Små rare ting…. ;-)

Etter å ha landet i Norge igjen, og etter å ha forlatt Dubrovniks gulhvite lys og steinete gater og hus, er jeg på en måte ennå ikke HELT landet.. så du får holde ut med meg litt til.. Som du kanskje vet, samler jeg sånne små snøkrystall-kuler, fra hvert sted jeg har vært, eller egentlig bare samler generelt.. Det startet med en jeg FIKK fra Egypt, og der har jo jeg strengt tatt ikke vært selv… men fikk av en elev som hadde vært der.. Den er knallfin.. og da var samlingen i gang.. Og nå har jeg fått en ny: Det er St. Blasius, Dubrovniks skytshelgen, som er fanget inne i en glasskuppel

Jeg tar en liten reprise på de andre jeg har også.. Har ikke spart SÅ lenge, så det er fort gjort 😉

 
Denne var den første jeg fikk, av en elev jeg hadde. Den er fra Egypt, og er en egyptisk katt, kalt Bast-katt. 

“Bast var en egyptisk gudinne for sola og fruktbarhet. Hun vernet over svangre kvinner og hadde makt over solformørkelser. Bast var også gudinnen for katter, og disse hellige dyrene ble mumifisert til ære for henne” (wikipedia) 


Her er flotte Ishavskatedralen fra Tromsø 🙂


Eventyret om “Froskeprinsen” er et eventyr av Brødrene Grimm, og jeg kjøpte denne i Brehmen, Tyskland i fjor.


Lundefuglene er ganske typiske for Island, og denne kjøpte jeg i Reykjavik.


Denne kjøpte jeg i Fredrikstad.. Den har ingenting med Fredriskstad å gjøre, det er en katt i Rosina Wachtmeister-stil 🙂

Du har sikkert spart på ting da du var yngre, men sparer du på noe nå som voksen?

 

 

 

37 kommentarer
    1. Lithanna: Jeg trodde ikke det var mulig å få lån omtrent jeg, hvis man ikke har litt egenkapital.. Jeg orker ikke ha noen til å kausjonere… 😛

    2. Lithanna: Spare på PENGER må være lurt ja, ikke bare spare på sånne små rare glass-kuler 😀 Jeg sparer og samler litt på dem jeg også 😉 etter mange år med lån og ingen sparing, er jeg blitt riktig så flink 😀 Skal spare til hus jeg, eller til litt egenkapital i det minste.. er på tide med hus når man er 47 er det ikke? 😀 ha-ha..

    3. Engla: Solgte du? Laget ikke selv eller? Det må forresten være veldig gøy å lage sånne 🙂 Skulle gjerne hatt en med alv i 🙂 Ha en fin kveld du også Engla <3 Klemmeflat <3

    4. Så så flott samling. Stilig med folk som samler på slike litt mer ‘ utradisjonelle ting’ 🙂
      Jeg samler vel ikke på noe ‘sånn’ spesielle ting, tror jeg.
      Appropos sparing : Vi sparer mye, men vet ikke helt hva vi sparer til. Men det går vel med til Ferie, oppusning, plutselig nye tekniske ting, eller spontankjøp. Alltid greit å ha en god bufferkonto 😉

    5. Så fine de er 🙂
      Jeg solgte sånne med små engler og alver i for noen år siden 🙂
      Koselig med små samleobjekter som vekker gode minner <3
      Ha en fortsatt fin kveld fine deg <3
      Klem fra Engla

    6. cynaracardunculus: Takk for det, deilig å være hjemme igjen OGSÅ 🙂 Men helt herlig å få solen å STORE porsjoner inn i årene 😀 til vinteren kommer… nå har jeg lagret litt! Men har veldig lyst til å ta turen til Nemien i løpet av høst vinter også 😉

    7. Livsrom: Ja, jeg synes det er kos 🙂 De er jo ikke så STORE og jeg bruker ikke mye energi på det, men koser meg med å gå å titte for å finne noen SPESIELLE. Nå har jeg 6 stykker 🙂 Må kanskje få meg en egen hylle til dem etterhvert… Nå står de litt hist og her… Ja, du samlet jo på MASSE ting, og BOKSER har du jo snakket om før 😀 Husker det innlegget hos deg 🙂

    8. ladyaugust: Ja, det blir lett sånn, jeg må alltid fly rundt med en fille i nevene også… streng beskjed fra mor 😀 Ikke male på vinduene osv.. tørke vekk… lett for henne å si når jeg får maling på meg HELE tida 😀 Så jeg skjønner hvordan du har det. Det blir sikkert fint 🙂 Til slutt 😉

    9. Koselig å ha noe sånt bestemt å samle på. Noe som du finner hist og her, og knytter minner til:)
      Jeg samler ikke på noe, eller gjør jeg det? Alt og ingenting er vel rettere sagt. Interiør nips, bokser;) sko, klær, vesker, belter osv. Jo, for det er sånnt jeg kjøper på tur. Ååå nei, har jo gjemt smykker og ørepynt;);)
      Ha en forts fin kveld<3

    10. ladyaugust: Du må hvertfall ikke ansette noen til å male.. Mamma hadde gitt arbeid til en guttunge som bor på ungdomshjem i nærheten, og han hadde vært SÅ flink, luket nøye som bare det.. Bare at han også hadde tatt to av buskene hennes opp, han hadde slitt SKIKKELIG, for de satt jo så hardt med røttene sine og alt 😀 Mamma synes litt synd på han da, og han fikk MASSE penger fordi han hadde vært så flink 😀

    11. heeeeldige deg, jeg har kjøpt maling og akkurat nå sliter jeg med å skrive på tastaturet for hele meg er dekket i maling og jo mer jeg maler jo mer dukker opp som burde vært malt,, og nå er jeg lei hehe

    12. Backside: Uff, så fælt at huset brant da 🙁 Da mister man mye som er vanskelig å erstatte.. Men dere er vel igang igjen med å komme på fote igjen 🙂 og spare ting kan man jo gjøre hele livet. Jeg sparer ikke så iherdig, men leter bittelitt etter fine når jeg er på tur likegodt 🙂

    13. Så gøy å samle slik! Vi startet å samle en vin og et shotglass fra alle steder vi var på ferie for en del år siden! Vi hadde faktisk en ganske så unik samlig, spes med tanke på vinene. Desverre brant huset vårt for 4 år siden, så etter det har vi liksom ikke kommet igang igjen… Men hvem vet…:)

    14. Helge: Nei, det er vel ikke så vanlig å spare på ting i voksen alder 😀 Men litt moro når man er på tur å lete fram noen fine 🙂 Ha en fin kveld du 🙂

    15. Sparte på bilnummer, skrev de opp og noterte i boka, tror jeg hadde 3-4 skrivebøker før jeg ga meg. Men nå sparer jeg på gode minner og venner, men intet av slike ting du har her. Veldig pene og gjør mye av seg.

    16. Lisbeth: Jeg gleder meg til å se bilder du skal lage 🙂 Har klippet ferdig her nå, og bare soler meg 😉 Og dorsker meg.. Her har det vært sol, så det var tørt 🙂 Ha en fin dag <3

    17. ladyaugust: Ja, Tromsø er garantert den fineste byen i Norge også kanskje <3 i mine øyne 🙂 Er jo glad i Nord Norge jeg. Moro å ha sånne bittesmå kuler fra forskjellige steder 🙂 Nå klipper jeg gress 🙂 Ha en fin dag søs. Klemmer <3

    18. Klippe gresset skulle jeg også ha gjort i hagen 🙂 Er sol i dag, men har regnet så mye at de andre dagene at gresset er sikkert for vått til å klippes.
      Skal i dag på stoffbutikk og kjøpe stoff i Batikk. Har funnet et mønster på å sy bilder, kan bli spennende, har aldri før likt sånne sy-bilder.
      Ha en fin dag på landet 🙂
      Klemmer

    19. Lisbeth Pedersen: Ja, det er litt artig å jakte på dem også 🙂 Prøver å finne med litt varierte former osv. De er helt små, ikke sånne store prangende 🙂 Håper du har en fin dag, jeg skal på landet å klippe gress 🙂 Klemmer <3

    20. inneuteferdig: Her kom det visst en dobbel kommentar, men jeg er helt enig, jeg må ikke ha vært på stedene heller, men har begynt litt med å samle de selv nå, synes de er litt morsomme 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg