Som egg fra et annet rede? ;-)

Noen ganger tenker kanskje både foreldre og avkom at DETTE barnet må være kommet hit ved en feiltagelse.. som en fugl som har vært og lagt et egg i noen andres reir.. Fordi man ikke likner hverandre spesielt på en del områder.. Man er IKKE spesielt flink å lage mat, mens mor vartet opp med all verdens lekre retter da man vokste opp. Man kan ikke sy  selv om mor sydde de fineste ballkjoler, og jobbet med søm og design en periode da vi var barn.. OG man dreper ALT som er av planter, selv orkideer som er kjent for å tåle alt, selv om ens mor har irr-grønne fingre og en hage stappfull av vakre roser og andre blomster… Disse blomstene som jeg egentlig ikke ENSER når jeg besøker henne heller, men ofte må få beskjed om å se på…

Men på den andre siden så vet man at man definitivt er riktig EGG, for  man har HELT samme humør og humor, man har samme lidenskap for spill av pusle-og-fundere-arten.. Man har samme ukuelige optimismen, og sitter side om side og strikker FLETTA av hverandre. Man elsker å gå tur, og gyver optimistisk løs på å hekle klær til liten eller stor..Man er begge glad i en diskusjon, som muligens gir oss en ny dimensjon,  og en litt annen innstilling til livet etterpå. Vi er helt klart riktig egg og riktig hønemor 😉

Her er høemorens produksjon, da egget/ jeg var en liten Frodith 😉

En heklet kåpe..

Og en strikket kjole

Og dette gjorde nok sitt til at jeg er i full gang med heklede topper og kjoler selv, og elsker å lage strikkete vesker 🙂

Har du mange likheter/ulikheter med dine foreldre/ er du et egg i riktig rede? 🙂

30 kommentarer
    1. Flaggermusvinger: Mange som føler det litt innimellom 😀 Jeg føler jeg så litt stram ut med brillene som liten 😉 men jeg er på brillegreiene igjen nå så 😛 Trives mer med dem som voksen 🙂 Ha en fin kveld <3 <3

    2. Helge: Ja, da virker det som du er litt lik dem 🙂 På mange måter. Man arver nok mye, rent genmessig, og noe bare påvirkes man av 🙂 Jeg GJØR også mange av tingene som min mor har gjort, selv om jeg aldri trodde jeg skulle bli som henne 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    3. Måten man blir oppdratt på har du med deg hele livet, så det er endel likhetstrekk med hva mine foreldre, brodern og jeg liker. Det jeg tenker på er ord, scrabble, tall, kryssord og sudoku. Så jeg syns det er greit og bruke ting flere ganger,det er altfor mye som blir kasta som kunne ha vært brukt igjen, og slik er det med foreldrene mine. Sparer på mye i tilfelle..kjekt å ha…ikke om vi kjøper noe nytt når vi har noe brukt.

    4. Hanne: Koselig å likne besteforledre litt også. Vi får vel litt herfra og derfra alle mann. Jeg ser også noe besteforeldre likheter her, og rare gamle tanter 😀 Og så er vi båre HELT EGNE, som det med kreativitet. Kos deg med maling, blir så fint etterpå så 🙂 Klemmer <3Jeg er med mamma i dag, hun synes det er veldig kos med alle komplimenter for klærne 🙂

    5. Så søt ei lita jente med så fine klær.
      Sikker mange gode minner dette.
      Når det gjelder meg sier jeg bare kokko, da skjønner du. Men jeg kjenner meg igjen på min farmor og min mormor, og jeg var jo mye hos de opp gjennom oppveksten, bodde sågar deler av den hos de.Men når det gjelder holdnninger væremåte så er jeg nok lik min mamma og pappa, men den kreative biten er ikke fra de.
      Nå er det innkjøp av maling som står for tur, haff 🙁

    6. Så søt en liten deg var da 🙂
      Fikk en sydd kåpe da jeg var barn og, den er sååå nydelig! Eller var..Vet ikke hvor den har blitt av nå:/
      Ellers syns jeg ikke jeg ligner noen i min familie. Ikke i oppførsel. Hehe , kanskje jeg har fått ”’gutte” delen i meg fra pappa :p
      Har jo gått i pappas fortspor når det kommer til jobb XD

    7. Forfatterspire på ville veier: Ja, det blir litt sånn, på den ene siden, og på den andre siden.. Jeg trives godt sammen med mamma, kanskje fordi vi er litt like også.. men det blir ikke SÅ ofte man sees i hverdagen. Men hun har mye humor, og vi ler en del 🙂 og så spiller vi Othello, brettspill 🙂 Ha en fin dag <3 klem

    8. synnovesyr: Ja, det ser ut som ting fordeler seg utover. Mamma er 162 cm, jeg er178. Men pappa hadde to tanter som var kjempelange, så de genene kom vel fra den siden 😀 Søsteren min har de huslige og sydelene, fra mamma. Jeg NULL 😀 Men som sagt, jeg og mamma har andre ting felles 🙂

    9. Blunck: Jeg er av utseende veldig lik pappa 🙂 Brune øyne og litt mørke farger på hårting.. men etterhvert synes jeg at jeg der også er mer lik mamma nå. Hun er rødhåret, og jeg har mer den teinten i huden, og fått mer den fargen på hår også, selv om jeg FARGER jo knallrødt da 😉 Ja, det tulles litt med postmann i mange familier, når det dukker opp en gjøkunge 😀 Broren min fikk et barn med knallrødt hår, og DE har det ikke, da har det vært tøyset til naboer og sagt : Det er IKKE postmann, det er farmor! 🙂 Vi har visst litt lett fordelt i vår familie 🙂 Ha en fin dag du 🙂 Klemmer <3

    10. Nydelige klær! Jeg ønsket alltid at noen kunne strikke en fin kjole til meg, men det skjedde aldri… Mamma er også flink til å sy. Hun var det i hvert fall for 20 år siden.
      Det er ofte jeg lurer på om jeg er adoptert, helt til jeg ser meg selv i speilet; det er mamma sine trekk der, helt klart; et pent smil, pene øyne og en liten nese.
      But then again… joda, vi har det samme temperamentet. Helt klart. Likevel er vi to vidt forskjellige individer (takk og lov, egentlig). Jeg har blant annet mål om å klare alt mine foreldre ikke klarte før fylte 30, og så langt har jeg scoret på 2/4: Utdanning og hus. Det neste jeg mangler er ring på fingeren og baby.
      NÅR det er sagt, klarer jeg ikke å være i selskap med noen av foreldrene mine i mer enn 4-5 timer av gangen (så lenge gjelder vel kun mamma. Pappa klarer jeg i 2-3. Kanskje 4-5 om det er nyttårsaften).

    11. Muumimamma: Uff det hørtes ikke hyggelig ut og ha arvet alle sykdommene :-(Jeg har ikke ar et så mange av deres men fått noe egne greier i stedet for.. Håper dagen i dag blir en bra dag uansett 🙂 Klemmer <3

    12. For ei søt lita jente du var:) ja det er mange ting man kan lure på om stemmer ang arv av gener. Jeg har to døtre som er så forskjellig både av utseende og måten å være på at det nesten er rart at de er støpt i samme form:) men moro er det å ha så to ulike jenter. Eneste de er like er at de overhode ikke kan noe som helst om håndarbeid,noe som jeg elsker! men derimot hadde jeg en mor som var superflinkt. Jeg har også en mor og to søstre som er små,men selv er jeg nesten 180 høy,så i vår familie er det mange forskjellige delinger av gener:)

    13. Hehe hos meg og min familie..så er det alltid blitt sagt, av både familien og venner og bekjente av familien…at jeg..jeg må være adoptert, eller at postmannen må ha vært på besøk 😉 og det har jeg vel nesten alltid følt selv også. Jeg er svært ulik mine tre søsken feks. Mine besteforeldre kan jeg ikke sammenligne med, da mormor og morfar var døde før jeg ble født, og farmor og farfar kjente jeg ikke så godt, da de bodde i et annet land, så traff jeg de kun en gang i året, så jeg kan ikke erindre deres personlighet. Men hvert fall, etter jeg ble voksen, eller det er jeg vel ikke ennå, men etter jeg ble eldre da…passerte 40 år osv.. SÅ ser jeg at jeg utseendemessig faktisk ligner både far og og mor. Våre trekk og særtegn kommer jo mer frem i voksen alder. Men personlighet og væremåte er fortsatt sånn at jeg avviker sterkt fra mine søsken. Jeg kan se deler av min være måte og meninger er arv fra min snille gamle far. Det er det hele…så hvem vet..kanskje var virkelig postmann med i bildet her 😉

    14. Har lite likheter med mine foreldre jeg, som en gjøkunge…
      Men alle sykdommer og sånt, DET har jeg fått i fleng etter dem:
      Struma og revmatisme lidelser fra far og hans familie, og kreft, diabetes og mageproblemer etter mor og hennes familie. Nesten som om de har samlet alt og bare kasta etter meg… 🙁

    15. Lisbeth Pedersen: Jeg var glad i hjemmesydd, som barn. Fine kjoler etc. Men kanskje litt mer skeptisk som ungdom 😀 Ha en flott dag Lisbeth 🙂 Klemmer <3 <3?

    16. Å så fine bilder av fine kjoler og kjempesøtt bilde av fiiiiineste Frodith <3
      Jeg har nok fått litt etter min mor ja, både yrke mitt og interessen på søm. Min mor sydde ikke vesker, men hun sydde masse flotte klær til oss som små barn.
      Men ehh må innrømme, ja jeg hatet å gå med hjemmesydde klær, var kjempepinlig.
      Ha en superduperfin dag
      Klemme

    17. passion4lifeandtravel: Koselig du likte det 🙂 Ja, du vet å gjøre dagene dine vakre du, :-), Det er herlig <3 Gode og varme klemmer <3

    18. ladyaugust: Ja det er mange ting man arver men også en del man får inn andre “veier” men jeg liker å være egg på riktig plass 😀 Noen ulikheter er nå bare greit likevel 😀 Søm og blomstergenet fikk nemlig søsteren min 🙂 Klemmeflat <3 <3?

    19. Jeg er faktisk veldig glad for at jeg har vokst opp som jeg har,(anbefaler kanskje ikke oppveksten for alle…), men akkurat sånn jeg har vokst opp har gjort meg til den jeg er, og jeg liker å kjenne at jeg er meg, og veldig takknemlig for alt i livet mitt <3
      ...og i dag er jeg takknemlig for at det var kos å nyte det fine innlegget ditt før jeg nå snart må løpe ut av huset <3...så dagen min er allerede vakker <3...og har god følelse at resten også blir det <3
      Smiler når jeg tenker på de vakre bildene dine, dessuten så bare elsker jeg alle slags nostalgi innlegg <3
      Klemmeflat <3

    20. så flink mammaen din er :DTror den greia ligger i genene foruten at mamma er kjempeflink og jeg fikk lite av heklegenene 😉 Sååå søtt og se slike plagg fra du var liten og deg oppi dem 😀 <3 <3 <3 klæmme ler litt av Stussi og postmannen <3

    21. passion4lifeandtravel: Ja, det er veldig koselig at hun har spart på det 🙂 Hun er en flott dame:-) Det er jo koselig å likne på pappaen sin også da, jeg var veldig pappajente som liten, og en del lik han også. Men jeg skjønner behovet for å gjerne skulle ha opplevd de fine sidene ved din mor også. Leit at du ikke fikk det. Men godt at du har den fine pappaen din <3 Håper dagen din blir vakker Mette <3 Store klemmer <3 <3 ?

    22. Så utrolig koselig innlegg, og for noen nydelige bilder, så gøy at det er blitt gjemt på <3
      Ikke vanskelig å se hvem du har arvet stikkingen og heklingen fra, mammaen din tryllet frem de vakreste håndarbeid, og det gjør du også <3
      Dette var litt vanskelig å svare på, fordi jeg kan så lite om hun som har født meg, og jeg har sikkert arvet noe fra henne, forhåpentligvis ikke en del av de sidene jeg opplevde med henne...og jeg skulle gjerne ha vokst opp med en mamma jeg kunne kanskje lære sånne 'vanlig' ting fra...og særlig som tenåring og voksen hadde vært fint å ha en mamma <3
      Men...trangen til å drive sport, helst alltid har jeg nok fra den fine pappaen min <3

    23. Fru Stussli: Min far var “kjøpmann” , hadde en landhandel, og jeg var veldig lik han på mange måter. Men jeg har også mange sider lik min mor, og det er jeg glad for for hun er en flott og sterk dame, og det vil jeg være også 😉 Stor klem til fineste Bente <3 <3

    24. Åh så søt lille-frodith <3 Fine kjoler og kåper.
      Jeg er ganske lik min mamma, men jeg har hatt et håp om at postmannen er/var faren min...
      Min mor sier det ikke finnes en sjans i havet for at det er tilfelle, men det er jo mulig å håpe 😀
      Ha en finfin dag egget!
      Klemme!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg