Himmelsk ferie… Ferie i himmelen… Himla ferie…?

Ja, sånn kan jeg bare holde på… Mange varianter, men meningen er nesten den samme.. Hva er en himmelsk ferie egentlig..?

Jeg er vokst opp med telt-ferie.. Ikke noe var bedre enn når hele familein satte seg i pappas hvite Cortina… To voksne foran og tre unger bak.. En barneseng på taket av bilen,som prinsessen, dvs meg, skulle sove i, inni teltet… Et sånt oransje og blått “bomulls-telt”, som slett ikke tålte regn, men det gikk fint i flere døgn i strekk i øs-pøs regnvær, så lenge ingen kom borti telt-duken…. Ja, altså, så satte vi i gang Cortinaen, og den hadde ikke rullet mange meterne, før lille Frodith var bilsyk, og hadde spydd ned hele bilen… SÅ var det tilbake til start, vaske bilen, og starte igjen….

Underveis telte broren og søsteren min forskjellige biler, mens jeg spydde i en pose, og mamma og pappa hørte på “Hotel California” med  Eagles, som broren min hadde vært så snilll og tatt med i bilen… Målet var en eller annen campingplass på sørlandet, og underveis overnattet vi kanskje i teltet i et lite skogholt eller på en campingplass underveis.. Og disse feriene var som himmelen kan jeg huske.. Selv om all den spyinga i starten må ha liknet litt mer på helvete enn himmelen, så var resten av ferien veldig heaven-like… Alle sov på oppblåstbare gummimadrasser,bortsett fra meg,som fikk sove i den medbrakte senga…. Vi spiste Joikaboller som var varmet på primusen…. Vi spilte badminton og ringspill, og masse kortspill og yatzy, og hele familien var med… Og jeg husker det som noe av det koseligste i verden.. Jeg tror stedet vi dro til  ikke spilte  så stor rolle for oss den gangen, om det plaskregnet eller om landet het SørLANDET eller ThaiLAND … Det viktigste var stemningnen, den morsomme reisen  og det at vi gjorde alt sammen  SAMMEN..

Disse turene jeg fikk inn med morsmelka, har gjort noe med meg.. For jeg liker fremdeles nesten best turer med bil…. til et sted hvor vi kan ordne maten på egenhånd… hvor vi kan spille spill og skravle… uansett hvem jeg reiser med.. Landet kan fremdeles hete Nordland, i stedet for Syden…  Eneste forskjellen nå er at jeg sjelden kaster opp på veien fram, og at jeg aldri lenger får ligge i medbrakt seng..;-) 

  

Hvordan liker du best feriene dine? I luksus på et hotellrom i “Syden” eller i en storby i utlandet? 

Eller i et telt eller en camping-hytte et eller annet sted? Hvordan er de beste ferieminnene dine fra du var yngre?

 

 

34 kommentarer
    1. Miriam: Ja, ikke sant? Vi liker litt begge deler 🙂 Hvert til sitt bruk 😀 ha-ha Hyttetur, ja absolutt 🙂 Men Kroatia nå på mandag…ja så absolutt 😉 Gleder meg <3 klem <3

    2. Herlige ferieminner du har .:D Eg har minner fra eg var liten med bilturer, besøk av bestemor på hønefoss , hytteturer med bestefar og bestemor ( nr2) og danmarksturer med heile familien. Det var litt sånn som du beskriver 🙂 Gooooooode minner :)) Får eg velge sjølv i dag så vil eg gjerne traske rundt fra fjell til fjell og bade i små pyttar……men eg likar veeeeeldig godt ein mojito på sydenstranda og 😉

    3. cynaracardunculus: Jeg skal få en litt kinderegg-ferie i år, Dubrovnik både opplevelser, litt sol og strand og noe shopping 😉 Og når jeg kommer tilbake vil jeg på fjellet og kanskje ti Langesund <3

    4. Dette var fine minner du delte med oss <3
      Selv liker jeg opplevelser-reiser-å det tror jeg er noe begrenset i et luksusrom,selv om det kan gjøre nytten i en sjelden anledning.

    5. Helge: Det hørtes jo ut som et srtig ferieminne, tenker nok dere lo fælt da ja. Moro med ferieminner, og man skaper seg jo noen nye for hvert år også 🙂 Vi var også mye i Danmark da jeg var unge. Ha en fin kveld 🙂

    6. Mitt beste ferieminne er fra København og fra et friluftsteater. Der var det et stykke som het “Tordenshow”, med masse dansk lymne og full fart. Var en liten intim scene og det var kotymer ifra 1600-tallet med svære kjoler og parykker. Et sted i forestilling skulle en på scenen besvime. Hun “besvimte” som planen var men idet hun datt bakover ramla parykken av. Gjett om det ble latter. Det smitta over de som var på scenen. Så det er et artig minne. En himmelsk ferie har man kanskje når man ligger i en himmelseng. Ha en fin kveld.

    7. så koselig ! Jeg har alltid likt telturer, men ikke på campingplasser…det er en historie for seg selv.
      For meg spiller det ingen rolle hvor jeg ferierer. Så lenge det er i godt selskap er jeg ikke vanskelig:)

    8. Min matgale verden: åååå, det synes jeg var fint å høre, at dere har gjort det med guttene også. Tipper det er DE de vil huske best 😀 Nå sksl jeg på landet et døgn, og grave i skuffene til stakkars mamma, etter teltbilder.. “ikke rotvi skuffene! “… men hører jeg? Å neida.. he-he..Ha en fin dag min venn 🙂 *klemmerpå* <3

    9. Flaggermusvinger: Ja, vi var visst litt i Danmark og Sverige vi også, det var det lengste 😀 Da jeg ble gammel nok dro jeg mye på Interrail rundt i Europa 🙂 Jeg skal ha skikkelig sydentur i år drar på mandag. Sikre meg noen solstråler 😉 Ha en flotters dag, flaggermusa mi ;-D klem <3

    10. ladyaugust: Men du husker det som hyggelige turer, selv om du spydde hele veien til målet? Det gjør jeg 😀 Du lager jo sånne minner med engelen NÅ du 🙂 På camping i hagen. Det er litt av samme greia det, men du slipper spyinga.. Jeg er på landet i dag, men skal sove innomhus 😉 Men kanskje jeg finner noen teltbilder hvis jeg roter litt i mammas skuffer, ha-ha <3 Ha en kjempefin dag, skjønne Ladysøs 🙂 Klemmeflatest <3

    11. synnovesyr: Ja, vi er litt i samme alderen en del av oss, og det var liksom sånn det var, bilferie mot Sørlandet for der vsr det vakkert, varmt og yrende badeliv HELE tida, føltes det som 😀 Og herlig å kunne følge i rumpa til storesøsteren min hele tida, uten at det var noen av venninnene hennes som var i veien, ha-ha 😀 Ja, det var tider det 😉 Men i år blir det bittelitt luksus på meg 🙂 Ha en nydelig dag 🙂 Klem

    12. muumimamma: Det hørtes veldig likt ut med din ferie ja 🙂 Vi var ikke bortskjemt med sydenturer 😀 Så koselig at dere får en helt ordentlig sydrntur med caroline i år da. Jeg gleder meg også til min tur. Men vil prøve å få til en fjelltur også 🙂 Etter Kroatia 🙂 Ha en fin dag Muumi <3

    13. Sånn ferie hadde jeg og. Bare at vi bestandig reiste til Nordnorge, for å besøke familien (Min far kommer derfra) Men hustelt, madrasser og primus. Jeg elsket det!! Og vi har hatt ganske mange teltturer med guttene oppigjennom, de har gode minner de og. 🙂

    14. Livsrom: Det var jo nesten ingen som dto til Syden før, Syden med stor S 😀 Det var primitivt, men det var kos. Nå er det deilig med litt Spa også en gang eller to 😀 Og i år blir det Kroatia og varme på meg, men kanskje også en hytte senere i sommer 🙂 Ha en fin dag Liv 🙂 Klemmer <3

    15. Fru Stussli: I dag skal du slippe å velge 😀 Jeg liker begge deler jeg også. Jeg har jo blitt et SPA-dyr, som du kanskje husker 😀 He-he 😉 Men jeg er glad jeg fikk oppleve den enkle kosen som barn, den som handlet om oss og spill, bading og Joikaboller 🙂 Sikkert den samme som du tenker med din familie, hytte og naturen sammen 🙂 Kjempekos! Jeg er jo mye på DNT-hytter med søsteren min, det er sånn naturkos <3 I dag er jeg på landet hos mor. Må se om jeg finner teltbilder 😀 Ha en finfin dag Bente 🙂 Klemmehardt <3 <3

    16. Så fine minner, minner litt om meg selv som liten, kvalm i baksetet på bilen. 🙂 Men minnene er veldig gode, fra ferier i sverige og norge. 🙂 Har fortsatt ikke vært skikkelig i syden (bare når det er vinter der), så jeg drømmer om en sydentur med dykking og bading og varme.

    17. Lisbeth Pedersen: Jeg synes ferien din høres deilig ut jeg 🙂 Pers hotel og Mustangferie 🙂 Ja, vi er vel mange som er oppvokst i telt og i campinghytter 😀 Ha ren herlig dag Lisbeth:-) Jeg skal på landet i dag, og hekle ferdig vesken din <3 klem <3

    18. Hanne: Ja, jeg er nok blitt litt sånn begge deler egentlig jeg også 🙂 Skal jo kose meg i Kroatia i år, i stedet for teltet, for å si det sånn 😀 Men jeg liker det LITT enkle også 🙂 Ha en fin dag Hanne, håper du er bedre form 🙂 Klem <3

    19. Ja det er koseligst med være sammen turer 😀 Hahaha jeg spudde også heeeele veien på bilferie mens pappa og mamma spilte svensktopper og dansebænd på kasettspillern i bilen, fortsatt i dag tååååler jeg ikke svenstopper og dansebændmusikk og grillkorv usjameg. Huttetur med grill og venner er koooooos <3 Ha en fiin dag <3 Klæmmepannekakeflat 😀

    20. Å som jeg kjente meg igjen i det du skriver,jeg husker godt tetlturene våre på Sørlandet,kan liksom ikke huske annet en pent vær og badeliv,men slik var det jo sikkert ikke! Det var slett ingen luksus men du verden så koselig:)

    21. Åh! Minner om våre ferier til Sverige med combicamp det derbortsett fra spyingen og senga. Ellers var det ganske likt 🙂 Vi har kjørt Norge på kryss og tvers med ungene, og bodd på utallige hytter av ymse standard. Har også bodd på endel hotell da, og leid bobil og fartet rundt med 🙂 Men vi har også leid sommerhus i Danmark, og reist rundt i Storbritannia. Og i år blir det for første gang chartertur til GC. Blir spennende! Og vi gleder oss veldig! Caroline gleder seg nok ekstra mye, for hun skal en mnd til Cuba med en venninne og familien 🙂 De skal bo privat, så det blir ingen luksus hotellferie :))

    22. Jeg har to kriterier som MÅ være oppfylt: Varme og en god seng! Det blir helst sydligere breddegrader med andre ord. Noen luksus tilværelse tillater ikke lommeboken.
      Jeg er glad i fjellturer også. Vi er så heldige å ha en del1000-1500 meters fjell rundt oss, menge er ennå ikke besteget;)(av meg seff). Det betyr at jeg kan overnatte hjemme:):)Det blir på en måte ikke frie.
      Kan huske noen liknende ferier som det du beskriver i barndommer, men vi var 5, etterhvert 6 søsken, så det ble upraktisk med personbil etter hvert som vi tok mer plass. Ja, for barnesete og sikkerhetssele fantes ikke:)
      Familjen min har/ hadde en hytte på fjellet i Sunnfjord et sted, der har jeg hatt mang en fin sommmer. Den var utrolig primitiv, men det var sjarmerende, den gang:):)

    23. Det er vanskelig å velge, for det er så forskjellige ferier. Men jeg er helt sikker på at telt ikke er min greie lengre 😀 Jeg vil ha badet med do og minst dusj.
      Storbyferie er deilig. Vandre rundt i byen og bare suge til seg inntrykk. Gå på kafeer å se på livet utenfor. Spise ute. Vandre i parker. Bo på hotell og få maten servert. HERLIG!
      Sydentur med lykkelige unger i vann hele dagen. Treffe mennesker fra andre land (vi velger ALLTID hoteller som står internasjonalt miljø på). Høre ungene klare seg på engelsk. Snorkle, svømme. spise, lese, varmen DEILIG.
      Hytteturer med fin natur og gode sko. Bo tett og spille spill på kvelden. Oppleve naturen sammen. Kanskje padle kano. Plukke sopp og bær og gå hjem på hytta og spise det. KOSELIG.
      Jeg nekter å velge!!!!
      Ha en finfin dag frodith. Skviseklemme <3

    24. Så koselig innlegg 🙂 Ja har akkurat de samme minnene jeg også 🙂
      Hvordan jeg liker best ferien min nå, alt som er gøy og sosialt med mann og barn.
      Men når vi bestiller ferier er det kun hotell ferie, komme til duk å dekket bord, det er ferie 🙂 Så her er det hotellferier både Norge og utlandet. Hihi utlandet blir egentlig Danmark, for jeg tar ikke fly.
      I år blir det kun en tur på Pers Hotell på Gol, etter det blir det Mustangferie
      Ha en superduperfin dag
      Klem

    25. Veldig lik min ferie som barn dette.
      Men i dag liker jeg både det og luksus på et hotell.
      Jeg er jo også et hytte menneske,(har ikke vært der på lenge), og en ferie der, med morgenbad i elva, frokost med stekt egg og bacen på terrassen er helt topp!!
      Så jatakk alle delene:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg