Dr Dyregod….? Eller….?

Det er vel HELT sikkert at jeg er dyrenes beste venn, Dr Frodith Dyregod…  Du tviler vel ikke på det? Kanskje husker du innlegget mitt, der jeg beskrev hvordan min venninne og jeg reddet en gjenglemt due i et helge-stengt opp-pussingsbygg, ved å ringe politiet?.. Hvis ikke kan du jo lese det HER.  

Som dyrenes beste venn, stiller jeg av og til spørsmålet ti meg selv og til DEG i enkelte innlegg, om HVOR STORT et dyr må være for at du skal bry deg om det… Er det en innestengt fugl? Eller er den for ubetydelig? Hadde det vært VERRE med en katt? Er det for mange duer, og vi kan fint unnvære en eller to ved å la de tørste i hjel i en bygning, stengt inne, og kjempende mot vinduet for å komme ut? Det er LITT humor i den historien, fordi politimennene var så fryktelig flaue da de kom for å hjelpe oss å slippe den ut, og folk har GAPSKRATTET av meg og min venninne etterpå.. Og jeg ser humoren i historien… men jeg ER litt alvorlig også… Og i dag kom noen slike rare tanker opp i hodet mitt igjen..Helt plutselig…

Rart egentlig hvor mye tanker man får av å gå sånn bak en gressklipper.  Jeg var på landet i går, hos min mor, og gressklipperen hadde fått altfor lenge fri fra meg, så nå var det ingen bønn.. Jeg er allergisk for gresspollen, men av en eller annen grunn er det jeg som er blitt SJEFEN for gressklipping der ute i barndomshjemmet mitt :-D.

 Så der gikk jeg da, i går… Bak gressklipperen.. mens svettet haglet.. Det klødde  litt på leggen… eller etterhvert så klødde det ikke bare LITT men noe aldelses forferdelig… Og jeg  klarte ikke bestemme meg for om det var gresset som kilte og klødde noe så infernalsk på legger, lår og ryggen… eller om det var den hersens kleggen… Og klegg kan man drepe? Eller kan man det? Vel, i min verden kan man det altså.. Er det slem med meg, uten at jeg har gjort de noe som helst galt… da fortjener de en på tygga… og i verste fall må de bøte med livet… så jeg klasket i vei… Men det jeg gikk der og tenkte på, var disse tykke, fine humlene som surret så fint i kløveren som skulle klippes.. Jeg kommer stadig oppi sånne små-dillemmaer… SKAL JEG, KAN JEG eller VIL JEG kjøre over humlen med gressklipperen? Man kan jo ikke slå av gressklipperen, gå foran den å JAGE VEKK humlene liksom… Eller KAN man det? Er det riktig å kjøre i vei i full fart, knase gjennom et hav av humler og ikke se seg tilbake? I håp om at de klarte seg.. Og slippe å se et eventuelt blodbad, en massakre etter alle de døde humlene som ligger igjen i den klippede kløveren.. Som regel er nok de fleste humlene forsvunnet når jeg har nådd fram.. Men bare at jeg går sånn og TENKER på det… Hm… Rart i grunn… 😉

 

Det lyste derimot ikke mye Dr Dyregod av meg, da jeg hørte historien mamma fortalte meg om skjærene der ute.. Hun har et lite bed, på størrelse med et bittelite blomsterbed, hvor det har kommet opp noen markjordbær.. Hun hadde i flere dager gått og tittet i bedet, og hadde flere ganger kunnet plukke seg en håndfull…. En dag sto hun opp tidlig, hadde ligget lelge og gledet seg… til å stå opp, sette på kaffen, ta på skoene, ta med en liten kopp og hente seg en god frokost-munnfull med jordbær, direkte fra egen hage.. Det er liksom litt spesielt for henne nå om sommeren..Hun rundet hjørnet ved garasjen, og der i skjul,  står bedet HELT tomt… Helt plutselig, uten forvarsel, var det aldeles tomt som i INGEN jordbær igjen!! Til og med karten var fjernet… som det skulle vært helt støvesuget der.. Og der, midt i bedet, sto synderen, skjæra, med et fårete smil….. Og det ble NULL markjordbær på mamma…

Og det var dette jeg tenkte på da jeg rundet hjørnet med gressklipperen i dag… Hvis den rakkern hadde sittet der da, med sitt fårete smil, og jordbær-flekker rundt munnen.. da tror jeg jammen jeg hadde kjørt over han.. Uten å nøle en gang… Eller hadde jeg det…?

 

 Sliter du med å forholde deg til dyrene i hagen? 😉

22 kommentarer
    1. Nemi Rebella: Jeg tenker stakkars Zamba jeg 😀 Spise den ekle der 😀 Stakkar, ville ikke jeg gjort 😉 Ja, de er dumme.. Men de nattsvermerne og “høyhestene” (kjenner du til dem? ), de klarer jeg å drepe faktisk… de er litt på samme nivå som edderkopper i ekkelhetsgrad.. bortsett fra at jeg ikke er SÅ redd dem 😀

    2. Zamba tok knekken på en “nattsvæmlar” i går… Dakkars… Jeg prøvde og få den til og fly bort, men den bare fløy tilbake til kjeften til Zamba… Dumme krek xD

    3. Flaggermusvinger: Har grevlingen virkelig vært helt hjemme hos deg? 🙂 Åå, jeg synes det er så spennende!! Jeg hadde sikkert vært super-pysete skulle jeg bodd i nærheten der ute 😀 Men synes det er herlig å høre om, litt sånn på avstand. Jeg jobbe forresten noen sommere på Hudøy Feriekolonier, som leder.. Og der ble det sagt å være MYE grevling… Så aldri noen JEG, men vi fikk beskjed om å ha tykke støvler når vi skulle ut på natten for å gå på utedoen 😀 Ja, jeg tror vi må lage en anordning,sånn at de skjærene skjønner at JORDBÆRENE, DE er mamma sine.. Få kjøpt en fugelmater..det er nok tingen ja 😀 Ha en fin kveld du:-) Klemmer <3

    4. Hehe, smart skjære, den så nok på din mamma at hun skulle ut og stjele alle jordbæra dens, som den hadde gått og siklet på og gledet seg til! 😀
      Syns du skal kjøpe et sånn fuglenett til din mamma, så hun kan spise bærene selv neste gang! Jeg er glad for alt dyreliv i hagen, selv sneglene får være i fred. Men IKKE brunsnegl, hvis de skulle våge å vise seg! Lus og oldenborrelarver tar også kvelden hvis de ser meg.
      Grevlingen, derimot, den er totalfredet, selv om den nå har vært så frekk å ta en vaktel. Vaktlene ble tapende part, og må nå være innendørs om nettene!

    5. Helge: Nei, sommerfugler kan man hvertfall ikke ta livet av.. Og den skjæra, hvis jeg hadde sett den hadde jeg nok ikke klart å ta den… men litt irritert var jeg, på mammas vegne 😀 Så en liten tegning ble det 😀 Ha en fin sommerkveld du også 🙂 Herlig vær i dag 🙂

    6. Har ikke hage selv men det er nok av krypdyr i hagene rundt forbi. Så man må regne med at man tar livet av noen insekter og annet i den klassen når man klipepr plen. Men fugler bør man la leve. Men sommerfuglerr og veps dreper jeg aldri. Dagen har vært grei den, skal jobbe imorgen også. Skal til mine foreldre etter jeg er ferdig på jobb i morgen – en uke siden sist jeg var der eller litt mere. Uansett er det koslig at de er der. Ha en fin sommerkveld.

    7. muumimamma: Nei, kaninene må man være grei med, og stikkedyr er vel noe alle klarer å være litt sint på.. men humlene… de tjukke, pene humlene.. og den hersens skjæra ;-)…

    8. Sånne flyvende stikkedingser, de klarer jeg ikke. Har en elektrisk “tennisracket” som jeg griller sånne med. Men hagedingsene (kaninene) har jeg ikke noe problem med 🙂

    9. zentia: Ha-ha, ja du bor jo i Tromsø 😀 Jeg bodde i Alta i 3 år, for lenge siden. Vi opplevde ikke så mye av det med reinen.. men i Hammerfest, hvor min nåværende svigerinne bodde på den tiden, DER var det rein i hagen der.. De banket nærmest på dørene 😀 Så deilig å ha Link, som tar seg av de småkrypene 😀 Ha en fin dag zentia <3

    10. Nå er det jo litt kryp i hagen, som jeg bryr meg lite om. Så lenge de ikke kommer inn. Men Link spiser de uansett.
      Ute er det av større dyr stort sett fugler å finne som, sjura erter alltid Link gjennom vinduet. Noen katter som streifer gjennom. Hatt noen rein som har stirret forskremt på meg når jeg står opp gjennom vinduet=D Jeg så nok litt skremt ut selv først, hihi

    11. Livsrom: Ha-ha, sadistiske Liv dukker plutselig opp, synes jeg ser deg 😀 Det var litt sånn bilde jeg hadde i hodet da jeg tegnet i går… Jeg så egentlig for meg MEG SELV med mord i blikket, strene mot den skjæra 😉 Men det ble litt vanskelig å tegne 😀 Jeg har jo ikke hage, så strir bare bittelitt med dem i mamma sin hage, og dyr i skogen.. Og edderkopper.. for de finnes overalt..også i byen 😉

    12. Nei, egentlig ikke;) Fuglene får være i fred, selv om de roter litt. Humler, bier og veps plager meg ikke. MEN snegler, bladlus, liljebiller, larver osv er fritt vilt, jeg blir glad av få få fjernet dem;) Det er den sadistiske Liv som kommer frem;) Knott kan jeg ikke stille opp mot, anser meg som slått der, men om jeg kunne……. skulle de ha fått smake!!!!
      Ha en forts fin dag<3<3

    13. ladyaugust: Vekkerklokka på?? Er du gal? 😀 Jeg fikk tre kleggstikk i går.. og jeg stakk tilbake for å si det sånn, men RAKK IKKE alle sammen… De var borte før jeg fikk sukk for meg, som med flyet og lyden som henger igjen.. Her var det BITTET som hang igjen 😀 og kleggen var borte.. I dag skal jeg drive dank.. Og i morgen skal jeg på tur i skogen <3 Nå venter kjøpejordbær fra Bunnpris og oppvarmede baguetter på meg 🙂 Ha en strålende dag selv fine Ladyen <3 Klemmeflat <3

    14. Mornings, vekkeklokka på i dag og DET skal man jo ikke i ferien, gjeeesp 🙂 I går beit en klegg meg mindt på rumpa, fyttigrisen den ble flat, men humler blir ikke flate rundt meg men alle stikkedyr. Ha en riktig så fin dag <3 klæmme

    15. Marit: En jentetur i august høres bra ut 🙂 Og ferien her med litt tassing rundt hus og hyttevegger er jo herlig da, ikke sant 🙂 Man blir skikkelig avslappet. Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    16. Ikke noen faste planer for de kommende tre uker. Vi har jo allerede vært på hytta i to uker og fortsetter med det. Men skal en tur til den skikkelige varmen i august, sammen med eldste dattera mi og barnebarnet. <3

    17. Marit: Ååå, så deilig at du får ferie nå 🙂 Jeg koser meg glugg med ferien.. GJØR ikke så mye.. men går og slenger og står opp sent.. dvs kl 8… 😉 Jeg har trengt denne ferien så VELDIG, få ladet og slappet og bare kose meg, og enda har jeg flere uker igjen også 🙂 Det med snegler, nei de tror jeg heller ikke jeg hadde klart,de er for tjukke liksom… hadde vel måttet PLUKKE dem vekk..de stikker jo ikke av.. Glad jeg ikke har hage sånn sett egentlig… Skal du reise vekk nå på ferien din? Eller hytta? 🙂

    18. God morgen! :o)
      Jeg klasker ivei når det gjelder mygg, klegg, maur og sånne småkryp som plutselig sitter der en eller annen plass på min store kropp og enten stjeler blodet mitt eller bare biter for gøy! Men når det gjelder fluer, humler, veps .. eeeeeh .. de bare jager jeg vekk eller slipper ut.
      Når det derimot gjelder gressklipping så kjører jeg bare avgårde og dreper sannsynligvis haugevis av småkryp på min vei. Men den gressklipperen er jo ikke akkurat lydløs da, så de kunne jo bare tenkt seg om og forsvunnet før jeg kom lissom .. dermed er det deres dumhet at de bøter med livet. Tenker nå jeg ..
      Dreper ikke disse forhatte sneglene i hagen heller jeg. Men det er fordi jeg er så heldig og aldri har besøk av dem. Om de invaderte hageflekken min så tror jeg nesten jeg måtte ha vurdert akkurat det en gang til. Muligens. Men de er litt store til at jeg har lyst til å gå rundt som en massemorder og kverke dem altså.
      Ha en fortreffelig dag. Nå er det bare fem timer igjen til ferien her. Yessssss!!!! <3

    19. inneuteferdig: Uff, de fulle vepsene høres farlige ut 😀 Ja, best å holde seg unna da… I hagen til min mor er det egentlig ikke noen bær og frukt.. men her har det bare dukket opp litt markjordbær ved garasjen.. og den frekke skjæra skulle liksom ta DEM fra stakkars mamma 😛 han skulle fått med meg å gjøre 😀 Ha en herlig dag du også 🙂 Klemmer <3

    20. Nei sliter ikke med de. Alt utenom de hersen sneglene får lov til å være i fred. Jeg tenker ikke så mye på det når jeg klipper gresset, men regner med at de er borte innen jeg kommer frem med klipperen til kløverblomstene.
      Jeg har nett over bærtreene og de som faller ned får fuglene nyte godt av.
      En ting skal du vite…. Modne plommer er som en magnet på bier og hveps.. De er dritings når de er inne i de plommene som ligger på bakken. Da holder jeg meg unna slik at de kommer seg vekk igjen.:)
      Den fugelen hadde ligget tynt ann hos meg også…:)
      Nyt dagen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg