: Ja, plutselig kom sola 🙂 Jeg har gått fra jobb, et godt stykke, over en time hvertfallk i solsteiken.. Nå er jeg sliten og slapp som en fille, så mye sprell herfra blir det ikke tror jeg.. Mer surre rundt som en slapp flue..i leiligheten her … 😀 Og heldige du som har flyfille til å lage mat 😉 Jeg skal slenge i hop noe ferdigmat her, mer enn det orker jeg ikke i dag.. Nei, å slå insektene med laptopen kan bli en dyr affære, ikke gjør det, he-he.. Ha en fin kveld, bloggvenninne Una 🙂 klem <3

    4. Hei i sola 🙂 Grensen for meg går ved insekter som stikker eller surrer rundt, INNENDØRS. Før brukte jeg papiravis, men nå når jeg leser aviser på nettet, da blir det dyrt å bruke laptopen som våpen 😀 så da flyr jeg rundt med et håndkle og kliner til, hehe. Det bor edderkopper i kjelleren her, men de bringer LYKKE og lever sitt eget liv der nede 🙂 Nå er Flyfilla rett rundt hjørnet, så jeg får ta i mot han og be han lage middag, snill jeg, han liker å lage mat han 🙂 Ha en solrik ettermiddag og kveld hva du enn måtte gjøre av sprell, hehe. Solklem fra Una <3

    5. Jeg reddet en snegle ut fra stua for en time siden. Så nei jeg forstår din historie og intet dyr er for lite til å reddes 🙂
      Ha en fin dag flotte deg 🙂

    6. haha, jeg skal faktisk ned i kjeller’n….å finne maling….men IKKE i dag, i dag skal engelen handle litt så jeg er sjafør til vi begynner øvinga 😀 Det er akkurat slik her også stoor kryp har jeg problemer med og i går hadde den største edderkoppen jeg noensinne har sett planta seg ute på badet,..under et håndkle som skulle til vask!! Uæææææææ Klæmme<3

    7. Nemi Rebella: Ja, jeg liker jo egentlig ikke duer i det hele tatt, men hadde ordentlig vondt av denne stakkaren husker jeg, og vil ikke de skal lide!! Din grense går ved kakkerlakker da 😀 skjønner jeg 😉 Nei, ta knekken på Onkel Vidar må du ikke gjøre :-DHæ-hæ 😉 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    8. Flaggermusvinger: Uff, ja og hvis man ser de kanskje går gjennom verre dager MED å leve, så er det kanskje like greit.. Ja, den historien er ikke så verst sånn i ettertid.. 😉 Men jeg ville vel kanskje gjort det samme igjen 😉 Men mulig ikke POLITIET 😀 men noe dyrebeskyttelsen eller liknende organisasjon.. problemet den gangen var jo at alt var stengt.. 😉 Jeg blir også ganske sår når jeg ser duer (selv om jeg egentlig ikke liker dem særlig) som har en fot,som halter rundt i byen her… 🙁 Litt interessant diskusjon dette med grensene, og ser folk har forskjellige grenser her..naturlig nok 🙂 Ha en fin dag 🙂

    9. Jeg vil ikke ta livet av noen… bortsett fra kakkerlakker 😛
      Da jeg var lita kalte jeg de stankelbeina vi har i Norge, for onkel Vidar… de var litt like skjønner du, så slike har jeg aldri tatt knekken på, hæhæ xD
      Godt at dere fikk ut dua… Ingen skal være innelåst ei hel helg uten vann eller noe… :O Desuten er ikke duer så fæle… tenk på åssn det hadde sett ut uten de!

    10. God historie, hehe! Og et godt spørsmål der på slutten. Hvor går grensen.
      Hos meg er den litt varierende, og den har endret seg endel i det siste. Etter at jeg startet å slakte vaktlene til matformål, så ser jeg heller ikke noe stort problem med å ta livet av de nyfødte som er misdannet på noen måte. Tidligere ville jeg nok forsøkt så godt jeg kunne å la de leve et verdig liv selv om de har et bein som ikke virker, for eksempel.
      Husker engang rundt år 2000 hvor den ene katten hadde fått tak i den ene hamsteren til den ene datteren. Vi kjørte 4 mil hver vei, var hos dyrlege med den gjennomtygde tingesten, fikk medisiner – og den døde likevel en smertefull død noen dager etter. Men jeg har nå engang den oppfatning at har man skaffet seg dyr, så har man ansvaret for det. Selv om man egentlig ikke har råd til dyrlege og penicillinkur til et hersens hamster.
      I dag ville jeg nok latt hamsteren slippe litt billigere… 🙂

    11. muumimamma: Ja, se der har vi en helt annen synsvinkel. Folk på gård er jo vokst opp med dyr på en annen måte. Spennende å høre forskjellige synsvinkler på dette 🙂 Ha en fin dag Muumi <3

    12. Hm… Jeg har bodd på gård og hatt masse dyr. Og jeg har selv slaktet/vært med på å slakte både høner, kaniner, gjess, lam og griser. Det har jeg ingen problem med. C’est la vie 🙂

    13. inneuteferdig: De fleste har grensen ved mygg og snegler her ser jeg… 😀 Det er litt interessant å se hvordan og hvorfor vi vurderer som vi gjør. Nei, jeg er glad jeg slipper å forholde meg til sneglene til og med jeg, de er så tjukke, så ville fått problemer tror jeg.. Ha en fin dag du <3 klem

    14. Paddeguri: Ja, mygg og knott er jeg enig i.. Heldigvis slipper jeg å forholde meg til brunsnegler.. 😀 Vet ikke hva valget ville vært 😉 Godt å høre du ikke LIKER å drepe dem da
      😀 Ha en flott dag padda mi 🙂

    15. Jeg liker ikke at dyr lider uansett hva de er. Slår ihjel mygg, og kverker brunsnegler. Alt annet kan godt få lov til å være rundt meg i naturen. Er ikke glad i jakt, ikke glad i at sauer blir sluppet løs uten tilsyn. Jeg synes at dyr skal ha tilpass av eiere uansett.

    16. Mygg er fritt vilt! Helt sikkert bare et feilskjær i evolusjonen. Hvilken nytte gjør de i naturen? Og brunsnegler – dem tar jeg, men jeg LIKER ikke å drepe dem, må passe på at de dør fort, og at de helt sikkert er ordentlig døde. De hører ikke hjemme i økosystemet i Norge, og formerer seg for fort. Og knott – sånne småfluer som ødelegger alle fisketurer og gjør det umulig å være ute en deilig sommerkveld – dem tar jeg flest mulig av. MOA HA HA ……

    17. Fru Stussli: Jeg skjønner godt det du skrev, og var ikke noe dumt svar 🙂 Det er noe med dyr man koser med, DER går en grense også. I andre land har de jo slett ingen problemer med å ta livet av katter og hunder og spise dem… for de har ikke det forholdet til dem 😮 Men vi koser med mange dyr, og jeg ville aldri selv kunnet spise en okse eller ku jeg “kjente” heller tror jeg.. De må ligge i disken..hos butikken.. Men ellers klarer jeg insekter, de aller aller minste, å klapse dem, men prøver først vindu. Ikke mygg da, der er det ingen nåde faktisk… MEn den stakkars duen i vinduet.. og kaninene i gresset. La dem være.. Ha en finfin dag du også gode Bente <3 Stoooooor klem <3<3

    18. ladyaugust: Hei søs <3 Ja, det eneste som skal være i vår leilighet er også tøy-rotter og kanskje til nød en flue, som jeg kan prøve jage ut.. Men ellers tar jeg edderkopper, fluer og mygg. Over det blir de for tjukke, og føles mer som dyr.. Og da klarer jeg ikke.. Og er litt redd dem i tillegg da. Edderkopper har jeg også problemer med,mest forfi jeg er redd dem!! og da blir det store bøker som skal ta dem, for at ikke de skal rekke å stikke av.. Ja, vi kan visst være glad vi bor her, hvor det ofte også er så kaldt at det vi ser MEST av er ISBJØRN, he-he 😉 Ha en edderkoppfri dag søs, for de har du vel tatt for lenge siden nedi kjellern der? 😀 Klemmer <3<3<3

    19. Hanne: Jeg ler HØYT her jeg sitter og spiser frokosten min på jobben 😀 Synes jeg ser deg,med bilen.. 😀 Og det med at fisk skal spises, men ikke levende 😀 Jeg er helt enig med deg 😉 Ikke levende.. Og jeg spiser kjøtt jeg altså, men å ta livet av dem SELV, nei det klarer jeg ikke.. de skal ligge i frysedisken med papir rundt.. 😮 Jeg slår mygg og fluer til døde, og edderkopper hvis jeg tør 😀 ellers er det lite jeg tar.. Ha en fin ormfri dag!!

    20. Helge: Ja, ikke sant. Jeg klarer også mygg, de er liksom så tynne og umerkelige.. Men veps og bier etc, de er jeg både litt redd, og de er litt tjukke.. så kjennes mer som dyr når man dreper dem.. Ha tatt mange mygg jeg også.. og fluer 😉 Ha en fin og myggfri dag 🙂

    21. Hmm nå blir Fru Stussli litt usikker her. Fordi hun er så skrekkelig glad i dyr (ikke insekter).
      Jeg husker jeg var på sommerferie hos min venninnes besteforeldre i Arendal da jeg fylte 8 år. De hadde masse kaniner på gården. I tillegg til hester, kuer, høner osv. Disse kaninene var de fineste på jord og vi brukte dagene på å kose og leke med disse.
      En kveld vi hadde spist middag fortalte de at den deilige gryta vi akkurat hadde spist var kaningryte. Jeg kastet opp og gråt hele natta. Vi hadde spist lekekameratene mine…. Den dag i dag kan jeg ikke smake kaninkjøtt, harekjøtt, due osv. Jeg er vokst opp på gård og vært med på slakting mange mange ganger. Spiser kjøtt uten problem, men kaniner, harer og duer er ikke spisedyr…. Uvist hvorfor.
      Dette var et skikkelig saklig og fint svar *himle med øya av seg selv*
      Pytt pytt. Dette er dagens svar, saklig eller ikke 😀
      Ha en strålende dag fine frodith!
      Klemklem og dobbeltklem

    22. Mooornings <3 Jeg synes dere gjorde helt rett, jeg hadde gjort det samme eller knust ruta for å slippe den ut om det ikke fantes en annen mulighet. Egentlig er den grensa ganske så vanskelig, jeg har problemer med å ta livet av hvasomhelst men det får ikke bo edderkopper, maur og småkryp inne eller i nærheten av mat, heller ikke rotter og mus, bare slike tamme eller slike tøyrotter. <3 Takke seg til at jeg bor i Norge tenk de som har slanger overalt, giftige store som sluker hunder og katter og noen mennesker også. Ha en fiin slangefri dag søs <3 klæmme

    23. Slike små, dersom de biter eller suger blod, skal moses, fisk skal spises, ikke levenes.. Det største dyret jeg kjenner at jeg må ta livet av når jeg ser det, er orm, blir nesten morderisk av meg. Når det ligger orm på vegen her, kjører jeg først over og så rygger jeg og spøler så fillene av ormen fyker. hehehe er ikke jeg grusom, tror det er ulovlig og ta livet av slike skapninger også, men det dri… jeg i.
      Ha en fin dag.

    24. Tror man har lettere og ta livet av en innsekt enn en kanin, hund eller katt. Grunnen er vel at en innsekt f.eks mygg er så lite at man knapt kan se det. Men fluer kan være innpåslitne så de må bøte med livet mange ganger, det samme med mygg. Men ingen liker og få vepsestikk heller men for min del dreper aldri en veps. Jeg prøver heller og jage de ut av leiligheten, fange de i glass legge ei bok over, gå ut og slippe vepsen ut. Vepsen er en veldig fin skapning selv om den kan stikke folk. Tar nok livet av endel mygg og fluer iløpet av sommern men aldri veps.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg