NÅR er man kommet i den alderen…..? ;-)

I noen innlegg tidligere her har jeg snakket om at alder ikke bør være en hindring for noe som helst… Man bør kunne ha venner i alle aldre, og det har jeg. Alt fra niesen min på 19 som jeg liker å omgås, til venner på jobb som er godt over 60, så jeg kan trygt si at jeg ser på menneskene bak alle disse kroppene og ansiktene. Og jeg trives med å være sammen med dem fordi de er fine folk, ikke fordi de har en spesiell fysisk alder… Jeg ser på min egen alder på samme måte.. Enhver alder har hatt og vil ha sin sjarm 😉

Jeg har også her på bloggen hatt noen betraktninger på dette med å være bevisst på sin alder, uten å sett for mange begrensninger  for hvordan man bør TE seg eller KLE seg.. Men jeg har måttet smile noen ganger litt slemt i skjegget, når jeg ser menn over 50 år, som går med bukser som sagger så kraftig at HELE rumpa eller trusa synes, og beina ser ut som de er ca 15 cm lange opp til der skritet begynner.

Eller når jeg ser damer som meg selv, som har så korte skjørt at rumpa, som faktisk har begynt å sagge litt i seg selv, går NEDENFOR skjørtekanten… Og jeg kan godt nesten gå i den fella selv noen ganger… Og jeg har stilt spørsmålet om man blir for gammel for å te seg eller kle seg på den ene eller andre måten. Og mange gjør som meg, og smiler litt av seg selv, i skjegget… Men samtidig er det viktig å ikke la alt sånt styre seg for mye, ikke la andre folk eller ytre “synsinger” styre seg for mye,  men heller gå kledd og te seg sånn som man trives. Man må like seg selv, og det er det viktigste.. Så egentlig er alder ingen hindring for noe som helst, selv om vi kan smile litt for oss selv.. 

 

Men det siste spørsmålet jeg har stilt meg når det gjelder alder, var noe jeg begynte å tenke på på banen i går morges… NÅR er folk blitt så gamle at man skal reise seg for de på banen?…Slik at de kan få sitte? Jeg ville blitt dødelig fornærmet hvis noen reiste seg for meg på trikken, for å la meg få sitte… fordi jeg var gammel liksom….  Så 47 skal man altså IKKE være… Man må være eldre…Jeg tror ikke jeg synes det er veldig greit om 5-10 år heller.. Så NÅR er man altså blitt gammel nok? Og vil jeg SE lett om DE er gamle nok til ikke å bli fornærmet? Hva om de bare er litt grå i håret, men slett ikke er så gamle, eller dårlig til bens…? I dag så jeg en som kanskje var litt grå i håret…  men når jeg tittet nærmere etter var vedkommende ikke mer enn 60-65… Skal man reise seg da, slik at de får sitte? Blir han sur HVIS jeg reiser meg, eller blir han sur hvis jeg IKKE reiser meg… Jeg er jo knapt bittelitt eldre selv på en måte…kanskje…. i hans ønye…Hm… Nei, det er nesten sånn at jeg ikke reiser meg før jeg er sikker på at de er eldgamle, for ikke å få et stygt blikk i retur… Og SÅ eldgamle folk tar sjelden banen… så veldig ofte får jeg sitte hele veien..he-he..

 

 

Når synes du det er riktig å reise seg? Når tror du at du vil like at noen begynner å gi deg plassen sin?  😉

46 kommentarer
    1. Miriam: He-he, ja man får bevege seg sakte men sikkert mot målene 🙂 Her er det full fart igjen, men jeg skal ha skuldrene på plass, i riktig stilling 🙂 Ha en fin dag :-)Klem <3

    2. Så bra 😀 😀 ja eg skal selvfølgelig inn å se på dagens innlegg 😉 Det tar bare litt tid med meg og sirupshjernen min i dag 😉 😉 Klem <3

    3. Siv: Ja, gravide… ikke alltid man ser rett der heller,men som oftest kan jeg se forskjell der altså 😉 Men de gamle er det verre med 😉

    4. cynaracardunculus: Ja, jeg kunne trengt det litt innimellom jeg også sikkert 😀 Og mange litt små-gamle som ville blitt glade også 🙂 Men mange blir snurte også faktisk 😀

    5. At folk tilbyr deg en plass å sitte kan likeså godt være av høflige grunner..altså ikke aldersbetont..Jeg syntes du skal bli tilbudt en plass rett som det er..fordi noen ganger trenger man sette seg ned å slappe av oxo ;))

    6. Appropos klær : Sett noen i voksen alder ( Altså eldre enn meg ) I 40årene ish, kle seg skikkelig stilig, veldig damete. Og det får dem til å se yngre ut, jeg vil bli sånn ! XD
      Og ellers, vi alle skal jo bli eldre, så … vær den du er 🙂
      Jeg reiser meg for gamle-gamle ( folk med krykker eller som er dårlig til bens ) Gravide og folk med små barn.

    7. Forfatterspire på ville veier: Nå har vi lagt oss på hotelsenger med snop, jeg og søsteren min 😉 Tur i naturen og spa etterpå, det ga mersmak 🙂 Finn deg noe god mat 😉

    8. Forfatterspire på ville veier: Håper du har gått satt deg nå hvertfall 😀 Jeg har hatt min første Spa-opplevelse i dag 🙂 Herlig 🙂

    9. Unni: Nå har jeg vært og tatt litt aromaterapi for første gang, 25 minutter 🙂 Herlig 🙂 Jeg ble slapp som en pannekake etterpå nå, og det trengte jeg etter å ha hatt skuldrene oppunder øra en stund;-) Nå skal vi ha tre retters middag, og jeg må ikke reise meg en gang for noen 😀 Ha en fin kveld fineste Una 🙂 Klemmepannekakeflatklemmen <3 <3

    10. Helge: Jeg er oppe i den situasjonen hver dag jeg 😀 Og som regel går det bra 🙂 Jeg bommer ikkd OFTE , men av og til 😀 Ha en fin kveld 🙂

    11. Det ‘problemet’ har ikke jeg, he he. Det er ALDRI flere sitteplasser igjen når jeg kommer løpende inn på bussen, verken til eller fra jobb 😀 Bakfra ser jeg ut som ei lita jente, som har kledd seg litt FOR voksent, og forfra ser jeg vel ut som det jeg er, 43 år 😀 Bare jeg får være frisk, så får alderen sette sine spor, erfaring kaller vi det, hehe. Nå skal ungene og jeg grille, men jeg gidder ikke styret med kulegrillen, så da blir det gassgrillen, den har sengeplass til oss alle og en Jerrykanne med ‘grillsmørje’ hahaha. Håper det blir et avslappende-tjo-hei-opphold med aromaterapi og SJOKO-spa m.m. på dere jentuten. Lørdagsklemmeflatest fra grillkokkina <3

    12. Blunck: Ja, man må jo kunne spørre om folk vil sitte, så får de heller si NEI da. Det var DET noen gjorde her om dagen… Jeg liker heller ikke å prøve å se ut som jeg er en av elevene.. ha-ha :-DMen ikke være kjerring Ha en fin kveld 🙂 Klem

    13. Livsrom: Hi-hi, ja det er den bikke over greia jeg er litt redd, men stort sett blåser jeg i det. Jeg går i ting jeg føler meg fin i, uansett hvem det er MENT for 😉 men noen ganger må jeg smile litt, som du skjønner på tegningene mine 😀 Ha en fin dag 🙂 klrm <3

    14. Sjelden jeg tar buss og trikk har jeg knapt tatt noen gang. Men hvis det er mye folk på bussen så er det klart jeg tilbyr plassen min for eldre. Men det er velldig lenge siden jeg var i en slik situasjon.

    15. Miriam: Hvis folk er gravide reiser jeg meg også, eller kanskje for en med MASSE unger 😀 Jeg begynner nok å ha en viss følelse med hvor gamle folk er, men noen ganger kan man gå litt i “baret” he-he Ha en fin dag 🙂 Klem <3

    16. Haha de beskrivelsene av kles stilen..ja, de smiler jeg litt også, og jeg har nok akkurat samme tankene som deg der, at jeg kler meg som jeg vil, men samtidig så begynner tyngdekraften å virke..så jeg prøver febrilsk å beherske meg… og håper jeg stort sett holder meg sånn der midt på treet..vil ikke se ut som en 45 (straks 46) år gammel dame som tror hun er 18 år. Men samtidig så er de fleste av vår generasjon så unge til sinns, så vi vil jo ikke være helt “kjerring” heller. Jeg har hvertfall kke motepress på meg, jeg ha nok min egen stil, ikke nødvendigvis siste mote, men mer meg…DET tror jeg at jeg har fikset, noe jeg ikke klarte når jeg var yngre.. Hmm jeg er jo handikappet selv, og på det verste kunn jeg ikke stå lengre enn 2 min…og det var svært vanskelig, da en dame på min alder, med utseendemessig sunn kropp, sminket osv ser usannsynlig frisk ut…. jeg turte jo ikke si noe…så jeg måtte derfor ta med rullestolen jeg har til avlastning overalt, for å være sikker på at jeg kunne få sitte. Så jeg prøver å se på gangen om de ser ut til å være dårlig til bens, vond rygg, ja høygravide også feks, og ikke tenke alder, pga min egen erfaring.. Men jeg spør gjerne, vil du sitte? Før jeg reiser meg..og håper at de ikke knurrer til meg 😉

    17. ladyaugust: Gleder meg til du blir ferdig med bikini-buksene våre 😀 Da skal vi sagge da 😉 Jeg gjør som deg, jeg gir egentlig blaffen i hva andre mener, og går som jeg vil og trives med meg selv 🙂 Nå skal jeg snart ha aromaterapi, og i boblebad <3 Klemmeflatest til søs <3

    18. Nemi Rebella: Hei snupps 🙂 Ja, jeg prøver å se litt om det er søkende blikk, og ercganske obs, men reisrt meg ikke før jeg er rimelig sikker på at de er GANSKE gamle 😀 Ha en super dag snupps, jrg er på hotellet. Vi skal ha atomaterapi etterpå 😉

    19. Mariann Sæther Tokle: Ja, gravide er en egen gruppe, da reiser jeg meg 🙂 Men de andre er jeg altså litt mer usikker på.. men jeg prøver å bruke øynene og se på blikket deres. Så bra du kommer i gang med litt paint også. Det er veldig moro! 🙂 Ha en fin dag du 🙂

    20. eljos: Ja, jeg blir ofte stående jeg også, men jeg tenker fsktisk en del på det. Når jeg ser det kommer på LITT eldre folk.. og jeg sitter fra starten av.. Ha en fin dag Eljos. Klem 🙂

    21. Flaggermusvinger: Ja, ikke sant 🙂 Vi gjør som vi vil, så får de andre tenkr hva de vil 😉 Veldig koselig at du liker bloggen min 🙂 Jeg liker godt din også, spennende for meg 🙂 Ha en fin dag, jeg er på Spa.hotel for første gang 🙂 Klrm <3

    22. Til tross for at jeg kan reise med honnør-rabatt, ville jeg bli fornærmet om noen reiste seg for meg. Da ville jeg ha reist hjem å tatt en grundig titt i speilet, og lagt inn ei ekstra treningsøkt;)
      Det var faktisk litt morsomt, min mann og jeg hadde nettopp avsluttet en diskusjon om klær og alder da jeg åpnet innlegget ditt. Ja, jeg er dessverre litt opptatt hva folk mener om meg. Jeg har en tendens til å være litt seriøs, og ta meg selv litt for høytidelig. Jeg tenker over alderen min når jeg kjøper klær. Hengte fra meg en kjole jeg likte godt senest i dag, fordi den viste litt for mye BH. Jeg trives stort sett med meg selv, selv om jeg handler klær i butikker som ikke har damer i 50-årene som målgruppe Jeg har gitt beskjed til barna mine at de må si fra om det “bikker over”:):)

    23. Fine illustrasjonar 😀 😀
      Det med alder er ikkje enkelt. Det er faktisk veldig vanskelig i grunn. Når eg budde i oslo så tok eg t banen veldig ofte og det kan være vanskelig å bedømme om ein skal reise seg eller ikkje. Eg pleide å vurdere den fysiske formen til den som sto. Såg han/ho skranten ut så reiste eg meg uavhengig av alder. Dei blei alltid glad for det. ellers så reiser eg meg alltid for gravide og andre som ser ein smule sliten ut. Eg veit nemlig nøyaktig så slitsomt det er så stå på t banen når ein er dødssliten !! 🙂

    24. Et triks er jo at hvis du ser en eldre, svakbeint person på holdeplassen, så smyger du deg ned fra setet like før vedkommende kommer ombord (forutsetter at du sitter i nærheten av døren), og passer på at ingen andre slasker tar setet før den gamle personen gjør det. Da slipper vedkommende å bli fornærmet. 😉

    25. hahahaha jeg kommer aldri til å kle meg slik omgivelsene vil at jeg skal, jeg er 16 år inni hodet, jeg er 100 år på mange felt og jeg er 4 år innimellom når jeg blir sur. Rumpa får sægge så mye den bare vil men jeg hadde syntes det var fint om noen reiste seg på bussen altså for jeg liker ikke å stå, hehe men jeg tar heller aldri buss for tenk man kan bli innelukket med masse forferdelig lyd usjameg. Sæggerumpe haha, bare tenk hvilken sæggerumpe du og jeg får OM jeg engang blir ferdig med bikinitrusene våre??!! Hahahaha da blir det jammen bilde på bloggen haha Klæmme lørdagsklæmmen <3 <3 <3

    26. Mårn snupps!
      Jeg kjører hverken buss eller trikk her jeg… Men da jeg gjorde det tror jeg egentlig bare at jeg leste kroppspråket til de som kom på, og “så de ann litt” 😉
      Kose deg masse på søs-spa <3

    27. Hvis noen er gravid, eller man ser de er dårlig til beins og litt skrøpelig eller tydelig gammel, da spør jeg. Ellers vil jeg gjerne sitte jeg, men jeg studerer reaksjonsmønstre når jeg er på apoteket. Der er det ofte lang kø og det er tre stoler, men de fleste blir stående. Men to av de tre stolene blir opptatt og så blir den tredje stående tom for de som trenger det mest, men det skal noe til at noen setter seg der. Jeg elsker tegningene dine, det er så befriende med disse artige tegningene istedenfor de ferdigproduserte illustrasjonene. Nå har jeg funnet paint på maskinen så smått om senn blir det nok videreutviklet moderne kunst her i huset,hehe.

    28. Vanskelig tema i dag. Nå er jo jeg gammel, men jeg tar jo aldri buss, trikk, tog eller bane for det har jeg ikke helse til. Tror det tryggeste for et sprekt menneske er å stå hele veien, hvis der ikke er plasser nok til alle. Den gangen da jeg var ung og sprek, for fire år siden, så kunne jeg godt stå veldig lenge uten at det gjorde meg noe.

    29. Jeg digger tegningene dine! 😀 Og du skriver så mye som jeg selv har tenkt på, det er veldig moro å lese bloggen din. Jeg syns vi er for mye styrt av hva man bør og ikke bør, tenk hvis alle bare blåste helt i alderstanken, og gikk med hva de ville. DA ville det snart ikke være så rart med miniskjørt og saggebukse over skrukkete lemmer?
      Men, jeg tror nok at mange – inkludert meg selv – holder fast på bildet av seg selv som ung og vakker. Og tar på seg miniskjørtet med den tanken i hodet. Og ville kanskje smilt stygt i skjegget hvis de så seg selv uten å vite at det var seg selv de så!
      Jeg reiser meg aldri for noen fordi jeg ikke tar buss eller tog.

    30. synnovesyr: Nei, det reise seg greiene 🙂 Jeg lo litt for meg selv da jeg satt der og tenkte. Noen reiser seg og jeg ser folk blli kjempefornærmet 😀 Og det er jo ikke så morsomt. Man må kanskje se litt på blikkene til folk, om de søker etter plasser 😀 Ha en flot dag 🙂

    31. Ja det med alder er ikke lett,men mener som deg at det viktigste er at man trives med seg selv. Jeg har ikke så stor sans for å prøve krampeaktig å holde seg ung,men noen trives jo med det også. Personelig hadde jeg ønsket at noen hadde gitt meg et lite hint hvis jeg gikk i den fellen:) det med å reise seg for eldre kan være vansklig. På apoteket for en stund siden var det stor kø og jeg fant meg en ledig stol. Litt etter kom det inn en eldre dame og jeg hadde tenkt å reise meg men turte faktisk ikke fordi jeg var redd hun skulle bli fornærmet,så det ikke så lett å vite hva som er riktig.

    32. Fru Stussli: Ja, den var god, faktisk veldig lurt 😀 aldri å sette seg 🙂 Kose deg masse på fotokurset 🙂 Jeg synes allerede du tar nydelige bilder av de tingene du lager. Det ser så delikat ut sånn som du henger det opp og fokuserre osv. 🙂 Love it <3 Men gøy å lære mer 🙂 Stor lørdagsklem <3<3

    33. Min matgale verden: Nei, jeg tror også at når jeg begynner å bli så gammel at folk burde reise seg for meg på banen, da skal jeg slutte å ta banen… 😀 For det vil jeg ikke oppleve 😀 Og jeg reiser meg ikke før de ser litt strengt på meg nei 😉 Ha en nydelig dag selv Kjersti. Stor klem <3<3

    34. Best å aldri sette seg 😀 Nei, jeg står alltid fordi jeg er så ung og sprekt, liksom. Da har du ikke noe sete og tilby og unngår dermed alt bråk.
      Nå skal jeg ta de unge beina mine og dra på fotokurs. Skal se om jeg er gammel nok til å tåle en hektisk helg.
      Goooood løøøøørdag fiiiiiineste frooooodith <3
      Klem klem dobbeltklem

    35. Nei, huff. De må bare ikke reise seg for meg!! Jeg tror at man skal reise seg, når damer med blått hår og menn med hvite fjon på hodet, tramper deg på tåen med stokken sin, gir deg en god albue, ser på deg med strengt blikk, og kommer med fraser som “ungdommen nå til dags” DA bør du nok reise deg:) Ha en strålende spa-helg. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg