I tannlegens vold…

Om jeg mener at tannlegen er voldelig?…. Nei, kanskje ikke akkurat voldelig.. Men det finnes ikke noe mer skuffende enn når du har gått gjennom flere år med NULL HULL, og du plutselig sitter med en merkelig “stein” i munnnen… Du håper litt ambvivalent at dette kun er en produksjonsfeil i kjøttdeigen du er i ferd med å legge i deg….. At det er en slepphendt slakter, som har sendt med noe tenner og bein fra ulike dyr, i tillegge til det kjøttet og fettet som skal brukes… Vel,  på en måte høres jo DET rimelig ekkelt ut også, at gris eller ku-tenner havner i min kjøttdeig… men INGENTING er liksom verre enn å sitte med noe “stein-aktig” i munnen… Man stopper opp, og skjønner egentlig langt bak i hodet der et sted, at det er ikke KUA sin feil… men det er noe som kommer fra deg selv….. Tungen søker bakover i munnen… Og helt riktig.. bak der.. et stort tomt hull… et krater kjennes det nærmest ut som… Det beviser din mistanke… en plombe er på vidvanke…. Det hjelper INGENTING å prøve å putte den på plass igjen, selv om det der DET man har aller mest lyst til.. Nei… man må bare ta den ut, fjerne den og kaste den… og da dukker det grusomme bildet opp i hodet.. TANNLEGEN!… Hun er ikke voldelig som du kanskje tror. Hun er faktisk veldig forståelsesfull… Men likevel: Tanken på å ligge der i den stolen, liker jeg dårlig… Den stolen som garantert må være smurt inn i årevis med svette… for det kjennes ikke ut som bare MIN svette kan forårsake SÅ MYE væske som det er i den stolen….Jeg tenker på alt dette der jeg ligger og klamrer meg fast i stolen,både  i redsel for å SKLI AV rett og slett, og i redsel for at jeg skal begynne  å slå eller noe om det blir for ille… Og hele tiden mens jeg  ligger der og svetter, så prøver jeg å tenke på noe annet… Akkurat som DET er mulig, når det skjærer slik  gjennom marg og bein, både fysisk og rent lydmessig, og det eneste du SER er den digre lyskasteren og tannlegens nese…

Du tror kanskje jeg er sånn som trenger lystgass eller behandling i full narkose? Neida… Jeg var i hele tatt en ganske tøff pasient jeg i mange år.. Skulle ikke ha bedøvelse en gang når jeg boret,og vokst opp i en godtebutikk som min far eide, så var jeg vel vant med tannlege besøk.. 

Nei, det var først da jeg rotfylte for andre gang eller noe, at helvete brøt løs… Full av betennelse i en rot eller noe, kom jeg gråtende nesten inn på tannlegekontoret den gangen. Jeg hadde vel hatt noe midlertidig fylling i, som skal roe betennelsen, og det var bare å sette i gang med  et stort smil om munnen,egentlig, for da skal man nærmest ikke kjenne NOENTING… Hvem er det som SIER sånt? Den store nesen og lyset hennes tok fatt de, og både hun og jeg ante fred og ingen fare, og hun satte i gang… Først bedøvelse, og siden enda mer bedøvelse, fordi det virket ikke,og hun var allerede i gang.. Og det MÅTTE gjøres ferdig da… man kunne visst ikke trykke på “avbryt”-knappen… Så det ble mer bedøvelse.. og etter 5-6 sprøyter som ikke hjalp det spor, sto jeg “i bro” i tannlegestolen og gråt HØYLYDT… som en unge.. Jeg PRØVDE IKKE å virke tøff en gang… Gråt høyt og tydelig, med sprut-tårer..

Hun ble jo ferdig til slutt.. Jeg har aldri hatt noen sånne opplevelser senere… men denne var NOK… Det er DENNE opplevelsen, rotfyllingen uten bedøvelse, som dukker opp i hodet mitt, selv om jeg bare skal ta røntgenbilde… Jeg er sikker på at de skal gjøre MINST like vondt… Og det er DENNE historien som dukker opp på sekundet, i det jeg kjenner den lille “steinen” som dukker opp i kjøttdeigen… Bildet av en gråtende Frodith, voksen, som står i bro i tannlegestolen.. Og da ønsker jeg av hele mitt hjerte at det bare var en slumsete slakter som hadde skylda..

Hvordan forhold har du til tannlegen?

På en skala fra 1-6, hvor redd er du for å gå til tannlegen?

6 står her for VELDIG redd…

24 kommentarer
    1. Solfrid Verheul: Den tannlegen jeg har er egentlig veldig kjekk og grei, og det harcikke vært noe fælt etter den gangen medcrotfyllinga.. og den kunne hun ikke noe for, pga den viste seg å være betent UNDER det som så bra ut.. og da hadde hun begynt, og måtte bsre gjøre ferdig. Men det var såpass vondt at jeg TROR alt skal være like vondt, og det er drt jo aldri 🙂 Heldigvis. Så deilig at det har gått nedctil 2 på skalaen din 🙂

    2. Hørtes jammen ikke godt ut:( Håper virkelig at du aldri mer opplever dette. Det går nok greit å sette i en ny fylling. Krysser alt jeg har som krysses kan for deg:) Jeg hadde tannlegeskrekk. Det gikk 10 år uten at jeg var hos tannlegen. Men i fjor kom jeg inn til en fantastisk tannlege som kunne alt om tannlegeskrekk. Han kurerte meg. Jeg var heldig for jeg hadde bare 4 hull og en visdomstann som måtte trekkes. Hadde nok sett for meg noe enda verre etter 10 år. På en skala fra 1- 6 så har den endret seg fra 6 til 2. Jeg føler meg utrolig heldig som fant denne kjekke, forståelsesfulle tannlegen:) Ønsker deg kjempe masse lykke til!

    3. ladyaugust: Hi-hi, ja N O E N er skikkelig ranglefant 😀 Jeg var litt tøffere et par dager jeg også,men etter turen til Gaustadtoppen har jeg vært hetl G Å E N…. og ligger som et slakt og sover kl 23.30 😀 Det går vel over igjen 😉 Nå skal jeg ikke snakke mer om tannlegen, EVER 😀 LIker ikke… blæh.. men kanskje bare en gang til… for jeg må jo dit også… kanskje neste uke…

    4. Det går nok fint <3 Jeg trekte alle visdomstenna men kun en av dem var trøblete, de andre hoppa ut i en fei tralei 😉 Sove godt og drøm vakkert, her har N O E N snudd døgner så det holder 😉 Klæmme <3

    5. HVA!?!?? Ja, der ser du hvor mye jeg er inne på blogg.no for tida, hadde ikke fått det med meg i det hele tatt… Men meget velfortjent, og godt valg av blogg.no! Gratulerer, Frodith! Dette var stas! 😀

    6. whatwouldnemido: Det kan vi godt 🙂 Se på innlegget for i går eller forrige dagen, det er mye hyggeligere 😀 OG jeg er Ukens blogg denne uken 😉 Det er også litt kos 🙂 Nei, tannlegedrit vil vi iikke snakke om, jeg bare mistet en plombe… mye ekkelt som kan komme ut av det… 😛

    7. Trille: Hei Trillemor, jeg trodde du hadde sluttet å blogge, så nå ble jeg glad når jeg så deg 🙂 Ja jeg er nok en 6`er på skalaen jeg da… HVertfall, men trenger ikke narkose.. Jeg gruer meg allerede jeg også, bare jeg kjente blomben som falt ut.. 😛 Blæh!! Kos å ha deg tilbake Trille, ikke gi deg med bloggen da 🙂 klem <3

    8. Helge: Min tannlege er også koselig, men det hjelper ikke stort når man måtte rotfylle uten at bedøvelsen virket 😛 Da var jeg ikke veldig glad i henne.. Men forhåpentlig er denne plomben bare blåbær for henne å ordne 😀 Ha en fin kveld 🙂 Nå kommer regnet 🙂

    9. Åhe, stakkars! Godt du liker tannlegen til tross, da. 🙂
      På en skala fra 1-6, der 6 er veldig redd? Jeg tipper på rundt 9 for meg. Herregud. Full narkose da jeg skulle borre i tre tenner (det ene hullet nesten rotfylling) og operere bort en visdomstann. Jadda. Gråter bare ved tanken på å dra tilbake. Huff.

    10. Tannlegen min er koslig, der prates det om alt mulig ifra ferieminner til oppskrifter. Har hatt den samme i 20 år og vet at hun har 2 barn, en bror i USA og en i Valdres hvor hun vokste opp. Mannen er fra Belgia og han måtte omskolere seg litt. Så tannlegeskrekk har jeg ikke Her får jeg greie tips om tannpuss og gode råd. Så jeg har vært heldig med min tannlege men det er forskjell på de som på leger. Rotfylling, borring og bedøvelse tar bare kort tid men vondt gjør det når man skal betale.

    11. Lady August: Ja, hun er ganske grei egentlig 😀 bortsett fra AKKURAT når jeg ligger der og stirrer opp i nesa hennes, og jeg bare vil rømme… DA er hun ikke så grei… Og noen flere rotfyllinger skal jeg IKKE ha, da kan de heller trekke dem ut, eller sette på krone med en gang.. 😛 for de kommer jo etterhvert likevel.. Jeg vil ikke mer dit jeg heller, selv om jeg må stadig vekk,og det er ca 13 år siden den fæle rotfyllinga.. men det hjelper ikke.. Det er DEN hendelsen jeg tenker på hver gang jeg skal bare på en mini-sjekk tilogmed… Jeg skal hvertfall ikke til tannlegen før om en uke,for hun er på ferie 😀 Heldigvis 😉 Ha en fin dag du også fine søs 🙂 Klemmesøsklemmen <3

    12. Jeg haaaaater tannlegen, virkelig vettaskræmt er jeg for ham, for han er egentlig en forkledd sadist som lurer ute i mørket på kveldene og om dagen har han hvit frakk og prøver å se grei ut. Min tannlege borer tenna mens han spør om jeg skal komme igjen snart….helt til jeg gurgler jaaaaaaa, jeg kødder ikke engang ! Det er heeeelt sant. jeg vil aldri mer til tannlegen, jeg nesten gleder meg til gebisset er på plass, for da skal jeg ha 2 og det ene kan han få i posten om det trenger litt reperasjoner, så det så. All min sympati med deg, men det går nok bra….om det er en normal tannlege og ikke min 😉 Ha en tannfin dag søs <3 klæmmevarmtogforståelsesfullt

    13. Lithanna: JA!! Håper jeg også, vil aldri oppleve igjen.. Og det var DEN opplevelsen som dukket opp med en gang når jeg mistet plomben her om dagen.. Og nå venter jeg på at tannlegen skal komme fra ferie… enda jeg skulle egentlig ønske hun aldri kom på jobb igjen.. på en måte… Men hun er grei også 🙂 Og hun vil meg jo i utgangspunktet ikke noe vondt 😀 Den drittblomben.. jeg har heller ikke hatt hull de siste årene.. Pusser og pusser og er så flink atte, for å slippe sånne situasjoner.. men NEI, nå må jeg visst da 😛 Jeg ligger rundt 5-6 på grueskalaen jeg også, og nesa til tannlegen er et mareritt enda så pen og hyggelig hun er 😀

    14. Åhnei stakkars , det høres helt grusomt ut !! Håper du aldri opplever noe slikt igjen. Aua!
      Jeg har heller aldri rotfyllet, men aldri hørt om noen som syns det er akkurat digg. :S
      Mannen i huset rotfylla en gang, han merka ingenting når tannen skulle trekkes ut da, den var pill rotten ( Visdomstann ) Tannlegen bare dirka i den så datt den ut :p
      Har hatt maaaange hull opp igjenom årene , pga svak emalje på tennene skal det ikk så mye til.
      Men de siste årene har jeg vært hullfri. ( Har noen påbegynnende hull, men de er på stedet hvil )
      Går til tannlegen hvert år for sjekk. Tør ikke tanken på å få palmesjokk en dag. Bedre å gå litt oftere og ta ‘små’ hull enn å røske opp en hel masse greier og tømme kontoen hvert 5år…
      Ligger nok på en sterk 5’er på skrekkskalaen. Jeg skjevler så mye at jeg klarer ikke snakke når jeg sitter på venterommet. Tårene renner når jeg er i stolen, selv om de bare ‘ser’, jeg klamrer hendene så hart sammen at jeg får vondt, mens jeg hele tiden ber om at han blir ferdig snart.
      Jeg har alltid lyst å klemme tannlegen når han sier ” ingen hull” eller bildene ser fine ut..bla bla..eller når han er ferdig generellt.DEN FØLELSEN
      Husker jeg fikk ganebedøvelse en gang jeg skulle trekke mine siste melketenner ( jeg var 17..ahhaa )
      De virka IKKE og så vidt jeg vet er dte forbudt idag :p Thank the lord, det var VONDT det.
      * Brrr *
      <--- tar sen en extra tyggis...

    15. Livsrom: Ikke prøv rotfylling heller om du kan slippe 😀 Jeg har en nydelig tannlege jeg også, og det er fremdeles henne jeg går til som måtte plage meg.. Men hun kunne jo ikke noe for det, tannen var betent.. Og hun er grei som bare det 🙂 Men jeg hater nesen hennes når plombene fyker og det har den gjort nå… og må nok dit i løpet av en ukes tid.. Ha en fin dag du også 🙂 Klemmer <3

    16. Fru Stussli: Det høres ut som en god plan 🙂 Og det høres kjempkos ut med syden-fest for småjentene i morgen, inkkludert Fru Stussli 😀 Det blir moro sikkert, håper dere får knallvær 🙂 Jeg skal på sydenfest selv, med mamma og søsteren hos mamma,spise reker, jage skjærer og kose oss. Nå skal ikke samboeren med, så jeg får ta kjeppen fatt i markjordbærbedet selv 😀 Jeg håper vi får noen bilder av fornøyelsesparken i morgen 🙂 Ha en flott dag selv fineste Bente-mor, <3

    17. Rotfylling her jeg aldri prøvd, men din skrekkhistorie føyer deg til en del andre, så jeg håper jeg slipper;) Jeg hadde tannlegeskrekk som barn og ungdom, var nok utsatt for et par brutale tannleger da. Det førte til at jeg svettet bare jeg hørte ordet…. og når jeg først var i stolen tok jeg nedi bare med hælene og bakhodet;)
      Nå er det nesten borte. Jeg har verdens søtest, hyggeligste og forsiktigste tannlege:D
      Ha en fin dag:) Klem<3

    18. Her er det bading på planen. MYE morsommere enn tannleger og leger! Så skal vi prøve sydendrinker. For i morgen er det “sydenparty” for Emma og venninnene i hagen her. Da skal vi lage vannsklie, ha på høy “sydenmusikk”, servere drinker, hoppe i vannspreder og sole oss… Men først må drinkene lages og testes 🙂
      Ha en strålende dag i sol frodithvenn <3
      Klemklem

    19. Fru Stussli: Ja, det var litt likt med meg, rotfylte uten bedøvelse, fordi de 6 sprøytene ikke virket.. Jeg har NOE bedre forhold til legen jeg.. skal på legekontoret å ta blodprøve nå, og har nesten ingen redde sommerfugler en gang. Tannlegen derimot er blitt en svett affære.. og her sitter jeg med krateret mitt og venter på at tannlegen MIN skal komme fra ferie.. NY blir ikke snakk om, førdet gjør vondt.. :-/ Ekkelt bloggtema i dag 😀 Men været er godt og nå skal vi kose oss 🙂 Ha en fin dag snupps 🙂 God klem <3

    20. 2… Jeg foretrekker tannlegen forran legen :-/
      Håper jeg slipper å se dem begge på en stund…
      Jeg trakk tann utenbedøvelse fordi den var så betent at bedøvelsen ikke virket. Det var grusomt vondt. Måtte dele tanna i biter først. Visdomsjekseler er onde. Ondere enn tannleger faktsik.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg