Fra et “eventyr”… til et annet EVENTYR… :-)

For meg som ikke er vant til å strø om meg med penger på luksus, så var det nesten som å være i et eventyr i helga… Jeg er vant til å være mye hjemme, ta små overnattinger på DNT-hytter, som er billig. Ta turer til venninner å overnatte der, og er i det store og hele strålende fornøyd med å leve livet mitt sånn, litt enkelt, litt billig, glede meg over små ting og kose meg med menneskemøter 🙂

Men i helga kostet vi på oss litt luksus, jeg og søsteren min, det var jo bursdagen hennes,  og det var skikkelig  deilig det da. Det var heller ikke SÅ dyrt. Vi var på Spa på  Norefjell, og det er jo ikke akkurat hovedsesongen for dette stedet… som er mest kjent som  alplinsted. Så det var vanlig hotellpriser, og NULL problem å få booket. Som du vet gjorder jeg jo en feil, og booket den 14. juni, som i mitt hode var lørdag.. Ha-ha…. for DET var det jo ikke.. Men det var ikke problem å få booket om.  Det var ikke MYE folk der oppe, akkurat passe lite.. For oss to som hadde veldig lyst på ro og avslapping..  Rommet var passe til oss, korridorene lange, så vi fikk litt trim, og spa-avdelingen herlig. Vi kokte oss litt lenge i boblene ute, og slappet av i hver vår sofa en stund.. mens vi løste verdensproblemer og fjaset litt.. I tillegg tok vi 25 minutter aromaterapi. Helt noe nytt for meg… Aromaterapi var akkurat som ordet sier. For meg var det terapi hvertfall. Jeg ble myk som smør, og energien min er helt forandret. Herlig! Jeg går lettere, pusten går lettere og skuldrene er på plass der de BØR være hele tiden 🙂 (mer spa-bilder HER )


Ved det lille vannet på nedsiden av hotellet


Opptatt med nettbrett , ikke HELT fri nei… 😉


På toppen av slalombakken, heldigvis snøfri bakke 😉


Utsikt mot hotellet fra slalomområdet


Veldig lange korridorer… men denne gangen målte vi ikke lengden, som i Karlstad… he-he..


Mørk og behagelig belysning på vei til Spa-avdelingen. Fine søsteren min 🙂


Kult interiør overalt i lobbyen..

 

Når vi var ferdig med eventyret på Norefjell, Quality Resort spa-hotell, reiste vi mot et annet lite EVENTYR, på vei hjem i går.

La meg presentere “Villa Fridheim”. En severdighet som ligger på Noresund, ikke langt fra Norefjell alpint-område..


Stedet har blitt brukt til alt fra overnattingssted for farandes folk, i gamle dager… til å huse tyskere under krigen… til å ta  i mot krigsveteraner på rekreasjon ETTER krigen.. Det holdt på å bli sanert pga dårlig brannsikring og annen sikring… Men noen tok tak i det. Og det er nå verne-verdig nærmest, og er blitt museum for EVENTYR-samling. Asbjørnsen og Moes eventyr, er visuelt tilstede i hvert rom, og det er fortelleinger og bilder av folk som bidro til å samle deres eventyr.. Har du et barn, eller tilgang på et barn hvis du trenger et alibi for å dra, eller om du bare er et SNEV av barnslig selv, bør du ta deg en liten helgesvipp hit på besøk, om så bare et dagsbesøk. Det var LITT av en opplevelse 🙂


Først bare et lite gjensyn med to som satt her i et monter, som ikke hadde NOE med Asbjørnsen og Moe å gjøre 😉 Pernille og Mr Nelson. Du kjenner vel dem? Hvertfall hvis du er rundt 30 og eldre.. Og den skumle vennen til Pernille, som Mr Nelson var så redd for: Tralle-Tone-troll:


Skikkelig skummel ja….

 


Troll og rare folk..

Så eventyrene… 


“Vil du være med så heng på….”


“Vil du være med så heng på… ” Herlige uttrykk på figurene..


“Askeladden som kappåt med trollet”

 


“Bukkene Bruse…”

 


” Den syvende far i huset”


Og her er garantert den 7. faren… .

 


Jeg avsluttet med en eventyrbrus i cafeen inne der 🙂

Drar du kjensel på noen av figurene? 

Har du vært på “Villa Fridheim” før?

 

 

28 kommentarer
    1. mirandashobbyhjorne: Ja, det er så utrolig deilig, og jeg trodde virkelig ikke at 25 minutter kunne være SÅ virkningsfulle… Har tenkt det sikkert er litt overdrevet hvor deilig det er liksom… Men det er akkurat som jeg har littegrann blitt født på ny 😀 Og jeg VET at jeg skal gjøre det om igjen. Fysio er en ting… men dette var noe helt annet 🙂 Og du, har dere tid så BØR dere innom Villa Fridheim. Det kostet 75 kr og gå inn å se på disse tingene,men det var det verdt synes jeg 🙂 Og herlig utsikt fra toppen. Bare møtet med Mr Nelson og Pernille var verdt inngangen 😀 Ha en knalldag du også 🙂

    2. Dette høres ut som et hus det er verdt å besøke. Skal notere det bak øret til min kjære så kanskje vi rekker å ta turen innom nå når vi skal over fjellet med nye vognen vår…. Alltid klar for nye opplevelser. Har vært på spa men ikke tatt aromaterapi. Har prøvd hel kropps-massasje, ansiktsmassasje, sjokolademanikyr og pedikyr. Det er bare helt fantastisk deilig. Fotsoneterapi er også himmelsk. Helt utrolig at de kan treffe ømme og såre punkter på hele kroppen ved å trykke og massere deg på bena…
      Kjekt at dere har kost dere masse, pass på nå å holde skuldrene nede og puste godt men nesen helt ned i magen når du kjenner det bygger seg opp til stress….det hjelper. Ha en fortsatt knalldag 🙂

    3. Helge: Tror ikke det spøker 😀 men masse fine troll og rare dukker :-)Tror det er nevnt på Norge Rundt 🙂 pga dukkene. Det var ikke så mye folk der, bare akkurat passe, og det var veldig deilig 🙂 vi trengte litt ro, og det fikk vi 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    4. Fine minner fra en perfekt helg i fjellet. Mye folk der? har ikke vært på Villa Fridheim. Men det er kjent fra TV. Spøker det der? Antagelig ikke, tror jeg blander sammen med Dalen hotel i Telemark hvor jeg tror det spøker. Uansett så er det mye fint miljø rundt det hotellet dere var på, flott natur, stille og Villa Fridheim. Et av mange små koslelige steder man kan besøke i sommer.

    5. Det trur eg var deilig og det var garantert verdt det 😉 😉 Eg er rimelig lavt “lønna” så eg pleier å ønske meg penger til jul/bursdag så eg kan få kjøpt meg litt kle og andre nødvendige ting 🙂 No er endelig gubben ferdig med studenttilværelsen og skal i jobb igjen så neste jul blir det nok litt spa behandling på ønskelista 🙂 🙂

    6. Miriam: Vi tok bare 25 minutter, på aromaterapi, og lå lenge i boblebad. Aromaterapien kostet da 560 kr. Og jeg hadde fått ferielønn.. Blir nok ikke så veldig ofte, men skal gjøre det igjen. For det var VELDIG godt for kropp og sjel 🙂 Ønske deg til jul, bursdag osv 🙂 Klem <3

    7. Så deilig da 😀 Det er lov å unne seg litt luksus innimellom !! 😀 EG har aldri prøvd aromaterapi, men har veldig lyst å prøve !! Skal få opp inntekten pittelitt først 😉 😉

    8. inneuteferdig: Ja, virkelig som en nytt menneske. Jeg trodde ikke DET GIKK AN.. Har tenkt at det må være litt oppskrytt.. Men absolutt ikke 🙂 Jeg lot alt fare, og energien fylte seg opp igjen, helt sant altså 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klem

    9. Lisbeth Pedersen: Ja, jeg fikk virkelig maks ut av helgen 🙂 Og koste meg hele helgen. Går ennå med et smil om munnen, og nekter å la skuldrene hepse seg opp i ørestillng igjen 😀 Ha en fin dag du også 🙂 Klem <3

    10. Tante Jul: Ja, det var skikkelig overraskelse for oss to 🙂 Og jeg har ingen barn og ingen grunn for å dra dit 😀 annet enn at vi hadde lyst til å se huset som vi hadde hørt var fint 🙂 VI koste oss. Det var jo masse fint brukt-marked ting i tillegg og håndverk, fine vesker osv i butikken også 🙂 Herlig sted 🙂

    11. Så flotte bilder 🙂 Ser du har virkelig hatt en fantastisk helg. Ser helt herlig ut begge stedene.
      Har ikke vært på Villa Fridheim men var et godt tips å notere seg.
      Hihi så har du hatt et artig “møte” med Pernille og Mister Nelson, ja husker godt de.
      Ha en fortsatt fin dag 🙂 Klem

    12. JA, jeg har vært på Villa Fridheim. To ganger tilogmed; første gangen var en studietur da jeg tok folkloristikk på UiO, andre gangen dro jeg med meg en venninne da vi egentlig var på vei et annet sted. Det er kjempefint der! Og utsikten fra verandaen og hagen er helt fantastisk.

    13. Livsrom: Ja, var veldig deilig med Spa, men glad jeg fikk med begge deler, og det bare i løpet av lørdag og søndag 🙂 Håper du har kost deg i helgen også 🙂 Ha en fin dag 🙂

    14. Du har jammen hatt litt av en helg! Deilig å komme bort fra den vanlige tralten, og få gjort noe annet….. Villa Fridheim tror jeg ikke jeg har hørt om før, men jeg er heller ikke så ofte i de traktene.
      Synes i grunn SPA fristet mer…. ja, det kunne jeg virkelig ha tenkt meg:):)

    15. Å, det virker så fint!
      Jeg er jo storfan av de gode gamle norske eventyrene. Sjuende far i huset var en av mine favoritter som barn. Så koselig det ser ut der.
      Jeg vil og, egentlig. Jeg liker jo skau,fjell og natur, så dette hadde absolutt vært noe for meg 😉

    16. Fru Stussli: Ja, jeg tenkte masse på deg og Emma i går 🙂 Drt hadde vært noe for dere 🙂 Var fotoutstilling der i tillegg også 🙂 Ca 1, 5 time å kjøre fra Oslo. Jeg gleder meg masse til å høre om din helg Bente, og se bilder 🙂 Jomfruturen min på aromaterapi også. Var som en superavslappende fysiotime, med gode lukter. Oljer. Jeg er faktisk mye mer avslappet og myk i alle ledd og muskler etter de 25 minuttene vi tok. Veldog godt 🙂 Ha en fantastisk dag Stusslivennen min <3 Sror klem <3

    17. 😀 Noen eventyr var favoritter og de leste jeg maaaange ganger og så kikket jeg på bildene til de nesten var nedslitte haha og sidene begynte å falle ut, jeg har ennå en av enentyrbøkene fra serien her et steds <3 Tipper du ble overrsket siden du ikke visste om det fra før, herlige livet med herlige overraskelser <3 klæmme-fin-dag-klæmmen <3

    18. Min matgale verden: Ja, jeg har MØTT dem, tenk på det 🙂 De var bittesmå, selv skumle Gralle-tone-troll 🙂 Det var et herlig hus. Vi trodde bare vi skulle se på et pent hus, og så var det fullt av eventyr. Moro! 🙂 Jeg har travel uke, men skal prøve å passe på og ikke henge skuldrene opp igjen. Ha en flott dag min venn 🙂 Med melpakker og annen pakking 🙂 <3 <3 Klem

    19. ladyaugust: Jeg var som deg, leste bøkene i hjel! Begynte å lese da jeg var 5, så hadde god tid til å lese dem fillete 😀 Eventyr var favoritten og barne-tv så jeg på lenge 😉 Så dette var et sted for meg, Villa Fridheim. Og jeg visste ikke annet enn at det var et fint hus vi skulle se på, så vi ble skikkelig overrasket 🙂 Jeg er på banen, mange avsluttende ting på programmet denne uke. Skal prøve å ikke henge opp skuldrene igjen. Ha en eventyrlig dag søs 🙂 Klemmeflat <3 <3.

    20. Villa Fridheim var et godt tips. Skal notere det bak øret til vi er på de kanter 🙂
      Høres herlig ut med SPA og aromaterapi (aldri prøvd) Jeg kunne trenge ny fin energi etter en travel og morsom helg med lite søvn. Gleder meg til å kunne vise frem bilder, men først må alle redigeres og godkjennes av modellene.
      Ha en finfin mandag frodithvenn <3

    21. Åhhhhh, du har “møtt” Pernille og Mister Nelson! Heldige du. Synd ikke Pernille hadde med seg hvetemelpakken sin, for det jeg husker best at jeg likte, er når Pernille skulle bake, og drev på med hvetemelpakken sin. Tilfeldighet at det er mitt beste minne? Så helt vidunderlig ut, begge stedene. Takk for titten:) Ha en nydelig dag, med lave skuldre:) Klem

    22. Så herlig <3 Ser ut til at dere har kosa dere og det er så bra så bra 😀 Jeg synes Fridheim ser så kjent ut, kanskje det har vært om det på nrk eller noe eller hun Brita eller hva hun het og gamle herregårder eller noe? Jeg elsker eventyr, foreldrene mine kjøpte ei hel samling med eventyrbøker da jeg var liten og jeg tror jeg leste bøkene ihjel 😀 Så morro å se bilder derfra med figutene og alt <3 Nå er det mandagsmorgen og jeg regner med du er på vei i en eller annen retning, ha en strålende dag kjære søs <3 Klæmme 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg