I Peter Pans fotspor…?

Er det kanskje sånn at de generasjoner som vokser opp nå er etterkommere av Peter Pan? Når jeg snakker om generasjoner som VOKSER OPP nå, så snakker jeg da selvfølgelig om MEG også 😉 Fordi det er jo sånn at lider man av et Peter Pan-syndrom, så går jo det ut på dette med ikke å ville bli helt voksen… Og når DET er noe av kriteriet, og jeg kanskje ikke er HELT voksen ennå… ja, da er jeg altså en som tilhører den generasjonen … Du husker Peter Pan? … som hadde litt problemer med å bli helt voksen? Han var ikke klar for å gi slipp på barnet i seg, ikke helt klar for å ta fatt på ansvaret og voksenlivet… Og hvem er vel egentlig klar for det? Voksenlivet kan by på mange utfordringer, og egentlig ønsker vel vi voksne av og til også at vi kunne fly rundt… både rent metaforisk… FLY- som i : “være tankeløs og ubekymret” og FLY som i rent konkret… “flakse omkring i en fantasiverden”… Men som godt voksen vet jeg at hvis man slipper ALT man har i hendene, og bare FLYR avgårde, flakser med armene og oppfører seg som en 10-12 åring…. så ville sikkert resten av verden tro jeg er gal, og sperre meg inne 😉

Så jeg oppfører meg som en voksen skal, for det meste…  og liker nok deler av det å være voksen mye bedre enn det å være tenåring for eksempel.. Men samtidig er jeg fryktelig leken, og lar ikke en sjanse gå fra meg til å kose meg med kreativitet eller LEK rett og slett. Jeg har en jobb hvor jeg kan få ut lekenheten min en del. Men nå er det FERIE.. og det gir seg utslag i andre sysler.. Jeg har hatt Peter Pans problemer noen dager nå… Du husker da skyggen hans stakk av? Og fartet rundt.. Og Peter Pan måtte jakte rundt etter den… og få den sydd på igjen? En skygge er jo en del av en selv, og er ALLTID der… om man vil eller ei, hvus det er lys eller sol i nærheten… Og antagelig er den der selv også når lyset er BORTE…hvem vet…?  Hvordan ville verden virket for oss hvis vi plutselig en dag våknet opp skyggeløse?

Vel, min har også tatt seg en tur.. og det er artig å se hvordan jordens gang rundt solen ,og hvordan hvordan jorden beveger seg i forhold til seg selv faktisk spiller inn på hvordan skyggene blir om vinteren i forhold til om sommeren, og hvordan skyggene midt på dagen  er  i forhold til på kvelden.. Lange skygger og korte skygger, og skygger som kanskje må holdes fast?


Luftige storffer i kjolen er deilig også for skygger…


Blafrer i kjolestoffet? Eller er det skyggen som blafrer sin vei…? 😉


På tur med sekk,i tilfelle man skulle ta seg en flytur… Kanskje er det en “fallskjerm” nedi der…? Som beskytter litt hvis man er i ferd med å “krasj-lande”

 

 
Man kan bli litt gal i varmen, når solen står MIDT på himmelen som her… Best å holde hodet på plass…


Skyggene blir lengre når kvelden kommer… men briller er uansett godt å ha..


Alle må ha mat… og slepe matposer fra butikken må man.. om man vil bli voksen eller ei…


Aller lengst er skyggene på vinteren… og du kan finne igjen den som har prøvd å stikke av, LANGT LANGT borte… på en husvegg eller en t-banemur… 

 

Du som leser dette er antagelig voksen, som i alder og erfaring.. Du har antagelig innsett at man MÅ ta ansvar for litt av hvert, og du liker kanskje også de fleste delene med voksenlivet… Men jeg tenker at det er viktig, for meg hvertfall, og ikke GLEMME lekenheten… Det gjør livet litt lettere av og til 🙂

Er du leken? Eller føler du at den delen av livet er forbeholdt de yngre?

 

 

30 kommentarer
    1. whatwouldnemido: Ha-ha, ja det kan godt hende han er fra Grorud 😀 Men der bor ikke jeg altså 😀 Ja, trikse med å få lange bein, er å ta skyggebilder. Veldig smart, blir veldig fin i skyggen 🙂

    2. Jeg er helt klart voksen – men jeg kommer også helt klart til å fortsette å være leken hele livet. Tror ikke jeg kan annet. Jeg er skrudd sammen sånn. I mine øyne betyr voksen “å ta ansvar”. Og det er heldigvis godt forenlig med å fortsatt være en leken sjel…. 😉
      PS! Dæven, så lange, flotte bein du får på de skyggebildene da? Mener forresten jeg skrev et et innlegg en gang om at Peter Pan var fra Grorud.

    3. Livsrom: Hi-hi 🙂 Ja, den er det ikke noe i veien med 🙂 Jeg er UKENS BLOGG denne uken, og henger på blogg.no sin side, litt nedpå der.. Det er et lite intervju der med meg, hvis du ser nede på forsiden litt nedpå… Og der spør de om HVA jeg liker å blogge om, og jeg har svart at jeg mener at det ALT lar seg blogge om 😀 For jeg tenker det sånn faktisk.. det er ingenting det IKKE går an å blogge om, det er måten man gjør det på som avgjør 😀 Så deilig å høre at man får noen til å smile og le litt. Og det er også det jeg svarte på spørsmålet til blogg.no om HVA JEG ØNSKET Å FORMIDLE.. -spre litt glede er mitt mål 🙂 En del av det hvertfall 🙂 Ha en strålende kveld du også 🙂 KLemmer <3

    4. Du verden! Hvor tar du det fra? Nå har jeg lest bloggen din regelmessig en stund, og jeg blir stadig forundret over påfunnene dine:):) Å skrive om skyggen, jeg hadde aldri kommet på det, men det sier vel sitt det også. Jeg er nok en tanke seriøs, og alt for lite leken…..hehe;)
      Derfor gjør det godt å le, smile eller riste på hodet av dine påfunn:D Fantasien din er det ingenting å si på.
      Ha en fortsatt strålende kveld:) Klem<3

    5. Solfrid Verheul: Akkurat det jeg mener også 🙂 Er ansvarlig og moden på min måte 🙂 har jo tross alt blitt noen år, og erfaringen tilsier at vi tar ansvar og bruker den delen av voksensiden som TRENGS… men å beholde den lekne siden er viktig for meg, og den siden som klarer å se ting fra andres ståsteder og synsvinkler, som et barns.. Det trengs i jobben min så 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    6. Nemi Rebella: Så herlig Rebellan, og det vet jeg jo faktisk, du blir nok ikke voksen med det første 😀 Men den gode delen av voksenlivet, vet jeg du tar med deg 😀 Det gjelder å ta med beste fra begge verdener, ikke sant? 🙂 Ta ansvar når det trengs, men leke alt vi orker 😀 Ha en smaskens kveld snuppings 🙂 Jeg skal på en fjellknaus i morgen… Gaustadtoppen 😀 Opp kl 6… Wææh!! 😀 ha-ha.. men gleder meg til å traske jeg 🙂 Bruke kroppen 🙂

    7. Jeg er nok av den sorten som aldri vil bli voksen. Hvorfor skal jeg? Jeg elsker å leke, det er nok derfor at jeg elsker å være med barn. De er så fri og rett frem ærlige på godt og vondt. Klart at jeg kan være voksen når situasjonen krever det. Men helt og fullt voksen, tvers igjennom, det ønsker jeg aldri å bli:)

    8. cynaracardunculus: Ok, da går jeg for leken men uten snitt 😀 fortesetter med det, og tror jeg må ha en skygge-utstilling ja 🙂 Kos at du liker KUNSTEN min <3

    9. ..å det syntes jeg du skal fortsette med…om du ikke har så peiling på lys,vinkel å denslags sjiter jeg i..det er noe med kunst som skal være fengene ikke bare satt i riktig ”gyllene snitt” ,som det heter på fagspråket ;)) <3

    10. cynaracardunculus: Nei, det kunne jo være gøy 🙂 Hvertfall blir det en liten utstilling HER 🙂 Og kanskje jeg kunne ha en skygge-bilde konkurranse i Galleri Frodith? 😀 Er jo en liten stund siden utstilling nå 😀 Jeg blir så glad av at du liker bildene mine, for jeg føler meg ikke så veldig flink, men synes det er moro å LEKE med kameraet 🙂 Klem <3

    11. ladyaugust: Jupp 🙂 Ballongdyrene med prikker på <3 Så fint det kommer folk og henter kopper, jeg synes de burde skynde seg, før det blir tomt, for finere kopper og kunstner skal de lete lenge etter 🙂 Har du begynt sparingen til raringen på galleriet? 😀

    12. Ja jeg er oppe nesten før fugla enda det blei nattgrillings i går også. I dag kommer det noen flere å henter kopper snart så jeg er oppe 🙂 haha vi kan selge ballonger på stranda så er vi ballongene i prikkete bukser fliiir <3

    13. outofoffice: Er du håndballtrener? 🙂 Ja, herlig å ha jobber også hvor man kan leke. Jeg er lærer for døve som du vet 🙂 Og jeg er bestemt og tydelig på grendser,så voksen nok 🙂 Men kler meg også ut, eller overrasker med kyllinger som valser rundt i klasserommet plutselig en morgen, når det nærmer seg påske, eller annet tull. Får brukt mye av lekenheten min på en herlig måte.. Og mye av den har jeg brukt HER på bloggen også 🙂 med rare påfunn 😉 Ha en fin dag <3

    14. ladyaugust: Hei søs! Tidlig pån i dag til trøtt sommer-Lady å være 😀 Ha-ha.. Jo, jeg KAN fly, men er litt redd de sperrer meg inne, hvis jeg begynner på med det i tide og utide 😀 Tenk deg oss to med prikkete bikinibukser bortover stranda da søs, høyt der oppe, og folk tror at vi er ballonger 😀 og vi blåser bort, for DU har jo ikke kompass innebygget,det vet jeg jo,og JEG er jo ikke veldig kjent der ute…;-) hi-hi… for et syn.. Vi bør prøve, neste gang 😀 og foto så klart 😉 Klemmeflat right back <3<3

    15. Lithanna: Ja, du er ganske leken vet jeg 🙂 Koselig det 🙂 Hold på det så lenge du kan, selv om “hverdagen” kommer 🙂 ha en fin dag 🙂 Klem <3

    16. Strålende bilder og tekst. Også så lange fine bein sånne skygger har. Jeg husker min datter var ca 1 1/2 og oppdaget sin egen skygge, vi har noen flotte bilder av henne jakte på den og kikke forundret på den. Liker å leke, og gleder meg sånn til håndballsesongen starter og jeg har 40 jenter på 10 år jeg kan leke med flere ganger i uken.

    17. Hæææææææ ?!! Kan du ikke fly ??!!! Du tuller ! Det er jo bare å strekke ut labbene når kvelden kommer og alle sover 😀 Jeg pleier å fly inne i rom for ellers roter jeg meg bort siden mammsen og pappsen var litt lagde meg uten kompass, så det funker. Det hjelper med munnen full av sjokkis såklart om man er litt baktung og DET er jeg jo for det meste haha Kooos deg med dagen <3 klæmmeflat <3

    18. Flaggermusvinger: Ja, det er herlig å ha den blandingen i seg 🙂 Det er godt å være leken og kunne gjøre rare ting,selv om folk glor. Jeg bryr meg lite om at folk ser 😀 Samtidig har jeg jo mye erfaring og er moden på “sett og vis”, ha-ha.. Det gjør det faktisk ganske deilig å være voksen 🙂 God klem <3

    19. Fru Stussli: Ja, jeg kan tenke meg at du også er den minst voksne mammaen i verden, på den gode måten 🙂 Det er ikke mange mammaer med strikkede høner i hagen, og som står på henda i vannet 😀 Emma er heldig! Jeg er vokst opp med en mor, som kledde seg ut sammen med meg og pappa, så tok vi bilen og hentet søsteren min på hennes første jobb da hun var 16 år 😀 Hun var superflau, men vi tre andre lo oss i hjel 😀 Så jeg er nok vokst opp med litt sånne tulleting 🙂 Ha en herlig dag Fru Stussli <3 Varm sommerklem <3

    20. Peter Pan ja. Var SÅ forelska i ham da jeg var liten. Min første store forelskelse kanskje XD
      Meh, jeg vil heller ikke bli voksen. Jeg vil nok alltid beholde det barnlige så lenge jeg kan. Fordi det er gøy 😀

    21. Peter Pan, ja – du har nok noe av ham i deg, men på bildene så ser du absolutt mer ut som Tingerling! Veldig søte bilder, hehe!
      Ja, jeg er visst voksen jeg også, men det er mest utenpå. 🙂 Inni er jeg en salig blanding av det ene og det andre, og har nok hentet fram barnet i meg selv i stor grad med årene. : )
      Klem

    22. Hahaha, strålende bilder og tekst 😀 Nå gliste jeg godt!! Du er leken og voksen på en gang, er nok derfor vi liker deg så fryktelig godt. Å bare være veldig voksen er ganske kjedelig tror jeg.
      Jeg spurte Emma om jeg var voksen og hun sa ja, men at jeg er den minst voksne mammaen hun kjenner. For ingen andre mammaer står på henda under vann på badeplassen, svarte hun 😀
      Dessuten henger jeg høner i hagen….
      Ha en strålende sommerdag fineste frodith <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg