Turist i egen by…. :-)

Det er litt deilig av og til, å bare være llitt turist i egen by.. Gå koselig tur langs Akerselva… LAAAANGT fra der de ekle rottene er … OG bare se de fine sidene.. Gå og skravle med fine venninnen min… Stoppe i regnet på en fortausrestaurant å spise lunsj, som jeg ALDRI gjør her i byen, kun på ferieturer.. Spise kake… fordi vi fortjener å kose oss litt… Gå en tur på søndagsåpent marked på området ved  “BLÅ”- et utested, for jazzinspirert musikk, konsertllokale etc… om du har hørt om det.. Bare nyte en lat søndag, vel vitende om at i morgen er iNGEN arbeidsdag. Slik var min dag i går 🙂

 
Litt lek med ender.. VInter-“grønnheten” i ansiktet sitter fremdeles ganske godt 😀


Ved den fine delen av Akerselva..


Litt mat må man ha underveis


Og litt kake, fordi man fortjener det… 😉


Ved broen over til “Blå”, svømmer en “svane” (ha, ha) … Ta en nærmere titt på den…;-) Det er kunstnere som holder til på området innenfor, som du snart forstår..


Vi er på vei til “Ingensteds”  på søndagsåpent marked..


Mye fint å kjøpe her på “Ingensteds”. De har åpent også rundt jul, og masse fint kunsthåndverk, klær, malerier, alt mulig. En privat kunstskole holder til å nærheten og mange gallerier.


En “geit” står og vokter trappen opp til et galleri med “street-art”-preget kunst..


Street-art, hvis det er det det heter..


Kule urbane uttrykk i det minste…street eller ei..


Massivt uttrykk..


Utsikt fra galleriet… Jeg elsker dette området 🙂


Utsikt over hele området, med en stor “lysekrone” i midten.. Gaten du ser rett under heter ” Ingens gate”.

Jeg runder av med å vise deg et bilde jeg kjøpte på “Ingensteds” i “Ingens gate”. Det er bittelite.

 Jeg elsker sånne uttrykk.. Dette bildet passer ypperlig i samlingen vår av naivistisk kunst 🙂

Har du sansen for street-art/grafittipreget kunst? Eller har du sanse for litt mer naivistisk/barnslig  uttrykk? 🙂 Eller liker du best noe HELT annet?

 

 

38 kommentarer
    1. Min matgale verden: Hei Kjersti 🙂 Ja, jeg har hatt en herlig dag. Shoppet ingenting, til 1000 kr… penga flyr bare 😀 Kan ikke du komme å være turist i min by snart da? 🙂 Skal vise deg noen koselige steder hvis du vil 🙂 vi kan være litt turister <3 I morgen skal jeg en mini-tur på jobb, og rydde unna litt..før neste år.. Men SÅ er det kroken på døra HELT for i år 🙂 Stor klem <3

    2. Helge: Ja, den turen fra Stryken og gjennom marka er fin å sykle eller å gå. Jeg har også gått den. Og sovet på både Kikut og Katnosdammen, DNT-hytte. Det er litt spesielt med Oslo at de har så mye skog og grønt helt INNI byen omtrent. og turen fra Teknisk Museum og ned til byen langs elva er fin, da går du forbi dette området jeg har på bildet… nesten nede i sentrum 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    3. Noe grafitti kan være pent men ikke alt. Men det er fint og oppleve ukjente steder og butikker og i Oslo er det jo massevis av det. Turgruppa gikk engang fra Teknisk museum ned til sentrum langs Akerselva. Det var fantastisk mye og oppleve. Var i Oslo oftere før og jeg husker godt steder som Østensjøvannet, Songsvann og mange andre steder i Oslo. Har vandret fra Stryken gjennom marka til Songsvann 4 ganger og det var deilig. Oslo er som mange andre byer fantastisk.

    4. Hanne: Uff, stakkar deg, det var ikke noe hyggelig at du er syk 🙁 Håprer du blir feberfri i det minste, snart som bare det 🙂 God bedring! <3

    5. Miriam: Ja, dette stedet på bildet ligger på Grunerløkka, ned mot elva 🙂 Masse fine steder i Nordmarka og østmarka <3 Glad i byen stort sett jeg 🙂

    6. Det er det!!! 😀 Grunerløkka er jo ein fantastisk plass, grønland og ikkje minst marka som ikkje ligger så langt unna. Min favorittplass er østensjøvannet 🙂

    7. ladyaugust: Du må ta deg en tur hit en gang 🙂 Fint område <3 Nå er jeg ute og shopper ting til huset.. en eller annen gang skal jeg vaske også 😀 Klemmeflatklemmen <3

    8. Cynaracardunculus: Ja, du er kunstner uansett <3 Jeg bare så strykejernet hadde flyttet til område der jrg var i går 🙂 Derfor jeg kom på det 🙂

    9. Hei igjen:))
      Nei,jeg var ikke kunststudent ved strykejernet,men i Lunde og Porsgrunn..så ble jeg gravid..å resten er historie -hele livet mitt har jo vært en kunststudium,jeg ER jo kunstner uansett 😀
      Vi var på besøk her med klassen først,så dro jeg her på eget iniativ <3

    10. Livsrom: Kom en tur til Oslo etterhvert, så skal jeg vær guide, på rare steder 🙂 Det er mye VAKRE sider av denne byen også, natur og andre ting enn by-uttryket. Små vann med skumle øyenstikkere osv 😉 Jeg er ikke så veldig opptatt av kunst jeg heller egentlig. Alt jeg har på veggene er superbillig, og kjøpt på rare markeder i Bremen, på Island og noe småtteri i Norge. Men jeg har begynt å bli litt mer opptatt av å ha de litt hyggelig rundt meg. Jeg var nemllig sånn som bodde i kollektiv til jeg var 32 og hvor vi stiftet gardinen rett på vinduskarmen, og egentlig brydde oss minimalt om ineriøret 😀 Men jeg har visst blitt litt mer voksen 🙂 Nå har jeg både gardiner, gardinstenger og “kunst” på veggene 😉 Ha en fortreffelig mandag du også 🙂 Stor klem <3

    11. eljos: Jeg liker egentlig mye forskjellig kunst og kunstnere jeg også, men må si jeg er litt svak for at uttrykkene skal være litt milde og snille og RARE og naive 🙂 Jeg skjønner godt dere ikke er ofte jeg, og jeg som bor MIDT i, er jo enda sjeldnere på en måte.. Men koselig å gjøre det av og til, vi var ute i 5-6 timer i går, jeg og venninna mi 🙂 Ha en fin dag Eljos 🙂 Klem <3

    12. Siv: Skal prøve å få til det før jeg drar 🙂 Jeg har tenkt litt på det, bare føler meg skikkelig i det trege hjørnet om dagen. Har jo hatt noen SOMMERINNLEGG her, med hyllester etc, men vil jo lage et spesielt et til deg 🙂

    13. For en flott søndag du har hatt!! Oslo er en by jeg overhode ikke kjenner. Sist jeg var i byen (ikke på gjennomreise) er snart 12 år siden. Da var jeg der for å besøke en dødssyk søster:(
      Men å være turist i egen by er stas. Elsker det de få gangene jeg gjør det:)
      Kunst har jeg ikke peiling på, bryr meg egentlig ganske lite om det.
      Ha en fortreffelig mandag:):)

    14. Dette var en herlig tur du tok oss med på. Jeg liker alt sammen!! Har ingen favoritt når det gjelder kunstart, tvert i mot. Det allsidige er det beste. Vi bor jo bare 35 min med tog fra Oslo S, og dessverre får man si, det er stort sett bare når vi har besøk fra andre steder og tar dem med til Oslo at vi også blir turister der. Vi burde dra litt oftere…….

    15. inneuteferdig: Å jeg synes det var mye fint når jeg var i Bergen i høst 🙂 Herlig der også 🙂 Jeg er jo ikke så mye i Vigelandsparken og sånne steder, men på litt mer sånne små-gallerier, og rare steder 🙂 Og det er spennende <3 Og spesielt i selskap med god venninne. I dag blir det mer huslige sysler, ikke MYE, det orker jeg ikke... men litt småtteri, sakte men sikkert. Vaske et rom eller noe... deler av et rom... 😉 Har sommeren på meg, ha-ha 🙂

    16. Anne: Ja, Månestråle, er du i form? Og klar for sommeren? 🙂 Det er jeg 🙂 Nesten HELT klar 🙂 Skal småordne litt i huset framover nå, til jeg drar på ferie på mandag 🙂 Ha en nydelig dag Månestråle. Stor klem <3

    17. Å være turist i egen by er bestandig kjekt. Jeg liker å tusle rundt her i Bergen, oppeve turistene, det yrende livet, og bare være der.
      Skikkelig herlig spør du meg. Oslo har mye å by på. Bodde der fra 91-mai til februar 94. En herlig tid.

    18. Hanne: Ja, vi skulle hatt et bloggtreff i løpet av sommeren.. Si hvetfall fra hvis du nærmer deg byen Hanne, så er jeg på pletten 🙂 Man kan jo ha sånne småtreff med folk 🙂 Er du i bedre form i dag? DU høres litt friskere ut? Klem <3

    19. Fru Stussli: Nei, jeg gjør det ikke så ofte 🙂 men kos når man bestemmer seg for en dag å gjøre det, og bruke tiden 🙂 Koselig å høre at man er vakker, jeg føler meg litt grønn og pjusk om dagen.. Men det skal “ta seg opp” 😀 Ja, jeg håper noen får noen ideer til steder de kan besøke, og dette orådet får meg nesten til føle jeg er i et annet land 🙂 Jeg tittet innom Børje Sundbakken, han så veldig spennende ut da 🙂 Det må tittes mer på. Ha en flott dag fine fru Stussli, kos deg med dagens gjøremål, hva enn det består i 🙂 Jeg skal ut å kjøpe ting til huset 🙂 Alt fra gardiner og kjøkkenhåndklær, til vaskepulver og middag 😉 Deilig å ha tid til sånne ting også. Jippie!!!!!!!!!!!! Jeg har ferie 😀 Klemmer i fleng <3<3

    20. Oslo er innholdsrik.
      Liker street art best, er glad i farger jeg vet du.
      Vi kunne ha hatt bloggtreff på ingensteds…med deg som gaid. Hadde vært moro..

    21. Dette så ut som en skikkelig kose dag! Å tusle slik i Oslo er deilig, men jeg forstår at det ikke blir gjort så ofte når man bor i byen 🙂 Varkre Frodtih med de vakre endene. Markedet så kjempemorsomt ut og er notert i Stusslihodet til en gang hun er i byen 🙂
      Jeg liker så mye forskjellige uttryk, men i stua mi henger det flere orginale bilder av kunstneren Børje Sundbakken. Disse bildene elsker vi!
      Fargerik grafitti gjør byen penere og mer spennende <3
      Ha en finfin dag fineste frodith
      Klemklem og dobbeltklem

    22. cynaracardunculus: Hi-hi, ja kom snart hit da igjen 🙂 Og vær litt turist 🙂 Jeg har mye tid nå <3 Ferie vettu. Var du kunststudent på Strykejernet?

    23. Oslo er nydelig,spess på den kanten hvor kunstnerne er,der har jeg selvsagt vært mye før i tiden -da jeg selv var type kunststudent :))AAAH jeg digger Oslo !!
      Jeg elsker streetart (også 🙂 …og det å være turist i egen by ,spess din by ;P

    24. passion4lifeandtravel: Ja, det er nesten litt eksotisk i dette området 🙂 ser ut som et annet land her.. 😀 Koste meg veldig i går 🙂 Selv med regnet sildrende i perioder 🙂 Ha en fin dag du også 🙂 God klem tilbake <3

    25. Jeg elsker å være turist i egen by, og har i grunnen alltid vært flink til det…så mye at sønnen i blant bare himler med øynene og sier…du trenger ikke være helt japaner…vi tross alt kommer fra denne byen <3
      Nydelige bilder fra en deilig kosedag, og jeg liker også godt å vandre rundt i det området <3
      Mandagsklem fra meg til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg